Gezinsplanning discussietopic

03-08-2018 10:02 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een nieuw topic om de discussie te voeren.

Hoeveel kinderen heb jij?
Wat zijn hiervoor jouw redenen?

Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze! Of dat jouw argumenten 'in hun ogen niet kloppen.'

Wie is hierbij gebaat en doet er mee?

(Ik zelf helaas niet, ben aan het werk!)
In kletstopics moet je inderdaad niet gaan prediken. Ik heb toevallig net eens in jullie topic gekeken en daar was ook een forummer met een kind, nog geen zes weken oud waarschijnlijk, die zich wil laten steriliseren. En dat vind ik dus niet zo verstandig. Ik ken meer dan vijf stellen die bij nader inzien toch een tweede wilden, en zelfs fanatiek kinderlozen die er toch ineens een wilden met een nieuwe partner.
Waarom willen mensen met een enig kind altijd hun keuze verdedigen of toelichten? Daar ben ik wel benieuwd naar. Mensen met 4+ kinderen hoor ik dat nooit doen.
MinkeDeWit schreef:
03-08-2018 10:48
In kletstopics moet je inderdaad niet gaan prediken. Ik heb toevallig net eens in jullie topic gekeken en daar was ook een forummer met een kind, nog geen zes weken oud waarschijnlijk, die zich wil laten steriliseren. En dat vind ik dus niet zo verstandig. Ik ken meer dan vijf stellen die bij nader inzien toch een tweede wilden, en zelfs fanatiek kinderlozen die er toch ineens een wilden met een nieuwe partner.
Waarom willen mensen met een enig kind altijd hun keuze verdedigen of toelichten? Daar ben ik wel benieuwd naar. Mensen met 4+ kinderen hoor ik dat nooit doen.
Net omdat er vaak naar gevraagd wordt, denk ik: wanneer komt een tweede? of de opmerking: oh, maar eentje of nog meer kwetsende opmerkingen of buitenspel gezet worden in een gesprek omdat je het niet kan weten omdat je 'maar' 1 kind hebt. Die 'Maar' in die zin is eigenlijk teveel.

Zelf lang 'maar' 1 kind gehad en dat was geen bewuste keuze.

Ik hoor het wel hoor, collega met 5 kinderen: 'omdat mijn vrouw dat zo graag wou'...
Poloppie schreef:
03-08-2018 10:53
Net omdat er vaak naar gevraagd wordt, denk ik: wanneer komt een tweede? of de opmerking: oh, maar eentje of nog meer kwetsende opmerkingen of buitenspel gezet worden in een gesprek omdat je het niet kan weten omdat je 'maar' 1 kind hebt. Die 'Maar' in die zin is eigenlijk teveel.

Zelf lang 'maar' 1 kind gehad en dat was geen bewuste keuze.

Ik hoor het wel hoor, collega met 5 kinderen: 'omdat mijn vrouw dat zo graag wou'...
Ik heb bijna zes jaar een enig kind gehad, maar volgens mij nooit opmerkingen daarover gehoord. Nu nummer twee er is (al 13 jaar overigens) wel vaak de vraag waarom er zoveel leeftijdsverschil is. Dan zeg ik altijd maar dat je dat niet altijd voor het kiezen hebt.
MinkeDeWit schreef:
...
Misschien omdat mensen met 1 of 0 kinderen nog te 'bekeren' zijn en dus vaker vragen of 'adviezen' krijgen. Als er al 4 of 5 kinderen zijn, heeft de discussie aangaan niet zoveel zin meer ;-D
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik vind dat je gewoon moet fokken als je je daartoe geroepen voelt.
Dan moet het maar zoals het kan
MinkeDeWit schreef:
03-08-2018 10:57
Ik heb bijna zes jaar een enig kind gehad, maar volgens mij nooit opmerkingen daarover gehoord. Nu nummer twee er is (al 13 jaar overigens) wel vaak de vraag waarom er zoveel leeftijdsverschil is. Dan zeg ik altijd maar dat je dat niet altijd voor het kiezen hebt.
In dat kletstopic komen daar blijkbaar wel opmerkingen over. En dat argumenten om 1 kind te hebben niet goed zouden zijn...
Getuigt van kortzichtigheid en gebrek aan inlevingsvermogen, m.i. En inderdaad het kan een bewuste of onbewuste keuze zijn. Het zou niet nodig moeten zijn je hiervoor te moeten verantwoorden, maar als je in een topic komt zeggen dat het toch beter is voor je eerste kind om er nog 1 bij te nemen, ja dan lijkt het me logisch dat mensen als een eerste impuls hierop reageren. Hoeft dus niet.
Toen ik geen kinderen had was het 'wacht maar, dat komt nog wel' Of 'Het is maar goed dat jij geen kinderen hebt want als je zo egoïstisch bent dan kan je geen goede moeder zijn'. Ook een leuke, ik zou een 'echte vrouw' zijn.
Toen kwam die kleine en nu ben ik te oud, word ik aangezien voor zijn oma, ben ik egoïstisch want wie neemt op deze leeftijd nog kinderen en is het zielig dat die kleine enigst kind is.
Ik zou zeggen 'fuck it'
Vriendelijk.
patatjedubbelmayo schreef:
03-08-2018 11:04
Toen ik geen kinderen had was het 'wacht maar, dat komt nog wel' Of 'Het is maar goed dat jij geen kinderen hebt want als je zo egoïstisch bent dan kan je geen goede moeder zijn'. Ook een leuke, ik zou een 'echte vrouw' zijn.
Toen kwam die kleine en nu ben ik te oud, word ik aangezien voor zijn oma, ben ik egoïstisch want wie neemt op deze leeftijd nog kinderen en is het zielig dat die kleine enigst kind is.
Ik zou zeggen 'fuck it'
Erg he, wat een vooroordelen...pfff, maar er zijn genoeg mensen die daar niet zo over denken en een net iets bredere kijk op het leven en de wereld hebben...
Ik heb vier kinderen. Waarom? Simpel. Na lek kind wilden mijn man en ik er nog eentje. Na de komst van de vierde hadden we dat beiden niet meer en hebben we het bij kns viertal gelaten.

Als klein Kunstenkitschje wilde ik al een groot gezin. Mijn man wilde dat ook. Natuurlijk maken de kinderen wel eens ruzie en zitten we wel eens met de handen in het haar, maar doorgaans vind ik het heerlijk om veel kinderen te hebben. Ze zijn de leukste mensen die ik, naast mijn man, ooit heb ontmoet. :heart:
MinkeDeWit schreef:
Precies, lijkt mij ook niet verstandig, maar dat mag je niet zeggen, want iedereen is altijd heel zeker van z'n zaak.

Lijkt me als arts ook heel lastig om mee om te gaan.

En dat verdedigen valt mij ook op. Dat is helemaal niet nodig. Je wil het of je wil het niet. Klaar.
Het is toch nooit goed wat je doet.
Heb je 1 kind dan vinden mensen dat sneu want 1 is maar alleen.
Heb je er geen , dan voldoe je niet aan het perfecte gezinsplaatje.
Heb je er 3 is het een ongelijk aantal “ dat kan niet he dan moet er nog eentje bij hoor!”
Heb je er meer dan drie dan is de wereld al overbevolkt , wat doe je de mensheid aan?!

Laat ik maar niet zeggen hoeveel ik er heb ( alhoewle sommihen dat toch al weten) en zou willen hebben want dan krijg ik me toch een bak ellende over me heen 😂
Vaak is het dat ook, een idee dat je al heel lang in je hoofd hebt, van hoe je gezin er gaat uitzien...

Maar dingen lopen niet altijd zoals gepland, een goeie partner vinden en een duurzame relatie hebben, vruchtbaarheidsperikelen, ziekte, financiële moeilijkheden, complicaties bij bevallingen etc etc...er zijn genoeg mogelijkheden die dat ideale plaatje kunnen verstoren.

Ik vind het net knap dat je blij kan zijn met wat het leven je geeft en dat je desgevallend dat ideaalplaatje kan loslaten en merken dat er ook schoonheid zit in andere dan de op voorhand uitgestippelde wegen.
Is twee dan het aantal waar je nooit opmerkingen over krijgt? Mits daar maximaal drie jaar tussen zit dan, en ze van dezelfde vader zijn ;-)
Ik had er best drie willen hebben, maar dat zouden er dan drie van drie vaders zijn. Dat kan echt niet in Nederland.
Poloppie schreef:
03-08-2018 11:11
Vaak is het dat ook, een idee dat je al heel lang in je hoofd hebt, van hoe je gezin er gaat uitzien...

Maar dingen lopen niet altijd zoals gepland, een goeie partner vinden en een duurzame relatie hebben, vruchtbaarheidsperikelen, ziekte, financiële moeilijkheden, complicaties bij bevallingen etc etc...er zijn genoeg mogelijkheden die dat ideale plaatje kunnen verstoren.

