Heeft mijn kind ADHD?

25-09-2008 11:30 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Mijn man en ik hebben momenteel heel veel moeite met ons 6 jarige zoontje. Hij luistert niet, doet waar ie zin in heeft en moet alles op zijn moment doen. Dit werkt dus niet als hij naar bed moet of als hij eruit moet of als hij moet eten of als hij binnen moet komen en ga zo maar door. Het is een constante strijd waarin wij aardig moedeloos beginnen te worden. Wie heeft er goeie tips want ik begin me zo zachtjes aan een politieagent te voelen die alleen maar orders geeft en constant achter zijn broek aanzit. Vanmorgen weer met broodje eten moet ik constant zeggen "kai ga eten" het kind wordt volgens mij ook flink gek van ons maar soms moet ie gewoon luisteren. Ook blijven zitten aan de eettafel is op dit moment een crime. Tevens worden wij helemaal gek van het gespring en geval en gedweil en geren wat hij binnen doet. We hebben er nog een kleintje van één jaar rondlopen dus dat geeft gewoon onveilige situaties. Mensen zeggen vaak dat ik er niet zo op moet letten maar ik loop me echt groen geel en paars te ergeren en begin zelfs te denken dat ie ADHD heeft of zo. Ik heb het idee dat het erger is geworden sinds mijn jongste is geboren en als hij er niet is lijkt het ook minder erg.

Ik zou graag met lotgenoten of mensen die dit kennen wat informatie wisselen.

Bedankt alvast.
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 16:28:

[...]

Nee hoor, hij speelt een spelletje Mario met zijn vader en dan gaat ie weer mee die nintendo. Hij eet niet omdat hij gewoon afgeleid wordt door alles om zich heen. Het is geen onwil maar gewoon afleiding wat hem moeilijk maakt. Hij ziet alles fladderen om hem heen. Daarom is het ook zo moeilijk om boos op hem te zijn.Heb je het gevoel dat veel van de problemen daardoor veroorzaakt worden? Ik wil je echt aanraden om een afspraak te maken met een huisarts. Kijk, stel dat hij het heeft dan weet je het in ieder geval, zo niet, kan je op zoek naar andere oplossingen. Dan kun je iig een pedagoog zoeken die jullie kan helpen bij al dit soort dingen.
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:27:

[...]

Wat raar! Bij mij wel: misschien zo?

http://www.youtube.com/watch?v=S26Kk-ueWjQ

Anders ga je naar www.youtube.com en type je in: NASA Video Game Brain Training for ADHDDoe het thuis wel even, thanks
Ik laat die lijst wel staan, het is goed voor iedereen om te zien dat adhd niet zomaar iets is. Maar dat het heel ingewikkeld is en dat je niet zomaar die diagnose krijgt.
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:30:

[...]

Heb je het gevoel dat veel van de problemen daardoor veroorzaakt worden? Ik wil je echt aanraden om een afspraak te maken met een huisarts. Kijk, stel dat hij het heeft dan weet je het in ieder geval, zo niet, kan je op zoek naar andere oplossingen. Dan kun je iig een pedagoog zoeken die jullie kan helpen bij al dit soort dingen.

Na jouw uitleg ga ik dit zeker doen.

Ik begin nu meer en meer te denken dat hij er niks aan kan doen en het breekt mijn hart dat ik dan zo streng zou zijn en hij er niks aan kan doen.
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:26:

[...]

Ik studeer dat nu, we zijn meer de praktische versie van een ortho-pedagoog. Wij mogen kinderen niet testen op ADHD, Autisme etc. Maar we werken wel in de opvoedingsondersteuning, jeugdzorg, onderwijs etc. We ondersteunen opvoeders en kinderen bij heel simpele dingen maar bijvoorbeeld in de jeugdzorg ook bij zwaardere problematiek. Ik vind het lastig om echt een definitie van een hbo pedagoog te geven, omdat het zo breed is. Ik train nu bijvoorbeeld vrijwilligsters die de kinderopvang verzorgen voor een moeder kind centrum. Maar ik ben ook bezig om cursussen te ontwikkelen over bijvoorbeeld de peutertijd.Klinkt erg interressant. Dus ik zou zonder een dokter ook naar een HBO pedagoog kunnen gaan?
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 16:32:

[...]

Ik begin nu meer en meer te denken dat hij er niks aan kan doen en het breekt mijn hart dat ik dan zo streng zou zijn en hij er niks aan kan doen.Ik weet niet wat ik nou het beste kan zeggen, sterkte of succes of toch maar allebei, maar samen komen jullie er wel uit hoor!
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 16:33:

[...]

Klinkt erg interressant. Dus ik zou zonder een dokter ook naar een HBO pedagoog kunnen gaan?Ja absoluut!

[...]

Ik begin nu meer en meer te denken dat hij er niks aan kan doen en het breekt mijn hart dat ik dan zo streng zou zijn en hij er niks aan kan doen.Dat vind ik hier altijd het moeilijkste punt. Bepaalde dingen kunnen gewoon niet: je broertjes pijn doen bijvoorbeeld. Toch is het voor Mootje heel moeilijk om zich aan die regels te houden. Hij is te impulsief en reageert direct vanuit zijn emotie. Ik blijf dus wel een beetje boos worden, hij zal hoe dan ook moeten leren dat bepaalde dingen niet mogen/kunnen. Maar nu we de diagnose hebben, proberen we er in de opvoeding en in het belonen/corrigeren wel rekening mee te houden.
Nageltje, ik denk dat streng zijn juist goed is. Mootje heeft heel erg behoefte aan duidelijke grenzen bijvoorbeeld. Streng zijn is niet hetzelfde als boos doen. Streng als in consequent bijvoorbeeld is alleen maar goed. Boos worden niet.
quote:meave schreef op 25 september 2008 @ 16:45:

Nageltje, ik denk dat streng zijn juist goed is. Mootje heeft heel erg behoefte aan duidelijke grenzen bijvoorbeeld. Streng zijn is niet hetzelfde als boos doen. Streng als in consequent bijvoorbeeld is alleen maar goed. Boos worden niet.Helemaal eens, maar niet altijd even makkelijk.
quote:meave schreef op 25 september 2008 @ 16:45:

Nageltje, ik denk dat streng zijn juist goed is. Mootje heeft heel erg behoefte aan duidelijke grenzen bijvoorbeeld. Streng zijn is niet hetzelfde als boos doen. Streng als in consequent bijvoorbeeld is alleen maar goed. Boos worden niet.Daar heb je absoluut gelijk in. Alleen is de grens tussen streng zijn en boos worden bij ons een beetje verdwenen ben ik bang.
quote:ambrosia9 schreef op 25 september 2008 @ 16:37:

[...]

Ja absoluut!Hartstikke bedankt voor de helpende woorden, we komen er zeker wel uit. Ik wens jou ook heel veel suk6 met je zoontje en je studie. Ik kom nog weleens terug om te melden hoe of wat. Nu ga ik lekker naar huis ciao!!!
Nageltje, dat gebeurt hier natuurlijk ook. Ik heb meer om aan te werken dan dat ik goed doe. Maar als de intentie er is en je bent je bewust van je valkuilen, dan is het al iets makkelijker.
quote:nageltje180472 schreef op 25 september 2008 @ 16:57:

[...]

Hartstikke bedankt voor de helpende woorden, we komen er zeker wel uit. Ik wens jou ook heel veel suk6 met je zoontje en je studie. Ik kom nog weleens terug om te melden hoe of wat. Nu ga ik lekker naar huis ciao!!! Ik heb geen zoontje hoor! Studie is voorlopig genoeg! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Maar het komt vast goed.

[...]

Ik begin nu meer en meer te denken dat hij er niks aan kan doen en het breekt mijn hart dat ik dan zo streng zou zijn en hij er niks aan kan doen.

Hmmm, hier wil ik toch even op reageren. Pas op die valkuil. Allereerst weet je nog niet of hij inderdaad ADHD heeft. Wat ik uit jouw verhaal lees denk ik het niet, maar je zult echt moeten laten testen om het zeker te weten. Ga hem dus niet anders behandelen om een vermoeden van.

ADHD wil niet zeggen dat er geen regels zijn en is geen excuus om te mogen misdragen. Hij kan er niets aan doen, want hij heeft ADHD is onzinnig. Ook iemand met ADHD kan regels leren, zich leren te gedragen. En soms werken de regels even niet. Gebeurd hier vaak genoeg. Maar dan zijn er wel gevolgen. Opvoeden is juist voor een kind met ADHD heel erg belangrijk. Grenzen zijn grenzen punt uit.
Ja eens met Fluffy! Maar wel goed als ze er achter aan gaat, beter dan blijven gokken en het niet zeker weten.
Ja beter uitzoeken dan twijfelen, ben ik zeker met je eens. Maar nadeel is dat veel ouders met een vermoeden van, alvast het kind in kwestie anders gaan behandelen. En dan is het hek van de dam denk ik. Want juist een ADHD diagnose vraagt om veel structuur en dus strikt zijn in dingen. Als je het loslaat onder het motto: Hij kan er niets aan doen, ben je straks verder van huis. Een valkuil waar veel ouders invallen en waar juist die Ja ja zal wel mentaliteit vandaan komt. Het hebben van ADHD is geen reden tot wangedrag of niet meer opvoeden, want hij kan er niets aan doen. Mèn, ik wil niet weten hoe mijn huishouden dan zou gaan als ik dat zou toepassen....
Ik ervaar het juist andersom. Toen ik het vermoeden kreeg dat Mootje wel eens ADD zou kunnen hebben, ben ik hem wel al anders gaan benaderen. Ik heb gezocht naar informatie over wat belangrijk is bij kinderen met een dergelijk 'probleem' en ben wat ik las gaan toepassen. Ook mijn andere twee kinderen - zonder ad(h)d - hebben baat bij deze manier van opvoeden. Baat het niet dan schaadt het niet was mijn idee. Ook als Mootje geen ad(h)d zou hebben, dan leek het er in elk geval wel veel op en zou hij hoe dan ook profiteren van een andere aanpak en een ouder met meer geduld en begrip. Begrip hebben voor het onvermogen van een kind bepaalde dingen snel/direct op te pakken is niet hetzelfde als 'lamaarwaaien'.
Meave, het ligt aan de regio waar je woont denk ik, want hier moet je via BJZ het traject in. Via de huisarts kan hier niet. En BJZ heeft behoorlijk wat overredingskracht nodig om echt iets te gaan doen. Helaas. Ik werd tot drie keer toe op cursus gestuurd, zonder dat men verder iets wilde doen. De heren zijn nu negen en acht jaar en nu pas (groep 6 en 5) hebben we diagnoses en komt er echte hulp. Eindelijk.
quote:Julus schreef op 25 september 2008 @ 13:06:

[...]

Jij zegt het volgende:

Mijn stuiterbal heeft ook geen adhd. Want: meneer kan zich prima concentreren als hij er zin in heeft. Als ze dat kunnen, kan het dus al geen adhd zijn. (ik heb het ook gevraagd maar die van mij was ook echt vanaf de geboorte al hyperactief

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn zoon met ADHD kan zich ook prima en zelfs gedurende een hele tijd concentreren als hij iets leuk vindt. Toch heeft hij ADHD. Het concentratie-onderdeel is slechts 1 van de vele symptomen. Bij ADHD denkt bijna iedereen aan een heel druk en beweeglijk persoon, maar er zijn genoeg ADHD'er die rustig zijn aan de buitenkant. Bij hen zit de chaos en de drukte in het hoofd.Oh maar dat werd wel aan ons gegeven als argument. Hij heeft het niet hoor, dat weet ik ook wel (als nieuwbakken moeder weet je het gewoon niet en vraag je je af of er wat is, zeker als IEDEREEN om je heen maar blijft zeggen dat hij wel heeeeeeel druk is en vraag of hij misschien adhd heeft). Ik vertel alleen mijn ervaring en aan mij werd het kunnen concentreren dus als reden gegeven dat het geen adhd kon zijn.
Nee hoor, het ligt echt aan de weg die je behandelt. Je kunt gewoon via de huisarts naar een deskundige. In ons geval zijn we naar een antroposofische instelling gegaan voor kinder- en jeugdpsychiatrie en alles wordt gewoon vergoed (is een AWBZ-instelling). Ik wilde pertinent niet naar de reguliere jeugdzorg.
quote:meave schreef op 25 september 2008 @ 19:47:

Ik ervaar het juist andersom. Toen ik het vermoeden kreeg dat Mootje wel eens ADD zou kunnen hebben, ben ik hem wel al anders gaan benaderen. Ik heb gezocht naar informatie over wat belangrijk is bij kinderen met een dergelijk 'probleem' en ben wat ik las gaan toepassen. Ook mijn andere twee kinderen - zonder ad(h)d - hebben baat bij deze manier van opvoeden. Baat het niet dan schaadt het niet was mijn idee. Ook als Mootje geen ad(h)d zou hebben, dan leek het er in elk geval wel veel op en zou hij hoe dan ook profiteren van een andere aanpak en een ouder met meer geduld en begrip. Begrip hebben voor het onvermogen van een kind bepaalde dingen snel/direct op te pakken is niet hetzelfde als 'lamaarwaaien'.Ben ik met je eens, het vereist een andere aanpak. Maar als ik reactie van TO lees dat haar hart breekt omdat ze streng is terwijl hij er misschien niets aan kan doen, bekruipt mij het gevoel dat het wel een situatie wordt waarin men denkt ach gossie, hij kan het niet helpen. Daarom schreef ik dus dat ADHD niet betekent dat je niet meer op hoeft te voeden. Je hebt engelengeduld nodig, maar ook regels. Voorbeeld: hier in huis is het binnenkomen, schoenen uit en opruimen, jas ophangen en tas opruimen. Moet je ze veertig keer aan herinneren, maar de 41ste tot de 50ste keer doen ze het wel. En dan moet je ze weer helpen herinneren en dan gaat het weer een tijdje goed.
quote:meave schreef op 25 september 2008 @ 19:51:

Nee hoor, het ligt echt aan de weg die je behandelt. Je kunt gewoon via de huisarts naar een deskundige. In ons geval zijn we naar een antroposofische instelling gegaan voor kinder- en jeugdpsychiatrie en alles wordt gewoon vergoed (is een AWBZ-instelling). Ik wilde pertinent niet naar de reguliere jeugdzorg.Hier dus echt niet. Ik heb het geprobeerd en zowel huisarts (drie verschillende), school en andere instellingen dan bijvoorbeeld Riagg of GGZ, verwezen allemaal eerst naar BJZ. We wonen in regio Eindhoven.
Sommige kinderen worden ook gewoon drukker van bepaalde programma's of computerspelletjes (zwiepje mag dus echt bepaalde programma's niet kijken anders schiet hij door het plafond. Viel op een gegeven moment gewoon op en als je dat weet dat scheelt dat weer ellende). Heeft de jouwe dat ook?
quote:Zwieber schreef op 25 september 2008 @ 19:56:

Sommige kinderen worden ook gewoon drukker van bepaalde programma's of computerspelletjes (zwiepje mag dus echt bepaalde programma's niet kijken anders schiet hij door het plafond. Viel op een gegeven moment gewoon op en als je dat weet dat scheelt dat weer ellende). Heeft de jouwe dat ook?Mijn heren wel. Minder tv/Xbox/PC heeft een gunstig effect. Maar ik denk dat dat ook voor kinderen geldt zonder diagnose. Ik word ook drukker als de tv aanstaat of als ik teveel achter de pc zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven