Hoe straffen jullie je 4 jarige?
maandag 10 februari 2020 om 12:12
Ik was altijd van het niet straffen. Maar wat dan wel?
Wat dien jullie als je kind niet luistert? Waar ik moeite mee heb is het brutaal zijn vooral. Weigeren om op te ruimen als ze een bende heeft gemaakt.
Ik geloof niet echt in een time out zoals Jo Frost. Heb 1 keer voor 2 dagen haar tablet weggehaald maar daar leek ze niet van onder de indruk. Ze zei zelfs dat ze hem toch niet wil.
How lossen jullie dat op?
Wat dien jullie als je kind niet luistert? Waar ik moeite mee heb is het brutaal zijn vooral. Weigeren om op te ruimen als ze een bende heeft gemaakt.
Ik geloof niet echt in een time out zoals Jo Frost. Heb 1 keer voor 2 dagen haar tablet weggehaald maar daar leek ze niet van onder de indruk. Ze zei zelfs dat ze hem toch niet wil.
How lossen jullie dat op?
maandag 10 februari 2020 om 12:48

maandag 10 februari 2020 om 12:49
Nooit straf gegeven. Rommel maken ze vooral als er teveel is en je ondertussen niet heb opgelet. Bij mij moest eerst het een opgeruimd worden voor het andere gepakt werd. Met 4 kunnen ze het nog niet alleen. Toen hielp ik.
Als ze brutaal waren of schreeuwde zei ik gewoon dat ik dat niet wil hebben.
De kleinste probeerde altijd wel de grenzen te zoeken maar nu ze ouder is valt dat mee. Ik geef aan dat het vervelend is voor andere als ze zo doorgaat. Meestal stopt het dan. De keren dat dat niet zo was wel streng toespreken dat het afgelopen moet zijn. Veel erger werd het nooit.
Ik vind straf echt onzinnig. Op school erger ik mij ook aan de hele klas straf omdat er een paar niet luisteren. Die luisteren nu nog niet en de goeie heb je er mee dan de boosdoeners. De juf kan de kinderen gewoon niet aan dus. Erg jammer om naar dit soort machtsmiddelen te grijpen. Heb in alle jaren BSO werk nog nooit iemand straf gegeven. Gewoon praten en uitleggen is meestal echt voldoende.
Als ze brutaal waren of schreeuwde zei ik gewoon dat ik dat niet wil hebben.
De kleinste probeerde altijd wel de grenzen te zoeken maar nu ze ouder is valt dat mee. Ik geef aan dat het vervelend is voor andere als ze zo doorgaat. Meestal stopt het dan. De keren dat dat niet zo was wel streng toespreken dat het afgelopen moet zijn. Veel erger werd het nooit.
Ik vind straf echt onzinnig. Op school erger ik mij ook aan de hele klas straf omdat er een paar niet luisteren. Die luisteren nu nog niet en de goeie heb je er mee dan de boosdoeners. De juf kan de kinderen gewoon niet aan dus. Erg jammer om naar dit soort machtsmiddelen te grijpen. Heb in alle jaren BSO werk nog nooit iemand straf gegeven. Gewoon praten en uitleggen is meestal echt voldoende.
maandag 10 februari 2020 om 12:53
Het machtsmiddel dat je hebt verandert de hele dag door. Qua opruimen is dat wat ze nu wil doen ipv opruimen jouw machtsmiddel.
Wil ze nu tablet, eerst opruimen. Of 'we kunnen pas een spelletje doen/ boekje lezen als het vorige is opgeruimd'
Met 4 moet het zo concreet en direct mogelijk zijn. 'Bende opruimen' snapt die van mij ook niet. Potloden in de etui, knuffels op de kast en lego in het krat snapt ze wel.
Wil ze nu tablet, eerst opruimen. Of 'we kunnen pas een spelletje doen/ boekje lezen als het vorige is opgeruimd'
Met 4 moet het zo concreet en direct mogelijk zijn. 'Bende opruimen' snapt die van mij ook niet. Potloden in de etui, knuffels op de kast en lego in het krat snapt ze wel.
maandag 10 februari 2020 om 12:56
Ik heb alleen ervaring met andermans kinderen, maar als er niet werd opgeruimd, ging ik het opruimen, en was het "weg". (ja, uiteraard wisten ouders dat ik dit ging doen en had ik toestemming om het op deze manier aan te pakken
en was het niet echt weg, maar gewoon een hele tijd opgeborgen.)
Als er eentje niet aan tafel wilde (gelukkig nooit echt meegemaakt, hooguit een keertje in een dwarse bui) ging ik gewoon met de rest aan tafel. Heb je geen zin om te eten, eet je toch niet.
En verder ongewenst gedrag negeren. Ik vertelde één keer (of als ze heel jong waren, iets vaker) dat ik bepaald gedrag niet tolereerde (of ander woord, gelang de leeftijd) en daarna negeerde ik gedrag wat een ander geen kwaad deed.
Ik strafte echt alleen bij grensoverschrijdend gedrag als slaan, bijten, woede-aanval enzovoort. Bij jonge kinderen op een stoeltje ergens anders in de kamer, bij grotere kinderen naar de gang of hun kamer. Ga daar maar afkoelen/nadenken over je gedrag.

Als er eentje niet aan tafel wilde (gelukkig nooit echt meegemaakt, hooguit een keertje in een dwarse bui) ging ik gewoon met de rest aan tafel. Heb je geen zin om te eten, eet je toch niet.
En verder ongewenst gedrag negeren. Ik vertelde één keer (of als ze heel jong waren, iets vaker) dat ik bepaald gedrag niet tolereerde (of ander woord, gelang de leeftijd) en daarna negeerde ik gedrag wat een ander geen kwaad deed.
Ik strafte echt alleen bij grensoverschrijdend gedrag als slaan, bijten, woede-aanval enzovoort. Bij jonge kinderen op een stoeltje ergens anders in de kamer, bij grotere kinderen naar de gang of hun kamer. Ga daar maar afkoelen/nadenken over je gedrag.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 10-02-2020 12:58
15.04% gewijzigd
maandag 10 februari 2020 om 12:56
ik onderhandel niet. Ben duidelijk. We gaan over x minuten opruimen en dan gaan we eten (vaak gaan ze namelijk met hakken in het zand omdat er NU iets gevraagd wordt.). Het helpt als je het eerst even aankondigt.
Grote mond pik ik niet nooit. Dan zette ik kind even apart " als jij zo'n grote mond hebt, dan ga ik niet naar jou luisteren, als je klaar bent met boos zijn of klaar bent met niets willen, dan gaan we weer praten".
En als ik al ergens mee dreig, dan voer ik uit, anders ben je ongeloofwaardig. En dreig alleen met dingen die je ook daadwerkelijk kunt waarmaken. X aantal dagen iets niet mogen is natuurlijk niet te overzien.
Dus NU niet dat filmpje meer mogen kijken of na het eten niet meer met de tablet is overzichtelijk.
Grote mond pik ik niet nooit. Dan zette ik kind even apart " als jij zo'n grote mond hebt, dan ga ik niet naar jou luisteren, als je klaar bent met boos zijn of klaar bent met niets willen, dan gaan we weer praten".
En als ik al ergens mee dreig, dan voer ik uit, anders ben je ongeloofwaardig. En dreig alleen met dingen die je ook daadwerkelijk kunt waarmaken. X aantal dagen iets niet mogen is natuurlijk niet te overzien.
Dus NU niet dat filmpje meer mogen kijken of na het eten niet meer met de tablet is overzichtelijk.

maandag 10 februari 2020 om 12:59
Daar heb ik het geduld niet voor, hoor. Dochter zeurt ook regelmatig dat ze niet wil eten (niet lekker, verkeerde vork, ranja ipv water, wil niet naast die of die zitten). Prima, dan mag ze lekker op de gang wachten tot de rest klaar is. Ik ga niet voor iedereen een gezellig moment laten verpesten door diva gedrag.MadameJean schreef: ↑10-02-2020 12:32Ja dit. Lastig hoor. Mijn jongste is bijna 4 en kan de meest normale dingen weigeren zoals aan tafel gaan zitten.
Ik vraag het eerst normaal ‘kom maar aan tafel zitten, we gaan eten’.
Als daar raar op gereageerd wordt: ‘mama wil niet dat je schreeuwt. Kom maar aan tafel zitten’.
Meestal geeft ze dan toe of gaat onderhandelen “ik wil een andere leeeeepel” of “ik lust geen rijst!!” Dan knik ik, geef de andere lepen of negeer de klacht over het eten voorlopig.
Als ze nog steeds weigert (op afstandje gaan staan brullen, tekenspullen pakken) negeer ik haar meestal even. Man en andere dochter en ik gaan zitten en beginnen.
Doorgaans baalt ze dan en geeft alsnog toe-met-eisen: “ik wil geen water! Iemand moet me optillen!”
Ik zet haar dan op haar stoel en negeer het gezeur verder. Doorgaans kiest ze dan voor gezelligheid. Zo niet dan neem ik haar apart en leg uit dat dit (eerst weigeren, dan zeuren, dan weigeren) echt niet kan. Echt straffen doe ik vervolgens niet. Eerder naar bed wel.
Soms straf ik wel (omdat ik zelf kwaad ben) dus verbied ik toetjes, zet haar in de gang of verhef mijn stem maar t helpt geen ene moer.
Meestal zit ze binnen een paar minuten op haar stoel, zo niet, dan hebben wij een rustig etentje.

maandag 10 februari 2020 om 13:05
Dit. Opvoeden is best makkelijk, maar je moet wel duidelijk zijn. Een discussie aangaan met een kleuter is voor het kind alleen maar verwarrend. Ik leg na een opgelegde consequentie wel bijna altijd uit waarom. Dat wordt niet altijd (lees zelden) geaccepteerd op het moment, maar dat is prima. Meestal merk je de volgende keer dat de situatie zich voordoet dat het toch is blijven hangen en dat het beter gaat, of helemaal niet meer mis gaatpoldervrouw schreef: ↑10-02-2020 12:56ik onderhandel niet. Ben duidelijk. We gaan over x minuten opruimen en dan gaan we eten (vaak gaan ze namelijk met hakken in het zand omdat er NU iets gevraagd wordt.). Het helpt als je het eerst even aankondigt.
maandag 10 februari 2020 om 13:07
De 4 jarige hier krijgt wel af en toe een time out. Gewoon even uit je bui komen. Rustig worden. Voor ons allebei. Daarna praten we er over en klaar.
In het geval van niet willen opruimen ligt de rommel er na de time out natuurlijk nog steeds. Dat ga ik dan niet lopen opruimen, dat kan ze zelf.
Brutaal zijn accepteer ik niet. Ik spreek haar daar gewoon op aan. Slaan, bijten, shoppen wordt niet geaccepteerd. Ik doe dat niet bij jou, dus jij niet bij mij. Zo gaan we gewoon niet met elkaar om. Punt.
En ik ben consequent. Als ik zeg: als je nu niet stopt gaan we niet naar ..of gaan we naar huis, dan doe ik dat ook echt. Dochter weet dit ook.
Daarom zou ik dit bv niet zeggen in een dierentuin ofzo. Want dan heb ik mezelf er ook mee.
Hoorde ooit eens iemand tegen dr kind zeggen: als je nu niet hier komt mag je niet mee op vakantie naar Turkije.
Was best benieuwd hoe dat zou zijn gegaan als kind (jaar of 6) echt niet was gekomen.
In het geval van niet willen opruimen ligt de rommel er na de time out natuurlijk nog steeds. Dat ga ik dan niet lopen opruimen, dat kan ze zelf.
Brutaal zijn accepteer ik niet. Ik spreek haar daar gewoon op aan. Slaan, bijten, shoppen wordt niet geaccepteerd. Ik doe dat niet bij jou, dus jij niet bij mij. Zo gaan we gewoon niet met elkaar om. Punt.
En ik ben consequent. Als ik zeg: als je nu niet stopt gaan we niet naar ..of gaan we naar huis, dan doe ik dat ook echt. Dochter weet dit ook.
Daarom zou ik dit bv niet zeggen in een dierentuin ofzo. Want dan heb ik mezelf er ook mee.
Hoorde ooit eens iemand tegen dr kind zeggen: als je nu niet hier komt mag je niet mee op vakantie naar Turkije.
Was best benieuwd hoe dat zou zijn gegaan als kind (jaar of 6) echt niet was gekomen.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw

maandag 10 februari 2020 om 13:12
Ik heb dit wel eens gedaan na een uur Efteling. Nou, die heeft ze gevoeld, hoorRavenclawLady schreef: ↑10-02-2020 13:07De 4 jarige hier krijgt wel af en toe een time out. Gewoon even uit je bui komen. Rustig worden. Voor ons allebei. Daarna praten we er over en klaar.
Hoorde ooit eens iemand tegen dr kind zeggen: als je nu niet hier kont mag je niet mee op vakantie naar Turkije.

Ze rende steeds van ons weg en weigerde te stoppen of terug te komen. Dat gaan we dus echt niet doen in een drukke omgeving. Doodeng!
Voor minder zou ik dit niet doen, want het is wel een hele heftige straf...

maandag 10 februari 2020 om 13:23
Ik hoorde als kind om de haverklap dat ik 'brutaal' was, maar ik snapte eigenlijk nooit wat daarmee precies bedoeld werd. Zelfde gold voor 'grote mond'. Geen idee wanneer je nu gewoon in gesprek was en wanneer je kennelijk brutaal was.
Ik vraag me af of andere kinderen dat wel goed begrepen/begrijpen.
Mijn kinderen zijn nooit brutaal en hebben nooit een grote mond. Denk ik. Want ik weet het nog steeds niet. Als ze het ergens niet mee eens zijn of iets graag net iets anders zouden willen doen, dan zie ik dat als zinvolle discussie.
Mijn kinderen zijn nooit brutaal en hebben nooit een grote mond. Denk ik. Want ik weet het nog steeds niet. Als ze het ergens niet mee eens zijn of iets graag net iets anders zouden willen doen, dan zie ik dat als zinvolle discussie.
maandag 10 februari 2020 om 13:39
Ohja mijn eerste was ook zo. Maar de tweede dochter wordt op de gang volledig hysterisch en slaat door. Niet lekker rustig. Dus ik blijf liever kalm en houd wat langer vol, grotere kans dat ze bijdraait.TijdvoorTaart schreef: ↑10-02-2020 12:59Daar heb ik het geduld niet voor, hoor. Dochter zeurt ook regelmatig dat ze niet wil eten (niet lekker, verkeerde vork, ranja ipv water, wil niet naast die of die zitten). Prima, dan mag ze lekker op de gang wachten tot de rest klaar is. Ik ga niet voor iedereen een gezellig moment laten verpesten door diva gedrag.
Meestal zit ze binnen een paar minuten op haar stoel, zo niet, dan hebben wij een rustig etentje.

maandag 10 februari 2020 om 13:46
Nee, dat eet ook niet ontspannen..MadameJean schreef: ↑10-02-2020 13:39Ohja mijn eerste was ook zo. Maar de tweede dochter wordt op de gang volledig hysterisch en slaat door. Niet lekker rustig. Dus ik blijf liever kalm en houd wat langer vol, grotere kans dat ze bijdraait.
Knap, toch, hé. Dat die Ieniemienie mensjes, die nog geen idee hebben hoe de wereld werkt, wel precies weten hoe ze hun ouders op de kast moeten krijgen

Heb andere dochter hier afgelopen zomer een keer straf gegeven omdat ze haar zus sloeg terwijl ze op ons bed op de tablet zat. Consequentie was dus dat ze van de tablet af moest...
Kind zet tablet netjes uit, klapt het hoesje dicht, draait zich rustig om om, dacht ik, het ding op de vensterbank te leggen...
GOOIT ZE HEM UIT HET RAAM!!!
Met zo'n blik van 'as if I care'

maandag 10 februari 2020 om 13:53
Zooooo wat deed je? Dat durven die van mij echt niet. Ik ben nog nooit echt boos geworden maar ze weten echt waar de harde grens ligt. Ik heb ook redelijk brave makkelijke kinderen maar ik ben ook gewoon heel duidelijk. Zou geloof wel flippen als ze de ipad naar buiten gooien!TijdvoorTaart schreef: ↑10-02-2020 13:46Nee, dat eet ook niet ontspannen..
Knap, toch, hé. Dat die Ieniemienie mensjes, die nog geen idee hebben hoe de wereld werkt, wel precies weten hoe ze hun ouders op de kast moeten krijgen
Heb andere dochter hier afgelopen zomer een keer straf gegeven omdat ze haar zus sloeg terwijl ze op ons bed op de tablet zat. Consequentie was dus dat ze van de tablet af moest...
Kind zet tablet netjes uit, klapt het hoesje dicht, draait zich rustig om om, dacht ik, het ding op de vensterbank te leggen...
GOOIT ZE HEM UIT HET RAAM!!!
Met zo'n blik van 'as if I care'

maandag 10 februari 2020 om 14:02
Ik heb ook wel een strikte grens, waarbinnen mijn kinderen zich vrij mogen bewegen. Ze hoeven niet op te zitten en pootjes te geven, maar er zit wel gewoon een grens aan het toelaatbare. Blijkbaar wilden ze even zeker weten of ze over grens heen konden... Nou, dat doen ze niet meer, hoorLoveLucy schreef: ↑10-02-2020 13:53Zooooo wat deed je? Dat durven die van mij echt niet. Ik ben nog nooit echt boos geworden maar ze weten echt waar de harde grens ligt. Ik heb ook redelijk brave makkelijke kinderen maar ik ben ook gewoon heel duidelijk. Zou geloof wel flippen als ze de ipad naar buiten gooien!

Ben niet van het schreeuwen, maar toen wel. Tju
maandag 10 februari 2020 om 14:08
Er zit nogal een groot verschil tussen een kind van 4 en een "kind" dat straks in de "grote boze wereld" zich gaat redden.Evelienrose schreef: ↑10-02-2020 13:54Ja hopen dat de grote boze wereld (de maatschappij) later ook zo geduldig is met jullie koters
Je kunt een kind niet als volwassene behandelen.
Voorbereiden op de "grote boze wereld" kan ook op een fijne manier. Zonder steeds boos te worden en te schreeuwen en te straffen.
Duidelijkheid en op zijn/haar kindniveau uitleggen heeft het kind veel meer aan.
De "grote boze wereld" hoeft straks geen geduld te hebben voor mijn kind. Ik leer haar echt wel dat je niet alles kan hebben en dat het niet altijd gaat zoals jij wil. Dan kan gewoon zonder hard tegen je kind te zijn.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
maandag 10 februari 2020 om 14:17
@Ravenclawlady,
Ja ik ben ook niet van het constant schreeuwen, maar na 3 keer vragen is het gewoon luisteren en anders op de gang, gehuil omdat je je zin niet krijgt vind ik vreselijk. Je kinderen genoeg liefde en aandacht geven. En natuurlijk het eerst proberen uit te leggen voor zover mogelijk. Maar die prinsen en prinsessen opvoeding komt mij de neus uit. Maar het mooie van kinderen is dat ze van jezelf zijn en je zelf mag kiezen wat je opvoeding is
Ja ik ben ook niet van het constant schreeuwen, maar na 3 keer vragen is het gewoon luisteren en anders op de gang, gehuil omdat je je zin niet krijgt vind ik vreselijk. Je kinderen genoeg liefde en aandacht geven. En natuurlijk het eerst proberen uit te leggen voor zover mogelijk. Maar die prinsen en prinsessen opvoeding komt mij de neus uit. Maar het mooie van kinderen is dat ze van jezelf zijn en je zelf mag kiezen wat je opvoeding is

maandag 10 februari 2020 om 14:25
Ik vraag niet eens 3x.Evelienrose schreef: ↑10-02-2020 14:17@Ravenclawlady,
Ja ik ben ook niet van het constant schreeuwen, maar na 3 keer vragen is het gewoon luisteren en anders op de gang, gehuil omdat je je zin niet krijgt vind ik vreselijk. Je kinderen genoeg liefde en aandacht geven. En natuurlijk het eerst proberen uit te leggen voor zover mogelijk. Maar die prinsen en prinsessen opvoeding komt mij de neus uit. Maar het mooie van kinderen is dat ze van jezelf zijn en je zelf mag kiezen wat je opvoeding is![]()
2x max.
Maar goed ik lees hier nergens een prinsen en prinsessen opvoeding.
En ja die van mij huilt ook wel eens omdat ze dr zin niet krijgt. Is de leeftijd. Betekend niet dat je daar als ouder op in moet gaan.
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw

maandag 10 februari 2020 om 14:26
Natuurlijk is die wereld dat.Evelienrose schreef: ↑10-02-2020 13:54Ja hopen dat de grote boze wereld (de maatschappij) later ook zo geduldig is met jullie koters
Of wordt er tegen jou de hele dag gedreigd, door je partner, familie en werkgever? Nee, hè? Waarom dan wel je kinderen zo africhten?

maandag 10 februari 2020 om 14:31
Dit. Zo herkenbaar. Een kind opvoeden begint bij kennis over de ontwikkeling. De meeste mensen snappen daar geen bal van en komen niet verder dan 'hij moet gewoon luisteren/doen wat ik zeg'. En dan dreigen en machtsverstoon. En daar nog trots op zijn ook, bah.-jolijn- schreef: ↑10-02-2020 13:23Ik hoorde als kind om de haverklap dat ik 'brutaal' was, maar ik snapte eigenlijk nooit wat daarmee precies bedoeld werd. Zelfde gold voor 'grote mond'. Geen idee wanneer je nu gewoon in gesprek was en wanneer je kennelijk brutaal was.
Wil je een kind dat luistert uit angst of een kind wat daadwerkelijk snapt op latere leeftijd hoe omgangsvormen tussen mensen werken? Of misschien nog wel belangrijker: wil je een kind dat zichzelf begrijpt en met zelfvertrouwen in het leven staat?
Gewoom domweg conditioneren werkt, ja. Maar je leert ze niks.
maandag 10 februari 2020 om 14:31
Precies! Mijn werkgever heeft mij in ieder geval nog nooit op de gang gezet als ik iets anders wilde doen dan hij bedacht had.

maandag 10 februari 2020 om 14:33
Nee, dat is de wereld niet. In de grote buitenwereld gelden consequenties voor bepaald gedrag, zowel sociaal als wettelijk. Het is dus belangrijk dat kinderen leren dat er consequenties zijn en (zodra ze verder kunnen denken dat hun eigen egoïstische impulsen) ook waarom die er zijn.
Maar goed, we gaan een beetje off topic. Vraag van TO was volgens mij niet óf je consequenties moest stellen, maar hoe.

maandag 10 februari 2020 om 14:34
Dit is ook helemaal waar. Ja, een kind moet leren dat niet alles kan, maar moet ook niet aan een lijntje gehouden wordenDeKenau schreef: ↑10-02-2020 14:31Dit. Zo herkenbaar. Een kind opvoeden begint bij kennis over de ontwikkeling. De meeste mensen snappen daar geen bal van en komen niet verder dan 'hij moet gewoon luisteren/doen wat ik zeg'. En dan dreigen en machtsverstoon. En daar nog trots op zijn ook, bah.
Wil je een kind dat luistert uit angst of een kind wat daadwerkelijk snapt op latere leeftijd hoe omgangsvormen tussen mensen werken? Of misschien nog wel belangrijker: wil je een kind dat zichzelf begrijpt en met zelfvertrouwen in het leven staat?
Gewoom domweg conditioneren werkt, ja. Maar je leert ze niks.

maandag 10 februari 2020 om 14:36
Snap ik. Zou ik denk ook van gaan schreeuwen!TijdvoorTaart schreef: ↑10-02-2020 14:02Ik heb ook wel een strikte grens, waarbinnen mijn kinderen zich vrij mogen bewegen. Ze hoeven niet op te zitten en pootjes te geven, maar er zit wel gewoon een grens aan het toelaatbare. Blijkbaar wilden ze even zeker weten of ze over grens heen konden... Nou, dat doen ze niet meer, hoor
Ben niet van het schreeuwen, maar toen wel. Tju