Ik vind het net knap dat je blij kan zijn met wat het leven je geeft en dat je desgevallend dat ideaalplaatje kan loslaten en merken dat er ook schoonheid zit in andere dan de op voorhand uitgestippelde wegen.
Hoezo knap? Het leven is toch ook maar wat je overkomt terwijl je andere plannen had gemaakt? (zoals John Lennon zei)
Vriendelijk.
Tamtam83 schreef:
03-08-2018 11:10
Het is toch nooit goed wat je doet.
Heb je 1 kind dan vinden mensen dat sneu want 1 is maar alleen.
Heb je er geen , dan voldoe je niet aan het perfecte gezinsplaatje.
Heb je er 3 is het een ongelijk aantal “ dat kan niet he dan moet er nog eentje bij hoor!”
Heb je er meer dan drie dan is de wereld al overbevolkt , wat doe je de mensheid aan?!

Laat ik maar niet zeggen hoeveel ik er heb ( alhoewle sommihen dat toch al weten) en zou willen hebben want dan krijg ik me toch een bak ellende over me heen 😂
Je moet er dus gewoon twee. Dat heb ik. Ohnee, want ik was te ‘oud’ bij de eerste en dat is ook niet goed want dan ben je dus geen leuke moeder. En ik heb ook nog een fulltime baan en dat is helemaal zielig. En het zijn twee van hetzelfde type dus dat is balen.

Resumerend: ik zeg mijn baan op en ga proberen nog een baby met een piemel te krijgen voordat de overgang start.
patatjedubbelmayo schreef:
03-08-2018 11:13
Hoezo knap? Het leven is toch ook maar wat je overkomt terwijl je andere plannen had gemaakt? (zoals John Lennon zei)
Klopt, maar er zijn verschillende manieren om daarmee om te gaan...
MinkeDeWit schreef:
Is twee dan het aantal waar je nooit opmerkingen over krijgt? Mits daar maximaal drie jaar tussen zit dan, en ze van dezelfde vader zijn ;-)
Ik had er best drie willen hebben, maar dat zouden er dan drie van drie vaders zijn. Dat kan echt niet in Nederland.
En als het een jongen en een meisje zijn en niet twee ‘dezelfde’
MadameJean schreef:
03-08-2018 11:14

Resumerend: ik zeg mijn baan op en ga proberen nog een baby met een piemel te krijgen voordat de overgang start.
Ja, maar dan wel in het verleden, anders heeft de arme jongen zo'n oude moeder....
MinkeDeWit schreef:
Dan moet het wel een jongen en een meisje zijn hoor anders moet je verder voor het andere geslacht 😉
Poloppie schreef:
03-08-2018 10:53
:@@: En hijzelf dan?
MadameJean schreef:
03-08-2018 11:15
En als het een jongen en een meisje zijn en niet twee ‘dezelfde’
Ik ben ooit bij een waarzegster geweest die voorspelde dat ik twee dochters en een zoon zou krijgen. Ergens heb ik dus toch het idee dat er nog eentje voor mij in het vat zit. Inmiddels zit ik daar echt niet meer op te wachten. Het is juist zo fijn dat ze beide soort van zelfredzaam zijn. Wachten op een kleinzoon maar :-)
MinkeDeWit schreef:
Twee kinderen is natuurlijk helemaal tha bomb, maar dan alleen als je of twee meisjes hebt of een “koningskoppel” (puke) . Als je als moeder twee jongens hebt, dan ben je zielig.

Als vader wil je natuurlijk twee zoons of het bovengenoemde koningskoppel.
Tamtam83 schreef:
03-08-2018 11:17
Dan moet het wel een jongen en een meisje zijn hoor anders moet je verder voor het andere geslacht 😉
Nee want dat is weer zielig voor de tussenliggende kinderen “Oh jullie wilden wel heeeeel graag een meisje/jongen*”

*doorstrepen wat niet van toepassing is
MinkeDeWit schreef:
Ik heb net een paar maanden de tweede, maar heb echt al behoorlijk wat vragen gehad of we nog voor een derde gaan. Als ik zeg dat het zo wel genoeg is, dan komen net zo goed de opmerkingen los. Dat een derde er toch nog wel bij kan en dat ik er over een paar jaar vast anders over denk, etcetera.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen het zich zo aantrekken. Zelf sta ik 100% achter mijn keuze voor 2 kinderen, dus die opmerkingen doen me niks.
lemoos2 schreef:
03-08-2018 11:20
Nee want dat is weer zielig voor de tussenliggende kinderen “Oh jullie wilden wel heeeeel graag een meisje/jongen*”

*doorstrepen wat niet van toepassing is
En ook wel een beetje zielig voor de dochter die 4 broers heeft, want niemand van hetzelfde geslacht om mee te spelen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven