Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh hier ook al heel weinig jongens in groep 3 straks. 1 jongen op 2 meisjes. Gelukkig is zoon al jaren heel hecht met twee van die jongens, ben benieuwd met welke nieuwe klasgenoten hij gaat klikken.
Hier ook geen einde-kleutertijd-moment, en dat vind ik ook wel prima. Die kinderen lopen allemaal al op hun tandvlees, en dan zijn er ook nog eens traditioneel veel feestjes vlak voor de vakantie (van alle kinderen die in juli en augustus jarig zijn), waaronder die van zoon zelf. Dus ik ben blij dat daar geen extra toestand bovenop komt.
Hi,

Hier ook een groep 3 ganger. De vakantie begint hier vrijdag, dus nog even in het ritme blijven en dan VAKANTIE!

dochter heeft veel zin in groep 3, ik denk ook dat ze er aan toe is.

Hier hebben ze juffennacht gehad, alle groep 2 kids zijn op school blijven slapen met alle juffen. Heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk ik schrijf ook weer mee!
Nog 2 dagen en dan vakantie!
Al moet hij nog even hard werken want hij wordt deze week helemaal doorgetoetst zodat ze hem volgend jaar op een passend niveau kunnen laten werken. Of mag ik dat ook niet zeggen omdat er dan iemand jeuk krijgt hier? Wij krijgen vooral jeuk van de processierupsen op school. ;)

Hij komt in een klas van 18 en kent alle kinderen al, super fijn. Grappig zoveel klassen met meer meisjes. Hier meer jongens ik geloof 12 jongens en 6 meisjes.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier ook niks bijzonders gedaan. En ook zonder dat is het al druk zat...vorige week meester/juffendag gehad en wenochtend in de nieuwe klas. Gisteren musical van groep 8 gekeken en morgen spelletjesochtend. En dan vrijdag laatste schooldag...
Zoon vond het wennen in groep 3 leuk. Hij komt in een kleine klas van 20 kinderen (11 jongens en 9 meisjes). In de middag werken ze samen met meerdere klassen, dus dan loopt het door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen! Ik ga volgend jaar groep 3 les geven. Van groep 4 naar groep 3, een leuke uitdaging! Ik zal dit topic een beetje blijven volgen. Dan weet ik wat er zoal leeft bij de ouders ;).
Blond93 schreef:
03-07-2019 19:41
Leuk om te lezen! Ik ga volgend jaar groep 3 les geven. Van groep 4 naar groep 3, een leuke uitdaging! Ik zal dit topic een beetje blijven volgen. Dan weet ik wat er zoal leeft bij de ouders ;).
Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg aan zoon welke juffen hij straks krijgt. Juf Magda en juf Anneke, wist hij.
Ik: Juf Magda ken ik wel, maar bij juf Anneke heb ik even geen gezicht in mijn hoofd. Hoe ziet ze eruit?
Zoon: Ja, ze heeft echt een, ze heeft zo'n, ehm.... ze heeft echt een groep-3-gezicht!
:D
Net gehoord: bij ons wordt er 1 grote groep 3 gemaakt. Dus dat is wel leuk hij zit dan sowieso met een hoop leuke kinderen in de klas :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
hier telt de volledige groep 28 kids. in de voormiddag voor taal en rekenen worden ze gesplits in 2 groepen van 14. in de namiddag zitten ze allemaal samen voor gym, knutselen, wereldorientatie, ...
Waterpolo13 schreef:
04-07-2019 15:49
hier telt de volledige groep 28 kids. in de voormiddag voor taal en rekenen worden ze gesplits in 2 groepen van 14. in de namiddag zitten ze allemaal samen voor gym, knutselen, wereldorientatie, ...
Hier ook 28 kinderen en er zou een extra persoon bijkomen om bij te springen. Dus ben benieuwd of het dan ook zo ongeveer als bij jullie zal gaan. Ik vind 28 kinderen wel veel voor een klas waarin zoveel cruciale dingen worden geleerd en had ook eigenlijk voor deze school gekozen vanwege de kleine groepen, maar ik snap ook wel dan 28 net zo'n aantal is dat eigenlijk net te groot is, maar niet groot genoeg om te kunnen verantwoorden waarom je het splitst. Dan is zo'n oplossing als waar jouw school voor kiest wel een heel goede.
Alle reacties Link kopieren
de regeling hebben ze hier voor de volgende drie schooljaren.
de laatste 3 schooljaren hebben ze gewoon les als 1 grote groep voor alle vakken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Hopelijk mag ik ook meeschrijven.

Dochter is hier eind mei 6 geworden en qua leren heel erg toe aan groep 3 maar ze vindt het zelf eigenlijk niet zo nodig. Haar beste vriendinnetje gaat naar groep 2 dus die zal ze niet meer zien en ze is bang dat ze nooit meer mag spelen volgend schooljaar. Haar juf heeft er zelfs een gesprekje met haar over gehad, dat ze heus in groep 3 ook gewoon lekker mag spelen.
Vandaag hadden ze een kijkmiddag en hebben ze een werkje gedaan, ze was wel heel enthousiast in ieder geval :-D
Ze krijgt een klas van 30 kinderen waarbij de eerste helft van het jaar de groep in de ochtend in 2’en wordt gesplitst met iedere groep een eigen juf en vanaf de kerstvakantie zitten ze volledig samen maar dan met 1 juf en 1 onderwijsassistent op de klas. Betekent helaas wel dat ze gedurende het jaar 4 verschillende juffen zal zien, moet nog even kijken hoe dat gaat bevallen. Ze is vrij verlegen en heel erg onzeker namelijk.
Wel apart dat zoveel scholen voor dat systeem kiezen, ik vraag me af wat de gedachtengang daarachter is eigenlijk, weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
04-07-2019 17:12
Wel apart dat zoveel scholen voor dat systeem kiezen, ik vraag me af wat de gedachtengang daarachter is eigenlijk, weet iemand dat?
Ik weet de redenatie van onze school wel in ieder geval. De nu groep 2 kleuters zijn met 30 en dat is te weinig voor 2 klassen maar eigenlijk net te groot voor 1 klas. Daarom splitsen ze de eerste periode waarin het tempo heel hoog ligt. De instroom nieuwe kleuters is zo groot dat het tweede lokaal dat ze gebruiken voor groep 3 na de kerstvakantie niet meer beschikbaar is. Er wordt dan een vierde kleuterklas gemaakt en die gaan in het lokaal dat ze voor de kerstvakantie gebruiken voor een deel groep 3.
De instroom van kleuters op deze school is de afgelopen 3 jaar heel sterk toegenomen en het was blijkbaar een flinke puzzel om alle groepen rond te krijgen en passend binnen het gebouw. Er wordt in alle groepen flink geschoven hier.
Op de school waar ik afgelopen jaar heb gewerkt doen ze dat ook zo. Ze starten met 2 groepen en tot de kerst is er een fte en een lokaal vrij om de kinderen te splitsen.

Het is fijn dat het gebeurd hoor, maar de tweede helft is qua stof zoveel lastiger dat de groep 3 leerkrachten het liever anders hadden gehad, maar na de kerst zijn die mensen en het lokaal nodig om een kleuterklas op te starten.

Bij mijn dochter gelukkig een groepje van 17 kinderen, lekker klein klasje.
Ook hier een grote klas (32 is het laatste aantal dat ik heb gehoord) en die zitten deels bij elkaar, deels gesplitst. 1 leerkracht is er full time en 1 leerkracht part time. En er is dit jaar een onderwijsassistent die overal in de groepen werkzaam kan zijn. De lokalen van gr3 worden geloof ik dit jaar aangepast dat er op de dagen dat alleen de full time leerkracht aanwezig is er alsnog in 2 lokalen leerlingen kunnen werken.
Het is het laatste aantal groep 3'ers sinds jaren. Voorheen altijd 2 kleine klasjes van 19, 20 of meer.
Alle reacties Link kopieren
Dochter gaat ook naar groep 3 na de zomer. Ze blijft in dezelfde klas met 23 kinderen. Ze krijgt een leuke juf, dus dat is fijn!
Ze is nog wel jong (wordt dec 6) maar volgens de juf is ze helemaal klaar voor groep 3. Ben heel blij dat ze in deze klas blijft. De school groeit en heeft ruimte tekort. Daarnaast was het lastig genoeg leraren te vinden. Leek er dus even op dat er twee groepen 3 van 30+ kwamen. Mede door 3 kindjes die in groep 3 blijven nu toch 3 groepen van 21-23 kinderen.

Nog 2,5 week en dan is het vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag weer meeschrijven.
Vandaag heeft zoon uitzwaaimoment gehad met groep 2, morgen nog een halve dag naar school en dan zit de kleutertijd erop.
In de tweede schoolweek wordt hij samen met een paar andere kinderen doorgetoetst om te kijken op welk niveau ze moeten insteken. Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
We hebben vanmiddag te horen gekregen dat onze zoon ook naar groep 3 gaat. Wel mag hij tot aan de herfstvakantie s middags naar de kleuters als hij wil. Hij is eind december 5 geworden en vind spelen ook nog leuk, maar wil ook graag leren kezen en schrijven. De leraren van kleuters en middenbouw(jenaplan hier dus groep 3, 4 en 5 zitten in een klas) gaan een speciaal plan voor hem maken. Hier is de formatie al even bekent en de kinderen weten vanaf afgelopen dinsdag in welke klas ze zitten

Hier hebben ze drie wen ochtenden voor de vakantie. Daarnaast hebben ze ook nog een afscheid diner met alle kleuters. De juffen hadden vorig jaar voor elk vertrekkende kleuter een liedje gemaakt. Erg leuk toen dus ben benieuwd of ze dat dit jaar ook weer hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jaa ik ben er ook.... zoon gaat volgende week oo zijn nieuwe school kijken en ik weet dag hij in een klas van 24 komt... zal even wennen zijn hij heeft tot nog toen er max 16 gezeten (en bijna alleen maar jongetjes)
Pup heeft een klas van 25 kinderen. Ze gaat met een groot deel daarvan om, maar heeft met anderen duidelijk geen klik. Ben benieuwd hoe dat straks gaat als ze meer les hebben ipv spelen.

Hoe zijn de leeftijden verdeeld? Hier zijn al 5 kinderen 7 jaar, de eerste wordt in januari 8 jaar terwijl de jongsten in oktober 6 moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een aantal zevenjarigen, en de jongsten waar ik het van weet, worden eind november 6.
Alle reacties Link kopieren
Morgen een uurtje wennen in de nieuwe groep, meer is het niet. Vind ik ook wel prima. En dan is donderdag de laatste dag, en is het lekker vakantie vieren tot het spannende nieuwe schooljaar begint.

Wij hebben trouwens het kinderfeestje voor de zesde verjaardag (die eigenlijk midden in de vakantie valt) nu al gevierd. Omdat het nu heel duidelijk is hoe de vriendschappen liggen (de helft was groep 1, de helft groep 2), en dat straks in de nieuw samengestelde groep weer even afwachten is.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
09-07-2019 20:48
Pup heeft een klas van 25 kinderen. Ze gaat met een groot deel daarvan om, maar heeft met anderen duidelijk geen klik. Ben benieuwd hoe dat straks gaat als ze meer les hebben ipv spelen.

Hoe zijn de leeftijden verdeeld? Hier zijn al 5 kinderen 7 jaar, de eerste wordt in januari 8 jaar terwijl de jongsten in oktober 6 moeten worden.
Bij dochter in de klas zijn nu 2 kindjes 7. In december worden er nog 3 zes. Flinke verschillen dus.
Rubble schreef:
09-07-2019 20:48
Pup heeft een klas van 25 kinderen. Ze gaat met een groot deel daarvan om, maar heeft met anderen duidelijk geen klik. Ben benieuwd hoe dat straks gaat als ze meer les hebben ipv spelen.

Hoe zijn de leeftijden verdeeld? Hier zijn al 5 kinderen 7 jaar, de eerste wordt in januari 8 jaar terwijl de jongsten in oktober 6 moeten worden.
Hier is er eentje zeven, een stuk of vier kinderen worden dit jaar nog zeven, de grote meerderheid is zes of wordt dat deze zomervakantie en een stuk of zes kinderen wordt zes in de periode september-december. Dit jaar zijn er heel veel “herfstkinderen” die nog een extra jaar gaan kleuteren, vorig jaar was dat juist niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven