Hoe ver ga jij als ouder?

23-09-2009 17:03 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het topic van Starshine niet vervuilen("onenigheid bij buitenspelen") dus doe ik het hier maar.

Hoe ver ga jij als ouder bij onenigheid tussen kinderen? Laat je ze het helemaal zelf uitzoeken of grijp je op een gegeven moment wel in?

Wij wonen nog niet zo lang in deze buurt; bij ons vorige huis was buitenspelen nagenoeg onmogelijk. Onze kinderen zijn dus niet heel veel gewend qua buitenspelen. Over het algemeen gaat het goed, kleine geschillen worden onderling opgelost en ze spelen weer verder. Maar soms gaat het echt niet goed. Mijn middelste zoon van 7 heeft pdd-nos en heeft meterslange tenen bij tijd en wijle. Daarbij discussieert hij als een volwassene en zit er geen eind aan zijn discussies. Hij heeft ook niet door in welke situaties hij beter zijn mond kan houden en aftaaien.

Het heeft wel eens flinke ruzies tot gevolg, in zulke gevallen grijpen wij in. Maar vaak zie ik op het pleintje ruzies escaleren, kinderen die elkaar te lijf gaan, fietsen die worden weggesmeten of "geleend", de scheldwoorden vliegen je om de oren. En de ouders komen even kijken, halen hun schouders op en gaan weer weg. Af en toe wordt er een ouder opgehaald als het echt uit de klauwen loopt, die het betreffende kind even mild toespreekt en gaat weer weg. Ik snap dat niet zo goed. Met mijn kinderen wordt niet gekloot en ik wil ook beslist niet dat mijn kinderen met andere kinderen kloten. Slaan, schoppen en schelden tolereer ik niet en ik zeg er ook wat van als het gebeurt, desnoods haal ik de ouders er bij als ik zie dat ze er zelf niet meer uitkomen. Maar dat schijnt vrij vreemd te zijn, ik ben een strenge moeder wordt er gezegd.

Tsja, is dat zo? Geen idee.
Zolang je geen kinderen kweekt die om elk wissewasje naar hun moeder rennen en niet hebben geleerd om zelf hun problemen op te lossen, denk ik dat je het goed doet.

ik heb het mijn ouders heel lang kwalijk genomen, dat ze mij te weinig geleerd hebben om voor mezelf op te komen en zelf dingen op te lossen. Dat zijn namelijk wel eigenschappen die je nodig hebt in de maatschappij.
Ik ben geloof ik ook streng.

Maar wel strenger naar mijn eigen kind dan naar anderen.

Wel vind ik dat discussie's zelf uitgevochten moeten worden.

Maar wat jij over je zoontje beschrijft zou ik misschien ook eerder ingrijpen.

Lijkt me soms beter voor alle partijen..

Als een kind heel onredelijk is tegen mijn kind kan ik wel stiekem moordneigingen hebben maar ik probeer het in te houden....:)
Nou nee, mijn twee andere zonen laat ik het meestal lekker zelf uitzoeken, die zie ik niet meer als ze eenmaal buiten spelen. Dochter is 2,5 en haar houd ik wel in de gaten. De zoon met pdd-nos is nu eenmaal een geval apart.
Ik stimuleer Zoonlief - toch wel vaak een watje - echt wel om dingen zelf op te lossen. Daar heeft hij nu eenmaal meer aan dan een moeder die alles voor hem regelt. Al moet ik eerlijk bekennen dat als er iets is ik wel in staat ben om het te regelen hoor

Maar ik moet zeggen, en ik klop het hierbij af, dat het tot nu toe erg goed gaat. Ik hoop oprecht dat het zo blijft.
Gisteren had mijn jongste zoon een akkefietje op het schoolplein. Hij werd geduwd door een ander jongetje en botste tegen weer een ander jongetje op. Dat jongetje schold hem uit voor kutkind(ze zijn 5/6 jaar oud, waar halen ze het vandaan, maar goed). Zoon met pdd-nos schoot zijn broertje te hulp, dat deed hij op zich heel netjes alleen zijn taalgebruik is te plechtig. Daarop gaf het jongetje mijn zoon een duw, die daarop heel kwaad werd(want dat is niet netjes) en begon te schreeuwen. Toen ik vroeg wat er aan de hand was kreeg ik van het jochie een enorm grote bek. Ja, dan is het klaar hoor. Zijn moeder was er niet en zijn juf was juf die-en-die maar daar ging ik lekker toch niet naar toe. Dat deed ik dus wel tot zijn grote verbazing.
:-) Luna

Op zich ben ik er ook wel voor dat ze de dingen zelf uitzoeken, maar als het tever gaat grijp ik in. Bijvoorbeeld als veel oudere kinderen kleineren pesten, of een hele groep tegen 1. Bijvoorbeeld, laatst waren mijn kinderen op het voetbalpleintje aan het fietsen. Toen kwamen er jongens die wilden voetballen en stuurden mijn kinderen weg. Op zich logisch, maar een week eerder hadden diezelfde jongens hun ook al weggestuurd toen mijn kinderen door hun voetbalspel heen gingen fietsen. Toen was hun argument 'wij waren hier eerder' en nu was het argument 'nu willen wij voetballen'. Uhm, tja, handig om zo de argumenten voor jezelf steeds aan te passen. Daar heb ik toen wat van gezegd ja.

Ouders van andere kinderen zie ik bijna niet, dus van de meesten weet ik niet waar ze wonen.

Dat je je zoon met PDD-NOS beschermt snap ik, hij begrijpt zelf immers niet hoe de subtiele regels van de straat in elkaar zitten.
Het voordeel bij ons in de straat is dat meer dan de helft van de kinderen wel bij een van onze zoons in de klas zit. Ik ken de ouders dus ook en dat is voor veel kinderen al genoeg om zich netjes te gedragen

De oudere kinderen zijn hier over het algemeen heel lief voor de kleintjes. Zo rijdt mijn dochter regelmatig paard op de rug van een jochie van 12, vind ie leuk. Na zessen is het pleintje het domein voor de grotere kinderen, die gaan dan stoer staan te (pre)puberen.
Ik durf het bijna niet te zeggen/schrijven..maar ik ben dan zo'n ontaarde moeder (om de gangbare term van het forum te gebruiken):

Als er iets gebeurt waarbij mijn zoon bij is betrokken...iemand duwt hem of slaat hem, dan hoeft mijn zoon niet te zeggen dat dat niet netjes is o.i.d. maar ik wil dat hij gelijk terug slaat/schopt. Ik sta erop dat hij dit doet en ik ik wil niet dat hij naar de juf rent of iemand verraadt. Hij moet het gewoon zelf oplossen en hij mag voor niemand bang zijn. Dus dat doet ie en ik sta hier helemaal achter.

Laatst heeft een klasgenoot hem geschopt en hij had een wond. Ik ga dan niet naar juf toe, maar zeg tegen mijn zoon dat hij het jongetje bij zijn kladden moet grijpen en tegen hem moet zeggen dat hij het niet nogmaals moet flikken.

Wat ik echt, maar dan ook echt NIET tolereer, is dat hij zelf pest of iemand begint te slaan. Ook schelden tolereer ik niet. Dat krijgt hij thuis niet te horen en dat mag hij best uitdragen. Woordjes als sukkel, stommert vind ik dan wel onschuldig, maar smijten met ziektes/genitaliën etc. zijn uit den boze!

Reden dat ik mijn zoon zo opvoed is dat ik wil dat hij straks weerbaar is en weet dat hij voor zichzelf moet opkomen. Voor niemand bang moet zijn en zelfverzekerd moet worden.

Wereld is keihard en kinderen..die angstige en zwakke kinderen opmerken...zijn nog harder. Dit wil ik hem besparen.
Ik laat ze het meestal zelf oplossen, ook bij handgemeen, maar kijk wel naar de leeftijd, als mijn 6 jarige door een jongen van 9 een klap krijgt, bemoei ik me er wel weer mee, andersom ook trouwens.

Als het handgemeen echt uit de hand loopt grijp ik natuurlijk wel in, meestal blijft het bij wat duw en trek werk.

Ik hoop dat ik ze op een gezonde wijze leer omgaan met conflicten en we hebben het er wel altijd even over, want meestal komen ze wel vertellen wat er is gebeurd, ook als het hun schuld is.
quote:lepa_ana schreef op 23 september 2009 @ 17:54:

Ik durf het bijna niet te zeggen/schrijven..maar ik ben dan zo'n ontaarde moeder (om de gangbare term van het forum te gebruiken):

Als er iets gebeurt waarbij mijn zoon bij is betrokken...iemand duwt hem of slaat hem, dan hoeft mijn zoon niet te zeggen dat dat niet netjes is o.i.d. maar ik wil dat hij gelijk terug slaat/schopt. Ik sta erop dat hij dit doet en ik ik wil niet dat hij naar de juf rent of iemand verraadt. Hij moet het gewoon zelf oplossen en hij mag voor niemand bang zijn. Dus dat doet ie en ik sta hier helemaal achter.

Laatst heeft een klasgenoot hem geschopt en hij had een wond. Ik ga dan niet naar juf toe, maar zeg tegen mijn zoon dat hij het jongetje bij zijn kladden moet grijpen en tegen hem moet zeggen dat hij het niet nogmaals moet flikken.

Wat ik echt, maar dan ook echt NIET tolereer, is dat hij zelf pest of iemand begint te slaan. Ook schelden tolereer ik niet. Dat krijgt hij thuis niet te horen en dat mag hij best uitdragen. Woordjes als sukkel, stommert vind ik dan wel onschuldig, maar smijten met ziektes/genitaliën etc. zijn uit den boze!

Reden dat ik mijn zoon zo opvoed is dat ik wil dat hij straks weerbaar is en weet dat hij voor zichzelf moet opkomen. Voor niemand bang moet zijn en zelfverzekerd moet worden.

Wereld is keihard en kinderen..die angstige en zwakke kinderen opmerken...zijn nog harder. Dit wil ik hem besparen.

Nee, hem leren dat bij de eerste beste duw of schop meteen terug moet rammen...

Leert 'ie vast veel van.

Hoop voor je dat je kind later ook in staat is iets uit te praten of gewoon weg kan lopen. Weerbaar oke, maar je kan naar mijn idee ook weeraarheid aanleren zonder te slaan....
Inderdaad, kijk als mijn zoon door een jochie van 2-3 jaar ouder wordt geslagen/gepest dan grijp ik zeker in. Ik zal het joch dan ook streng toespreken. Maar met leeftijdsgenootjes moet ie het zelf oplossen.

Ook kinderen die stuk jonger zijn dan hij, moet ie natuurlijk met rust laten.
Kijk Jorina,

Dat is natuurlijk een mooie gedachte, maar m.i. werkt de christelijke gedachtegoed van de andere wang toekeren in praktijk niet.

Hoe moet hij iemand tegenhouden die hem schopt en/of slaat. Kindjes (met name jongetjes) bij hem op school/voetbal zijn echt macho-mannetjes...die lossen zo hun ruzies op. En dan moet ik tegen mijn zoon zeggen....schat als iemand je slaat dan zeg jij...doe dat niet, laten we het uitpraten. Die kinderen zullen over hem heen lopen. Discussie is heel wat anders...daar is hij verbaal sterk genoeg voor en kan hij gewoon voeren zonder te slaan.
Lepa_ana, zich niet willoos laten slaan of schoppen, daar ben ik helemaal voor, je zult mij niets horen zeggen als ze zich verdedigen. Maar dat zit niet in mijn kinderen, die doen dat simpelweg niet. Oudste zoon gaat binnenkort op weerbaarheidstraining, het is een enorme lieverd en een zacht eitje, een potentieel pestslachtoffer. Zoon met pdd-nos heeft geleerd dat slaan niet mag en doet dat dus ook niet. Jongste zoon is wat feller, hij zal zich waarschijnlijk wel verdedigen als dat nodig is.
Mijn oudste zoon heeft ook op een sociale vaardigheids cursus gezeten, heeft erg veel baat gehad, voorheen voelde hij zich erg aangesroken of gepest, terwijl dat niet zo was en slaan dat heeft ie eigenlijk nog nooit gedaan, althans niet dat ik weet
quote:lepa_ana schreef op 23 september 2009 @ 17:54:

maar ik wil dat hij gelijk terug slaat/schopt. Ik sta erop dat hij dit doet en ik ik wil niet dat hij naar de juf rent of iemand verraadt. Hij moet het gewoon zelf oplossen en hij mag voor niemand bang zijn. Dus dat doet ie en ik sta hier helemaal achter.

Ik heb een autist en een pdd-nosser en eigenlijk kan ik ze niet zonder toezicht buiten laten spelen. Of ze maken elkaar af, of ze krijgen geheid ruzie met andere kinderen. En of die andere kinderen nou 4 of 12 zijn, dat maakt ze niks uit (mijn kinderen zijn 8 en 11). Gelukkig zijn ze computerverslaafd (van wie zouden ze het hebben ), dus ze spelen niet zo vaak buiten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solo, hier ook kinderen met een gebruiksaanwijzing die weinig buiten spelen. In ieder geval niet zonder toezicht. We hebben in de omgeving (op rijafstand) een aantal speeltuinen en buitenspeeldingen die wel beter geschikt zijn, maar dan nog gaan ze daar niet alleen spelen.
*
Leuk, je kind leren meteen terug te rammen....

Daar krijg je echt mensen van die goed met argumenten kunnen komen in een discussie, die zich weten te beheersen en die weten wat gangbare regels in de maatschappij zijn.

Lepa Ana, ik vind zoals ik het lees, je niet een ontaarde moeder maar geen goede moeder...

Sorry.
quote:Biekkie schreef op 23 september 2009 @ 19:15:

[...]

Zo dat kan ik gewoon quoten...alleen mijn kinderen zijn 9 en 11.Oudste klassiek,middelste pdd-nos.

De mijne over 2 maanden ook.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:neele schreef op 23 september 2009 @ 19:19:

Leuk, je kind leren meteen terug te rammen....

Daar krijg je echt mensen van die goed met argumenten kunnen komen in een discussie, die zich weten te beheersen en die weten wat gangbare regels in de maatschappij zijn.

Lepa Ana, ik vind zoals ik het lees, je niet een ontaarde moeder maar geen goede moeder...

Sorry.Ik vind je een hele slechte moeder.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Geen probleem neele ieder zo zijn/haar eigen mening over opvoeden. Ik leer hem om voor zich op te komen..en als dat moet d.m.v. een ram (bij fysieke aanval) dan moet het zo zijn.

Ik vind het belangrijk dat ik mijn kinderen leer wat ik denk dat goed (voor ze )is. Ik weet uit ervaring dat kinderen op jonge leeftijd niet met elkaar gaan discussiëren en/of argumenten voor- of aandragen als ze ruzie hebben. Dat is over het algemeen voorbehouden aan 'grote' mensen.

Maar goed, blijkbaar ben ik de enige persoon die er zo over denkt. Vind het echt geweldig dat zoiets niet bij jullie voorkomt en dat jullie kinderen en vriendjes alles correct uitpraten. Helaas is hier de werkelijkheid iets minder rooskleurig...
*
Met kinderen met een autistische stoornis is het ook gewoon lastiger. Zoon heeft sociaal gewenst gedrag aangeleerd en raakt in de war als er niet sociaal gewenst teruggedaan wordt, dat hoort niet zo!

Hij heeft wel eens een vader van een veel ouder jongetje dat hem enorm te grazen had genomen(mijn man had de vader opgehaald, het kind was echt enorm agressief) de les gelezen. "Jouw zoon(met zijn handen op zijn heupen) heeft mij pijn gedaan. En dat kan echt niet hoor, hij is veel ouder en hij is niet goed opgevoed Nou waren wij het daar volkomen mee eens, maar uit de mond van een 6-jarige...

Het gekke is dat hij op school eigenlijk nooit problemen heeft. Hij heeft ook veel vriendjes in de klas en als die komen spelen of hij speelt daar, gaat het eigenlijk altijd goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven