Hoe gaan jullie om met stoeiende jongens?

18-10-2020 07:37 255 berichten
Onze kleuterzoon is nogal een rauwdouwer. Hij houdt van klimmen, rennen, springen en stoeien. Hij kan ‘tegen een stootje’ en over het algemeen gaat dat ook met andere kinderen prima. Ik merk alleen dat niet iedere ouder even oké is met stoeien. En dan bedoel ik niet uit de hand lopen tot vechten, maar gewoon echt het spel stoeien; over en weer.

Ondanks dat het soms wild gaat lachen beiden net zo hard en duiken net zo hard op elkaar. En als er eentje huilt stopt de ander en biedt zijn excuses aan. In mijn beleving een goede leerschool! Ik zie alleen dat een moeder van een vriendje het stoeien vaak al wil stoppen op het moment dat ze het beiden zichtbaar leuk hebben.

Hoe gaan jullie om met stoeiende kleuterjongens?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 11:59
Mijn ervaring is eigenlijk volkomen tegengesteld, want ik weet niet beter dan dat mijn zonen in de peuter- en zelfs nog kleuterleeftijd gek waren op roze kleding, nagellak, prinsessenjurken, vlinders etcetera. Ik heb daar ook nog nooit een opmerking over gehad, want volgens mij herkende bijna iedereen het wel. Ze fietsten dus ook gewoon op een roze-paarse fiets met vlinders en met een roze buggy over straat, hadden kleding met paars, roze enz.Jongste van 7 fietst ook op een rode damesfiets. Maar goed, ik ben ook totaal niet bezig met dat soort dingen.
Dan woon jij kennelijk in een veel geëmancipeerdere omgeving dan wij hier in Amsterdam hebben. Ik hoor deze dingen overigens niet van vrienden, maar van mensen op straat, ouders op kdv, andere ouders in de speeltuin, etc.

Maar misschien goed om je te beseffen dat het afwijzen/raar vinden van jongens die ‘meisjesdingen’ leuk vinden en ander genderbevestigende patronen dus weldegelijk voorkomen en dat de discussie dus zeker wel nodig is, al is dat dan (gelukkig!) niet zo in jouw omgeving.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
DS1971 schreef:
18-10-2020 08:17
Het is toch gewoon een feit dat jongens dit vaker doen dan meiden?

Gelijke kansen is prima. Gelijke uitkomsten willen niet.
Bij meisjes heet het 'catfight' en die worden meteen uit elkaar gehaald.

Ik stoeide vroeger gewoon, maar wel met jongens. Ik heb alleen maar broers en snapte niks van meidenspel.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 12:17
Want feminisme houdt volgens jou in dat vrouwen die keuze niet meer mogen maken?
Nee, feminisme heeft gewoon helemaal niks te maken met die keuzevrijheid. Feminisme gaat om de maatschappelijke positie van de vrouw t.o.v. de man en heeft echt helemaal niks te maken met jouw individuele keuzes over hoe jij je leven wil leiden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
-jolijn- schreef:
18-10-2020 12:28
Bij meisjes heet het 'catfight' en die worden meteen uit elkaar gehaald.
In mijn omgeving niet bij stoeien, wel bij vechten. Net als jongens.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 12:17
Want feminisme houdt volgens jou in dat vrouwen die keuze niet meer mogen maken?
Ze moeten beseffen dat die keuze niet zo ‘vrij’ is maar mede wordt bepaald door maatschappelijke overtuigingen en ideeën over werk- en zorgverhoudingen.
kamillet wijzigde dit bericht op 18-10-2020 21:09
0.32% gewijzigd
lux- schreef:
18-10-2020 12:29
Nee, feminisme heeft gewoon helemaal niks te maken met die keuzevrijheid. Feminisme gaat om de maatschappelijke positie van de vrouw t.o.v. de man en heeft echt helemaal niks te maken met jouw individuele keuzes over hoe jij je leven wil leiden.
Maar wat is jouw punt nou? Als iemand die traditionele rol wil aannemen, vind je dat dan wel of niet ok?

En als je dat wel ok vindt, waarom vind je het dan niet te rijmen met feminisme?
KamilleT schreef:
18-10-2020 12:31
Ze moeten beseffen dat die keuze niet zo ‘vrij’ is maar mede woord bepaald door maatschappelijke overtuigingen en ideeën over werk- en zorgverhoudingen.
Van wie moet dat?

En waarom geldt dat wel voor een vrouw, maar niet voor een man die dezelfde keuze maakt?
Alle reacties Link kopieren
Over verschil man/vrouw, maatschappij en verwachtingen wil ik als grote tip geven de volgende film;

Je ne suis pas un homme facile

Franse comedy, hij staat op Netflix, is een comedy maar tegelijk zet het enorm tot nadenken!!!!
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 12:59
Maar wat is jouw punt nou? Als iemand die traditionele rol wil aannemen, vind je dat dan wel of niet ok?

En als je dat wel ok vindt, waarom vind je het dan niet te rijmen met feminisme?
Wat een rare vraag.

Of iets een feministische keuze is kun je gewoon objectief beoordelen.

Dat is iets anders dan of je het afkeurt.

Ik heb bijvoorbeeld mijn zoon de achternaam van zijn vader gegeven. Dat is geen feministische keuze. Uiteraard vind ik het wel ok, anders had ik dat niet gedaan. Maar dat het een keuze is maakt het nog niet feministisch.
lux- schreef:
18-10-2020 12:26
Dan woon jij kennelijk in een veel geëmancipeerdere omgeving dan wij hier in Amsterdam hebben. Ik hoor deze dingen overigens niet van vrienden, maar van mensen op straat, ouders op kdv, andere ouders in de speeltuin, etc.

Maar misschien goed om je te beseffen dat het afwijzen/raar vinden van jongens die ‘meisjesdingen’ leuk vinden en ander genderbevestigende patronen dus weldegelijk voorkomen en dat de discussie dus zeker wel nodig is, al is dat dan (gelukkig!) niet zo in jouw omgeving.
Ik ben mij er van bewust dat het zeker voorkomt. Maar het is gewoon niet iets waar ik heel bewust mee bezig ben in de opvoeding of waar ik bewust in stuur (dan zou het bij mij krampachtig worden).

Het enige waar ik tegenaan loop is dat veel leerkrachten van mijn kinderen (gelukkig niet alle!) een duidelijke voorkeur leken te hebben voor rustige kinderen en duidelijk moeite hadden met druk, onstuimig, ongeconcentreerd gedrag. Diegenen die er moeite mee hadden classificeerden het ook als opvallend gedrag, terwijl diegenen, die er goed mee om konden gaan het heel normaal gedrag vonden.

Toevoeging: ik bedacht mij net dat eventuele opmerkingen mij misschien niet opvallen, omdat het mij gewoon niet interesseert.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 13:51
5.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
18-10-2020 11:49
Grappig, want ik stoor me juist aan de tegenovergestelde tendens.

Ik heb een zoon die weg is van graafmachines, brandweerauto’s, dinosaurussen en met stip op 1 treinen. Als in: hij slaapt niet met een knuffel maar met een trein.

Een onvervalste jongens-jongen, zou je zeggen.

Maar hij is dus helemaal niet wild en fysiek, maar juist een rustig kind, dat snel andere kinderen te druk/onvoorspelbaar vindt en zich dan terugtrekt. Hij houdt niet van ravotten.
En hij is dol op zijn (afgrijselijke, of je nu jongen of meisje bent) zuurstokroze bloemenbuggy die hij eens met oma in de winkel zag.

Hoe váák ik niet opmerkingen krijg over mijn dochter als hij met poppenwagen, doch in jongenskleding, door de wijk stapt, hoe váák mensen niet zeggen dat hij ‘gewoon’ nog een beetje ‘stoerder’ moet worden, hoe vaak ik niet word gevraagd of ik niet bang ben dat hij gepest wordt als ik hem iets ‘meisjesachtigs’ laat doen en hoeveel moeders die niet tegen me zeggen ‘Wow. Dat zou ik toch niet kunnen, mijn zoon zo over straat laten gaan met zó’n wagen. Respect hoor.’ Dat zien ze dan als onschuldig compliment, maar ik zie het eigenlijk helemaal niet zo. Want eigenlijk zegt zo iemand dus dat zij zich ervoor zou schamen, een jongenspeuter met een roze poppenwagen. En waarom? Wat is er precies mis met een jongetje met een roze poppenwagen? Eigenlijk alleen maar dat dat niet past binnen de maatschappelijke verwachting van wat een jongen is, toch? Sterker nog: ze kijken niet eens naar mijn kind. Als hij op zijn fiets met vliegtuigenplaatjes fietst spreken ze hem aan als jongen, als hij met zijn poppenwagen loopt is hij ineens een meisje. Maar het is hetzelfde kind.

Dan dank ik god maar op mijn blote knietjes dat mijn zoon een oma heeft die als hij verliefd wordt op een zuurstokroze poppenwagen, die gewoon zonder aarzelen voor hem koopt.

Hij is geen ‘typische’ jongen en ook geen ‘typisch’ meisje. Hij is gewoon hij. En ik hoop dat hij dat blijft ondanks alle opmerkingen die uit de samenleving komen als hij zich niet conformeert aan wat men verwacht te zien bij een jongen.

En dat men dan het feit dat ik tegen dat hokjesdenken ageer afdoet als ‘doorgeslagen, want er zíjn nu eenmaal verschillen’, bevestigt me eerlijk gezegd in het gevoel dat we nog een lange weg te gaan hebben. Ménsen zijn verschillend ja, dat is geen nieuws. En dus zouden we júíst moeten kijken wat er bij dat specifieke méns past.

En elke vorm van groepsdenken, behalve wellicht om patronen die duiden op ziektes of ontwikkelingsproblemen op te sporen, waarvoor een kind behandeld/geholpen zou moeten worden, is daarom wat mij betreft bijna per definitie verkeerd en draagt bij aan segregatie en onbegrip over en weer, ipv dat het ruimte creeert voor álle mensen om te zijn wie ze zijn.

@TO: als jouw kinderen stoeien met kinderen die het leuk vinden om te stoeien en iedereen vindt het leuk, lekker laten. Als een van de kinderen het niet (meer) leuk vindt, ingrijpen. Als een andere ouder ingrijpt, lekker laten. Je kinderen vinden wel een ander stoeimaatje met ouders die dat wel oké vinden.

Dat lijkt mij iig het meest pragmatisch.
Mooi geschreven.
Positivevibes schreef:
18-10-2020 13:30
Wat een rare vraag.

Of iets een feministische keuze is kun je gewoon objectief beoordelen.

Dat is iets anders dan of je het afkeurt.

Ik heb bijvoorbeeld mijn zoon de achternaam van zijn vader gegeven. Dat is geen feministische keuze. Uiteraard vind ik het wel ok, anders had ik dat niet gedaan. Maar dat het een keuze is maakt het nog niet feministisch.

Volgens mij streeft het feminisme vrouwenemancipatie na. Dus beide keuzes zijn daarmee even goed en even feministisch, dan wel niet-feministisch, afhankelijk van hoe je het wil bekijken.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 12:59
Maar wat is jouw punt nou? Als iemand die traditionele rol wil aannemen, vind je dat dan wel of niet ok?

En als je dat wel ok vindt, waarom vind je het dan niet te rijmen met feminisme?
Mijn punt is dat feminisme gaat over dat mannen en vrouwen dezelfde rechten, kansen en plichten hebben. Dat er niet met 2 maten gemeten wordt; dus ter voorbeeld: de carrièrevrouw en de huisvader worden niet anders bekeken binnen de maatschappij dan de carrièreman en de huismoeder.

En vrouwen die zeggen ‘voor mij is feminisme de keuzevrijheid om te doen wat ik wil’, die doen alsof feminisme en emancipatie gaan over het individu. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat het maatschappelijke gat tussen mannen en vrouwen wordt verkleind, zodat vrouwen niet kwetsbaarder zijn in de samenleving dan mannen.

Wat wie dan ook binnen een samenleving waar die gelijkwaardigheid is bereikt doet is aan diegene, dat maakt niet uit. Maar die gelijkwaardigheid is er helemaal niet. Kijk maar naar de vrouwen die minder betaald krijgen voor dezelfde functie, die een promotie niet krijgen omdat ze ‘of child bearing age’ zijn, dat vrouwen nadat ze kinderen hebben gebaard hun achterstand op de arbeidsmarkt t.o.v. mannen nooit meer inhalen, dat mannen vaak geen vrij ‘kunnen’ nemen voor een ziek kind of voor een papadag, dat mannen doorgaans beter uit een scheiding komen omdat hen wél geleerd is dat het belangrijk om financieel voor zichzelf te kunnen zorgen, dat mannen die wél kiezen voor het huisvaderen scheef worden aangekeken, dat van oudsher als ‘vrouwen’werk geziene taken laag of zelfs niet gewaardeerd worden (schoonmaken, kinderverzorging, etc.) en ga zo maar door.

Dáár gaat feminisme om. Die gelijkwaardigheid creëren. Dat het vrouwelijk geslacht maatschappelijk gezien nog steeds wordt gewaardeerd als minder en zwakker dan het mannelijk geslacht. En daarmee blijven vrouwen kwetsbaarder in onze samenleving dan mannen.

En of je nu huisvrouw bent of CEO van een multinational, daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat je ervoor opkomt dat het ene geslacht niet beter of minder is dan het andere. En dat je ervoor gaat staan dat een hele bevolkingsgroep niet anders bejegend zou moeten worden op basis van die - en dan is het cirkeltje weer rond - ouderwetse verwachtingspatronen en vooroordelen over wie waar goed in is omdat ze nu eenmaal een XX of een XY meekregen bij de samensmelting van ei- en zaadcel.

Want zelfs al zouden die verschillen er zijn, dan zou dat eigenlijk niet uit moeten maken. Als mannen en vrouwen echt gelijkwaardig waren, maar vrouwen biologisch gezien ‘beter’ in verzorgen en schoonmaken, dan zou dat er júíst voor zorgen dat die taken ook gelijkwaardig aan de taken van de man beloond en gevalideerd zouden worden.

En daarom is het zo slecht dat ‘vrouwelijke’ eigenschappen gedevalueerd worden en daarom is het zo erg als iemand doet alsof feminisme gaat over haar eigen individuele voorkeuren.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
18-10-2020 13:57
Mijn punt is dat feminisme gaat over dat mannen en vrouwen dezelfde rechten, kansen en plichten hebben. Dat er niet met 2 maten gemeten wordt; dus ter voorbeeld: de carrièrevrouw en de huisvader worden niet anders bekeken binnen de maatschappij dan de carrièreman en de huismoeder.

En vrouwen die zeggen ‘voor mij is feminisme de keuzevrijheid om te doen wat ik wil’, die doen alsof feminisme en emancipatie gaan over het individu. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat het maatschappelijke gat tussen mannen en vrouwen wordt verkleind, zodat vrouwen niet kwetsbaarder zijn in de samenleving dan mannen.

Wat wie dan ook binnen een samenleving waar die gelijkwaardigheid is bereikt doet is aan diegene, dat maakt niet uit. Maar die gelijkwaardigheid is er helemaal niet. Kijk maar naar de vrouwen die minder betaald krijgen voor dezelfde functie, die een promotie niet krijgen omdat ze ‘of child bearing age’ zijn, dat vrouwen nadat ze kinderen hebben gebaard hun achterstand op de arbeidsmarkt t.o.v. mannen nooit meer inhalen, dat mannen vaak geen vrij ‘kunnen’ nemen voor een ziek kind of voor een papadag, dat mannen doorgaans beter uit een scheiding komen omdat hen wél geleerd is dat het belangrijk om financieel voor zichzelf te kunnen zorgen, dat mannen die wél kiezen voor het huisvaderen scheef worden aangekeken, dat van oudsher als ‘vrouwen’werk geziene taken laag of zelfs niet gewaardeerd worden (schoonmaken, kinderverzorging, etc.) en ga zo maar door.

Dáár gaat feminisme om. Die gelijkwaardigheid creëren. Dat het vrouwelijk geslacht maatschappelijk gezien nog steeds wordt gewaardeerd als minder en zwakker dan het mannelijk geslacht. En daarmee blijven vrouwen kwetsbaarder in onze samenleving dan mannen.

En of je nu huisvrouw bent of CEO van een multinational, daar gaat het dus niet om. Het gaat erom dat je ervoor opkomt dat het ene geslacht niet beter of minder is dan het andere. En dat je ervoor gaat staan dat een hele bevolkingsgroep niet anders bejegend zou moeten worden op basis van die - en dan is het cirkeltje weer rond - ouderwetse verwachtingspatronen en vooroordelen over wie waar goed in is omdat ze nu eenmaal een XX of een XY meekregen bij de samensmelting van ei- en zaadcel.

Want zelfs al zouden die verschillen er zijn, dan zou dat eigenlijk niet uit moeten maken. Als mannen en vrouwen echt gelijkwaardig waren, maar vrouwen biologisch gezien ‘beter’ in verzorgen en schoonmaken, dan zou dat er júíst voor zorgen dat die taken ook gelijkwaardig aan de taken van de man beloond en gevalideerd zouden worden.

En daarom is het zo slecht dat ‘vrouwelijke’ eigenschappen gedevalueerd worden en daarom is het zo erg als iemand doet alsof feminisme gaat over haar eigen individuele voorkeuren.
Dank voor jouw uitgebreide toelichting.

Voor mij hangt gelijkwaardigheid en keuzevrijheid wel samen, maar goed, dat is ook maar hoe je het wil zien.

Dat vrouwen voor hetzelfde werk minder betaald krijgen is overigens een hardnekkig verhaal, dat voortkomt uit het vergelijken van data, zonder appels van peren te scheiden.

In Nederland concludeert het CBS dat er geen data beschikbaar is waarmee die stelling aannemelijk kan worden gemaakt, laat staan bewezen. En als het CBS zegt dat die data er niet is in Nederland, dan zal dat wel kloppen, want niemand heeft meer data op dat gebied dan zij.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
18-10-2020 11:21

Diagnose ADHD wordt bij jongens véél vaker gesteld dan bij meisjes. Hoe komt dat??
Volgens mij toch ook weer vanwege de verschillen in opvoeden Van jongens en meisjes en wat als acceptabel gedrag gezien wordt bij deze twee groepen. Fysieke drukte is zichtbaarder dan de drukte die zich in je hoofd afspeelt. En meisjes hebben vaker geleerd zich niet druk te gedragen, omdat ze meisje zijn. De drukte is er echter wel, alleen intern.
Net als dat autisme zich bij meisjes anders uit dan bij jongens. Meisjes leren van jongs af aan zich anders te gedragen dan jongens, waardoor in het geval van autisme de diagnose bij meisjes vaak veel later gesteld wordt.
Mind the gap
Ellius schreef:
18-10-2020 14:27
Volgens mij toch ook weer vanwege de verschillen in opvoeden Van jongens en meisjes en wat als acceptabel gedrag gezien wordt bij deze twee groepen. Fysieke drukte is zichtbaarder dan de drukte die zich in je hoofd afspeelt. En meisjes hebben vaker geleerd zich niet druk te gedragen, omdat ze meisje zijn. De drukte is er echter wel, alleen intern.
Net als dat autisme zich bij meisjes anders uit dan bij jongens. Meisjes leren van jongs af aan zich anders te gedragen dan jongens, waardoor in het geval van autisme de diagnose bij meisjes vaak veel later gesteld wordt.
Ik heb altijd gelezen dat meisjes/vrouwen beter in staat zijn om gewenst gedrag te mimieken en daarom autisme bij hen minder snel wordt ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 14:33
Ik heb altijd gelezen dat meisjes/vrouwen beter in staat zijn om gewenst gedrag te mimieken en daarom autisme bij hen minder snel wordt ontdekt.
Omdat dat van ze verwacht wordt en hen dat aangeleerd wordt.
Mind the gap
Ellius schreef:
18-10-2020 14:36
Omdat dat van ze verwacht wordt en hen dat aangeleerd wordt.
Dat lees ik er in de wetenschappelijke stukken nooit bij.

Het zou ook raar zijn omdat juist bij jongens het meer opvalt en de neiging tot correctie daardoor juist minstens zo groot zal worden.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 13:54
Volgens mij streeft het feminisme vrouwenemancipatie na. Dus beide keuzes zijn daarmee even goed en even feministisch, dan wel niet-feministisch, afhankelijk van hoe je het wil bekijken.
Nee dus. Zie de uitleg van lux.

De ene keus is zeker feministischer dan de andere. Objectief vast te stellen.

Of daarmee ook de ene keus beter is of niet is een andere discussie en een persoonlijk vraagstuk, niet objectief.

"Alle keuzes zijn feministisch want het gaat om keuzevrijheid" is een hardnekkige en schadelijke denkfout die het feminisme reduceert tot iets wat het absoluut niet is.
positivevibes wijzigde dit bericht op 18-10-2020 14:43
14.94% gewijzigd
Ellius schreef:
18-10-2020 14:27
Volgens mij toch ook weer vanwege de verschillen in opvoeden Van jongens en meisjes en wat als acceptabel gedrag gezien wordt bij deze twee groepen. Fysieke drukte is zichtbaarder dan de drukte die zich in je hoofd afspeelt. En meisjes hebben vaker geleerd zich niet druk te gedragen, omdat ze meisje zijn. De drukte is er echter wel, alleen intern.
Net als dat autisme zich bij meisjes anders uit dan bij jongens. Meisjes leren van jongs af aan zich anders te gedragen dan jongens, waardoor in het geval van autisme de diagnose bij meisjes vaak veel later gesteld wordt.
Maar hoe weet je zeker dat dit aan opvoeding ligt? Ik vermoed dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ok, het zal genuanceerder liggen, maar omdat het een feit is dat meisjes en jongens vanaf de geboorte al anders benaderd worden, en bepaalde gedragingen verschillend beoordeeld worden speelt dit wel degelijk mee. Zeker bij adhd.
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
18-10-2020 14:41
Maar hoe weet je zeker dat dit aan opvoeding ligt? Ik vermoed dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder ligt.
Zeker weten we dit nog niet maar het is wel de meest gangbare hypothese bij experts op dit gebied.

Er zijn ook niet voor niets enorm veel vrouwen waarbij tegenwoordig op volwassen leeftijd ADHD en/of autisme wordt vastgesteld.
Positivevibes schreef:
18-10-2020 14:41
Nee dus. Zie de uitleg van lux.

De ene keus is zeker feministischer dan de andere. Objectief vast te stellen.

Of daarmee ook de ene keus beter is of niet is een andere discussie en een persoonlijk vraagstuk, niet objectief.

"Alle keuzes zijn feministisch want het gaat om keuzevrijheid" is een hardnekkige en schadelijke denkfout die het feminisme reduceert tot iets wat het absoluut niet is.
Dat is jullie mening die ik dus niet deel.

Even een toelichting daarop: als een vrouw daarvoor kiest is het in jouw beleving minder feministisch en maakt een man dezelfde keuze is het meer feministisch.

Dat is onder de streep seksisme en seksisme staat werkelijk haaks op feminisme.
anoniem_382249 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 14:52
18.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-10-2020 14:39

Het zou ook raar zijn omdat juist bij jongens het meer opvalt en de neiging tot correctie daardoor juist minstens zo groot zal worden.
Maar dat verklaart toch juist waarom de diagnose bij jongens veel vaker en eerder gesteld wordt.
Mind the gap
Positivevibes schreef:
18-10-2020 14:44
Zeker weten we dit nog niet maar het is wel de meest gangbare hypothese bij experts op dit gebied.

Er zijn ook niet voor niets enorm veel vrouwen waarbij tegenwoordig op volwassen leeftijd ADHD en/of autisme wordt vastgesteld.
Ik heb er veel stukken over gelezen (in samenhang met autisme dan) en ik ben het echt 0 keer tegengekomen in echt wetenschappelijke artikelen daarover.

Dus ik denk dat zeker geen gangbare hypothese is, laat staan de meest gangbare.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven