In het donker fietsen
zaterdag 21 januari 2012 om 19:13
quote:Beukenootje schreef op 21 januari 2012 @ 19:11:
Ik begrijp helemaal niet dat vrouwen niet alleen in het donker durven te fietsen! Wat is dit voor bangmakerij? Ja ik lees ook de krant, maar ja ik weet ook dat berichten in de krant niet automatisch impliceren dat uit ieder bosje een verkrachter springt.Het is inderdaad bangmakerij. Ik ken mensen (vrouwen dus) die nog geen 2km door de grote stad (!!) durven te fietsen, gewoon 's avonds. Nou ja, dan praat je het wat mij betreft zelf ook aan hoor. Moeten ze zelf weten overigens, maar als ze het volgende keer nou gewoon laten om tegen mij te gaan miepen, want ik ben wél stoer.
Ik begrijp helemaal niet dat vrouwen niet alleen in het donker durven te fietsen! Wat is dit voor bangmakerij? Ja ik lees ook de krant, maar ja ik weet ook dat berichten in de krant niet automatisch impliceren dat uit ieder bosje een verkrachter springt.Het is inderdaad bangmakerij. Ik ken mensen (vrouwen dus) die nog geen 2km door de grote stad (!!) durven te fietsen, gewoon 's avonds. Nou ja, dan praat je het wat mij betreft zelf ook aan hoor. Moeten ze zelf weten overigens, maar als ze het volgende keer nou gewoon laten om tegen mij te gaan miepen, want ik ben wél stoer.
zaterdag 21 januari 2012 om 19:17
zaterdag 21 januari 2012 om 19:28
Ik heb al van jongs af aan van mijn ouders alleen mogen fietsen hoewel we best afgelegen woonden. Heb ook wel eens gehad dat er dan iemand mee ging fietsen, rare vragen ging stellen, zijn fiets voor me neerzette etc. Dan belde ik iemand waarvan ik wist dat die nog wakker was, zei gewoon iets als 'hee, er is hier iemand irritant aan het doen, kun je me even tegemoet komen rijden want ik ben op die en die weg' en dan gingen ze eigenlijk altijd al vanzelf weg. Diegene wist ook dat hij dan helemaal niet hoefde te komen, tenzij ik opeens ophing ofzo. Ben ook nooit echt bang geweest eigenlijk, ook niet lopend.
zaterdag 21 januari 2012 om 19:44
Ik heb altijd alleen mogen fietsen vanaf een jaar of 13. En doe dat nog steeds. Tot een uur of 10 's avonds vind ik het sowieso wel kunnen, zeker binnen de bebouwde kom. En helemaal als ze met meer zijn. Na die tijd mijd ik zelf afgelegen stukken, neem een andere route zodat ik langs huizen ga. Maar ik fiets rustig een half uur om 2 uur 's nachts, ook als 17-jarige al. Tegenwoordig bel ik wel vaak even waar ik ben.
Wat mijn moeder wel heeft gedaan is mij naar een cursus zelfverdediging voor meisjes sturen. Daar oefenen ze vooral weerbaarheid (heel hard gillen als je opeens wordt vastgepakt, loskomen, dat soort dingen). Als mijn dochter zo oud is wil ik ook graag dat ze zo'n cursus gaat volgen.
Ik heb zelf een aantal keer vervelende dingen meegemaakt (mannen die mee gaan fietsen en rare voorstellen doen bijvoorbeeld), maar dat was eigenlijk altijd overdag, als ik uit school kwam. Niet 's avonds.
Wat mijn moeder wel heeft gedaan is mij naar een cursus zelfverdediging voor meisjes sturen. Daar oefenen ze vooral weerbaarheid (heel hard gillen als je opeens wordt vastgepakt, loskomen, dat soort dingen). Als mijn dochter zo oud is wil ik ook graag dat ze zo'n cursus gaat volgen.
Ik heb zelf een aantal keer vervelende dingen meegemaakt (mannen die mee gaan fietsen en rare voorstellen doen bijvoorbeeld), maar dat was eigenlijk altijd overdag, als ik uit school kwam. Niet 's avonds.
zaterdag 21 januari 2012 om 19:45
zaterdag 21 januari 2012 om 19:49
zaterdag 21 januari 2012 om 19:50
quote:eefdeneef schreef op 21 januari 2012 @ 19:32:
Ik begrijp ook echt niet dat sommige mensen dus in het donker niet meer gaan fietsen. Hetzelfde als 's avonds de deur niet meer open doen. Alsof als de zon ondergaat mensen veranderen in verschrikkelijke wezens
Sterker nog, er zijn mensen die overdag niet eens de deur open doen.
Wat vond je dochter er zelf eigenlijk van, TO?
Ik begrijp ook echt niet dat sommige mensen dus in het donker niet meer gaan fietsen. Hetzelfde als 's avonds de deur niet meer open doen. Alsof als de zon ondergaat mensen veranderen in verschrikkelijke wezens
Sterker nog, er zijn mensen die overdag niet eens de deur open doen.
Wat vond je dochter er zelf eigenlijk van, TO?
zaterdag 21 januari 2012 om 19:56
Ze mogen wel weten dat je er bent hoor, maar doe maar net alsof ik er niet ben, dat bedoel ik met incognito. Je hoort er wel bij maar toch niet, snap je? Ik vind het overigens een groot verschil of je iemand bang maakt in het donker, of gewoon je verstand gebruikt. Je hoeft niet bang te zijn in het donker op de fiets, auto, bus of trein maar je laat je kind (jezelf trouwens ook niet) ook niet onnodig onprettige situaties meemaken. En "vertrouwen geven" en ze daarom maar alleen de straat op sturen 's avonds getuigt in mijn ogen eerder van gemakzucht van de betreffende ouder dan het geven van vertrouwen.
Maar ja, wie ben ik....
Maar ja, wie ben ik....
zaterdag 21 januari 2012 om 19:57
Als je zo gaat redeneren, dan kun je straks helemaal niks meer doen als vrouw. Overal kan immers wel gevaar dreigen. Ik vind het nogal naïef om te denken dat enge dingen alleen in het donker plaatsvinden. Je kunt beter goed nadenken over de relaties die je aangaat, welke mensen je dichtbij laat, want er gebeuren veel meer enge dingen tussen mensen die elkaar kennen, dan zomaar 's nachts anoniem.
zaterdag 21 januari 2012 om 20:02
quote:registreerjenu schreef op 21 januari 2012 @ 18:26:
Ik zou het uberhaupt niet doen. Ik fiets zelf ook niet door het donker. Ik vind het vragen om problemen. Maar dat zal wel komen omdat ik zelf een keer bijna aangerand ben op de fiets in het donker. Kon nog net op tijd weg komen....
Wat vind je zelf? En vind je de relatief grote stad een bescherming of juist niet?
Waarom is door het donker fietsen vragen om problemen. In de winter is het om 17:00 / 18.00 al donker. Er fietsen dan nog genoeg "normale" mensen over straat.
Ik heb zelf een hele tijd in een grote stad gewoond en fietste altijd, of het nou donker of licht was. Voor mijn kinderen zou ik natuurlijk niet willen dat ze s nachts fietsen, maar 19.00 daar zou ik geen probleem in zien. Ik zou dat goed vinden vanaf dat ze naar de middelbare gaan (zeg ongeveer 12 jaar). Daaronder zou ik zelf meefietsen, niet eens voor de engerds maar ook voor het verkeer in een grote stad.
Ik zou het uberhaupt niet doen. Ik fiets zelf ook niet door het donker. Ik vind het vragen om problemen. Maar dat zal wel komen omdat ik zelf een keer bijna aangerand ben op de fiets in het donker. Kon nog net op tijd weg komen....
Wat vind je zelf? En vind je de relatief grote stad een bescherming of juist niet?
Waarom is door het donker fietsen vragen om problemen. In de winter is het om 17:00 / 18.00 al donker. Er fietsen dan nog genoeg "normale" mensen over straat.
Ik heb zelf een hele tijd in een grote stad gewoond en fietste altijd, of het nou donker of licht was. Voor mijn kinderen zou ik natuurlijk niet willen dat ze s nachts fietsen, maar 19.00 daar zou ik geen probleem in zien. Ik zou dat goed vinden vanaf dat ze naar de middelbare gaan (zeg ongeveer 12 jaar). Daaronder zou ik zelf meefietsen, niet eens voor de engerds maar ook voor het verkeer in een grote stad.
zaterdag 21 januari 2012 om 20:08
Toen ik 14 was fietste ik trouwens elke dag 10 km door de polder naar school en weer terug, en ja ook soms in het donker, in de winter om een uur of vijf, en soms bleef ik eten bij een vriendinnetje en fietste ik daarna alleen naar huis. Gelukkig heeft mijn moeder die panische angst niet op mij overgebracht...
zaterdag 21 januari 2012 om 20:13
ik fiets op elk onooglijk tijdstip naar huis. Door elke wijk.
Woon in een prachtwijk zoals ze dat noemen.
Toen ik in een dorp woonde fietste ik ook gewoon over een landweg. Heb t ook wel eens lopend gedaan bij gebrek aan fiets om 3u snachts. (er reed geen bus meer en wandelen vind ik heerlijk)
Nog steeds worden de meeste seksueel geweld delicten, of het nu tegen een kind of volwassene gebeurd, door bekenden gedaan.
De enge man in het bosje komt niet heel veel voor.
En hoewel ik beide heb meegemaakt (bekende en onbekende) laat ik me niet wegjagen van de fiets.
Als ik me laat wegjagen van plekken die me doen denken aan waar dingen zijn voorgevallen heb ik geen leven meer.
Als ik kinderen zou hebben zou ik het eng vinden maar zou ze laten gaan. Gewoon, omdat ik het zelf ook doe en ze niet onnodig bang wil maken. Ik zou ze eerder weerbaar willen maken.
Woon in een prachtwijk zoals ze dat noemen.
Toen ik in een dorp woonde fietste ik ook gewoon over een landweg. Heb t ook wel eens lopend gedaan bij gebrek aan fiets om 3u snachts. (er reed geen bus meer en wandelen vind ik heerlijk)
Nog steeds worden de meeste seksueel geweld delicten, of het nu tegen een kind of volwassene gebeurd, door bekenden gedaan.
De enge man in het bosje komt niet heel veel voor.
En hoewel ik beide heb meegemaakt (bekende en onbekende) laat ik me niet wegjagen van de fiets.
Als ik me laat wegjagen van plekken die me doen denken aan waar dingen zijn voorgevallen heb ik geen leven meer.
Als ik kinderen zou hebben zou ik het eng vinden maar zou ze laten gaan. Gewoon, omdat ik het zelf ook doe en ze niet onnodig bang wil maken. Ik zou ze eerder weerbaar willen maken.
zaterdag 21 januari 2012 om 22:03
10 jarige zoon komt al twee jaar zelf naar huis na het sporten. Met winterdag is het dan donker. Maar om kwart voor zeven is de training afgelopen dus het is niet echt laat. Nu wonen we in het buitengebied van een groot dorp dus niet in de stad. Verkeer vind ik het grootste risico factor.Hij is erg klein voor zijn leeftijd en ik ben bang dat hij over het hoofd gezien wordt in het verkeer.Ik hoop dat te kunnen compensseren door het veiligheidshesje wat hij aantrekt.
Eenmaal op de middelbare school komen de jongens zelf op de fiets naar huis van hun school/klassenfeesten. Meestal zijn die in naburige dorpen. Maar ze fietsen dan altijd met een groepje naar huis. Dochter(nu 14) traint samen met haar grotere broers en komt met hun van de training terug. Bij schoolfeesten fiets ik met ze mee om te brengen en op te halen. Soms wordt ze door ouders van vriendinnent opgepikt. Wat mij betreft zou ze ook met een groepje vriendinnen mee mogen fietsen maar die gaan nooit op de fiets. Alleen naar huis komen vanuit het dorp tot een uur of negen heb ik geen moeite mee maar rond middernacht laat ik ze niet alleen naar huis fietsen. Zelf fiets ik dan zonder problemen op en neer om haar op te halen.
Eenmaal op de middelbare school komen de jongens zelf op de fiets naar huis van hun school/klassenfeesten. Meestal zijn die in naburige dorpen. Maar ze fietsen dan altijd met een groepje naar huis. Dochter(nu 14) traint samen met haar grotere broers en komt met hun van de training terug. Bij schoolfeesten fiets ik met ze mee om te brengen en op te halen. Soms wordt ze door ouders van vriendinnent opgepikt. Wat mij betreft zou ze ook met een groepje vriendinnen mee mogen fietsen maar die gaan nooit op de fiets. Alleen naar huis komen vanuit het dorp tot een uur of negen heb ik geen moeite mee maar rond middernacht laat ik ze niet alleen naar huis fietsen. Zelf fiets ik dan zonder problemen op en neer om haar op te halen.
zaterdag 21 januari 2012 om 22:24
quote:sparood2010 schreef op 21 januari 2012 @ 20:02:
[...]
Maar dat 'vragen om problemen' geldt dan toch ook voor in een auto, vliegtuig, trein etc stappen, een drukke straat oversteken etc. Het is een beetje kansberekening. Weet je wel hoe waanzinnig veel mensen er elke dag (en nacht!) op de fiets stappen? De kans dat er je wordt aangereden of dat je halverwege een hartaanval krijgt is volgens mij vele malen groter.
Moet je dan maar niet meer op de fiets stappen 's avonds?
Edit: Ik wilde eigenlijk registreerjenu quoten.. foutje
[...]
Maar dat 'vragen om problemen' geldt dan toch ook voor in een auto, vliegtuig, trein etc stappen, een drukke straat oversteken etc. Het is een beetje kansberekening. Weet je wel hoe waanzinnig veel mensen er elke dag (en nacht!) op de fiets stappen? De kans dat er je wordt aangereden of dat je halverwege een hartaanval krijgt is volgens mij vele malen groter.
Moet je dan maar niet meer op de fiets stappen 's avonds?
Edit: Ik wilde eigenlijk registreerjenu quoten.. foutje
zaterdag 21 januari 2012 om 22:27
zaterdag 21 januari 2012 om 22:35
Man en ik rijden de kinderen overal heen. Wij wonen afgelegen en hebben hier veel onverlichte 60 kilometer wegen. Daar jaagt bijna iedereen als een debiel overheen met regelmatig de dubbele snelheid. Ik hoef mijn kinderen daar niet zo nodig kwetsbaar op hun fiets tussen te hebben in het donker.
In de stad had ik oudste denk ik wel in het donker laten fietsen. Tot 20/21 uur of zo vind ik dat nog wel kunnen. Helemaal als ze met iemand anders had mee gefietst. In een stad heb je misschien meer kans op aanranders maar ook meer sociale controle.
Oudste is 14 en zodra ze 18 is mag ze op onze kosten haar rijbewijs halen, kopen we een autootje voor haar en mag ze haar broertjes en zusjes overal heen rijden.
In de stad had ik oudste denk ik wel in het donker laten fietsen. Tot 20/21 uur of zo vind ik dat nog wel kunnen. Helemaal als ze met iemand anders had mee gefietst. In een stad heb je misschien meer kans op aanranders maar ook meer sociale controle.
Oudste is 14 en zodra ze 18 is mag ze op onze kosten haar rijbewijs halen, kopen we een autootje voor haar en mag ze haar broertjes en zusjes overal heen rijden.