Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ja magic snake is voor alle leeftijden, er is ook niet 1 oplossing, je kunt zelf bepalen welk figuur je maakt of gewoon een beetje aanklooien en zien waar je op uitkomt.

Spelletjes die hier graag door 3 en 5 jarige werden gespeeld: kroko loko (meer voor 3 jarige) , kwartet en carcassonne junior (3 jarige met hulp van volwassene, 5 jaar alleen), halli galli en dobble (normale versies, voor 3 jaar nog te moeilijk). Uno junior voor beiden

Een soort reken-dobbelspel van hema vindt 5 jarige ook leuk. Moet je getalen afstrepen door de waardes van 2 dobbelstenen te vermenigvuldigen, optellen, delen of aftrekken.

En verder gewoon simpele bordspellen met dobbelsteen en pionnen. Monopoly junior vinden ze ook leuk maar dat kan echt lang duren, dus ik vind t minder.
nootboek wijzigde dit bericht op 09-10-2019 21:48
6.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van ruim vierenhalf vindt onder andere Kinderen van Catan, Uno en Boomgaard (van Haba) leuk.
Laatst hebben we voor het eerst Wie is het gespeeld, daar had hij nog hulp bij nodig. Voor de feestdagen hebben we Monopoly junior klaarliggen.
Alle reacties Link kopieren
Uno junior trouwens, niet de gewone. En mijn neefje vond op die leeftijd Koetje Boe leuk, dat spreekt de tweejarige misschien ook aan.
Alle reacties Link kopieren
Toren van Pisa vindt mijne van 4,5 wel leuk en duurt niet te lang. Of gewoon een potje kwartetten of pesten.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
09-10-2019 21:53
Toren van Pisa vindt mijne van 4,5 wel leuk en duurt niet te lang. Of gewoon een potje kwartetten of pesten.
Toren van Pisa vind de mijne van 3 ook leuk, dat spelen we hier nog zonder de wiebelvoet :)
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
09-10-2019 21:59
Toren van Pisa vind de mijne van 3 ook leuk, dat spelen we hier nog zonder de wiebelvoet :)
Dat is een goede tip.
Wij hebben hem staan en er wordt graag mee gespeeld door mijn peuter (toren in elkaar en uit elkaar, vullen met poppetjes ed) maar als spel was het voor zowel kleuter en peuter heel frustrerend.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
09-10-2019 17:00
Zo'n magic snake is prima voor een 7 -jarige, mijn 3-jarige speelt er ook mee, en mijn 5-jarige ook. Ze doen er wel heel verschillende dingen mee, maar iedereen kan er wel iets van maken. Wat dat betreft is het heerlijk 'pruts' speelgoed.

Hebben jullie leuke tips voor een gezelschapsspel voor een jongen van 5,5? Hij begint spelletjes nu pas leuk te vinden, voorheen had hij niet echt het geduld. Het moet niet te lang duren/te ingewikkeld zijn, domino met zijn broertje vind hij bijvoorbeeld ook nog leuk om te doen. Anderzijds is hij qua rekenen zijn leeftijd behoorlijk ver vooruit en heeft hij ook prima ruimtelijk inzicht voor zijn leeftijd. Als zijn broertje (2 jaar jonger) mee kan doen is dat leuk meegenomen maar is geen vereiste.
Kroko Loco
Stratego Junior
Monopoly Junior
Uno Junior
Koetje Boe
Mijn eerste boomgaard
Kwartet (een kinderversie met plaatjes)
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste boomgaard spelen we graag met mijn nichtjes van 4 en 6. Groot succes :)

Ik zoek zelf wat Sint/Kerst tips voor een 1-jarige die net jarig is geweest, al heel veel heeft gekregen, en bovendien nogal fysiek aangelegd is en dus maar kort geinteresseerd in speelgoed. Mijn ouders denken aan een keukentje. Is dat al leuk of staat dat op deze leeftijd nog voornamelijk in de weg?

Boekjes, houten trein en stapelbekers zijn nu favoriet. Maar dat hebben we dus al :) Iemand ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste speelde wel met het keukentje wat hij voor zijn eerste verjaardag kreeg. Deurtje open en weer dicht doen, spulletjes eruit halen en onderzoeken etc. Ermee spelen alsof hij aan het koken was kwam later pas.

Misschien een wobbel?
Alle reacties Link kopieren
Thanks Caro. Echt doen alsof is natuurlijk nog te vroeg, dat verwacht ik idd niet. Zolang er wel nu al mee gespeeld kan worden.

We hebben namelijk best wat dingen op de groei waar niet zoveel mee gebeurt (waaronder een wobbel ;-) )

Maar goed, bij jou deden ze dat dus. Top!
Alle reacties Link kopieren
Misschien dan ook juist dingen om buiten mee te spelen, of om naar buiten gaan in de winter makkelijker te maken (fijne warme en waterdichte kleding bv)?
Heb je al een loopfiets (op drie of 4 wielen), o.i.d.?
Voor binnen staat grimms regenboog nog op mijn verlanglijstje. Hier kan je, net als de wobble, van alles mee doen.
Ook een gymmat is leuk voor zo'n doener. Of misschien een abonnement voor de binnenspeeltuin?

Keukentje zou dochter, nu anderhalf, denk ik best leuk vinden. Vooral om dingen in te stoppen en ze er weer uit te halen.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: iemand ervaring met een Playmobil huis? Is dit het geld waard?

Onze dochter van 4 wil heel graag van Sinterklaas een Playmobil huis. Ze heeft al wat sets voor de inrichting, waar ze nu los (op vloer of tafel) mee speelt.
Maar jemig wat zijn die huizen duur! De roze die ze op het oog heeft kost zo'n 110 euro en dan heb je alleen het huis zonder inrichting. Op Marktplaats heb ik ook gekeken, maar zelfs tweedehands gaan de meesten voor 80 euro of meer weg. Nu vraag ik me af of dat ding zijn geld waard is. We kunnen zo'n huis wel betalen, maar hij gaat wel behoorlijk over het budget dat we in gedachten hadden voor Sinterklaas.

Op dit moment neig ik naar een alternatief. Bijvoorbeeld het poppenhuis van de IKEA (Flisat van 30 euro). Dit zou ze met de Playmobil sets die ze al heeft leuk kunnen inrichten en we zouden het kunnen decoreren met een verfje of stukje behang.

Maar over het Playmobil huis. Heeft iemand zo'n huis? Hoeft niet hetzelfde type natuurlijk, maar ik bedoel zo'n grote dure ;). Is zo'n ding zijn geld waard?

Ik twijfel omdat dochter helemaal weg is van Playmobil, hier veel mee speelt en zo'n huis echt heel graag wil hebben.
Wij hebben het meeneemhuis van Playmobil. Niet zo groot en handig dat alle meubels en andere dingen erin passen.
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
10-10-2019 12:50
Wij hebben het meeneemhuis van Playmobil. Niet zo groot en handig dat alle meubels en andere dingen erin passen.
Ja, die ken ik (hebben we niet). Maar zoals gezegd, dochter heeft haar zinnen gezet op zo'n groot huis. Vooral omdat de sets die ze nu al heeft daar in passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen, zoals je zegt leveren ze op marktplaats ook nog flink wat op, dus in het slechtste geval maak je 30 euro verlies en weet je dat het niks is. In het beste geval vindt ze het geweldig, speelt ze er een paar jaar mee en heeft het je na doorverkoop maar 30 euro gekost ;-)

Maar ik heb er verder nog geen ervaring mee...
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
10-10-2019 13:04
Ik zou het wel doen, zoals je zegt leveren ze op marktplaats ook nog flink wat op, dus in het slechtste geval maak je 30 euro verlies en weet je dat het niks is. In het beste geval vindt ze het geweldig, speelt ze er een paar jaar mee en heeft het je na doorverkoop maar 30 euro gekost ;-)

Maar ik heb er verder nog geen ervaring mee...

Oh, dit is een goede! Zo heb ik er nog niet over nagedacht.
We hebben nog een dochter van nu 1,5 jaar. Nu nog te jong voor Playmobil, maar zou zomaar kunnen dat ze het over een paar jaar ook erg leuk vindt.
Hier hebben ze alle 3 hun zinnen gezet op dat huis. Dus ik vrees dat we er toch aan gaan, en dat ze hem dan samen krijgen. Dan is het niet zo'n grote hap uit her budget.
Hier in huis een playmobil fanaat!
De school met gymzaal onlangs gekregen voor haar verjaardag, het huis is aanwezig, de ark van noah, een camper, het huis van Lucky (Spirit) met stallen etc en talloze kleine sets.

Overal wordt meegespeeld, want ze vindt het echt leuk.

Je kan amazon in de gaten houden voor prijzen of playmobilwatch voor actuele prijzen.

Elk jaar is er in okt/nov wel een kortingsavond bij Intertoys, dan krijg je extra korting. Wellicht daar op wachten?

Hier is playmobil in elk geval een heel dankbaar kado om te geven.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben als “traditie” dat als we op de terugweg van vakantie in de buurt van Düsseldorf komen we daar naar de Playmobil winkel gaan (geen idee waarom eigenlijk :P ) , in Duitsland is Playmobil vaak ook iets goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
10-10-2019 13:04
Ik zou het wel doen, zoals je zegt leveren ze op marktplaats ook nog flink wat op, dus in het slechtste geval maak je 30 euro verlies en weet je dat het niks is. In het beste geval vindt ze het geweldig, speelt ze er een paar jaar mee en heeft het je na doorverkoop maar 30 euro gekost ;-)

Maar ik heb er verder nog geen ervaring mee...
Inderdaad. Mijn kinderen zijn geen uitgesproken playmobil-fans maar zodra playmobil op de verlanglijst komt (meestal een draak, of voertuig) moedig ik dat aan juist vanwege de verkoopwaarde. Als ze er op uitgekeken zijn kun je t prima doorverkopen. Soms zelfs voor de aankoopwaarde, want we kopen meestal in Duitsland.

Voor de echte (jonge)fans is Playmobil park trouwens ook een aanrader, meer speeltuin dan pretpark, leuk tot een jaar of 8 gok ik. In de buurt van Nurnberg, dus niet heel dichtbij maar wellicht kom je ooit in de buurt. Wij rijden er speciaal voor om, op weg nr familie. Ook grote winkel erbij met prima prijzen 😉
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond nog even besproken met m'n man en we gaan zo'n huis kopen voor Sinterklaas. Of eigenlijk heeft m'n man er gelijk één besteld, hij is nogal van het doorpakken. Ik denk dat dochter hier heel erg blij van wordt!

De rest van de cadeautjes (Sinterklaas geeft naar mijn idee niet 1 cadeau, maar meerdere) houden we low-budget. Gelukkig houdt ze ook heel erg van tekenen en knutselen, dus over een paar weken een keer naar de Action.

Nu nog iets bedenken voor onze jongste dochter van 1,5 jaar. Dat vind ik veel moeilijker omdat we al veel hebben. Nou ja, we hebben nog even om hier over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben afgelopen weekend de verjaardagen van onze kinderen (4 en 2 jaar) gevierd. Omdat ik hier vaak goede tips lees, zet ik alle cadeaus die ze van ons en de familie hebben gekregen ook maar op een rij, misschien heeft iemand er wat aan.

4 jaar:
- Frozen kaptafel
- K3 bakjes voor mee naar school
- schoolbord met krijtjes van Ikea
- theeservies van Fischer Price (die theepot die geluid maakt)
- heel veel klei van Play Doh
- Duplo Frozen kasteel
- K3 karaoke set
- unicorn armbandjes zelf maken

2 jaar:
- gymnastiekmat van Ikea
- Duplo winkeltje met 2 grondplaten
- Bosch gereedschapskist met o.a. elektrische boormachine
- knuffel Pieter Konijn
- magic tekenbord
- Duplo bouwplaats met kraan, vrachtwagen etc
- brandweerauto met uittrekbare ladder, geluid etc

Eigenlijk wordt er al met alles veel gespeeld. De gymmat van Ikea is echt een dikke aanrader, ook voor oudere kinderen! Wordt ook gebruikt als kamerscherm, om een tent te bouwen, ingeklapt als podium om op te treden.. Er is nu eentje in matte kleuren blauw en groen, in plaats van die felle geel en groen of de roze. Dochter van 4 pakt het magic tekenbord ook veel en zoon van 2 speelt ook met de theeset.
Alle reacties Link kopieren
Oh die gymmat vind ik echt een goeie! Zie dat maisnon het ook al opperde. Dank :)
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
11-10-2019 10:22
Oh die gymmat vind ik echt een goeie! Zie dat maisnon het ook al opperde. Dank :)
Als je dan toch bij de ikea bent, neem dan ook gelijk een kruiptunnel mee ;-)

(Die gebruiken ze hier tegenwoordig ingeklapt ook als vogelnest. Heerlijk, gaan ze een kwartier in stilte zitten broeden op hun speelgoed)
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
10-10-2019 07:45
Mijn eerste boomgaard spelen we graag met mijn nichtjes van 4 en 6. Groot succes :)

Ik zoek zelf wat Sint/Kerst tips voor een 1-jarige die net jarig is geweest, al heel veel heeft gekregen, en bovendien nogal fysiek aangelegd is en dus maar kort geinteresseerd in speelgoed. Mijn ouders denken aan een keukentje. Is dat al leuk of staat dat op deze leeftijd nog voornamelijk in de weg?

Boekjes, houten trein en stapelbekers zijn nu favoriet. Maar dat hebben we dus al :) Iemand ideeën?
Nog even als aanvulling: hier is het (Ikea) keukentje ook een succes. Vanaf dat ze wat kunnen staan, wordt er mee gespeeld. Oudste is nu dus 4 en zij speelt er ook nog veel mee. Gaat met een vriendinnetje boodschappen doen enzo, dan is het ineens een winkeltje. Wij hebben in de afgelopen jaren dus ook alle groenten en fruit van Ikea gehaald.

Heb je al een klein loopfietsje? Hier zaten ze met anderhalf op de Puky Pukylino, die vierwieler. Heel stevig en laag fietsje, waar ze al snel een beetje op weg kunnen 'fietsen'. En inderdaad ook die kruiptunnel van Ikea. Hebben we deze zomer voor beide kinderen ook nog veel gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven