Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de eerste 8 weken van het jaar een emotionele rollercoaster geweest.
Zoon had na de eerste week school opeens een emotionele uitbarsting en weer bed plassen.
Hij vond het zo erg dat hij aan de ene kant niet meer mocht spelen en aan de andere kant duurden de dagen zo lang want de werkjes waren zo saai.
Juf was het ook opgevallen en had hem
In de zonlijn gedaan en In het extra rekenen groepje nog steeds saai.
Nu de afgelopen 2 weken aan het toetsen en blijkt dat hij toch wel iets voorloopt Avi m4 begrijpend lezen E4
Spelling E4 en rekenen zijn ze nog bezig en moet nu E4 afgenomen worden.
24 oktober gaan we om tafel over wat te doen.
En ik zit in zo een groot dillema enerzijds gaat qua leerstof groep 3 hem niet zoveel meer brengen, anderzijds is werkhouding , motoriek , en sociaal nog niet voldoende ontwikkeld.

Wie heeft er advies ??
@ empanada Ik zou eerst alles afwachten en kijken waar school mee aankomt. Lijkt me ook belangrijk dat hij aan zijn werkhouding etc werkt anders loopt hij daar mee vast. En wat zouden jullie willen? Natuurlijk in ieder geval de uitdaging maar kunnen ze dat bieden en in welke vorm? Hoe zit het met vriendjes etc? Wat is het alternatief? Klas overslaan? Andere school? Maar ik weet wel alles van lastige schoolkeuze en emotionele bijbehorende roller coasters met een kind wat amper sprak toen hij 4 was ;-)
Hier gaat het heel goed op school zoon doet rekenen met andere klas omdat hij de enige was die de 3sterren werkjes mocht doen. Met lezen deed hij 2 (mede vanwege zijn TOS) maar dat haf wel frustratie (riep ik doe zo mijn best en mag geen 3 doen) dat aangegeven bij de juf en die heeft gesprekje gevoerd en het gaat beter en hij zei dat hij nu ook wat 3 deed maar nog niet gezien.
En deze week een eerste speeldate dus dat was ook wel fijn.
Wel erg dwars en slecht willen slapen (en dus moe) brutaler dan we gewend zijn maar dat zal wel een fase zijn (hoop ik)
@pimpelmeesje ik moet idd ook geduldig zijn ( niet mijn sterkste kant )
Wat ik wil is eigenlijk al een lastige vraag.
Ik zou denk ik het liefste willen dat hij in zijn huidige groep blijft dat er lesstof misschien gecompact word en dat er word gewerkt aan werkhouding en schrijven.
School geeft aan dat dit normaal ook kan maar dat zijn voorsprong eigenlijk net iets te groot is.
Ook hebben we volgende maand een info avond van een leonardo school in de buurt, maar dit is voor ons de laatste stap want eigenlijk zit hij op een hele goede school.

Maar genoeg over mij , jeetje lijkt me ook zorgen geven.
Heb je nu een goede school gevonden ?
Gaat het nu beter ?
Zie.nu.pas dat de volgende reactie ook.van jou is ,)
Fijn om te lezen dat alles nu op de rit is en het goed gaat met je zoon.
Hier rekenen meer kinderen op 3 ster niveau ( wereld in getallen )
Fijn he die speelafspraken is goed voor hun gevoel van erbij horen.
Lastig Empanada, ik zou eerst afwachten waar school mee komt.

Pimpelmees, fijn dat hij nu speelafspraakjes krijgt. Dat laat slapen en moe zijn herken ik hier ook.

Hier nog 1 week voor de herfstvakantie. Ze leest 2 sterren, bij ons geen zon en maan maar lezen van 1 tot 3 sterren niveau. En dat is beter dan ik had verwacht.
Ze doet het lekker in de klas. De afgelopen 3 weken elke week een kinderfeestje en bijna elke dag wel een speelafspraakje.
Thuis lezen we ook veel met haar. Zo leest ze ons voor ipv wij haar bij het naar bed brengen. Erg leuk. Vooralsnog loopt het dus beter dan verwacht.
hier ook nog een weekje voor de herfstvakantie. het lezen loopt hier nog niet zo heel vlot. en vandaag heeft ze leestoets dus ben benieuwd hoe ze het er vanaf brengt. rekenen is dan weer geen enkel probleem en taakjes maakt ze super graag. ze kunnen ook thuis extra taakjes maken op de computer en daar is ze toch ook vaak mee bezig dus aan werkhouding geen gebrek; denk wel dat de vakantie welgekomen gaat zijn want ze begint nu wel moe te worden. sneller huilen of boos zijn. dus nog effe doorzetten en dan een weekje lekker rusten en spelen
Hier weer begonnen na week herfstvakantie en twee studiedagen...super fijn trouwens dat de school die zoveel als mogelijk aan vakanties plant.
Ze zijn hier ondertussen in Veilig Leren Lezen boek 4. Gaat volgens mij goed. Binnenkort een gesprek met IB-er en juf over handelingsplan ivm extra uitdaging en ver voorlopen met lezen en taal. Hij leest momenteel M5. Willen als ouders dat hij vooral verdieping krijgt. Dat mag evt ook een vreemde taal (frans/engels) zijn. Versnellen is voor ons geen optie meer (al gedaan van groep 0 naar groep 2).

Verder rekenen inderdaad ook de 3-sterren werkjes naast de gewone werkjes. Is ook prima lijkt mij. Speelafspraakjes zijn hier eigenlijk elke woensdagmiddag. Zo grappig om te zien en horen hoe die kinderen dan samen in hun fantasie spelen
Hoi hoi allemaal,
Ik lees hier al een tijdje mee en vind dit een heel gezellig topic. Er wordt regelmatig geschreven en de kinderen zijn allemaal heel verschillend, maar ook zo herkenbaar :)

Nou vroeg ik me af of ik ook mee zou mogen schrijven... Mijn zoon is in augustus 6 geworden, maar zit niet in groep 3, maar in 4.

Ik hoor het wel :) Groetjes, C
@empanada: wat iemand anders ook al zei, eerst even afwachten wat school zegt na de toetsen.

Slimme kinderen geven ook zorgen.

In groep 2 zat dochter in plusgroepje. Daar leerde ze vooral doorzetten, alternatieven bedenken, hulp vragen en accepteren en samenwerken. Dus vooral vaardigheden.

Begin groep 3 was spannend. Nu draai gevonden: lezen in zon en extra rekenwerk. Ze leest nu ook zelf voor en leest eigenlijk alles wat los en vast zit, zoals deze vakantie de menukaart.

School is jenaplan dus combinatie met groep 4 en 5. Ze is nu dus ook geinteresseerd in tafels.

Naast school zit ze op sport en muziekles. Ze wil graag viool spelen. Dat is een mooie uitdaging.

In de vakantie op de boerderij gekampeerd (glamping hoor). Lekker meehelpen met dieren verzorgen, uitjes en spelletjes
Hier gaat het ook goed.

Dochter ligt lekker in de groep, heeft zowel op taal als rekenen extra uitdaging nodig en dat krijgt ze.
Langzaam begint ze te wennen.
Juffen leken echt wel te zien die mijn kind is. Dus dat is heel fijn.

Mooi om te horen dat het bij (de meeste van) jullie ook goed gaat!
Hier even een update over de laatste weken.
Doortoetsen op alle vlakken in nu zo goed als afgerond.
Avi lezen M4 , Hogere Avi's kan hij lezeb maar tempo is nog niet snel genoeg.
Begrijpend lezen zit hij op E4
Rekenen zijn ze nu in E4 bezig maar valt hij nog niet op uit.
Spelling E4.
Alleen schrijven is voor hem erg moeilijk , zijn fijne motoriek is echt nog niet ontwikkeld genoeg l.
School geeft aan niet genoeg te kunnen bieden in groep 3 en wil hem naar groep 4 hebben en groep 4 compact en.
Of naar een andere school te gaan kijken.
Vind dit echt ontzettend lastig want het is de buurtschool, fijne school en vriendjes..
Snap dat zorgen om een leerling die niet meekan lastig is maar vind dit eerlijk gezegd ook een uitdaging om te bedenken wat nu een goede keuze is.
Empanada, dat lijkt me inderdaad een heel lastige keus. Kun je er met zoon over praten? Hoe vindt hij dat het gaat?
Vergelijken met kinderen die juist minder goed meekomen is niet nodig, het is voor iedereen moeilijk als je kind niet goed "in het vormpje" past, om wat voor reden dan ook.

Met zoon gaat het goed op school, maandag start hij weer. De klas is dan weer gehusseld (doen ze na elke vakantie) en zoon zit dan een stuk dichter bij de juf, met een paar lastige kinderen aan zijn blok (mijn vooroordeel, ik ken ze nog niet zo goed). Hij ziet het helemaal zitten, dat is belangrijk.
Rekenen doet hij heel goed, hij krijgt samen met twee anderen een wat lastiger oefenboek (rekentijgers?). Lezen doet hij wat minder goed dan ik van tevoren zou hebben bedacht. Dat wil zeggen, hij komt prima mee met de groep (is een maantje), maar op basis van zijn kleutervoorsprong had ik wat meer verwacht. Merk dat dat bij mezelf best een soort teleurstelling geeft, die behoorlijk onterecht is. Het gaat immers gewoon lekker met hem.
Hij vindt het nog steeds leuk op school, en ook in sociaal opzicht gaat het goed, en dat vind ik erg fijn voor hem.
Zwemles zijn we nu 14 maanden mee bezig, en we zitten nu op zo'n 70% van het traject voor het A-diploma. Daar gaat hij ook met plezier heen, gelukkig maar, want we moeten nog wel even. En daarnaast doet hij muziekles, algemene vorming, in een klein groepje samen muziek maken met drums, keyboards, klokkenspellen en zingen.
Ceester, van mij ben je welkom om mee te schrijven hoor. Ik zou zeggen: gewoon doen :)
@nena onze school doet in de bovenbouw verdieping via spaans, omdat frans of duits weer tot een voorsprong op het vo leiden.
Bij extra les in een vreemde taal zou ik wel een vakdocent willen om de basis goed aan te leren.
Mijn engels is heel goed (werk in internationale omgeving), vriendin die op een basisschool werkt als juf spreekt echt slecht engels. Zij geeft dat niet in haar klas.

Op school van dochter doen ze engels al vanaf de kleuters.

@empanada: stel je kiest voor versnellen naar groep 4, wat doet school als hij daar weer voor gaat lopen? Wat zijn alternatieven op deze school en wat is er beschikbaar op andere scholen? Misschien nu versnellen en dat geeft meer ruimte en tijd om te kijken wat andere scholen kunnen bieden. Zomaar wat dingen die in mij opkomen om te overwegen.
Ik heb vorig jaar een leerling gehad die vanaf april ingestroomd is in groep 3 (manneke van 5), zodat hij vanuit daar mee kon naar groep 4.
De eerste weken kwam hij alleen de ochtend bij ons en ging hij de middag terug.
Na een aantal weken merkte we dat hij hier niet meer zo goed op ging, hij had behoefte aan 1 groep en is toen pas helemaal over gegaan naar ons.
Geleidelijk versnellen.
Wellicht ook een optie voor jullie?
En verder zou ik inderdaad in gesprek gaan over hoe dan verder. Als hij zo slim is, dan is hij straks die andere groepen ook al ver voorbij. Je kunt dit trucje niet blijven uithalen l, dus zij moeten een plan maken.

Succes!
Ik zou ook echt een plan willen hebben empenada want als hij nu dat niveau heeft en er dus doorheen vliegt dan verwacht je niet dat hij daarna gemiddeld met de rest mee gaat.... maar het lijkt me heel lastig waar je goed aan doet.
Empanada schreef:
26-10-2019 09:19
Hier even een update over de laatste weken.
Doortoetsen op alle vlakken in nu zo goed als afgerond.
Avi lezen M4 , Hogere Avi's kan hij lezeb maar tempo is nog niet snel genoeg.
Begrijpend lezen zit hij op E4
Rekenen zijn ze nu in E4 bezig maar valt hij nog niet op uit.
Spelling E4.
Alleen schrijven is voor hem erg moeilijk , zijn fijne motoriek is echt nog niet ontwikkeld genoeg l.
School geeft aan niet genoeg te kunnen bieden in groep 3 en wil hem naar groep 4 hebben en groep 4 compact en.
Of naar een andere school te gaan kijken.
Vind dit echt ontzettend lastig want het is de buurtschool, fijne school en vriendjes..
Snap dat zorgen om een leerling die niet meekan lastig is maar vind dit eerlijk gezegd ook een uitdaging om te bedenken wat nu een goede keuze is.
Je moet een beetje geluk hebben met de school. Mijn jongste zit in groep 3 en heeft op rekenen en lezen een grote voorsprong. Hij volgt grotendeels een eigen programma met lesstof uit hogere groepen en een eigen weektaak. Op schrijven na zou hij in groep 4 of 5 thuis horen, maar hij is echt nog een 6-jarige en heeft sociaal gebied en op vooral op het gebied van zelfstandigheid nog veel te leren in groep 3.

Ik zou niet accoord gaan met zomaar versnellen. Ik ben niet tegen op versnellen, maar ik zie het als korte termijn-oplossing. Het lijkt hier alsof jouw school nog niet echt moeite heeft gedaan om hem moeilijker werk te bieden (wat tegenwoordig echt niet meer zo moeilijk is, nu veel kinderen een eigen programma volgen). Als je zoon nu al op E4 zit qua lezen en rekenen gaat naar groep 4 niets opleveren en zit je binnen een paar weken weer met te makkelijk werk.

Ik zou een gesprek plannen en vragen naar de mogelijkheden voor een eigen lesaanbod. Als school wil versnellen en compacten zou ik vragen wat hun verdere plannen zijn om verveling te voorkomen.
Oja, zoon doet ook mee aan de plusklas een uurtje per week en gaat waarschijnlijk Spaans doen.
Zo fijn al die reacties voel me echt gesteund.

@pozzebok
Heb even naar rekentijger gekeken en ga dit Maandag ook opperen op school.
Zwemmen is hier dus Draaamaa.
Hij doet dingen pas als hij denkt dat hij ze foutloos kan en motoriek is maar zo zo.
Muziek daarentegen kan hij zo van genieten ❤❤

@Mugske precies dat waren onze bezwaren en vragen wat als we binnen een paar maanden weer met hetzelfde rondlopen , wat dan ..
We willen niet straks een 9 jarige in groep 8.
Leonardo onderwijs hier in de regio heeft een wachtlijst van meer dan een jaar dus dat maakt het nog complexer.

@sleutelhuis , mooi dat dit zo kan , ik denk dat voor hem het versnellen op zich best goed zou kunnen gaan.
Alleen weet ik niet of dat de oplossing voor het probleem gaat zijn.

@pimpelmeesje idd een plan moet er komen maar probeer voor mezelf een beeld te vormen wat wij als ouder nou graag zouden willen zien.

@alecta moest echt glimlachen om.je bericht , hebben we het over hetzelfde kind.
Idd werkhouding en schrijven zullen hem nog winst kunnen geven, als je hem de kans geeft zou hij gewoon lekker willen spelen.
Hij zit hier ook in de plusklas maar is maar 1 uur per week.
Versnellen en compacten is wat ik tot nu toe heb gehoord.

De laatste dagen weer eens bewust geworden hoeveel er rond beweegt in dat hoofdje.

Vragen als Als je in Duitsland geboren bent en je verhuisd naar Nederland , welke taal gebruik je dan.
Of in de auto in slaap vallen , uit de auto getild worden en zeggen 10 min 12 is -2 he.

Boefje is eigenlijk nog een kleine speelse kleuter met volwassen deelvragen...
Het alleen iets willen doen als je het foutloos kan, is herkenbaar. Daar wordt in de plusklas aandacht aan besteed: foutjes maken mag. Thuis letten we daar ook op en dat je iets leert door te oefenen. Met voorbeelden van haarzelf maar ook van ons. Ze stootte thuis een glas drinken om, drama, daarna samen grlachen over die keer dat ik in een restaurant een volle kop koffie omstootte.

Ze wil ook perfecte schrijfletters maken. Juf heeft afgesproken met haar dat ze niet meer mag gummen, maar een zonnetje tekent bij de mooiste letter.

Zwemmen voor b ging moeizaam. Grove motoriek is lastig en ze is fysiek klein. Gaf haar frustratie en plezier in zwemles werd minder. Om mee te kunnen afzwemmen waren extra lessen nodig. Verdrietig kind, ze hoefde van ons die extra lessen niet te doen. Kind helemaal opgelucht en wilde graag extra vrijzwemmen. Met groepje later afgezwommen en niet doorgegaan voor c. Dat wil ze nog wel later gaan doen, want nodig voor zeemeerminzwemmen.
@empanada ik kan me voorstellen dat het een hele moeilijke keuze is. Is hij al een keer versneld? Zo ja dan zou het mijn keuze niet zijn om dat nog een keer te doen.

Verder is het passend onderwijs ook voor de betere leerlingen van toepassing, dat betekent dat de school dan extra "zorg" moet bieden in de vorm van uitdaging/andere vakken en deze moet inkopen.

Is er al een handelingsplan? Daar moeten toch ook de meerjarige doelen in staan want wat als hij straks in groep 5 zit en daar ook weer voor loopt. Dat zal zeker het geval zijn aangezien hij nu al deels op E4 (dus eind groep 4 zit).

Wij hebben in elk geval nu bewust gekozen voor de zeer kleine dorpsschool. En ja dan kost het voor de school meer moeite om die uitdaging te vinden (plusklas samen met en op een andere basisschool). Tot nu toe gaat dat goed.

Hier speelt als extra uitdaging dat niet alleen leren kleine vent heel makkelijk afgaat maar ook sporten en muziek (sinds mei 2019 zijn c-diploma binnen en snorkelen1, schaats en tennist en speelt gitaar). Dat resulteert nu in dat hij intens verdrietig kan zijn als iets niet meteen lukt. 1000000 keer zeggen "van proberen kun je leren en fouten maken mag" helpt dan in elk geval dat hij het probeert. Het blijft gewoon ook hier een ventje van 5 waar we voor blijven waken dat het echt kind mag zijn.

De bespreking van handelingsplan was trouwens prima hier. Loopt aan het einde van groep 3 waarschijnlijk 2 jaar voor qua taal en rekenen, schrijven (lijkt me logisch), knutselen en tekenen gewoon op leeftijd.

Vreeemde taal wordt waarschijnlijk Italiaans want nativespeaker (ouder van ander kind) aanwezig
Ceester natuurlijk ben je welkom hier :-)

Zoon kwam vandaag zo trots uit school, hij mag vanaf vrijdag in een Raketboekje gaan werken en vindt dat zooo fijn, hij was echt helemaal aan het springen en stuiteren. Vind het zo leuk voor hem! Ook dat hij echt plezier heeft gekregen in taal, lezen en schrijven, want voor een jongen die tot zijn derde niet sprak en tot en met groep 2 echt geen interesse had in letters of lezen is hij in de afgelopen twee maanden echt zo enorm gegroeid!
@empanada je schrijft precies mijn verhaal! Maar kwamen ze er pas in groep 3 achter dat hij voor ligt? Hier waren ze er vroeg bij. Eind groep 2 doorgetoetst en toen las hij M4 en rekenen E6 of eigenlijk misschien nog hoger maar bij E6 zijn ze gestopt. Hij is meteen begonnen bij veilig leren lezen kern 7 zo’n en zit nu in kern 10. Rekenen eind groep 4 gedaan omdat anders de uitleg en verhaalsommen te moeilijk zouden zijn. Hij heeft even rekentijger gehad maar dat vond ik echt niks. Nu krijgt hij als hij klaar is steeds rekentuin. Dat is digitaal en gaat mee met je niveau.

Ook hier al veel gesproken over Leonardo maar wij willen nog niet. Hij heeft zo’n leuke klas en veel vriendjes en de Leo zit 10 km verder waardoor logistiek lastig en met vriendjes enzo ook. En toch gaan we in januari wel kijken. Zo dubbel.

En inderdaad zo niet handig om zo ver voor te liggen. Dat is echt niet iets waar ik blij mee ben of mee wil opscheppen ofzo.

NYC ik kom er door jou achternazat er 4 niveaus zijn, grappig! Wat fijn dat hij raket moet doen.

Pff wat zielig om te lezen dat sommige kindjes het emotioneel zo moeilijk hebben in het begin. Hier mogen ze nog wel elke dag 1 of 2 keer spelen. Viel mij (en zoon haha) juist heel erg mee.
@nena ,
Hij is nog niet versneld.
Hij heeft 2 jaar bij dezelfde juf gezeten, en die heeft hem gewoon niet gezien.
Ook niet toen hij vorig jaar doodleuk uit haar boek ging voorlezen of de tafels opdreunde.
Ze citeerde als hij een moeilijk werkje kreeg dan riep hij kan ik niet !!! En schoof het van zich af.
Dit is dus idd typisch iets voor hem, pas maken als het foutloos kan.
En als het gemaakt is dan niet willen horen of er misschien wel een foutje in zit.
Handelingsplan ligt er dus nog steeds niet en daar begint hij nu langzaam de dupe van te worden want buiten schrijfletters leren schijven is er verder niks uitdagends voor hem.

Van proberen kan je leren !! Is hier een veel gebruikt iets ;) jammer genoeg is er nog steeds niet voldoende motivatie om het dan toch te doen ( fixed mindset)

Fijn om te horen dat het bij jullie goed gaat ! Ook aan de bovenkant vind ik het een uitdaging.

@marly idd nu pas doorgetoetst toen hij in de eerste week van groep 3 een ontzettend uitbarsting had van kleurpotloden in zijn la.
En ik dacht dat het klaar was met het stomme kleuren , en ik dacht dat ik iets ging leren en het blijft net zo stom.

Leo is hier gewoon geen optie , buiten het feit dat ik hem graag op de buurtschool hou, heeft de Leo school in de buurt een wachtlijst van 2 jaar, niet echt een periode waarover je kan zeggen laten we dat nou afwachten.

Rekentijger heb ik hier even ingekeken , is meer algebra en ruimtelijk inzicht geloof ik, kan het mis hebben hoor.

Rekentuin ga ik even naar gluren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven