In het donker fietsen

21-01-2012 18:23 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf hoe oud (en tot hoe laat) laat je een kind in het donker 's avonds fietsen in een relatief grote stad ? Ben benieuwd naar meningen want die verschillen in mijn omgeving nogal.
Ik zou het uberhaupt niet doen. Ik fiets zelf ook niet door het donker. Ik vind het vragen om problemen. Maar dat zal wel komen omdat ik zelf een keer bijna aangerand ben op de fiets in het donker. Kon nog net op tijd weg komen....

Wat vind je zelf? En vind je de relatief grote stad een bescherming of juist niet?
De relatief grote stad is bescherming naar mijn mening. In de stad zijn toch meer mensen op straat 's avonds dan in dorpen.

En wat is 's avonds?? 9 of 11 uur vind ik nogal een verschil.
En hoe oud is het kind? (lijkt me niet onbelangrijk)

Ik denk dat er geen eenduidig antwoord op te geven is. Hangt helemaal af van de route, het verkeer, de 'buurt' en het kind.
Nou, om half zes is het ook donker, maar dan zijn er natuurlijk ontzettend veel mensen op de weg.

Hoe oud is je kind? En om welk tijdstip gaat het?
Het verbaast mij hoeveel heel jonge kinderen ik 's avonds zie rondlopen 23.00 en een jaar of 8
Dat er veel mensen op de weg zijn vind ik juist een nadeel. Allereerst kan er tussen deze mensen iemand tussen zitten die iets kwaads in de zin heeft. En ten tweede: het is helemaal geen garantie dat de mensen die op straat zijn ook daadwerkelijk iets doen als het nodig is. Bovendien ben je als fietser in druk verkeer ook veel kwetsbaarder.

Dus nee, de stad biedt in mijn ogen weinig tot geen bescherming.
Maar als er mensen omheen zijn is de kans veel kleiner dat een of andere freak iets doet!! Als je ergens helemaal alleen bent met een freak...tja.
Mijn zoon van 12 laat ik fietsen in het donker.

Als hij ergens is moet hij rond zessen zeker thuis zijn.

Is hij met een vriend kan daar misschien wel een half later, maar later echt niet.

Het is dan wel donker, maar niet laat.
Het maakt ook nog verschil of het kind alleen fietst of met meer kinderen.
Niet, het is gewoon niet veilig.
Ah know`t, tha shunt
Het gaat in dit geval om twee kinderen van 14, 's avonds om half negen, een stukje via een viaduct waar het niet zo dichtbewoond is, de rest door de drukke stad. Laatste stuk door de stad vind ik niet een punt, viaduct zou ik zelf ze niet alleen hebben laten gaan.
Ik snap ook eigenlijk niet dat je als volwassene niet in het donker fietst. Hoe zouden mensen die geen auto hebben dat dan doen, bijvoorbeeld?
Registreerjenu, ga je dan helemaal niet meer het huis uit als het donker is?
quote:zonnetje59 schreef op 21 januari 2012 @ 18:40:

Het gaat in dit geval om twee kinderen van 14, 's avonds om half negen, een stukje via een viaduct waar het niet zo dichtbewoond is, de rest door de drukke stad. Laatste stuk door de stad vind ik niet een punt, viaduct zou ik zelf ze niet alleen hebben laten gaan.Worden we nu ingezet in een echtelijke twist?
quote:astrape schreef op 21 januari 2012 @ 18:40:

Ik snap ook eigenlijk niet dat je als volwassene niet in het donker fietst. Hoe zouden mensen die geen auto hebben dat dan doen, bijvoorbeeld?Daar zit dus nogal een verschil in in tijdstip. Het is nu ook donker maar ik ga gerust alleen naar buiten. om 1.30 's nachts is het toch even een ander verhaal. Ook in de stad. Is ook een van de redenen dat ik niet zonder auto wil. Ik wil me gewoon altijd veilig kunnen verplaatsen.
Dat ligt er aan wat je ze overdag hebt aangeleerd met de route in de stad fietsen. Of ze die route zelfstandig alleen kunnen fietsen etc.

Ga eens een keer er stiekem achter aan fietsen om te kijken hoé zelfstandig ze zijn.

Ik raad iedere ouder aan wel goed de fietsverlichtingen te controleren, en dat het kind goed zichtbaar is in het donker.
Hier komen ze vanaf groep 8, dus ruim 11 jaar, na het sporten alleen naar huis. Dochter komt om half zeven terug, zoon om acht uur. Ik vind dat ze dat vertrouwen nodig hebben om verder te kunnen groeien. Om acht uur 's ochtends is het ook nog donker en dan breng ik de oudste echt niet naar school (VO).
Dat viaduct klinkt niet zo prettig. Staan er wel eens groepjes?

Hier in de stad waren tunneltjes wel berucht toen ik scholier was. Er werden wel eens mensen in elkaar geslagen. Maar het waren niet echt nette buurten bij die tunneltjes, dat maakt ook nog verschil.
quote:Ruza schreef op 21 januari 2012 @ 18:41:

[...]

Daar zit dus nogal een verschil in in tijdstip. Het is nu ook donker maar ik ga gerust alleen naar buiten. om 1.30 's nachts is het toch even een ander verhaal. Ook in de stad. Is ook een van de redenen dat ik niet zonder auto wil. Ik wil me gewoon altijd veilig kunnen verplaatsen.Maar registreerjenu zegt dat ze zelf in het donker ook niet op de fiets stapt. Dan zouden veel mensen in de winter niet eens naar werk/studie kunnen komen (en weer terug).
quote:astrape schreef op 21 januari 2012 @ 18:41:

[...]

Worden we nu ingezet in een echtelijke twist? Nee, zit probeer meer mijn ideeen aan die van anderen te toetsen..
Mijn zoon van 13 moet regelmatig in het donker op de fiets. Het is namelijk al vroeg donker. Maar na 08.30 niet meer. Liever helemaal niet, maar daar is geen ontkomen aan. Op een later tijdstip vind ik onnodig en dan breng en haal ik em wel.
quote:astrape schreef op 21 januari 2012 @ 18:44:

[...]

Maar registreerjenu zegt dat ze zelf in het donker ook niet op de fiets stapt. Dan zouden veel mensen in de winter niet eens naar werk/studie kunnen komen (en weer terug).Waarschijnlijk heeft registreerjenu dan ook een auto Man, ik stap nieteens op de fiets als de zon vol schijnt
Oh, omdat je zei dat je ze zelf niet alleen zou hebben laten gaan, vandaar. Dan klinkt het alsof een ander dat wel heeft gedaan. :-)
Mijn dochter van 12 fietst ook alleen in het donker naar huis na het sporten, dat is om 19.00 uur. Ik zie daar geen probleem in, ook al wonen wij aan een landweg. Ikzelf zit er ook helemaal niet mee om midden in de nacht alleen naar huis te fietsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven