Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Zoon kwam na een remigratie in groep 2 terecht en school had binnen een week al door dat hij een voorsprong had. Hij is erg sterk en doordenken en redeneren, dus bij hem valt het eigenlijk direct op. Dat is wel een voordeel: ik heb ook een dochter, die op school niets liet zien en alleen maar uit het raam staarde. Dan is het voor school ook een stuk lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat idee had ik ook van rekentijger. Leuk voor erbij maar niet als enige methode. Hier ook een wachtlijst op Leo en juist daarom nu al kijken en evt inschrijven. Nu is hij nog super happy maar dan hebben we dat alvast gedaan voor als hij vast zou lopen.

Wel bizar dat ze het niet gezien hebben. Fixed mindset is herkenbaar! Ib-er kwam zelf met het idee om daar wat mee te doen. Zoon krijgt nu elke maandag een soort cursus growth mindset van een orthopedagoog onder schooltijd. Super fijn!

Wat opvallend eigenlijk dat er zoveel kindjes voor liggen!
Ik zou graag even reageren op een klas overslaan. Voor onze zoon is dit echt het beste van het beste gebleken. Hij is na de kerstvakantie van groep 1 naar groep 2 gegaan, is afgelopen augustus zes geworden en zit nu in groep vier.
Sommige kinderen zijn twee jaar ouder dan hij, maar daar merk je niks van. Hij loopt sociaal en emotioneel ook ongeveer twee jaar voor op zijn leeftijd. Doet niet mee aan eventuele drama's in de klas, maar laat zich zeker de kaas niet van het brood eten.
Hij zit eigenlijk volledig op zijn plek.
Hij is hoogbegaafd en heeft andere interesses dan veel van zijn leeftijdsgenootjes, maar die interesses onderzoekt hij gewoon met ons, zijn ouders.
Ik denk dat hij zich misschien verveelt op school qua lesstof, maar qua rekenen, lezen en schrijven ligt hij gewoon gemiddeld ( groep vier). Schrijven is hij zelfs best slecht in geloof ik...
Volgens mij is hij enorm aan het onderpresteren, leert hij niet leren... Dat fouten maken mag, is hem klip en klaar, hij loopt de kantjes er behoorlijk vanaf... Maaarrrr, hij is gelukkig, is heel braaf op school en eigenlijk redelijk voorbeeldig, behalve dan dat hij minder bleu is dan zijn klasgenoten.... Hij tekent tijdens vrij tekenen Griekse goden en zo, inclusief adelaar die een van die arme stakkers dagelijks de lever uit pikte... Tja...
Marly, volgens mij wordt Raket in veel methodes ook niet meer gebruikt en volgens mij bij mijn zoon op school ook niet (meer) want slechts 1 dag nadat zoon te horen had gekregen dat hij naar Raket zou gaan zei hij dat hij naar Zon ging. Vanaf vandaag dus, nu ze met kern 4 zijn gestart. Al heb ik geen idee waar nu de verschillen zitten maar over 2 a 3 weken komen oudergesprekken.

Maar toen we hem zeiden dat dat dus ook betekent dat ie dan wel wat meer moeite moet doen (ga ik tenminste vanuit) kregen we een reactie van "pfffffff" en zich op bed laten vallen. :mrgreen:

Het is goed voor hem denk ik.
Hé hoe gaat het hier? Eerste 10 minutengesprek gehad zoon doet het goed. Lezen gemiddeld met een beetje uitloop rekenen doet hij in de andere klas op 3 sterren met ook nog uitloop. Zelf hebben we ook het idee dat hij het naar zijn zin heeft speeldates beginnen ook meer te komen dus dat gaat goed.

Even niet groep 3 gerelateerd maar even een vraag. Mijn dochter gaat sinds deze week naar school en vanmiddag voor het eerst naar de bso. Nu heeft ze nog wat poepproblemen maar dat gaat beter en mocht het mis gaan hebben we het zo geregeld dat we kunnen komen (zeker met alle spanning deze periode). Maar ligt het nu aan mij dat ik het gek vind dat ik zodra ik zeg ze komt de hele dag te horen krijg dat is wel heel veel voor der. Vandaag moet ze naar de bso dus aangegeven bij de juf dat ze mee gaat en dat ik bereikbaar ben en weer kreeg ik te horen dat dat allemaal wel heel veel hoor haar was omdat ze toch wel heel erg moeten wennen.... (mijn zoon starte op cluster 2 en die ging vrijwel meteen hele dagen en ook meteen naar de bso en ja hij was moe maar ik kreeg niet elke dag te horen dat het wel echt heel veel voor hem was) ik weet ook niet zo goed wat ik er dan op moet zeggen. (En dochter vind die juf ook nog minder leuk dus waar ze bij de andere de klas in rent en er niets gezegd wordt plakt ze bij deze aan mij zegt liever bij mij te zijn etc aan einde dag heeft ze het dan heel leuk gehad)
Hier ook het eerste 10 minutengesprek gehad en geen dingen te horen gekregen die wij nog niet wisten of niet verwacht hadden. Lezen is hij sinds kern 4 op Zon-niveau gaan doen en hij gaat dan af en toe samen met nog twee andere leerlingen die op Zon-niveau lezen op de gang werken terwijl de rest van de klas klassikaal ergens aan werkt. Met rekenen heeft hij ook een ander werkboek gekregen (Sprinters, van methode Pluspunt) waar hij ook af en toe in mag werken als hij de instructie- en conditiepagina's al af heeft. Hij heeft een goede werkhouding/concentratie, schrijft ook heel netjes. Aansluiting in de klas is er nog steeds niet altijd maar hij lijkt daar niet onder te lijden. Over een paar weken gaan er (naschoolse) Science-lessen van start voor groep 3,4 en 5 en daar hebben we hem voor opgegeven en kijkt hij heel erg naar uit.
Pimpelmeesje, ja, ik vind het ook vreemd dat de leidsters van de BSO die opmerking maken, maar ik weet niet wat gebruikelijk is. Ik weet dat het op een KDV gebruikelijk is om op te bouwen maar geen idee wat je hierin van een BSO mag verwachten. En soms heb je die uren opvang ook gewoon (meteen) nodig.
Dochter ging met 4 jaar gewoon de hele week naar school en 2 dagen naar de bso. Ik dacht dat ze dat in het begin lastig zou vinden, maar dat bleek niet zo te zijn. Verschilt echt per kind. Sommige kleuters vallen in de middag in slaap in de poppenhoek 😍 die van mij ging door en wilde dan nog steeds niet naar huis.
Hier over 2 weken kindgesprek. De juf praat dan met dochter over school. Wij zijn daarbij, maar is niet de bedoeling dat wij inbreken in het gesprek.
Hier ook 10 minuten gesprek gehad.
Er werden allerlei vragen aan dochter gesteld en zij kon vertellen.
Onder andere wat ze goed vindt gaan op school, wat ze niet leuk vindt in de klas etc.

Was leuk om zo mee te maken, enige nadeel vind ik wel dat er niet veel ruimte is om zelf vragen te stellen en om te horen hoe de juffen vinden dat het gaat.

Ze vindt het in elk geval erg leuk, gaat met veel plezier naar school en speelt graag met andere kinderen. Rekenen gaat goed. Lezen is aan de basis, zelfs daar aan de ondergrens maar ik vind dat ze van ver is gekomen. Vorig jaar liepen we nog bij de logopediste hiervoor. Lezen vindt ze wel erg leuk en doet ze graag, dus we blijven met haar oefenen zonder er te veel druk op te leggen. Ze moet het wel leuk blijven vinden.

Uiteraard is momenteel alles in de ban van Sinterklaas. Ze gelooft nog, de meesten in de klas geloven nog. Een enkeling weet het grote geheim al. Denk wel dat dit het laatste jaar is, nog 1 keer vol genieten van dat snoetje bij alle pakjes :heart:
NYC schreef:
20-11-2019 15:05
Pimpelmeesje, ja, ik vind het ook vreemd dat de leidsters van de BSO die opmerking maken, maar ik weet niet wat gebruikelijk is. Ik weet dat het op een KDV gebruikelijk is om op te bouwen maar geen idee wat je hierin van een BSO mag verwachten. En soms heb je die uren opvang ook gewoon (meteen) nodig.
Het was niet vanuit de bso het is 1 van de juffen die ze in de klas heeft die me steeds verteld dat het heel veel is.... tja ik kan haar toch moeilijk niet naar de bso doen (die gewoon op zelfde plek zit al kdv waar ze ook al 2,5 jaar niet meer sliep)
Rubble schreef:
20-11-2019 15:54
Hier ook 10 minuten gesprek gehad.
Er werden allerlei vragen aan dochter gesteld en zij kon vertellen.
Onder andere wat ze goed vindt gaan op school, wat ze niet leuk vindt in de klas etc.

Was leuk om zo mee te maken, enige nadeel vind ik wel dat er niet veel ruimte is om zelf vragen te stellen en om te horen hoe de juffen vinden dat het gaat.

Ze vindt het in elk geval erg leuk, gaat met veel plezier naar school en speelt graag met andere kinderen. Rekenen gaat goed. Lezen is aan de basis, zelfs daar aan de ondergrens maar ik vind dat ze van ver is gekomen. Vorig jaar liepen we nog bij de logopediste hiervoor. Lezen vindt ze wel erg leuk en doet ze graag, dus we blijven met haar oefenen zonder er te veel druk op te leggen. Ze moet het wel leuk blijven vinden.

Uiteraard is momenteel alles in de ban van Sinterklaas. Ze gelooft nog, de meesten in de klas geloven nog. Een enkeling weet het grote geheim al. Denk wel dat dit het laatste jaar is, nog 1 keer vol genieten van dat snoetje bij alle pakjes :heart:
Waarom denk je dat het het laatste jaar is? Ik ga er vanuit bij dochter dat ze volgend jaar ook nog gelooft in Sint hoor. Dacht dat meestal groep 5 pas einde was? Bij nichtje in elk geval wel.
pimpelmeesje123 schreef:
20-11-2019 16:43
Het was niet vanuit de bso het is 1 van de juffen die ze in de klas heeft die me steeds verteld dat het heel veel is.... tja ik kan haar toch moeilijk niet naar de bso doen (die gewoon op zelfde plek zit al kdv waar ze ook al 2,5 jaar niet meer sliep)
Oh dit deden ze bij mijn oudste ook (en straks bij jongste vast ook weer). De juf vond gewoon een hele week school (zonder bso) al ‘heel veel hoor’.
Zoon ging al van kleins af vier dagen naar de creche, en sinds hij op school zit drie dagen naar de bso. Het is niet anders, in een gezin met 1 ouder, die gewoon moet werken. Gelukkig is dat nooit een probleem geweest voor hem, en als anderen er een mening over hebben, gaat dat mijn ene oor niet eens in :P

HIer hebben we begin oktober al een gesprek met de juf gehad, wat bij ons op school gelukkig wel 20 minuten duurt - ik vind 10 minuten altijd zo vreselijk kort klinken.
Zoon gaat nog steeds lekker, hij is intussen tot raketje benoemd, wat betekent dat hij zowel maan- als zonwerk doet. Raketje zijn is enorm belangrijk voor hem (al die kinderen zijn voortdurend bezig met wie in welk groepje zit te werken), en hij vindt het erg spannend. Ik leg vaak uit dat de juffen vertrouwen erin hebben dat hij ook zonwerk kan doen. En dat fouten maken mag (blijft zijn zwakke punt). En dat ik ook nieuwe dingen eng vind, zoals leesmoeder zijn in de klas.
Ondertussen is hier de kogel door de kerk.
Na meerdere gesprekken , ook met juf.
Bleek dat hij echt alle stof van groep 3 echt al behaald had en gaat hij na de
kerstvakantie naar groep 4.
Deze komende weken gaan ze methode toetsen afnemen om te bekijken waar en of er hiaten zitten.
Ook is er geadviseerd toch in te schrijven om leonardo onderwijs.
En gingen ze een OPP opstellen.
Iemand hier ervaringen mee ?
Empanada schreef:
21-11-2019 15:55
Deze komende weken gaan ze methode toetsen afnemen om te bekijken waar en of er hiaten zitten.
Ik heb wel ervaring met een OPP op de vorige school (cluster 2) had zoon die.... op alle vlakken stonden de sterke en de belemmerende aspecten en ook de doelen en hoe ze die dachten te behalen. Dus logopedisch maar ook dingen als wat heeft hij nodig en dat was bij hem heel vaak wat meer uitdaging dan de rest. (En dat was dan bij ons een kantje of 10-15 omdat het in tabel vorm stond)
Empanada schreef:
21-11-2019 15:55
Geen ervaring, maar wel een beetje zelfde situatie. Voorstel van school is zoon na de kerst naar groep 4 te laten gaan. Voor het werk maakt het niet veel uit, omdat hij al veelal groep 4 werk deed, maar hij kan in groep 4 natuurlijk meer met andere kinderen samenwerken.
Wij twijfelen nog heel erg wat wijsheid is. Ik weet niet of versnellen een goed plan is, maar blijven is misschien ook niet goed.
Zoon gaat sinds een paar weken elke dag een uurtje naar groep 4 om te kijken hoe hij dat vindt. Ook kijkt een coach vanuit school mee hoe het zit met de aansluiting (puntje van zorg van ons).
sprietgras schreef:
20-11-2019 19:40
Waarom denk je dat het het laatste jaar is? Ik ga er vanuit bij dochter dat ze volgend jaar ook nog gelooft in Sint hoor. Dacht dat meestal groep 5 pas einde was? Bij nichtje in elk geval wel.

Er is een kind in de klas dat heeft verkondigd dat het niet echt is. Dus nu stelt dochter steeds vragen. Ik probeer wel te pareren met: wat denk je zelf?
Dat lukt nog wel, maar laatst in de speelgoedwinkel zei ze wel; dat wil ik van jou en dat.
Toen ik daarop reageerde dat ze niets van mij krijgt maar van sinterklaas zei ze; oh ja, dat bedoel ik ook.
Lastige beslissingen hoor, over dat versnellen of niet. Je weet onderaan de streep nooit waar je goed aan doet.

Sterkte!
Rubble schreef:
23-11-2019 09:36
Er is een kind in de klas dat heeft verkondigd dat het niet echt is. Dus nu stelt dochter steeds vragen. Ik probeer wel te pareren met: wat denk je zelf?
Dat lukt nog wel, maar laatst in de speelgoedwinkel zei ze wel; dat wil ik van jou en dat.
Toen ik daarop reageerde dat ze niets van mij krijgt maar van sinterklaas zei ze; oh ja, dat bedoel ik ook.
Ik hoop dat zoon dit of volgend jaar zelf zijn conclusies trekt. Vind het te vroeg om het hem zelf te vertellen, ook omdat ik hem daarbij zal moeten leren dat het belangrijk is dat hij dat niet deelt met zijn broertje of andere kinderen. Het enige dat ik leuk vind is: pakjesavond, sinterklaasjournaal en schoen zetten. Maar hoop snel dat ie doorheeft dat zo'n viering op school een toneelstuk is.
Geen idee of zoon nog gelooft. Ik heb bij geen van mijn kinderen ooit echt verteld dat Sinterklaas niet echt is, dat besef kwam langzaam vanzelf en meestal hingen ze voor zichzelf tijdens de dagen nog even het geloof aan, omdat het zo leuk en spannend was. Ach, als ik zelf met Sinterklaas praat geloof ik er ook weer helemaal in 🙂. En als ik een goochelaar zie, weet ik verstandelijk dat ik genept wordt, maar toch geloof ik wat ik zie. Zo zie ik Sinterklaas ook altijd een beetje.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 23-11-2019 20:16
0.92% gewijzigd
Ja, ik vind Sinterklaas ook geen groot ding. Supergezellig allemaal, en zoon vindt het ook leuk - en gelukkig wordt hij er niet heel zenuwachtig van. Hij rende toen hij drie was al naar voren toen Sint op de creche kwam, en vroeg welk kindje wilde helpen met het vasthouden van de staf (zou ik zelf nooit gedurfd hebben, haha).
Hij snapt ook al vanaf dat hij een jaar of vier is dat als je Koos Konijn, Brandweerman Sam of soortgelijke figuren ziet rondlopen dat dat mensen in een pak zijn. Het gekke is dat hij dat argument gebruikt om absoluut niet met zo iemand op de foto te willen ("Nee mama, dat is gewoon een mens! In een pak!"), maar hij staat wel vooraan te dansen.
Ik geloof dat hij nu nog denkt dat Sinterklaas een echt figuur is, alhoewel hij vragen heeft bij hoe het kan dat Sint zowel in Apeldoorn als in onze woonplaats tegelijk aankwam.
Ik maak er gewoon geen groot ding van. En als hij het doorkrijgt zou ik er ook geen groot ding van maken dat hij dat geheim moet houden. De meeste kinderen die erin geloven worden niet zo maar van hun geloof gebracht door iemand die roept dat het nep is. En als dat wel gebeurt, waren ze er kennelijk aan toe.
@empanada fijn dat er eindelijk duidelijkheid is. Kan hij tenminste door op zijn eigen niveau

@alecta snap dat de keuze moeilijk is. Als de aansluiting goed is, waarom niet, of is hij al een keer versneld? (Onze reden om niet nogmaals te versnellen)

Hier eerste rapport gisteren gekregen, zoals verwacht alleen kennisvakken zijn top, tekenen en handvaardigheid liggen zijn kwaliteiten niet (heeft hij niet van een vreemde :-D ) Omgaan met klasgenoten was voldoende. Is wel herkenbaar omdat hij eerder aansluiting vindt bij oudere kinderen dan kinderen van eigen leeftijd. Nu in groep 1-2-3 zitten en natuurlijk "alleen maar babies mama" in de klas, volgend jaar in 4-5-6 verwacht ik weer een goed. Blijft natuurlijk ook best lastig voor kinderen zo'n kleine uk van 5 die je even gaat vertellen dat welke planeten er bestaan en dat alles om de zon draait, als je zelf net uit de paw patrol-fase komt.

Sinterklaas is hier nog helemaal heilig en heeft een rotsvast vertrouwen, wel echt leuke tijd. Volgend jaar nog 1 keer en dan zal het wel voorbij moeten zijn ook al is hij pas 7 dan maar dan wel naar groep 5. Wel echt jammer als een klasgenoot de twijfel zaait.

Hier zijn de 10 minutengesprekken ook in driehoek en waren al meteen aan begin van het schooljaar, volgende staan in januari.

Verder loopt het hier gelukkig allemaal prima, kleine vent prima in zijn vel dus dan is het al helemaal goed wat ons betreft
Kerstvakantie!

Gisteren heeft zoon viering en kerstlunch op school gehad, nu zijn eerste vakantiedag en is nu samen met zijn broertje lego aan het bouwen op zijn kamer. Jongste zal na de vakantie ook snel gaan starten op school, in de eerste week na de vakantie hebben we intake dus er komt nu eindelijk vaart in.

Hoe is het met jullie kinderen? Ik geloof dat het hier allemaal goed gaat, hoor geen bijzonderheden. Hij lijkt het sociaal ook beter te doen en leuker te vinden dan een jaar geleden, heeft een uitnodiging gekregen voor een kinderfeestje.

Lezen gaat goed! Ik weet niet precies wat ze "moeten kunnen" na 4 maanden leesonderwijs maar de boekjes die ik 's avonds met hem lees gaan goed en doet hij volgens mij ook graag.

Nu lekker 2 weekjes vrij.
Yes vakantie!!!

Vanmiddag het zwemdiploma C behaald, dus een heerlijk begin vd vakantie! We zijn super trots.

Lezen blijft nog wat hakkelend gaan, dus bouw wordt nog 3x in de weg gedaan op school. Daarnaast thuis verl lezen en natuurlijk voorlezen. Gelukkig vindt ze lezen erg leuk, dus dat scherlt wel.

Maar nu eerst rust. De periode is druk genoeg geweest zo.

Fijne feestdagen allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven