Heeft mijn kind ADHD?

25-09-2008 11:30 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Mijn man en ik hebben momenteel heel veel moeite met ons 6 jarige zoontje. Hij luistert niet, doet waar ie zin in heeft en moet alles op zijn moment doen. Dit werkt dus niet als hij naar bed moet of als hij eruit moet of als hij moet eten of als hij binnen moet komen en ga zo maar door. Het is een constante strijd waarin wij aardig moedeloos beginnen te worden. Wie heeft er goeie tips want ik begin me zo zachtjes aan een politieagent te voelen die alleen maar orders geeft en constant achter zijn broek aanzit. Vanmorgen weer met broodje eten moet ik constant zeggen "kai ga eten" het kind wordt volgens mij ook flink gek van ons maar soms moet ie gewoon luisteren. Ook blijven zitten aan de eettafel is op dit moment een crime. Tevens worden wij helemaal gek van het gespring en geval en gedweil en geren wat hij binnen doet. We hebben er nog een kleintje van één jaar rondlopen dus dat geeft gewoon onveilige situaties. Mensen zeggen vaak dat ik er niet zo op moet letten maar ik loop me echt groen geel en paars te ergeren en begin zelfs te denken dat ie ADHD heeft of zo. Ik heb het idee dat het erger is geworden sinds mijn jongste is geboren en als hij er niet is lijkt het ook minder erg.

Ik zou graag met lotgenoten of mensen die dit kennen wat informatie wisselen.

Bedankt alvast.
quote:Julus schreef op 25 september 2008 @ 13:36:

Is niet makkelijk nee, maar we weten niet beter.

Ik weet niet hoe het is om een "normaal" kind te hebben dus voor ons is dit normaal.Nee dat is waar maar toch.......
quote:Julus schreef op 25 september 2008 @ 13:35:

Nee er is niet een website maar je krijgt dan allerlei artikelen te zien. Zo zijn er nog meer nuttige sites mbt ADHD, volgens mij hersenstorm.

Je zou eens een balletje kunnen opgooien als je je twijfels hebt, want het is ook al fijn als je het kunt uitsluiten. Maar als er vemoeden van was dat je man het ook heeft, is de kans aanwezig.

Ik ga even een balletje opgooien bij de juf denk ik.

Bedankt!!!
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 13:32:

[...]

hahahaha, nee natuurlijk ga ik dat niet echt doen maar hij moet dat idee wel krijgen natuurlijk. Ik ben ook maar zoekende....Hij moet het idee krijgen dat jullie hem lief genoeg vinden om hem een hele enge donkere koude nacht buiten te laten staan ? Aha, ok........
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 14:53:

[...]

Hij moet het idee krijgen dat jullie hem lief genoeg vinden om hem een hele enge donkere koude nacht buiten te laten staan ? Aha, ok........

Nou mijn kind kent mij en weet dat ik dit nooit zal doen.

Je kunt ook zeuren om het zeuren
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 14:58:

[...]

Nou mijn kind kent mij en weet dat ik dit nooit zal doen.

Je kunt ook zeuren om het zeuren

Da's niet zeuren om het zeuren ; wat helpt het om te dreigen met iets waarvan je kind weet dat je het niet zult doen ?

Lijkt het jou niet beter met iets wat je ook uit kunt voeren ? ( vijf minuten op de trap zitten , ofzo )

Wil anders wel leuke dingen helpen bedenken die toch niet kunnen , hoor ; dan koken we je en eten we je op , dan roepen we het enge monster wat kindertjes meeneemt , dan groeien je handjes boven het graf , ...........
En wat dacht je van andersom ; als je heel snel je bord leegeet lees ik een verhaaltje voor , ofzo ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 15:10:

En wat dacht je van andersom ; als je heel snel je bord leegeet lees ik een verhaaltje voor , ofzo ?

Dat is ook een goeie maar dat doen we zo en zo al.

Maar misschien heb je toch wel een beetje gelijk dat je niet moet zeggen dat ie buiten mag blijven slapen. Maar wat stel je dan voor als ie niet binnen wil komen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 15:10:

[...]

Da's niet zeuren om het zeuren ; wat helpt het om te dreigen met iets waarvan je kind weet dat je het niet zult doen ?

Lijkt het jou niet beter met iets wat je ook uit kunt voeren ? ( vijf minuten op de trap zitten , ofzo )

Wil anders wel leuke dingen helpen bedenken die toch niet kunnen , hoor ; dan koken we je en eten we je op , dan roepen we het enge monster wat kindertjes meeneemt , dan groeien je handjes boven het graf , ...........Dat is wel weer het andere uiterste. Maar wat wil je nou precies echt zeggen?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 13:19:

Komt ADHD plots op dan , bijvoorbeeld na de geboorte van een broertje of zusje ? Lijkt mij stug......Nee hoor, maar de 'klachten' kunnen wel toenemen naarmate een kind ouder wordt. Mijn oudste is al vanaf zijn 4e onder behandeling van een orthopedagoog en kinderpsycholoog. Hij is nu 8 en een half jaartje geleden is pas de diagnose ad(h)d gesteld. Achteraf valt er veel op zijn plek.
quote:Julus schreef op 25 september 2008 @ 13:21:

Je hebt trouwens een doorverwijzing nodig van een pedagoog, wij zijn ooit begonnen bij Bureau Jeugdzorg. Die trouwens niets afwijkends zagen...van daaruit kun je dan naar een kinderpsychiatrisch instituut, waar ze de expertise hebben om een diagnose te kunnen stellen. Dat moet door een kinderpsychiater worden gedaan uiteraard, die ook de bevoegdheid heeft om medicatie voor te schrijven.Het kan ook via de huisarts.
Nageltje, zes is ook nog maar zes. En dan ben je helemaal niet zo groot als je ouders soms denken. Zeker niet als je hoofd vol met alle dingen zit. Mijn oudste is inmiddels 8 en luistert ook voor geen meter. De 'dreigementen' zoals jij ze hier opschrijft zijn wel erg negatief. Misschien kun je ze ombuigen naar iets positievers?

Bij bord leeg, iets extra lekkers in je toetje (hier chocohageltjes voor dit doel). Op tijd in bed? Dan twee verhaaltjes.
quote:meave schreef op 25 september 2008 @ 15:20:

[...]

Nee hoor, maar de 'klachten' kunnen wel toenemen naarmate een kind ouder wordt. Mijn oudste is al vanaf zijn 4e onder behandeling van een orthopedagoog en kinderpsycholoog. Hij is nu 8 en een half jaartje geleden is pas de diagnose ad(h)d gesteld. Achteraf valt er veel op zijn plek.Met welke klachten had je het idee dat er iets was?
O jee, ehm.... het speelde al heel lang Nageltje. Toen hij 1,5 was begon ik het idee te krijgen dat er ergens met zijn informatieverwerking/taalverwerking iets niet goed ging. Het was (erg) moeilijk tot hem door te dringen en hem te bereiken bijvoorbeeld. Verder was hij altijd erg kwetsbaar en huilerig. Heel onzeker. Het was geen blij kind. Niet weerbaar ook. Op zijn 4e is hij voor het eerst onderzocht. Daar kwam niks bijzonders uit, men vond hem toen vooral jong voor zijn leeftijd. Eenmaal in groep 3 begon zijn enorme gebrek aan concentratievermogen op te vallen. Zijn fijne motoriek is niet heel goed. Hij overziet de structuur en het ritme van de dag/week niet. Tijd is sowieso moeilijk. Al snel had hij vrij grote leerachterstanden op sommige gebieden. Hij vergeet vanalles, kan simpele, maar dubbelen opdrachten niet onthouden, moet - al gaat dat steed beter - echt door het ochtendritueel gecoacht worden, etc etc.

Veder is hij geen klassieke adhd'er in de zin van erg druk en ongecontroleerd gedrag. adhd bestaat uit drie componenten: concentratie/aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Die laatste kan ook meer naar binnen gericht zijn. Mootje is bij vlagen wel echt een standaard adhd'er hoor, de onrust spettert ervan af en het bewegen is bijna dwangmatig. Maar meestal zit de onrust in zijn lijfje en dan is hij heel beweeglijk op de vierkante centimeter. Friemelen en wiebelen bijvoorbeeld doet hij veel.
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 13:02:

[...]

Nee ik denk ook niet dat het ADHD is, het is meer een soort opmerking omdat je niet meer weet wat te doen. Hij vind het ook heel moeilijk om de aandacht te moeten delen dus moeten we gewoon wat meer één op één doen. Gisteren heeft zijn vader nadat de jongste naar bed ging een raket met hem gebouwd en dat vind ie ook geweldig.

Verder heb ik de volgend regels voor mezelf eens op papier gezet:

Probleemzones

naar bed gaan => 1 x zeggen. Daarna verhaaltje weg, daarna nintendo weg. Dan nog niet laten en dan slaap je maar niet

Hij is 6 jaar toch? Mag hij zijn nintendo mee naar bed nemen? Ik zou daar echt strikte tijden voor aanhouden. Iets van 20 minuten of 2 x 20 minuten per dag en een uur voor het slapen gaan niet meer. Echt een bed ritueel aanhouden, zo laat klaar maken, zo laat in bed verhaaltje lezen en zo laat licht uit.

eten => 1x zeggen anders eet ie maar niet maar niks geven bij naar bed gaan of bij naar school gaan. bord laten staan

Geeft hij aan waarom hij niet wil eten? Het is wel belangrijk dat hij s ochtends iets eet, misschien kan je hem een bordje met muesli oid geven. Vind het een beetje lastig om hier advies over te geven, ben geen voedingsdeskundige.

opstaan => 1x zeggen zo niet dan kom je maar te laat of ga je in je pyjama naar school

Misschien een idee om samen met hem een leuke wekker te kopen die hij zelf kan zetten voor het slapen. Heeft hij moeite met wakker worden? Dan zou je hem bijvoorbeeld 10 minuten voor hij er echt uit moet al wakker kunnen maken en daarna echt eruit laten komen.

binnen komen => 1x zeggen ander blijf je maar buiten slapen

Dit lijkt me gewoon een kwestie van regels stellen. Als hij niet op tijd naar binnen komt, dan volgende dag geen nintendo of iets anders wat hij erg leuk vindt.

niet springen of rennen binnen => 1x zeggen ander stuur je hem naar buiten weer of geen weerUitleggen waarom en inderdaad als hij het dan nog een keer doet, dan maar even naar buiten om te spelen.

Maar vooral duidelijk zijn, en heel consequent, doen wat je zegt.
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 13:05:

[...]

Mijn zoontje vertoont wel een aantal sympthomen maar lang niet allemaal hoor, ik wil dat ook absoluut niet te snel roepen. Wel zegt hij soms als we rustig zitten "mam ik ben gewoon zo onrustig in mijn lijf, kan niet stilzitten en dan meot ik bewegen"?????

Ga alsjeblieft niet uit van deze lijst. Het is gewoon om te laten zien hoe complex adhd is. Elk symptoom kan ook door iets anders veroorzaakt worden. Een kind met ADHD hoeft niet aan elk symptoom te voldoen.

Maak een afspraak met je huisarts, die kan je eventueel doorverwijzen naar een ortho-pedagoog. BTW een hbo pedagoog kan je heel goed helpen met opvoedkundige problemen, daar heb je geen doorverwijzing voor nodig!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 september 2008 @ 13:19:

Komt ADHD plots op dan , bijvoorbeeld na de geboorte van een broertje of zusje ? Lijkt mij stug......Nee, adhd is aangeboren.
quote:meave schreef op 25 september 2008 @ 15:31:

O jee, ehm.... het speelde al heel lang Nageltje. Toen hij 1,5 was begon ik het idee te krijgen dat er ergens met zijn informatieverwerking/taalverwerking iets niet goed ging. Het was (erg) moeilijk tot hem door te dringen en hem te bereiken bijvoorbeeld. Verder was hij altijd erg kwetsbaar en huilerig. Heel onzeker. Het was geen blij kind. Niet weerbaar ook. Op zijn 4e is hij voor het eerst onderzocht. Daar kwam niks bijzonders uit, men vond hem toen vooral jong voor zijn leeftijd. Eenmaal in groep 3 begon zijn enorme gebrek aan concentratievermogen op te vallen. Zijn fijne motoriek is niet heel goed. Hij overziet de structuur en het ritme van de dag/week niet. Tijd is sowieso moeilijk. Al snel had hij vrij grote leerachterstanden op sommige gebieden. Hij vergeet vanalles, kan simpele, maar dubbelen opdrachten niet onthouden, moet - al gaat dat steed beter - echt door het ochtendritueel gecoacht worden, etc etc.

Veder is hij geen klassieke adhd'er in de zin van erg druk en ongecontroleerd gedrag. adhd bestaat uit drie componenten: concentratie/aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Die laatste kan ook meer naar binnen gericht zijn. Mootje is bij vlagen wel echt een standaard adhd'er hoor, de onrust spettert ervan af en het bewegen is bijna dwangmatig. Maar meestal zit de onrust in zijn lijfje en dan is hij heel beweeglijk op de vierkante centimeter. Friemelen en wiebelen bijvoorbeeld doet hij veel.

Jeetje joh, moet echt niet makkelijk zijn voor jullie, wel goed dat je er zo mee bezig bent voor hem.

Ik herken dat dwangmatige bewegen en dat friemelen en wiebelen wel bij mijn zoontje. Ik ga er toch eens achteraan.
Mensen zonder ADHD kunnen de grote hersengolven, voor hoofdzaken, en de kleine hersengolven voor bijzaken van elkaar scheiden. Mensen/kinderen met ADHD kunnen dat niet. Je ziet vaak dat als ze een ruimte inlopen (op een kinderdagverblijf bijv) ze niet weten waar ze moeten beginnen.

Er is nu een training ontwikkelt door de NASA, neuro-feedbacktraining. De kinderen spelen bijvoorbeeld op de nintendo een spelletje en dat spelletje is gekoppeld aan hun hersengolven, op het moment dat het kind afgeleid raakt (Wat kinderen met ADHD dus snel hebben) doet het spelletje het niet meer goed, dus kunnen ze niet meer zo hard racen. Als het kind zich weer op de hoofdzaken concentreert doet het spelletje het wel weer goed. Op die manier leert het kind met ADHD hoe hij/zij zich op de hoofdzaken kan concentreren, dit kunnen ze dan ook toepassen in de echte wereld.

Ik had ergens een filmpje hierover, zal even zoeken.
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:12:

[...]

Ga alsjeblieft niet uit van deze lijst. Het is gewoon om te laten zien hoe complex adhd is. Elk symptoom kan ook door iets anders veroorzaakt worden. Een kind met ADHD hoeft niet aan elk symptoom te voldoen.

Maak een afspraak met je huisarts, die kan je eventueel doorverwijzen naar een ortho-pedagoog. BTW een hbo pedagoog kan je heel goed helpen met opvoedkundige problemen, daar heb je geen doorverwijzing voor nodig!Wat is precies een HBO pedagoog dan?
Dit is het filmpje, heel interessant!!

neurofeedback training
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:21:

Mensen zonder ADHD kunnen de grote hersengolven, voor hoofdzaken, en de kleine hersengolven voor bijzaken van elkaar scheiden. Mensen/kinderen met ADHD kunnen dat niet. Je ziet vaak dat als ze een ruimte inlopen (op een kinderdagverblijf bijv) ze niet weten waar ze moeten beginnen.

Er is nu een training ontwikkelt door de NASA, neuro-feedbacktraining. De kinderen spelen bijvoorbeeld op de nintendo een spelletje en dat spelletje is gekoppeld aan hun hersengolven, op het moment dat het kind afgeleid raakt (Wat kinderen met ADHD dus snel hebben) doet het spelletje het niet meer goed, dus kunnen ze niet meer zo hard racen. Als het kind zich weer op de hoofdzaken concentreert doet het spelletje het wel weer goed. Op die manier leert het kind met ADHD hoe hij/zij zich op de hoofdzaken kan concentreren, dit kunnen ze dan ook toepassen in de echte wereld.

Ik had ergens een filmpje hierover, zal even zoeken.Wat goed zeg van de NASA. Ik snap alleen niet dat zij dit ontwikkelen omdat ik dacht dat ze alleen maar bezig zijn met ruimtedingen enzo maar dat is waarschijnlijk erg simpel gedacht. Erg goed dat ze dit doen op een NDS want dit is altijd erg in bij de jongeren
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:22:

Dit is het filmpje, heel interessant!!

neurofeedback trainingDe link werkt helaas niet
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 16:21:

[...]

Wat is precies een HBO pedagoog dan?Ik studeer dat nu, we zijn meer de praktische versie van een ortho-pedagoog. Wij mogen kinderen niet testen op ADHD, Autisme etc. Maar we werken wel in de opvoedingsondersteuning, jeugdzorg, onderwijs etc. We ondersteunen opvoeders en kinderen bij heel simpele dingen maar bijvoorbeeld in de jeugdzorg ook bij zwaardere problematiek. Ik vind het lastig om echt een definitie van een hbo pedagoog te geven, omdat het zo breed is. Ik train nu bijvoorbeeld vrijwilligsters die de kinderopvang verzorgen voor een moeder kind centrum. Maar ik ben ook bezig om cursussen te ontwikkelen over bijvoorbeeld de peutertijd.
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 16:25:

[...]

De link werkt helaas nietWat raar! Bij mij wel: misschien zo?

http://www.youtube.com/watch?v=S26Kk-ueWjQ

Anders ga je naar www.youtube.com en type je in: NASA Video Game Brain Training for ADHD
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:10:

[...]

Uitleggen waarom en inderdaad als hij het dan nog een keer doet, dan maar even naar buiten om te spelen.

Maar vooral duidelijk zijn, en heel consequent, doen wat je zegt.Nee hoor, hij speelt een spelletje Mario met zijn vader en dan gaat ie weer mee die nintendo. Hij eet niet omdat hij gewoon afgeleid wordt door alles om zich heen. Het is geen onwil maar gewoon afleiding wat hem moeilijk maakt. Hij ziet alles fladderen om hem heen. Daarom is het ook zo moeilijk om boos op hem te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven