Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

zondag 30 juni 2019 om 20:44
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.
Maar eerst: een hele fijne vakantie!
Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
Maar eerst: een hele fijne vakantie!
Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd

maandag 6 januari 2020 om 14:31
Kleine man had weer veel zin om te beginnen op school. In de vakantie lekker genoten van niets moeten. Heeft uiteindelijk veel gelezen (uit zichzelf). Nu is Koen Kampioen helemaal de bom hier (staat M5 op de kaft dus dat zal het niveau wel zijn dan). Heeft ook een beetje leren schaken (lees weet waar de stukken naar toe bewegen en wat het doel is).
Topper in de vakantie was bezoek aan Freeks Wilde Werld. Wat heeft hij ervan genoten.
Verder wel blij dat de drukke decembermaand voorbij is. Hij was echt toe aan vakantie.
Nu weer toewerken naar carnaval....tijd gaat echt snel want over 26 weken is hier groep 3 al weer voorbij
Topper in de vakantie was bezoek aan Freeks Wilde Werld. Wat heeft hij ervan genoten.
Verder wel blij dat de drukke decembermaand voorbij is. Hij was echt toe aan vakantie.
Nu weer toewerken naar carnaval....tijd gaat echt snel want over 26 weken is hier groep 3 al weer voorbij
maandag 6 januari 2020 om 20:01
dinsdag 7 januari 2020 om 16:51
Hoe is de presentatie gegaan? Waar ging het over? Ik hoop dat je kind het leuk vond om te doen

Ik las dit en dacht ineens: volgens mij heeft die van mij ook nog iets te presenteren...spreekbeurt, boekbespreking?? Heb het gevraagd, maar kennelijk voorlopig niet

dinsdag 7 januari 2020 om 21:45
dinsdag 7 januari 2020 om 21:51
Hier heb ik gister college gekregen van zoon over hoe bergen ontstaan en hoe een vulkaan kan uitbarsten. Erg leuk! Ik zal eens kijken of er leuke boeken in de bieb te vinden zijn - ze zijn op school bezig met "Schatten van de aarde".
Hij zei geen zin in school te hebben, zo aan het einde van de vakantie, maar het is in de praktijk nooit een punt om te gaan.
En hij is lekker bezig met aan elkaar schrijven. Ik ga een papiertje zoeken waar de blokletters naast de aan-elkaar-letters staan, en dat op de wc ophangen. Hij wil zo graag thuis oefenen met welke letter wat is (en zit ook graag lang op de wc
)
Hij zei geen zin in school te hebben, zo aan het einde van de vakantie, maar het is in de praktijk nooit een punt om te gaan.
En hij is lekker bezig met aan elkaar schrijven. Ik ga een papiertje zoeken waar de blokletters naast de aan-elkaar-letters staan, en dat op de wc ophangen. Hij wil zo graag thuis oefenen met welke letter wat is (en zit ook graag lang op de wc

donderdag 9 januari 2020 om 00:19
Mijne zit in groep 4 ( is zes, zou eigenlijk in drie moeten zitten). Heb toen gevraagd of ik hier mee mocht schrijven. Tafeltjes heb ik nog weinig tot niets van gehoord, Staal heeft hij sinds groep vier, maar ik dacht dat de school gewoon van methode was gewisseld. Hij vindt spelling trouwens niet te doen...

donderdag 16 januari 2020 om 11:00
Veilig leren lezen is echt alleen voor groep 3. Het leren lezen.
Daarna gaan scholen over op andere methodes, bijvoorbeeld staal.
Ik werk er zelf mee, en bij onze kinderen wordt het ook gebruikt (althans, straks want de oudste zit in groep 3).
Maar ik vind het een heerlijke methode, vooral staal spelling. Heel duidelijk, veel herhaling, erg fijn. En ze combineren de zintuigen in het aanleren. Je hebt een regel (auditief), een gebaar (motorisch) en een filmpje/symbool (visueel). Heel fijn!
Daarna gaan scholen over op andere methodes, bijvoorbeeld staal.
Ik werk er zelf mee, en bij onze kinderen wordt het ook gebruikt (althans, straks want de oudste zit in groep 3).
Maar ik vind het een heerlijke methode, vooral staal spelling. Heel duidelijk, veel herhaling, erg fijn. En ze combineren de zintuigen in het aanleren. Je hebt een regel (auditief), een gebaar (motorisch) en een filmpje/symbool (visueel). Heel fijn!

vrijdag 31 januari 2020 om 10:05
Eerste uitslagen van de toetsen die afgelopen twee weken zijn gehouden zijn binnen, II score op de drieminutentoets. Komende week komt het eerste rapport. Het is allemaal nieuw voor mij dus ik heb geen idee hoe dat hier gaat, in cijfers, in beschrijvingen of in cito formulering. Zoon zelf is er gelukkig erg nuchter onder.
vrijdag 31 januari 2020 om 10:45
Hier ook toetsen deze weken. School heeft ouders gevraagd daar geen druk op te leggen, want doen zij ook niet (geen toetsen bij de kleuters).
Dochter heeft eigenlijk alleen verteld over lettertoets, maar dat was omdat er toen een andere juf in de klas was.
Dochter leest in zon-groepje, maar had daar vrijdag moeite mee en wilde niet meer. Leestoets: m3 en e3 net niet. Andere toetsen afwachten hebben we afgesproken. Thuis kon dochter wel aangeven wat ze precies lastig vindt. Blijkt dus het schrijven van de antwoorden in het werkboek (te perfectionistisch). Ze mag nu een overzichtskaart met de schrijfletters erbij pakken en dat gaat weer goed.
Vorige week eerste muziekles. Lekker enthousiast en ze pakt zelf instrument om te spelen tussendoor.
Dochter heeft eigenlijk alleen verteld over lettertoets, maar dat was omdat er toen een andere juf in de klas was.
Dochter leest in zon-groepje, maar had daar vrijdag moeite mee en wilde niet meer. Leestoets: m3 en e3 net niet. Andere toetsen afwachten hebben we afgesproken. Thuis kon dochter wel aangeven wat ze precies lastig vindt. Blijkt dus het schrijven van de antwoorden in het werkboek (te perfectionistisch). Ze mag nu een overzichtskaart met de schrijfletters erbij pakken en dat gaat weer goed.
Vorige week eerste muziekles. Lekker enthousiast en ze pakt zelf instrument om te spelen tussendoor.
vrijdag 31 januari 2020 om 11:05
Deze week kregen ze hier ook het rapport en hadden we 15 min gesprek met de juf. Conclusie: ze doet het super. Leest op M4, van de cito toetsen had de juf de berekeningen nog niet gedaan. Die gaan we later nog krijgen. Wel hebben we even gekeken naar de rekencito. Ze had er maar 6 fout van de 52, dus dat is hartstikke goed gegaan. Conclusie was dat ze met alles naar de 3-sterrengroep gezet gaat worden. Ze is zo'n harde gedisciplineerde werker dat de juf vond dat ze het verdiende.
Het eerste rapport is hier altijd een beschrijving van hoe de juf het kind ziet en hoe het kind zichzelf ziet, waar het trots op is en wat het nog graag wil leren.
Het eerste rapport is hier altijd een beschrijving van hoe de juf het kind ziet en hoe het kind zichzelf ziet, waar het trots op is en wat het nog graag wil leren.

vrijdag 31 januari 2020 om 11:39
Oh ja, een uitslag van de AVI-leestoets hebben we inderdaad ook al gehad (2 weken geleden).
Heeft hij AVI E3 Beheersing gehaald. Maar heb geen idee of hij daar 1 of juist meerdere toetsen voor heeft moeten maken. Hij mag van de leerkracht nu boeken op M4 uitkiezen in de bieb.
Volgens mij gaat dit dus wel prima? Ik merk geen druk bij mijn zoon, maar ook niet echt perfectionisme. Lijkt me helemaal oke dus eigenlijk. Gesprekken ongeveer een maand na rapport dacht ik.
Heeft hij AVI E3 Beheersing gehaald. Maar heb geen idee of hij daar 1 of juist meerdere toetsen voor heeft moeten maken. Hij mag van de leerkracht nu boeken op M4 uitkiezen in de bieb.
Volgens mij gaat dit dus wel prima? Ik merk geen druk bij mijn zoon, maar ook niet echt perfectionisme. Lijkt me helemaal oke dus eigenlijk. Gesprekken ongeveer een maand na rapport dacht ik.

vrijdag 31 januari 2020 om 21:43
Hier 14 februari rapport.... en ik ben toch wel even benieuwd. We vonden het heel spannend andere school en twijfelden nog over of hij geen achterstand zou hebben. Volgens de juf is hij bij zowel rekenen al taal veruit de beste en vooral dat laatste had ik niet verwacht. Maar vraag me wel af op welk niveau hij dan zit. (Ergens in mijn hoofd zit nog als jij zegt dat mijn kind het beste is lopen die anderen dan niet achter
)
Kwa rekenen verbaasd het ons trouwens niet dat hij het goed doet. Ik heb ook geen idee hoe hij met toetsen het doet.
We doen ook nog bouw en daar hebben ze ook getoetst met de vernieuwing en ik mag gewoon 1,5 blok overslaan (dus we zijn er sneller doorheen)

Kwa rekenen verbaasd het ons trouwens niet dat hij het goed doet. Ik heb ook geen idee hoe hij met toetsen het doet.
We doen ook nog bouw en daar hebben ze ook getoetst met de vernieuwing en ik mag gewoon 1,5 blok overslaan (dus we zijn er sneller doorheen)

zaterdag 1 februari 2020 om 09:32
Fijn zeg, Pimpelmeesje! Zoon zal trots op zichzelf zijnpimpelmeesje123 schreef: ↑31-01-2020 21:43Hier 14 februari rapport.... en ik ben toch wel even benieuwd. We vonden het heel spannend andere school en twijfelden nog over of hij geen achterstand zou hebben. Volgens de juf is hij bij zowel rekenen al taal veruit de beste en vooral dat laatste had ik niet verwacht. Maar vraag me wel af op welk niveau hij dan zit. (Ergens in mijn hoofd zit nog als jij zegt dat mijn kind het beste is lopen die anderen dan niet achter)

zaterdag 1 februari 2020 om 09:37
Hier ook toetsen gehad, nog geen rapport gezien. Ik denk zelf alles heel behoorlijk, behalve schrijven.
Hij kent, waarschijnlijk door de vele herhaling in Staal, de regels super goed. Noemt de regel als hij een woord schrijft ' acht, dat is een luchtwoord, dus ah, cee, haa, tee.'
Vervolgens schrijft hij in een vloeiende beweging ' agt' op... Heel bizar en vind het ook een beetje zielig... Maar goed, voor de rest gaat hij crescendo... Leefde echt op in de toetsweken, hij vindt het leuk! Hij is door het jaar heen geen harde werker, helaas ook geen perfectionisme of iets....
Hij kent, waarschijnlijk door de vele herhaling in Staal, de regels super goed. Noemt de regel als hij een woord schrijft ' acht, dat is een luchtwoord, dus ah, cee, haa, tee.'
Vervolgens schrijft hij in een vloeiende beweging ' agt' op... Heel bizar en vind het ook een beetje zielig... Maar goed, voor de rest gaat hij crescendo... Leefde echt op in de toetsweken, hij vindt het leuk! Hij is door het jaar heen geen harde werker, helaas ook geen perfectionisme of iets....

woensdag 5 februari 2020 om 16:41
Hier het eerste rapport gekregen. Alles heel beknopt in een vijftrapsschaal van onvoldoende t/m goed. Zoon heeft het goed gedaan. 2x een "goed", voor technisch lezen en spelling. 1x een "matig", voor tekenen. Al het overige ruim voldoende of voldoende. Hij was zelf ietwat teleurgesteld in een ruim voldoende voor rekenen maar misschien daagt het hem daarom ook juist wel uit. Ik vind het een heel mooi rapport en over een maand is het oudergesprek incl alle cito uitslagen.
zaterdag 8 februari 2020 om 08:05
Wat fijn om te lezen dat het goed bij jullie gaat.
Hier alweer 4 weken in groep 4 , gelijk in het diepe gegooid en met de citos meegedaan.
Rekenen A score
Taal B score
Avi M6 beheersing
DMT B score
Werkhouding en schrijven zijn matig.
Qua leren zit hij beter op zijn plek maar nog steeds bekruipt me het gevoel dat het niet de goede keuze is, hij is nog zo onzettend jong in doen en laten en vind weinig aansluiting in de groep..
Hopelijk iemand met dezelfde ervaring..
Hier alweer 4 weken in groep 4 , gelijk in het diepe gegooid en met de citos meegedaan.
Rekenen A score
Taal B score
Avi M6 beheersing
DMT B score
Werkhouding en schrijven zijn matig.
Qua leren zit hij beter op zijn plek maar nog steeds bekruipt me het gevoel dat het niet de goede keuze is, hij is nog zo onzettend jong in doen en laten en vind weinig aansluiting in de groep..
Hopelijk iemand met dezelfde ervaring..