Ik ben een slechte moeder!

01-07-2010 16:29 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_108326 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 19:31
99.81% gewijzigd
Ach, kijk, de juf heeft het dus wel uitgelegd. Ze geeft duidelijk aan dat zíj moeite heeft met zijn gedrag en dat ze daar hulp in wil. En dan legt ze het uit en vraagt toestemming. Eigenlijk dus keurig gedaan van de juf. Ik vind het wel positief dat ze haar leerpunten durft te ventileren naar ouders.

Je klinkt alweer een stuk positiever in je berichten. Goed zo.

Als je blijft twijfelen aan jezelf (teveel) vraag dna gewoon hulp.

Ik heb nu in mijn zwangerschap heel veel gehad aan gesprekken met mijn psychiatrisch verpleegkundige. Hoorde zelfs speciaal bij de gynaecoloog, dus dat was fijn. Het heeft mij de ogen erg geopend. En met een paar kleine dingetjes kon ik al heel veel denkbeelden omdraaien.
hoi brocante,

ik vond persoonlijk dat enkele reacties die jij hierboven hebt gekregen overdreven zijn.

als moeder zijnde, en kijk eens diep in je hart en in je ziel, dan heeft iedere moeder weleens iets te hard geschreeuwt of aangepakt.

en iedereen voedt op zijn eigen manier op.

ik snap jou frustratie, en het is inderdaad goed dat jij het zelf inziet,. dat betekend dat je ook zelf bewust bent dat je het anders wilt gaan aanpakken, dus 'ziek' ben je niet, dus ik zou niet per definitie tegen jou zeggen dat je hulp nodig hebt en dat dit wat je hier boven schrijft niet jofel is etc,. beetje overdreven van die mensen.

wellicht benaderen zij hen kinderen wel te soft.....?

anyway, je hebt goede tipsd gekregen van bianca en dat is al een begin., toch?

ik heb er zelf ook weleens last van dat ik dingen te bot zeg, maar daarna verifieer ik de situatie en maak ik het weer op een andere manier goed, door mn kindje extra knuffels te geven, zodat ik even goed laat blijken dat ik van haar hou.

en vergeet ook niet, opvoeden is een kunst! het is en blijft een moeilijke taak.

herhalen, herhalen is het, en consequent zijn. en proberen geduld te hebben, als is dat soms heel erg moeilijk ( praat uit ervaring haha heb zelf ook weinig geduld)

val jezelf niet zo af in ieder geval, kijk om je heen wat je ziet bij andere, dan zie je ook hoe het NIET moet, en kan je juist trots zijn op jzelf, op de andere dingen die jij als moeder voor je kind juist weer heel goed doet!

liefs.
.
anoniem_108326 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:42
99.63% gewijzigd
.
anoniem_108326 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:43
99.73% gewijzigd
.
98.70% gewijzigd
.
0.00% gewijzigd
Hier ging dat via Weer Samen naar School maar soms is er ook een lokale organisatie die dit doet. (hier het HCO)
.
99.53% gewijzigd
Dat dossier is er sowieso. Scholen werken namelijk standaard met een leerlingendossier waarin de observaties van de juf staan (hier standaard elke 6 weken), handelingsplannen (als nodig) citouitslagen etc.

De mensen die je kind observeren zijn experts. (ik denk allemaal wel orthopedagogen of kinderpsychologen.) Bij Zwiepje kwam er bijvoorbeeld uit dat er geen enkele reden tot doorobserveren was, dat het prima ging etc. Er stonden tips in in de trant van: probeer wat meer prikkels weg te nemen dan kan hij zich beter concentreren. Dat was het. Het stelt echt niet zoveel voor. Zie het als een preventie, juist door de observeren krijgen de juffen handvaten om te voorkomen dat het uit de hand loopt.
.
anoniem_108326 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:44
99.76% gewijzigd
quote:brocante schreef op 01 juli 2010 @ 21:27:

[...]

Wat mij een beetje dwarszit; mag dit zonder onze toestemming?Naar mijn weten niet.
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.zat.nl/zat/dow ... schoolouders_samenvat.pdf
.
99.20% gewijzigd
quote:brocante schreef op 01 juli 2010 @ 21:35:

[...]

Ik weet dat er een organisatie/bedrijf is waar je dit soort vragen/problemen over onderwijs neer kan leggen, maar ik heb geen idee hoe zij heten...weet jij dat toevallig?Woon je in Nederland?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
.
98.58% gewijzigd
quote:brocante schreef op 01 juli 2010 @ 21:27:

[...]

Wat mij een beetje dwarszit; mag dit zonder onze toestemming?

Nee maar dat heeft ze toch ook niet gedaan? Ze heeft het gedeeld en ze heeft uitgelegd dat ze wil dat er naar haar handelen gekeken wordt. Ze heeft aangegeven dat het doel is om haar handvaten te bieden. Dan is op de hoogte stellen voldoende.

Het kán natuurlijk dat de mensen die komen kijken en de juf ondersteunen orthopedagogen of kinderpsychologen zijn. Dan komen ze voor jouw zoon en dan is toestemming noodzakelijk omdat er veelal onderzoek kan volgen op de observatie.Ik krijg hier echt niet die indruk.

Overigens Zwieber veelal heeft het bestuur van basisscholen ook een speciaalbasisonderwijsschool in het pakket. Deze werken gewoon samen en dus zijn het heel vaak leerkrachten uit het speciaalbasisonderwijs met een ambulante hulp functie. Zij zijn er echt om zich te richten op het handelen van de leerkracht voor de groep, en hebben geen enkele bevoegdheid iets te mogen vaststellen behalve dat ze concrete tips geven aan een leerkracht over eigen handelen.

@TO wellicht maakt dit het anders voor jouw beleving.
.
anoniem_108326 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:45
99.53% gewijzigd
Klopt Brocante wat een manier om dit aan te pakken zeg! Dat maakt jouw zorgen wellicht groter dan dat ze hoeven zijn. Hoe lang werkt deze juf nu op de school?
.
anoniem_108326 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:45
99.55% gewijzigd
Meis ga morgen even naar de internbegeleider van de school en leg uit wat een zorgen je je maakt. Ik denk echt dat de reden wel meevalt en dat het echt gericht is op het handelen van haar met jouw zoon.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een juf met vaste stramienen het niet trekt en de volgende juf niet eens herkent waarom de ophef uberhaupt ontstaan is. Dat maakt het voor jou nu niet anders. Vraag gewoon om uitleg over het hoe en waarom aan de internbegeleider en vertel haar dat je echt je rot voelt bij de wijze waarop dit is uitgelegd en aangepakt.

Kom op voor jezelf en je zoon. Vaak begint dat door je zorg neer te leggen en vragen te stellen. Wat gebeurd er dan? Hoe komt het dat deze keuze is gemaakt? Wat is het mogelijke gevolg? etc etc.

Wees open ondanks dat deze juf voor flapflap tussendoor kiest. Gooi je vragen en zorgen open dat maakt het helder voor jou.
Ik begrijp dat je zoon niet weer bij haar in de klas zit. Ik heb ook wel eens gedacht:

"grmbl.... zit ik hier weer te kletsen met een of andere hulp miep omdat ze vorig jaar het niet trokken met hem".

Anderzijds kan het anders zijn echter een internbegeleider weet de redenen die begeleidt de leerkrachten en kinderen.
Tja, zonder jouw toestemming mogen ze weinig doen hoor.

Mijn zoon, daar wisten ze het ook niet meer mee, maar dan had ik zo'n 10 minuten gesprek met een hele goede meester. Het eerste wat ie zei was 'wat heb jij een wereldkind' en het jaar daarop hoorde ik de dossiers weer herhalen, das toch gek?
Je weet toch!
.
anoniem_108326 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 21:46
99.53% gewijzigd
quote:brocante schreef op 01 juli 2010 @ 16:48:

[...]

Juf wil hem laten observeren volgend jaar om te kijken hoe ze hem het beste aan kunnen pakken in zo'n situatie. En misschien is dat juist wat mij aan het schrikken heeft gemaakt...Zij geeft echter aan dat dit is om de juf beter met het kind om te laten gaan en dat het geen 'onderzoek' naar het kind is.

Lekker laten observeren dan, wie weet komt er wel iets uit en dan ben je er snel bij ipv dat je jaren aanmoddert. En voor de juf kan het idd ook positief uitpakken. Ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt, maar het is heus niet zo dat ze meteen je kind uit huis plaatsen. Probeer het positief te benaderen, dus niet dat jullie 'beoordeeld worden' maar juist dat mensen jullie hulp gaan geven om het beter te doen.

Bij mijn oudste op school was bv jufs reactie op mijn zoons problemen 'kom maar terug als het beter gaat'. Ik had liever gehad dat zij een observatietraject etc was gestart. Later bleek nl dat zijn problemen op school vanuit zijn autisme kwamen (waar ik niet mee wil zeggen dat jouw zoon ook iets heeft. Tot nu toe komt hij op mij over als een heel gewoon jochie)
quote:brocante schreef op 01 juli 2010 @ 16:45:

[...]

Vader is aanwezig, maar hij vindt dat ik niet zo onzeker moet zijn en een heel lieve moeder ben.

In mijn ogen ben je geen lieve moeder als je wel eens zegt "dan zoek je maar een andere moeder, kom maar ik breng je wel" (als reactie op zoons gegil "jij bent stooooooooooooooom!")....dan ben je gewoon slecht!!Euh, echt haha? Meen je dat? Ik zeg dat ook wel eens tegen dochter en zonder gewetensbezwaren hoor. Als zij mij zooooooo stom vindt als moeder, dan zoekt ze toch fijn een ander? Ajuparapplu en succes ermee (en dan draai ik me om. Moet nog zien dat ze een ander vindt )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven