Het Grote Babyvragentopic deel 4

07-11-2018 07:42 2609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het vierde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om met ons mee te praten over luiers, slapen, hapjes, stapjes en andere mijlpalen!
Alle reacties Link kopieren
Baby is nu drie keer naar het kdv geweest en elke dag gaat het beter inderdaad. Laatste keer dronk ze zelfs 4x 50ml zelfs :yes: Vergeleken met voorheen thuis is het niet veel natuurlijk maar voor mij ruim voldoende om niet bezorgd te zijn dat ze ligt te krijsen van de honger.
Thuis drinkt ze nog steeds niet uit de fles maar dat komt vast wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik weet het even niet meer, ik ben zo zo zo moe. Dochter is nu 6,5 maand, heeft nog nooit doorgeslapen, maar de laatste tijd wordt het alleen maar erger. Ze wordt iedere twee uur wakker en is dan niet te troosten met alleen een speentje. Vorige week ziekjes en was het zelfs ieder uur wakker. Dan was ik weer of aan het voeden, wiegen, met haar rondlopen. Ik ben een beetje gek aan het worden door slaaptekort. Mijn moeder gaf me het advies haar overdag niet te laten slapen. Nou, ik werd me toch boos. Pff, kon dat advies echt niet begrijpen.
Lastig victoria. Geef je fles- of borstvoeding? Mijn zoontje van 8.5 maand wordt ook zo vaak wakker, maar hij slaapt bij mij in bed en ik geef borstvoeding, waar hij dan meestal snel weer mee in slaap valt. Daarmee vind ik het goed te doen. Kan jij eerder naar bed gaan en/of meer afwisselen met de vader?

Mijn baby is weer ontzettend verkouden en hoest de longen uit z'n lijfje. Vorige verkoudheid had hij ook oorontsteking. Wat is hier de ervaring van kinderen die een oorontsteking hebben gehad; is de kans dan groot dst ze dat daarna (snel) weer krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond, ik geef borstvoeding, dus het komt volledig op mij neer. Maar ik heb sowieso niets aan mijn man, hij hoort helemaal niets. Erger me daar erg aan. Ik heb de laatste tijd behoorlijk korte tenen, kan echt weinig hebben... Ik vind mezelf niet leuk zo. Maar ik ben gewoon echt zo ontzettend moe. Op mijn werk sluit ik soms achter mijn bureau even de ogen en als ik niet oplet val ik bijna in slaap.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. En ik voel me zo'n slechte moeder. Vanavond heb ik haar laten huilen. Ze bleef maar huilen. Ik probeerde 5, 10, 15 minuten uit. Uiteindelijk hield ik het zelf niet en pakte haar toch op. Toen aan de borst en ze dronk gulzig. Was het dan toch honger? Heb ik haar laten huilen terwijl ze honger had? Pff, ik snap de helft van de tijd gewoon niet wat de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf hier niet veel meer (dochter is bijna geen baby meer) maar lees nog wel mee.

Victoria, wat lastig! Langdurig slaaptekort is echt killing.
Ik ben even aan het denken hoe het bij ons gegaan is. Dochter heeft rond de zes maanden ook een periode gehad waarin ze een week of 2 ieder uur wakker was. Wij hebben toen geconcludeerd dat haar cosleeper te klein was geworden en ze toe was aan haar eigen bed. Sinds dien ging het snel beter, en konden we terug naar 1 bv rond 23 uur en 1 voeding in de nacht. Ik heb die ook heel lang zelf gedaan. Achteraf denk ik wel eens dat ik best eerder voor de echte nachtvoeding over had kunnen stappen naar kv. Ik weet niet of je dat zou willen, maar dan kan je het wel delen met je man.
Je schrijft dat je aan hem niets hebt. Dat klinkt zwaar. Kan dat misschien ook komen omdat hij (onbewust) weet dat jij toch degene bent die de bv geeft en hij dus niets 'kan'? Dan is het ook wel makkelijker om die huilende baby niet te horen en door te slapen. Vriend hoefde hier (met mijn toestemming) ook heel lang niets mee, en had zichzelf aardig geleerd door haar geluidjes heen te slapen.

Het klinkt alsof het nu belangrijk is dat je kan (bij)slapen. Kan je ergens anders slapen? Logeerkamer is bij ons altijd een optie, dan heeft de ander 'dienst' en ik oordoppen in. En dan vriend verantwoordelijk maken? Desnoods gaat hij maar naast haar liggen als hij haar anders niet hoort ;-) Jij doet dit al maanden, dan kan hij het ook wel een nachtje (of meer) doen! Of desnoods jij een nacht ergens anders? Of baby een nachtje laten logeren? Natuurlijk moet je dan misschien een keer kolven als je nu veel voed s nachts, maar dan kan je in ieder geval een paar uur achter elkaar slapen.
:hug: , zorgen voor zo'n ukje is niet altijd makkelijk!

Toevoeging: vooral overdag wel laten slapen hoor! 'S nachts niet slapen wordt alleen maar erger als ze overdag te moe worden. Wat dat betreft doe je er goed aan het 'advies' van je moeder te negeren.
maisnon3 wijzigde dit bericht op 11-03-2019 19:59
Reden: Aanvulling
5.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga allereerst even proberen bij te slapen... Op de logeerkamer idd of naar iemand die je vertrouwt met je kind. Daarna kun je alles weer iets meer helder bekijken ;-) slaaptekort is echt killing.
Is een medische oorzaak uitgesloten?
(oortjes bijv of reflux, ik zeg maar wat) daarna kun je mss gaan kijken of ze toe is aan een ander bedje, andere kamer oid. Laten huilen alleen als jij je daar goed bij voelt. Maar echt, ga eerst even 2 nachten goed slapen. Vraag daar hulp bij want het is niet niks.
Hier een huilbaby gehad(nu een goed slapend schoolkind) en nu een dreumes die nog steeds niet doorslaapt(sorry) en echt, het komt goed maar bijslapen is echt belangrijk nu.
Alle reacties Link kopieren
victoria_87 schreef:
11-03-2019 18:50
Dames, ik weet het even niet meer, ik ben zo zo zo moe. Dochter is nu 6,5 maand, heeft nog nooit doorgeslapen, maar de laatste tijd wordt het alleen maar erger. Ze wordt iedere twee uur wakker en is dan niet te troosten met alleen een speentje. Vorige week ziekjes en was het zelfs ieder uur wakker. Dan was ik weer of aan het voeden, wiegen, met haar rondlopen. Ik ben een beetje gek aan het worden door slaaptekort. Mijn moeder gaf me het advies haar overdag niet te laten slapen. Nou, ik werd me toch boos. Pff, kon dat advies echt niet begrijpen.
Wat zwaar zeg!! Onze baby heeft af en toe dat soort nachten en die vind ik heel pittig. Kan het nog zijn dat ze wakker wordt omdat ze het te warm/te koud heeft en als ze dan toch wakker is, ook maar gelijk wil drinken?
En is ze al wel weer helemaal opgeknapt?

En ik denk ook dat het belangrijk is dat jij even slaap gaat krijgen. Je kan je door vermoeidheid zo ellendig en verdrietig en onzeker voelen... dus idd dochter eens uit logeren (evt met grkolfde melk?). Heb echt te doen met je!
:cheer2: Ik meld me weer. Sinds afgelopen woensdag weer een baby in huis.

@Victoria: 6 maanden is een bekende dip in de slaap. Op Google te vinden als 6 months sleep regression. Onze 2-jarige peuter slaapt ook nog steeds niet door dus ik weet hoe het voelt. Uiteindelijk went alles en ooit wordt het beter. :there:. Misschien dagje vrij nemen, baby naar opvang en slapen? Ik heb me zelf wel eens ziekgemeld omdat ik letterlijk ziek was van vermoeidheid maar na 2 dagen kon ik er dan wel weer tegenaan.
Het toeval wil dat ik op dezelfde dag als Aapje ben bevallen van onze dochter. Dus ik kom hier ook weer wat meer keuvelen.

@Victoria :hug:
Verder sluit ik me aan bij de al gegeven adviezen. Probeer echt te kijken naar een mogelijkheid waarop jij bij kan tanken!!!
Alle reacties Link kopieren
Aapje en teckeltje: gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Phoe zwaar Victoria. Ook ik sluit me aan bij de rest. Zorg dat je kunt slapen. Oftewel in logeerkamer en man zorgt voor baby, of baby even een nachtje laten slapen. Ikzelf heb ook zelf weleens bij mijn ouders geslapen om zo even wat slaap in te halen.
Sterkte in iedergeval!
Dames, ik heb een vraag. Ik heb een baby van bijna 9 maanden en die is nogal snel afgeleid. Als ik met hem thuis ben dan krijgt hij borstvoeding en als ik er niet ben dus een flesje. Maar soms heeft hij daar geen aandacht voor en heeft hij het te druk met van alles. Ik heb ook een peuter van 3 jaar en een rustige/donkere kamer kan niet gemakkelijk en op kdv zijn er natuurlijk andere kinderen op wie ook gelet moet worden. Vandaag bij kdv heeft hij echt nauwelijks gedronken. Wat zouden jullie doen? Hij eet heel gemakkelijk, dus we zouden pap kunnen maken, maar pap van moedermelk is meestal niet zo'n succes. Wie heeft dé tip.

Overigens heeft hij aan de borst vaak ook weinig aandacht, maar die gooi ik er gewoon om de haverklap in ;-D
Hoeveel is nauwelijks Morgenstond? Ik geloof er niet in dat kinderen zichzelf uithongeren dus zal hij wel genoeg hebben om de dag door te komen en dat haalt hij bij jou wel weer in.

Eet hij ook nog geen brood bij kdv en fruit?
Vandaag was nauwelijks ongeveer 10cc.
Dat is wel heel minimaal. Hoe vaak drinkt hij nog bij jou naast zo'n opvang dag? Kan hij zelf de fles vasthouden, zodat ze hem misschien zo neer kunnen zetten dat hij de andere kinderen niet ziet?

Ik had bambix pap, dat werd wel dik en bleef dat bij direct opeten. Mijn kind lustte het alleen niet.

Als hij genoeg groeit zou ik er denk ik bij 9 maanden ook geen probleem van maken als hij gewoon in ieder geval vocht binnen krijgt dmv fruit en tussen de middag boterham eet. Of wil hij het misschien wel drinken als hij het in een bekertje bij de boterham krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Nijntje hoe heb jij t uiteindelijk opgelost? Hier zitten we met bijna hetzelfde probleem..
Vanaf een week of 6 steeds geoefend met flesje, ging prima. Nadat we gestopt waren met de probiotica even geen fles gegeven (ongeveer een week of 2) en nu weigert meneer alles.
Op t Kdv eerste wenmiddag nog 20 cc gedronken, maar tweede ochtend belde ze me of ik m alsjeblieft wilde komen voeden. Hij was zo overstuur, echt intens zielig. Nu kan ik er nog heen, maar na komende week moet ik weer werken en lukt dat ivm de afstand echt niet.. we proberen t nu thuis elke dag, maar meer dan sporadisch wat slokjes lukken nog niet. Dr brown en avent geprobeerd (met speen 0 en 1). Op kamertemperatuur en wat warmer. Komende week hebben we nog 2 wendagen maar ik weet echt niet hoe t moet als dit niet gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
@ Roos; onze dame was niet zo extreem in fles weigeren maar heeft het ook wel wat (gehad). Ik heb haar, te vroeg voor haar leeftijd, een grotere speen gegeven wat wel echt verschil maakte. Ook het wisselen van houding deed nog wel eens wat. Als hij wel borstvoeding drinkt kun je die speciale flessen eens proberen. Bij die flessen moeten de kindjes dezelfde zuigbeweging maken als bij borstvoeding.
Roos7 schreef:
16-03-2019 11:55
Nijntje hoe heb jij t uiteindelijk opgelost? Hier zitten we met bijna hetzelfde probleem..
Vanaf een week of 6 steeds geoefend met flesje, ging prima. Nadat we gestopt waren met de probiotica even geen fles gegeven (ongeveer een week of 2) en nu weigert meneer alles.
Op t Kdv eerste wenmiddag nog 20 cc gedronken, maar tweede ochtend belde ze me of ik m alsjeblieft wilde komen voeden. Hij was zo overstuur, echt intens zielig. Nu kan ik er nog heen, maar na komende week moet ik weer werken en lukt dat ivm de afstand echt niet.. we proberen t nu thuis elke dag, maar meer dan sporadisch wat slokjes lukken nog niet. Dr brown en avent geprobeerd (met speen 0 en 1). Op kamertemperatuur en wat warmer. Komende week hebben we nog 2 wendagen maar ik weet echt niet hoe t moet als dit niet gaat lukken.
Hoi Roos, hier hetzelfde. De oplossing hier was een speen groter (2 van dr brown) dan hoeft meneer niet zo hard te werken... Op het kdv ging het drinken eerst ook moeizaam, ik heb toen een slaapshirt van mezelf meegegeven. Dit shirt houden ze bij hem tijdens het drinken en slapen dat werkt perfect, zo heeft hij een vertrouwd luchtje bij zich.
Alle reacties Link kopieren
Nog maar weer even een vraag over slapen.

Onze dochter (ruim 11wk) slaapt nog niet de hele nacht door maar dat is helemaal prima. Een of 2x keer voeden snachts vind ik echt het probleem niet. Sommige nachten slaapt ze geel goed. Zoals eergister van 21.15 tot 1.30 en daarna tot 6.30. Maar vannacht was het 21.00, 23.00, 01.00, 03.15, 4.55, 7.45.

Waar kan het aan liggen dat de ene nacht zo goed gaat en de andere niet?

Kan het nog uitmaken dat ze vrijdag vermoeider was van een hele dag
Opvang?

En qua te warm/te koud. Wat hebben jullie babies aan met slapen?

Standaard slaapt ze in romper met korte mouwen, boxpakje en een tussenseizoen slaapzak. Bij elkaar hebben ze een TOG waarde van
2.7. Mijn man denk dat ze toch echt dekentje nodig heeft omdat ze dat prettig vindt. Maar als ik naar de adviezen mbt TOG waarden kijk zou dat dus niet moeten, behalve evt een lakentjes.
Temperatuur is zo'n 18 graden.
Wat doen jullie?

Tot slot; kan het verschil er nog in zitten dat ik de ene meer melkproductie heb dan de andere keer en ze dus op die nachten dat ze vaak wakker wordt gewoon te weinig krijgt?
Goede vraag Yellow. Waar het aan zou kunnen liggen, geen idee en ik denk ook niet dat je daar achter komt. Ik heb me nooit verdiept in TOG waardes. Maar onze zoon had meestal wel ook nog een dekentje ookal lag hij in een slaapzakje. Alleen voor de geborgenheid vond hij het fijn, lekker strak onder 't laken.
Dochter is nu 11 dagen en slaapt nog zonder slaapzak. Maar ook die heeft nachten dat ze om 2200 0230 en 0630 (top!) maar vannacht was het 2130 130 430 en 730. Is er iets anders, nee. Ik probeer er niet te veel over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mini nog teckeltje :-) hoe gaat het met haar? En met jou?

Had je bij zoon ook iets van een boxpakje onder het slaapzakje? Hier een slaapzakje zonder mouwen trouwens.
Ja idd boxpakje vaak en slaapzak met mouwen (was toen heel koud buiten en ik kan niet slapen met verwarming aan).

Ja gaat heel goed. Helaas hebben we wel spruw. Beetje een domper maar gaat gelukkig al beter.
Alle reacties Link kopieren
Ahhh spruw :( Hier ook. Gaat nu eindelijk beter maar nog steeds niet helemaal weg. Ellende is dat. Fijn dat het al beter gaat :-)
En tnx voor je reactie qua slapen
Yellow002 schreef:
17-03-2019 11:32
Ahhh spruw :( Hier ook. Gaat nu eindelijk beter maar nog steeds niet helemaal weg. Ellende is dat. Fijn dat het al beter gaat :-)
En tnx voor je reactie qua slapen
Je hebt er alleen niet veel aan denk ik ;)
Ja die spruw is kl*t*. Gelukkig doen m'n tepels en borsten geen zeer meer, dat scheelt al de helft. Dochter kan nog wel erg onrustig zijn aan de borst helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf niet vast mee maar wel een baby hier (van bijna 5 maanden) dus lees wel mee. Kleding van jouw kleintje Yellow vind ik wel wat fris klinken voor snachts. Hier is het: korte mouwen romper, boxpakje of gewoon lange mouwen shirt en broek, slaapzak met mouwen eraan (geen idee hoeveel tog, geen hele dikke in elk geval), dekentje erover en dan nog vaak tegen mij aan. Je zou het gewoon eens kunnen proberen toch, iets warmer? Hier merkte ik direct toen het te warm werd: echt hele klamme voeten had hij toen (was in de puckababy teddy).
Mijn baby slaapt overigens hetzelfde als de jouwe, vannacht elke 3 a 3.5 uur eten maar soms ook gewoon elke 2 (of 1.5 als het tegenzit). Al heb ik het idee dat hij vooral vaak een boer kwijt moet en dan niet kan slapen dus even kort wil drinken. Geen hele grote honger ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven