Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
16-10-2019 19:16
Zoon is ook 2,5 en kan vanaf 2 jaar de baan van hotwheels gewoon zelf bedienen.
Bedienen wel, maar maken niet. Mijn zoon heeft Hot Wheels vanaf zijn zesde verjaardag en toen lukte het nét om de stukken in en uit elkaar te halen. Mijzelf lukt het soms ook maar nauwelijks, je hebt er soms echt wat kracht en behendigheid voor nodig.

Ik zou gaan voor zo’n baan van de Lidl of een autokleed (evt in combinatie met een garage) zoals hierboven genoemd.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
16-10-2019 20:15
Bedienen wel, maar maken niet. Mijn zoon heeft Hot Wheels vanaf zijn zesde verjaardag en toen lukte het nét om de stukken in en uit elkaar te halen. Mijzelf lukt het soms ook maar nauwelijks, je hebt er soms echt wat kracht en behendigheid voor nodig.

Ik zou gaan voor zo’n baan van de Lidl of een autokleed (evt in combinatie met een garage) zoals hierboven genoemd.
Maar op die leeftijd moet je toch sowieso vaak helpen met maken? Óf ze kunnen het niet alleen, óf ze kunnen het wel maar willen het niet alleen doen, omdat ze het samen gezelliger vinden.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
16-10-2019 20:20
Maar op die leeftijd moet je toch sowieso vaak helpen met maken? Óf ze kunnen het niet alleen, óf ze kunnen het wel maar willen het niet alleen doen, omdat ze het samen gezelliger vinden.
Zo’n houten autobaan kunnen ze met 2,5 jaar al best maken, je zult misschien bij het laatste stukje moeten helpen om hem passend rond te maken, maar ze kunnen veel al zelf. Op een speelkleed kunnen ze sowieso al zelf spelen. Juist omdat ze bij zoveel al geholpen moeten of willen worden op die leeftijd vond ik het zalig als ze zelfstandig met dingen konden spelen. Kon ik af en toe eens mijn thee drinken terwijl hij nog warm was. Maar als de vraagsteller het geen enkel punt vindt om zelf de banen te maken dan kan Hot Wheels inderdaad ook.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
16-10-2019 20:27
Zo’n houten autobaan kunnen ze met 2,5 jaar al best maken, je zult misschien bij het laatste stukje moeten helpen om hem passend rond te maken, maar ze kunnen veel al zelf. Op een speelkleed kunnen ze sowieso al zelf spelen. Juist omdat ze bij zoveel al geholpen moeten of willen worden op die leeftijd vond ik het zalig als ze zelfstandig met dingen konden spelen. Kon ik af en toe eens mijn thee drinken terwijl hij nog warm was. Maar als de vraagsteller het geen enkel punt vindt om zelf de banen te maken dan kan Hot Wheels inderdaad ook.
Heb je ook wel gelijk in hoor :-D

(Warme thee, wat een heerlijkheid :heart: )
Alle reacties Link kopieren
Dankjullie wel, nog even geen hotwheels dit jaar, liever die warme thee :-D
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog leuke Sint cadeau suggesties voor een meisje van ruim 1,5 jaar oud? Ze is onze 2de dochter en we hebben al zoveel!

Wat we zoal hebben:
- heel veel duplo
- stapels boekjes
- houten blokken
- tafeltent
- keukentje met toebehoren
- Little People boerderij met wat andere Little People dingen
- Zoef Zoef dierentuin (kijken beide dochters niet naar om)
- loopfietsje
- pop met bijbehorende spulletjes
- houten knoppuzzels
- vormenstoof
- ark van noach met geluiden
- aantal setjes van Playmobil 1.2.3.
- knuffels
- klei
- verf
- potloden en waskrijtjes
- buitenspeelgoed is ook aanwezig (trampoline, zandbak, schommel en speelhuisje)

Bij onze oudste dochter vierden we Sinterklaas nog niet, dit zijn we pas gaan doen toen ze 3 jaar was. Nu zij 4 is en Sinterklaas dus wel vieren, moeten (én willen) we natuurlijk ook wat cadeautjes voor de jongste hebben.

Ze krijgen in ieder geval allebei een adventkalender van Playmobil / Playmobil 1.2.3. en een nieuwe jurk van de Sint.

Dus wie weet een leuke aanvulling op bovenstaand lijstje?
Alle reacties Link kopieren
Misschien nog badspeelgoed of autotjes?

En verder kleine praktische dingetjes, haarelastiekjes en een paar leuke sokken.

Kun je de zoef zoef boerderij niet verkopen of weggeven trouwens? Zonde als er niet mee gespeeld wordt en volgens mij kan je dat goed kwijt op marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2019 13:24
Misschien nog badspeelgoed of autotjes?

En verder kleine praktische dingetjes, haarelastiekjes en een paar leuke sokken.

Kun je de zoef zoef boerderij niet verkopen of weggeven trouwens? Zonde als er niet mee gespeeld wordt en volgens mij kan je dat goed kwijt op marktplaats.
Badspeelgoed hebben we ook al genoeg en de lege shampoo fles blijft toch favoriet :)
Autootjes is wel een goed idee! Met 2 meiden in huis hebben we die eigenlijk niet. Ik denk dat ik ook voor beide meiden een haarband ga kopen.

De Zoef Zoef boerderij staat inmiddels op Marktplaats. Ik ben speelgoed aan het opruimen, zodat we weer wat plek hebben voor Sinterklaascadeautjes (we wonen erg klein). Aankomend weekend ga ik 2 bakken uitzoeken waar voornamelijk babyspeelgoed in zit. Ik vermoed dat het grootste deel weg kan, omdat er niet meer naar omgekeken wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hierboven staan gelijk allemaal tips voor autowegen ;-)

Ik dacht ook nog gewoon bellenblaas. Vindt mijn zoontje iig prachtig. En het eerste boomgaard spel is vanaf 2 jaar al leuk, dus dat kan je ook nog overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2019 13:38
Hierboven staan gelijk allemaal tips voor autowegen ;-)

Ik dacht ook nog gewoon bellenblaas. Vindt mijn zoontje iig prachtig. En het eerste boomgaard spel is vanaf 2 jaar al leuk, dus dat kan je ook nog overwegen.
Het spel eerste boomgaard heb ik gezien en lijkt me leuk. Dochter wordt in maart 2 jaar en ik dacht er aan om het dan te geven / op haar wensenlijstje te zetten. Het huidige 'probleem' van alles hebben zal de komende paar jaar nog wel blijven terugkomen rond cadeau momenten, dus ik wil niet teveel vooruit kopen. Het liefst geef ik nu iets waar ze gelijk mee kan spelen.

Bellenblazen hebben we al, die zijn bij ons op het kdv erg favoriet als traktatie.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
17-10-2019 13:10
Iemand nog leuke Sint cadeau suggesties voor een meisje van ruim 1,5 jaar oud? Ze is onze 2de dochter en we hebben al zoveel!

Bij onze oudste dochter vierden we Sinterklaas nog niet, dit zijn we pas gaan doen toen ze 3 jaar was. Nu zij 4 is en Sinterklaas dus wel vieren, moeten (én willen) we natuurlijk ook wat cadeautjes voor de jongste hebben.

Ze krijgen in ieder geval allebei een adventkalender van Playmobil / Playmobil 1.2.3. en een nieuwe jurk van de Sint.

Dus wie weet een leuke aanvulling op bovenstaand lijstje?
Ik houd zelf heel erg van 'gouwe ouwe' Fisher Price speelgoed zonder licht en geluid, heb je daar al veel van?
Bijv. het hondje vindt/vond mijn dochter heel leuk:
Afbeelding
En de kassa is op verschillende niveaus te gebruiken en daarom voor beide kinderen leuk:
Afbeelding

Een (thee)serviesje zie ik ook nog niet staan op je lijstje. Deze wordt bij ons ook heel veel gebruikt, van 1 tot 6 jaar, vooral de taartjes doen het hem (daardoor leuker dan alleen een theeserviesje). Verkrijgbaar bij Lobbes:
Afbeelding

Verder gebaren DVDs van Lotte en Max, die hebben we grijsgedraaid in de peutertijd en zijn heel goed voor de taalontwikkeling.

Toch nog een leuk prentenboek of flapjesboek? Of nog een klein knuffeltje? Dat staat wel al in je lijstje, maar neemt niet veel ruimte in en het is voor de jongste ook wel leuk om een keer een niet-afgeragd boek en wat eigen knuffeltjes te hebben (de fase gaat heel snel komen dat het "mijn-mijn-mijn!" is en het belangrijk wordt voor de zusjes welk knuffeltje van wie is...).

Autootjes zag ik al langskomen, daarop voortbordurend: zijn er meer dingen die gezien worden als 'jongensspeelgoed', maar die eigenlijk gewoon voor alle kinderen heel leuk zijn? Heb je bijv. een houten treinbaan? Dat is leuk speelgoed waar ze jaren mee doen en ze beiden mee kunnen spelen.

Ook gaven/geven wij op zulke momenten veel nuttige cadeaus die je anders toch al zou geven. Een speen, een verzorgingsproduct, een nieuwe pyjama, een toilettasje, etc. En dan is het helemaal niet erg als de oudste wat meer speelgoed krijgt en de jongste wat meer nuttige dingen en ook niet als de jongste net wat minder cadeautjes krijgt. Dat gaat je oudste in al het feestgedruis echt niet opvallen en het is ook niet zielig voor de jongste want zo te zien heeft ze al een enorme hoeveelheid speelgoed om uit te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Leuke ideeën! Theeservies hebben we al, dit reken ik tot de toebehoren van het keukentje. De knuffels die ze heeft zijn echt van haar (dus niet doorgegeven). Maar haar zus begon rond deze leeftijd behoefte te krijgen aan een lampje 's nachts, dus misschien nog een knuffel met een lampje erin bij kopen.

En we hebben een duplotrein (met uitbreiding van spoor), een houten treinbaan vind ik dan wat dubbel.

Een collega suggereerde net een knikkerbaan van Haba Rollebollen. Deze is met kogels i.p.v. knikkers, dus ook geschikt voor de kleintjes. Bij succes kun je meerdere sets ook aan elkaar koppelen, dus dit levert misschien een cadeau suggestie voor de toekomst op. En dochter van 4 vindt dit denk ik ook nog wel leuk.

Nog een boekje erbij is wel een goed idee. Ze is nu helemaal fan van een geluidenboekje, misschien daar nog 1 van bij kopen met andere geluidjes.

Zo kom ik toch al aan een leuk lijstje met cadeautjes.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik word helemaal nostalgisch van die kassa :heart:
Alle reacties Link kopieren
Haba rollebollen is ook leuk, hebben wij hier ook en wil ik komende feestdagen wat uitbreiden zodat ze er wat meer mee kunnen.

Smartmax vinden ze hier ook heel leuk. Het is officieel van mijn tweejarige maar mijn bijna vijfjarige maakt er ook hele mooie bouwsels mee.

En verkleedkleding? (Dieren)doktersetje?
Is een trampoline iets voor een 2,5 jarige? Ze wil er héél graag een.
En zo ja, iemand tips voor een goede? Het liefst een die het hele jaar buiten kan staan. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
16-10-2019 20:15
Bedienen wel, maar maken niet. Mijn zoon heeft Hot Wheels vanaf zijn zesde verjaardag en toen lukte het nét om de stukken in en uit elkaar te halen. Mijzelf lukt het soms ook maar nauwelijks, je hebt er soms echt wat kracht en behendigheid voor nodig.
Opa heeft hier een baan met looping maar ding gaat nooit uit elkaar. Zoals hij is, speelt iedereen er mee.
Alle reacties Link kopieren
Caro, heb je die van smartmax veel sets nodig of is een kleinere hoeveelheid ook al leuk? Volgens mij speelt mijn zoontje daar op de creche ook mee, maar ik vind het vrij prijzig en weet niet zo goed wat ik dan precies zou moeten kopen.
Alle reacties Link kopieren
Krabbeltje123 schreef:
17-10-2019 20:17
Is een trampoline iets voor een 2,5 jarige? Ze wil er héél graag een.
En zo ja, iemand tips voor een goede? Het liefst een die het hele jaar buiten kan staan. Alvast bedankt.
Hier wel! Dat was bij onze oudste ongeveer de leeftijd dat ze echt begon te springen. Jongste van 1,5 jaar vindt het ook al leuk, hoewel zij er m.n. rondjes op loopt en een beetje rollebolt.

Wij hebben een Avyna Pro-line. Duur, maar hij staat al een paar winters buiten en is nog zo goed als nieuw. Zelf (ja mama vindt hem ook leuk) vind ik hem ook beter springen dan de hele goedkope merken.
eenhoorn schreef:
17-10-2019 22:30
Hier wel! Dat was bij onze oudste ongeveer de leeftijd dat ze echt begon te springen. Jongste van 1,5 jaar vindt het ook al leuk, hoewel zij er m.n. rondjes op loopt en een beetje rollebolt.

Wij hebben een Avyna Pro-line. Duur, maar hij staat al een paar winters buiten en is nog zo goed als nieuw. Zelf (ja mama vindt hem ook leuk) vind ik hem ook beter springen dan de hele goedkope merken.
Precies dit. Wij hebben een Berg, die is ook goed. En neem een grote zodat je lekker zelf mee kan doen :)
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
17-10-2019 21:23
Caro, heb je die van smartmax veel sets nodig of is een kleinere hoeveelheid ook al leuk? Volgens mij speelt mijn zoontje daar op de creche ook mee, maar ik vind het vrij prijzig en weet niet zo goed wat ik dan precies zou moeten kopen.
Mijn zoon van 2,5 kan goed met een kleinere hoeveelheid. Hij heeft 1 keer een grotere doos gekregen met een soort autoglijbaan en nog twee kleinere met dieren.
Hij vindt het vooral leuk om de dieren zo lang mogelijk te maken met een aantal stukken ertussen.
Mijn ruim vierjarige heeft wat meer nodig om er mee te spelen, hij maakt er een gebouw waar zijn paw patrol speelgoed in kan wonen.
Muziekinstrumenten? Gitaar, trommel etc. Tip geen bekkens, dan word je gek ;)

Smartmax is inderdaad leuk, wij hebben zo'n set waarbij de auto's ergens af kunnen rijden. En dan heb ik 1 set extra ballen, lange stokken en korte stokken. Dit jaar komen daar de kromme bij. Hier een zoontje eind november jarig. Sets met uitbreiding zijn dan juist handig ;)
Met 1,5.. Ik zou een basisset en mss de dieren of auto's er naast.

Je hebt volgens mij van little tikes ook 2 grote auto's in een lader (ofzo) groot genoeg om zelf op die lader te zitten en de auto's zijn heerlijk om mee te spelen. Dat is ook speelgoed waar mijn kinderen altijd graag mee speelden.
Alle reacties Link kopieren
Trampoline, zeker. Al vanaf dat ze kunnen lopen. Wordt hier naast springmat ook veel gebruikt als gewone speel- en hangplek.

Smartmax: voor de allerkleinsten kun je idd klein beginnen, maar zoals met meeste bouwspul heb je al snel (veel) meer nodig om er echt iets mee te kunnen. Mijn ervaring is dat desinteresse in bepaald material vooral ontstaat door te weinig aanbod, met een paar staafjes of legoblokjes kun je gewoon je creativiteit niet kwijt.

Smartmax is wel goed 2e hands te vinden, en ook makkelijk schoon te maken. Beetje zoeken naar goede prijzen. Ik heb alles in delen via mp gekocht, totale nieuwwaarde bijna 300 euro, voor 95 euro. En onlangs (na 4 jaar spelen) als partij verkocht voor 100.
nootboek wijzigde dit bericht op 17-10-2019 23:25
3.64% gewijzigd
eenhoorn schreef:
17-10-2019 22:30
Hier wel! Dat was bij onze oudste ongeveer de leeftijd dat ze echt begon te springen. Jongste van 1,5 jaar vindt het ook al leuk, hoewel zij er m.n. rondjes op loopt en een beetje rollebolt.

Wij hebben een Avyna Pro-line. Duur, maar hij staat al een paar winters buiten en is nog zo goed als nieuw. Zelf (ja mama vindt hem ook leuk) vind ik hem ook beter springen dan de hele goedkope merken.
Dankjewel, en ik zie dat ze ook “ingebouwde” hebben, dat wil mijn man graag.
Bedankt voor jullie trampoline hulp. Het gaat op t lijstje... ook leuk voor ons zelf :proud:
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf ook op de trampoline wilt, check dan t maximum gewicht wat erop mag. Veel gaan maar tot 100kg en dat wordt al krap met een stevige volwassene + kleuter van 20kg.

Wij kwamen mede daarom al snel uit bij een Etan premium gold trampoline met draagvermogen van 150 kg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven