Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De boekentas net klaargezet se. Morgen beginnen we eraan. Gisteren al info moment gehad en de kids al even in de klas gaan kijken bij welke meester ze komen en hoe de groep in de voormiddag gesplitst is. Zit wel goed bij dochter denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag hebben ze hier nog een studiedag, wat leidde tot groot verdriet gisteravond bij dochter. Ze wilde helemaal niet nog een dag vrij zijn, ze wilde gewoon naar school, leren en met haar vriendinnen zijn.

School heeft een continurooster waar wij bewust voor hebben gekozen. We werken beide fulltime, maar voor opvang maken we geen gebruik van de bso, maar van de (jonge) opa's en oma's. Doordat ik vanuit huis werk kan ik haar de meeste dagen zelf ophalen en daar af zetten. Met een traditioneel rooster had ze dus iedere dag moeten overblijven.

Alle tanden zitten nog stevig vast, maar ze moet ook nog 6 worden dus zo gek is dat niet volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Voila ze is gestart. En het ging super goed. Meteen een bankje kiezen, gek doen met de vriendjes, feestje in de klas, ... ben benieuwd naar de verhalen straks
starfish0704 schreef:
02-09-2019 11:17
Alle tanden zitten nog stevig vast, maar ze moet ook nog 6 worden dus zo gek is dat niet volgens mij.

Is ook niet gek, maar het is wel leuk om de verschillen te lezen. Hier was de eerste tand er al op haar 4e uit. 2 mnd voor ze 5 werd.
1e schooldag zit er op!
Ze was erg vrolijk op weg naar school en minstens zo vrolijk op weg naar huis.

Er lagen kleurplaten voorzien van naam op de tafels, dus iedereen heeft voor nu een vast plekje.

Ook overblijven was erg leuk geweest, dus alleen maar positieve verhalen!
Alle reacties Link kopieren
Waterpolo13 schreef:
02-09-2019 12:55
Voila ze is gestart. En het ging super goed. Meteen een bankje kiezen, gek doen met de vriendjes, feestje in de klas, ... ben benieuwd naar de verhalen straks
Mogen de kinderen dat zelf bij jullie? Hier is de indeling door de juffen bedacht. En ze hebben er goed over nagedacht. Geen dikke vrienden bij elkaar, en elk groepje tafels (4/5 per groepje) bestaat uit kinderen van alle drie de oorspronkelijke groepen 2. Jongens/meisjes door elkaar.
Mijn zoon en andere kinderen kennende is het veel te verleidelijk om lekker te kletsen met de buurman als dat ook je beste vriend is, haha.
De indeling wordt nog een keer of drie gewijzigd door het jaar heen. Na elke vakantie meen ik.

Ben wel benieuwd hoe het bij anderen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dochter vond het spannend, maar kwam met enthousiaste verhalen thuis.
Plekje was door de juf bepaald, maar moest je zoeken dmv een plaatje. Tafels hebben een cijfer en dat staat voor een taak deze week (plantjes watergeven)
Alle reacties Link kopieren
hier mochten ze idd de eerste keer kiezen aan welk bankje ze gingen zitten. volgende maand beslist de meester wie naast wie zit. Hier gisteren al crisis s avonds omdat ze geen huiswerk had zoals broer. Voor de rest was alles heel goed gegaan.
Alle reacties Link kopieren
alle beste vriendjes zijn geplitst in de voormiddag. en de bankjes in de voormiddag staan allemaal los. dus ze konden eigenlijk alleen kiezen of ze meer vooraan of achteraan zaten. in de andere klas staan de banken 2 aan 2 maar daar zit dus in de voormiddag steeds maar 1 kind aan en in de namiddag als de 2 klassen samengevoegd worden dan komt dochter haar klas erbij en worden die elk op een bankje toegevoegd. maar daar zullen ze dan wel rekening mee gehouden hebben van geen beste vriendjes samen.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar hebben ze het hele jaar geen vaste plekken gehad. Omdat dat ook een combi 2/3 groep was met dezelfde juffen, gok ik dat dat dit jaar ook weer zo zal zijn. Wel is er een centralere tafel waar de juf met een groepje kinderen kan werken. Ik heb ze vanochtend niet weg gebracht, dus zeker weet ik het niet.

Dat verschil in het tanden wisselen vind ik (en dochter ook) fascinerend. Haar beste vriendin, die een maand ouder is heeft al een compleet fietsenrek. Ik gok dat onze jongste sneller gaat zijn met wisselen, maar die had dan ook op haar eerste verjaardag al een compleet gebit.
De eerste week zit er op!

Al letters leren schrijven en de eerste woordjes lezen en schrijven. Ze werken met de Lijn3 methode.

Ook blijft ze nu 3x per week over en ze is laaiend enthousiast. Bijna alsof ik haar jaren heb geterroriseerd door tussen de middag thuis met haar te eten :hihi:

De eerste berichten zijn dus positief!
Waterpolo13 schreef:
03-09-2019 07:42
alle beste vriendjes zijn geplitst in de voormiddag. en de bankjes in de voormiddag staan allemaal los. dus ze konden eigenlijk alleen kiezen of ze meer vooraan of achteraan zaten. in de andere klas staan de banken 2 aan 2 maar daar zit dus in de voormiddag steeds maar 1 kind aan en in de namiddag als de 2 klassen samengevoegd worden dan komt dochter haar klas erbij en worden die elk op een bankje toegevoegd. maar daar zullen ze dan wel rekening mee gehouden hebben van geen beste vriendjes samen.
Klinkt ongezellig, zo alleen zitten. Hoe vindt jouw dochter het?
Hier is dat alleen bij toetsen of een hele complexe klas.

Dochter is ondertussen gewend, naar binnen gaan, gaat nog niet helemaal van harte, maar ze komt weer thuis met 'leuk'.
Ze hebben het eerste oefenblad met woorden ook meegekregen, dus wij hebben al lekker spelletjes gespeeld met die woorden. Helemaal gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Dochter vind het helemaal niet erg zo. Ze zegt zelf goed te kunnen opletten zo. Ze gaan ook vaak naar buiten voor bepaalde lessen enzo. Dus het is niet dat ze 7u alleen achter een bureautje zit
Ze zaten de eerste week op een zelfgekozen plek in groepjes van vier maar na de eerste week is er een nieuwe indeling gemaakt en nu zitten ze in rijen. Denk ook dat dat praktischer is omdat de groep twee dagen in de week met het dubbele aantal zit.

Overblijven doet hij nog niet graag. Vraag hem 's morgens wat hij wil en dat is altijd thuis lunchen. 1x moest hij omdat ik een afspraak had met de jongste. Daar doet ie dan ook niet moeilijk over.

Vrijdag kwamen ze thuis met de schriften (rekenen en lezen/schrijven) van de eerste 3 weken. Wat hebben ze veel gedaan. En zoon schrijft zo netjes terwijl er in groep 1 en eerste helft groep 2 zooooo veel commentaar was op zijn (fijne) motoriek. Die schrijf k's van hem, heel heel mooi.
Hoe gaat het met jullie kids in groep 3. Hier, net als andere scholen denk ik, nu helemaal in het thema reizen en vervoer. Super leuk ook door de juf natuurlijk die er veel aandacht en tijd in steekt. Verder zijn hier de eerste 2 werkboeken van veilig leren lezen al mee naar huisgebracht en het eerste rekenboek.

Zoon heeft het super naar zijn zin op school en gaat als een speer. Is wel nu erg bezig met dat hij de jongste (jaar versnelt) in de klas is en of hij dan eigenlijk niet in groep 3 mag zitten. Juf heeft hem al uitgelegd dat leeftijd niet bepalend is maar hoe goed je je werkjes doet, was een geruststelling voor hem. Mama en papa kunnen dat ook zeggen, en doen ze ook, maar als de juf het zegt is het ook de waarheid
Alle reacties Link kopieren
Hier ook veilig leren lezen methode. Leuk om de werkboeken te zien. Dochter gaat nu als een speer met lezen. Er worden veel leesmeters gemaakt. Ze hebben nu als thema het weer. Dat verklaart de vele regenbogen die getekend worden. 😊

Ze heeft haar plek in de nieuwe groep gevonden. Gym in de grote gymzaal met gymleraar is leuk.

Sinds deze week muziekles bij de muziekschool. Daar is ze ook enthousiast over.
Hier heeft zoon het ook naar zijn zin op school. We konden ons opgeven om een les mee te kijken. Dat heb ik vorige week dus gedaan. Was erg leuk om te zien.
Morgen gaat mijn zoon op schoolreisje. Ook zijn ze deze week op de schoolfoto geweest. Lezen vind vindt hij erg leuk, kijk er van op hoe snel het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zoon vindt het nog steeds fijn op school. Ook Veilig Leren Lezen hier. Hij heeft met schrijven nogal last van perfectionisme, als er ook maar iets niet helemaal 100% goed is, baalt hij, en hij doet er dus ook heel lang over om een letter of cijfer te schrijven. Laatst wilde hij thuis daarom ook geen kaartje maken voor de bso-juffen. Normaal voor zoiets bedenken we samen een tekst, die ik opschrijf als voorbeeld, en hij overschrijft op de kaart of tekening. Maar dit keer wilde hij niet, met allerlei smoezen. En uiteindelijk moest hij huilen: "ik kán de s niet schrijven mama, ik kán het gewoon niet!".
Arm jochie. Ik heb hem uitgelegd dat een kaart schrijven niet perfect hoeft, als de ander het maar kan lezen. En gevraagd of ik de juf mocht vertellen dat hij het zo moeilijk vindt. Dat mocht, en juf let er nu wat beter op. Hij kwam thuis met het verhaal dat je je schouders omlaag moet doen voor het schrijven :)

Ook met muziekles begonnen hier. Een klein clubje, toevallig allemaal van dezelfde school (groep 3/4). Hij vindt het erg leuk.
Hier ook de eerste 2 kernen al af van veilig leren lezen. En ook bij rekenen de eerste 2 blokken.

Naar school gaan kost nog steeds moeite, maar ze komt nu wel vrolijker thuis.
Ze heeft ook al weer kinderfeestjes, dus gezellige drukte.

Schoolfoto is ook al gemaakt, zijn erg leuk geworden.
Leuk om te lezen dat iedereen weer in het ritme zit en dat de kinderen het leuk vinden.

Hier gaat het ook goed, ze leren lezen met Lijn3 (Malmberg) en ook dat gaat met behoorlijke snelheid.

Ook met het auditieve stukje waar pup mee zit gaat het aardig goed. Dus hopelijk blijft ze zich goed ontwikkelen hierin.

Sociaal hoef ik me ook geen zorgen te maken, ze heeft 3 feestjes in 3 weken (waaronder die van haarzelf). Dat vind ik toch ook wel erg fijn.

Ze blijft nu 3x per week over en dat vindt ze ontzettend leuk. Bijna alsof ik haar de afgelopen jaren leed heb aan gedaan door thuis met haar te eten :rofl:

Langzamerhand begint Sinterklaas weer een gespreksonderwerp te worden, het boek van Lobbe.s is al binnen.
Hier gaat het ook allemaal goed. Met rekenen zijn blok start en 1 nu klaar, met lezen is kern 2 nu afgerond. Leestoets is goed gegaan. Heb bewust die uitslag niet met hem gedeeld want i ik hoop a) dat ze niet met elkaar gaan vergelijken en b) ik hoop niet dat hij de lat dan zo hoog gaat leggen dat hij zichzelf nooit een foutje toestaat.

Sociaal loopt nog steeds niet helemaal lekker helaas. Maar deels past het ook gewoon bij hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over hoe netjes mijn kind kan schrijven! En elke keer als ze een nieuwe letter heeft leren schrijven, staat ze het als een schooljuf aan me voor te doen. Heel leuk!
Ze speelt ook heel veel schooltje thuis. Ze gaat er helemaal in op.

We merken wel hoeveel het van haar vraagt. Thuis af en toe een humeur om op te schieten en ze wil heel veel bepalen. Alsof ze compenseert voor het luisteren naar juf de hele dag.
Dochter is heel braaf in de klas, wil het heel graag goed doen en ik weet dat ze zich soms verbijt om het goed te doen. Dat reageert ze dan thuis weer af.

Binnenkort een oudergesprek, dan zal ik nog eens benoemen dat ze nog heel jong is (ze moet nog 6 worden), ondanks dat ze lang is voor haar leeftijd en goed kan meekomen.
Wat sociaal-emotioneel betreft zou ze nog wat langer gekleuterd kunnen hebben, maar qua leeraanbod zit ze goed op haar plek.
Alle reacties Link kopieren
Dochter liet op lettertoets en woordjestoets niet zien wat ze kan. Ze wil geen foutjes maken. Nu ze meer op haar plek in de groep is, zagen de juffen gelukkig wel wat ze kan. Ze leest nu dus toch in de zon groep. Thuis worden boeken verslonden.

Rekenen gaat ook goed. Kind van haar moeder op dat vlak 😁 Jenaplan dus gemengde groep 345. Begint ze thuis opeens over tafels en weet dat het over groepjes maken gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook goed.... rekenen hebben ze hem in de andere groep gezet omdat hij als enige een blok verder rekent in zijn klas. Lezen doet hij gemiddeld maar kreeg het idee dat hij kwa testen beter scoorde maar hij hier zat vanwege zijn tos. Wat vast ook goed is... aan andere kant verteld zoon nu dat hij niet snapt dat hij niet 3 sterren mag doen want hij doet zo zijn best en hij doet het allemaal goed.... dus misschien toch ook dat maar even aangeven bin de juf.
De eerste acht weken van het schooljaar zitten er op. Herfstvakantie!

Denk dat we hier wel tevreden kunnen zijn hoe het gaat. We krijgen vooral teruggekoppeld hoe het op leesgebied gaat. Daar zijn van kern 1 en 2 ook toetsen afgelegd (1 minuut lezen) en nu hebben de leerlingen een persoonlijk leerdoel (woordenaantal) meegekregen om te behalen voor kern 3. Daar hebben ze overigens nog nog niet alle letters van gehad maar deze kent hij wel.

We gaan dus lekker ontspannen deze vakantie maar ook een beetje oefenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven