Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Ik heb voor m’n neefje een skelter gekocht op marktplaats en 4 nieuwe banden erop gezet van Www.lip.nl ik ben nogal een doe-het-zelver maar is te doen voor iedereen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
17-01-2021 20:36
Dank nog voor de tips allemaal! Nog één vraag: welk magnetisch constructiespeelgoed is leuk?
Smartmaxx!
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal speelgoed misschien, maar ik probeer het toch.. mijn zoon van bijna zes vindt werkelijk niks leuk om mee te spelen. Dus ik vind het vreselijk lastig cadeaus voor hem te bedenken. Nu bedacht ik mij ineens dat hij luisterboeken wel heel fijn vindt..
Heeft iemand ervaring met iets geven voor luisterboeken voor een 6-jarige? Vroeger deed je dat met bandjes of cd's. Ik zie nu ook de CD spelers nog wel beschikbaar, maar is het nog van deze tijd om zoiets te geven? Veel gaat toch via streamen, ik heb zelf ook een Spotify en Storytel abonnement.. maar hoe maak je gestreamd materiaal beschikbaar voor een 6-jarige? Ik zou hem iets willen gunnen wat hij zelf kan en mag bedienen op zijn eigen kamer. Dus niet mijn telefoon in bruikleen ofzo.
Maar ook iets waarmee hij niet plots op een site of ander materiaal kan stuiten dat niet geschikt is voor zijn leeftijd. Dus vrije toegang tot het internet lijkt me nog niet heel passend..

Hebben jullie ervaring met toch zo'n radio Cd speler? Hoe lang blijft dat leuk en is daar genoeg voor beschikbaar? Of andere ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een iPad/andere tablet of een IPod? Je kunt bij de instellingen behoorlijk wat instellen qua veiligheid, bijvoorbeeld dat ze wel internet kunnen gebruiken in een app maar niet gewoon op internetpagina’s kunnen gaan.
Onze twee oudste kinderen (nu 4 en 6) hebben beide een refurbished IPad mini en kunnen er goed mee overweg, en weinig rare dingen tot nu toe.
En daarmee kan je zoon ook gebruik maken van jouw Storytel, daar staat wel heel veel leuks op.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen hebben radio/cd spelers met ook usb en bluetooth. Van Nikkei. Toegegeven, ze voelen wat gammel aan maar zijn al 3 jaar dagelijks in gebruik dus op zich niet slecht. Het fijne vind ik ook dat ie automatisch uitgaat na de laatste track. Mijn kinderen zetten m aan voor t slapen gaan, en dan hoeven we dus niks meer uit te zetten

Soms draaien ze cd's (bibliotheek heeft luisterboek cds te leen, en ik koop ze bij kruidvat/kringloop) en soms usb. Ik heb een hele zwik usb stokjes gekocht en nog meer mp3s op mijn computer. Dus af en toe vragen ze om nieuwe verhalen of muziek en dan maak ik een stickie leeg en zet er iets anders op.

Ik gebruik expres usbs met weinig capaciteit zodat er zeg maar 1 cd opstaat, en het ding na een uurtje uitgaat.
Alle reacties Link kopieren
Hm interessant dit. Dochter van 4 is ook dol op luisterboeken en wil heel graag een cd speler maar ik zat met hetzelfde; hoelang zijn er nog cd’s te koop? Van waaruit zet jij dan dingen op mp3? Koop je dan online een luisterboek en die zet je over?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kind van 6 die werkelijk niks leuk vindt om mee te spelen, maar wel erg van luisterboeken houdt. Ze heeft van ons een simpele radio cd speler met usb ingang van ons gekregen. Ze kan hem goed zelf bedienen. In de praktijk luistert ze echter eigenlijk altijd beneden in de woonkamer naar luisterboeken, via de cd/dvd speler die daar staat. Dat vindt ze veel gezelliger dan in haar eentje in haar kamer. Wil jouw kind wel op zijn kamer spelen?

We hebben een stapel luisterboeken op cd via Marktplaats op de kop getikt en we lenen ze bij de bieb. Ze mag ook via de iPad naar boeken luisteren van de luisterbieb app van de bibliotheek en rond Sinterklaas naar de podcasts van het Sinterklaasjournaal. Via MP3 doen we tot nu toe niet, ik weet niet zo goed waar ik die vandaan zou moeten halen (behalve duurbetaald via Bol). Streamingsdiensten zoals Spotify en Storytel hebben wij niet, dus ik weet niet wat je via die diensten zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft deze:
https://www.bol.com/nl/p/denver-tcl-212 ... 7313/?s2a=

Ik heb ook zitten kijken naar een MP3 speler, maar die zijn vaak minstens zo duur, je kunt er geen cd's mee afspelen en bij lange tijd met koptelefoon op ben ik bang voor gehoorschade. Dus daarom die cd speler ipv iPod o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
Goed punt Nicole.. nee hij vermaakt zich niet graag op zijn slaapkamer. Alleen we sturen hem er wel regelmatig naar toe. Hij kan beneden langdurig in een verveelmodus gaan. Dat vinden we prima, maar hij kan vanuit die modus ook zijn broertje en zusje enorm lastig vallen. Terwijl zij juist wel goed kunnen spelen. Als zo'n bui te lang aanhoudt, dan sturen we hem naar boven. Niet voor straf, maar wel om daar even tot zichzelf te komen. Dit gaat aanvankelijk met tegenzin, maar eigenlijk kan hij daarna vaak wel tot een activiteit komen boven, zoals Donald Duckjes lezen. Ik schat in dat een luisterboek luisteren ook zo'n activiteit kan zijn om even rustig bij te worden.
Naar beneden meenemen zou overigens ook prima zijn. We hebben beneden geen cd-speler, en hetgeen we wel hebben (een google Nest mini) mag hij niet zelf bedienen, omdat dan altijd de content van mijn telefoon moet worden gestreamd. Dus dan is hij meer afhankelijk van mij en wat ik goedkeur. Daar komt bij dat zijn broertje en zusje er dan vaak doorheen schreeuwen, of dat ik eenvoudiger materiaal op moet zetten om het voor iedereen toegankelijk te houden.
En een koptelefoon op proberen we wel eens, maar dan beginnen nummer 2 en 3 boos te worden dat ze ook een koptelefoon willen :roll:
Alle reacties Link kopieren
Het idee van een ipad staat me trouwens niet zo aan, omdat hij al zo enorm gefocust is op alles met een scherm. Het voelt ergens wel zonde dat ik voor iets zou kiezen waar weer nieuwe aanschaffen voor nodig zijn (de cd's) terwijl ik onwijs veel beschikbaar heb via de online bieb en storytel. Maar als ik jullie reacties lees, zie ik er ook wel iets leuks in zo voor een 6-jarige. Toch heel wat dat je zoiets zelf beheert en mag bedienen, denk ik..
Voor degenen die mp3's op een USB zetten: waar haal je dat tegenwoordig nog vandaan en zijn dat dan ook kinderluisterboeken?
Alle reacties Link kopieren
Wil je eigenlijk perse dat hij het zelf kan bedienen Nijntje? Wat wij nu doen met onze kleuter is dat ik een luisterboek via luisterbieb aanzet en dan via bluetooth naar een speaker zet. Nadeel is alleen dat er dus een stukje zelf bedienen weg is wat mijn kleuter wel graag zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar Nijntje hoe je die verveelmodus beschrijft, ze zouden zo een tweeling kunnen zijn. En hier ook een broer en zus (alleen dan een erboven en een eronder) die wel volop met speelgoed spelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft zoon van 4 een 2e hands draagbare CD-speler gekregen via Marktplaats. Deze kan hij zelf bedienen. Daarvoor had hij de oude stereotoren van mij. Zelfs nog met bandjes... Toen die kapot ging door ouderdom, deze gekocht. CD's via de kringloop en de Kruidvat.
2bloemen wijzigde dit bericht op 12-03-2021 22:14
Reden: toevoeging
1.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een tijdje geen mp3 s meer gekocht omdat we al veel hebben en mn kids voor het slapengaan toch vaak hetzelfde willen horen, maar ik kocht mp3s gewoon online bijvoorbeeld bij Luisterrijk of direct bij de uitgever zelf.

Bij kruidvat staan ook regelmatig prima titels voor 3 euro. Sommige zijn flutcd's van een half uur, maar vaak ook 2-cd sets met een paar uur aan luisterverhalen.

Onbeveiligde cds kun je met cdrom-speler ook zelf op je computer overzetten maar dat is waarschijnlijk niet legaal als je niet de eigenaar bent vd cd. Ik doe dat weleens om de cd in te korten, zodat de speler na 45min uitgaat ipv uren aanstaat. Of omdat de kinderen bepaalde liedjes/verhalen niet leuk vinden. Ook heb je via usb geen last van gezoem van de draaiende cd speler.
nootboek wijzigde dit bericht op 12-03-2021 22:36
0.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn de meeste 'grote' kinderboeken ook als luisterboek verkrijgbaar. Enkelen die me nu te binnen schieten: Balotje, Pluk vd petteflet, Gorgels, Dummie de mummie, erge Ellie en nare Nellie, Superjuffie, mees Kees, veel van Carry Slee, Roald Dahl etc

Wij zijn begonnen met het 'luisterboek voor rond de 5 jaar' en die vonden ze lang erg leuk. Er is ook een versie voor 6 jaar, ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
12-03-2021 21:45
Zo herkenbaar Nijntje hoe je die verveelmodus beschrijft, ze zouden zo een tweeling kunnen zijn. En hier ook een broer en zus (alleen dan een erboven en een eronder) die wel volop met speelgoed spelen.
Ja en ik heb nu al zoveel gekocht (met sinterklaas en kerst enzo) waarvan ik echt dacht dat het bij hem zou passen!
Nu ook, een lijst van wel 20 a 30 dingen gemaakt met dingen waarvan ik dacht dat het in de smaak zou vallen.
Bij alles zegt hij: mwahhh niet zo leuk.
Of soms zegt hij dat hij het leuk vindt, maar er niet mee gaat spelen.
Vroeger kon hij heel goed spelen, zo jammer dat hij niet op kan gaan in iets als lego of playmobil..

Maar ik heb het gevonden! Een radio/cd speler met USB én bluetooth aansluiting. Dat laatste geeft voor mij de doorslag, want dan kan ik alsnog (als ik dat wil) Spotify of Storytel naar zijn speler streamen. Maar blijft er ook genoeg mogelijkheid over voor zelfbediening op de momenten dat mijn telefoon voor hem niet beschikbaar is. Ook geeft het de mogelijkheid om over een paar jaar, als hij wat ouder is, wel meer zelf te gaan streamen over zijn boxen.
En ik heb gezien dat er veel luister cd's op marktplaats beschikbaar zijn. Hij vindt nu de Disney boeken nog leuk en die zijn heel ruim verkrijgbaar, maar voor op termijn zie ik ook boeken als Geronimo Stilton, Superjuffie en Meeskees langs komen.
En het ding is maar 35 euro (en met prima recensies) dus dat durf ik dan ook wel te gokken. Bedankt voor het mee denken allemaal!
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
12-03-2021 21:39
Wil je eigenlijk perse dat hij het zelf kan bedienen Nijntje? Wat wij nu doen met onze kleuter is dat ik een luisterboek via luisterbieb aanzet en dan via bluetooth naar een speaker zet. Nadeel is alleen dat er dus een stukje zelf bedienen weg is wat mijn kleuter wel graag zou doen.
Zo doe ik het nu ook, maar ik vind het best irritant dat mijn telefoon of account dan bezet is. Als hij lekker een luisterboekje luistert, wil ik intussen bijvoorbeeld ook wel eens muziek afspelen voor jongste. En dat kan dan niet.
Ook vind ik het wel bij zijn leeftijd passen om wat meer zelf regie te mogen hebben hierover. En het is ook niet handig als hij naar boven gaat en ik beneden ben met de telefoon of tablet (en die krijgt hij nog niet van me mee buiten toezicht).
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Nijntje! Mijn dochter van net 6 vindt Mees Kees en Superjuffie luisterboeken trouwens helemaal het einde, dus die zou je misschien al best eens kunnen proberen (al zijn ze wel te moeilijk voor je nr 2 en 3).

Die lijst van 20-30 dingen klinkt ook zo herkenbaar. Elke verjaardag/Sinterklaas denk ik weer: nú heb ik toch echt iets gevonden wat bij haar past. En dan doet ze er toch weer niks mee, of 1 dag en daarna is het niet meer boeiend. Zo vermoeiend.
Zeer herkenbaar! Mijn kleine verveelneus die nergens mee wil/kan spelen wordt binnenkort 8 en ik zit nu al met de handen in het haar wat te kopen. De lijst met inderdaad 20-30 dingen is al ‘afgekeurd’.

Luisterboeken hadden we hier uit de luisterbieb op een oude iPad. Was geen succes, te snel afgeleid. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, onze dochter wordt 4 in juni en ik ben al aan het nadenken over een cadeau. Van opa en oma krijgt ze een camera van vtech en ik heb aquabeads gekocht.
Ze wil zelf een poppenhuis. Maar wat is dan leuk? Een van hout, een van playmobil, sylvanian? Er zijn zoveel leuke opties!
En ze wil een skateboard.

Zou houdt heel erg van knutselen en buiten spelen, met haar keukentje en poppen speelt ze ook graag.

Hebben jullie nog leuke tips?
nicole123 schreef:
12-03-2021 23:15
Klinkt goed Nijntje! Mijn dochter van net 6 vindt Mees Kees en Superjuffie luisterboeken trouwens helemaal het einde, dus die zou je misschien al best eens kunnen proberen (al zijn ze wel te moeilijk voor je nr 2 en 3).

Die lijst van 20-30 dingen klinkt ook zo herkenbaar. Elke verjaardag/Sinterklaas denk ik weer: nú heb ik toch echt iets gevonden wat bij haar past. En dan doet ze er toch weer niks mee, of 1 dag en daarna is het niet meer boeiend. Zo vermoeiend.
Ik gaf dan vaak belevenissen cadeau. Een dag naar Amsterdam, Nemo, show van Freek Vonk. Dat soort dingen. Dan uiteraard nog wel iets kleins erbij om meteen mee te kunnen spelen/lezen.
Ik was aan het zoeken naar wat nieuw buitenspeelgoed en kwam Aquaplay tegen. Ziet er leuk uit, veranderbaar en uitbreidbaar, maar.... dan kijk ik ook even rond op Marktplaats en dan zie ik heel veel advertenties met enorm verkleurde sets hiervan.

Verkleurt Aquaplay echt zo snel?
Want ik vind de prijs te hoog voor iets wat snel verkleurt.
Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
14-04-2021 17:25
Ik was aan het zoeken naar wat nieuw buitenspeelgoed en kwam Aquaplay tegen. Ziet er leuk uit, veranderbaar en uitbreidbaar, maar.... dan kijk ik ook even rond op Marktplaats en dan zie ik heel veel advertenties met enorm verkleurde sets hiervan.

Verkleurt Aquaplay echt zo snel?
Want ik vind de prijs te hoog voor iets wat snel verkleurt.
Wat is jullie ervaring?
Als je het continu buiten laat staan dan verkleurt het. Als je het na gebruik opruimt, of hooguit een keer een nachtje laat staan, dan verkleurt het niet. Wij hebben het al een paar jaar en het is niet verkleurd. Als je kinderen er de hele zomer elke dag de hele dag mee spelen dan zal het sneller verkleuren, maar dan heb je er natuurlijk ook heel veel aan. Ik heb het idee dat die verkleurde sets van Marktplaats of flink oude sets zijn of dat mensen het de hele zomer buiten in de tuin laten liggen.
Dank je!
Ik had wel in gedachten om het dan de hele zomer buiten te laten liggen zodat er veel mee gespeeld wordt en ik niet steeds bezig ben met opruimen, opbouwen, vullen, legen etc.
Ik ga er nog eens goed over denken of het dan wel handig speelgoed is voor bij ons.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
14-04-2021 19:51
Dank je!
Ik had wel in gedachten om het dan de hele zomer buiten te laten liggen zodat er veel mee gespeeld wordt en ik niet steeds bezig ben met opruimen, opbouwen, vullen, legen etc.
Ik ga er nog eens goed over denken of het dan wel handig speelgoed is voor bij ons.
Dat kan wel hoor, alleen het water word wel ranzig. En verkleurd doet niks af aan de functionaliteit.
Hier ligt het ook altijd buiten en volgens mij is het niet super erg verkleurd. We hebben hem nu 8 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven