Interpreteren IEP groep 7

13-02-2026 13:10 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even heel nieuwsgierig. Zoon zit in groep 7 en heeft van de week zijn rapport gekregen;
Taalverzorging: 88
Lezen: 88
Rekenen 61

Met rekenen geen groei laten zien t.o.v. vorige iep.

Is het met de iep in principe zo dat als er groei is de cijfers hoger worden. Lezen zit hij nu op 88 maar hij moet nog 1,5 jaar dus dan is de verwachting dat hij misschien boven de 90 uitkomt toch?

Het is een hele pientere jongen vinden wij.
We vinden het zo zonde dat rekenen achter blijft.. ik hoop voor hem dat hij in een vwo klasje mag komen eerlijk gezegd. Geschiedenis, aardrijkskunde, talen.. wij denken dat hij er uitdaging echt nodig heeft. Maar nu rekenen achter blijft denk ik dat het een havo vwo advies wordt en dan kom je in onze regio in een havo-vwo klas op havo niveau uit…
Zou ik toch jammer vinden voor hem..

Bij ander kind kwam er een havo advies uit maar die hebben we in een mavo-havo klas gezet. Wij zijn geen ouders die perse het hoogste willen maar bij deze zoon denken we stiekem gewoon echt dat vwo heel passend is…
Hoe denken jullie dat school er mee omgaat met zo’n discrepantie?
Dropdrop schreef:
15-02-2026 20:08
Ja nooit meer gezien... laatste nieuws was dat hij categoraal gymnasium in de stad ging doen.

Maarja hoe gaat het met al die mensen? Dat meisje dat zwanger was bij het eindexamen? Dat meisje met die agressieve vriend?
Maar gelukkig weten we tegenwoordig veel meer over allerlei redenen waarom kinderen vastlopen op school, zodat een deel van die kinderen nu een betere aanpak krijgt en daardoor niet meer vastloopt.

Geen idee waarom je Harold opvoert.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
15-02-2026 20:18
Maar gelukkig weten we tegenwoordig veel meer over allerlei redenen waarom kinderen vastlopen op school, zodat een deel van die kinderen nu een betere aanpak krijgt en daardoor niet meer vastloopt.

Er werd aangevoerd dat er nu meer thuisblijvers zijn en ik voerde Harold op omdat we het destijds niet wisten waarom iemand niet meer naar school kwam en dus ook niet of het er veel waren.

Volgens mij liepen mensen altijd al vast, maar was het dan gewoon je eigen schuld. Iedereen zag dat je slim was, maar je was lui en ongemotiveerd.

Ik ken behoorlijk wat begaafde onderpresteerders, nooit een diploma, altijd rotbaantjes, tot ze ineens een kans grijpen ergens en als een speer gaan. Dan zat er tich irts wat het schoolsysteem er nooit uit heeft gekregen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 15-02-2026 21:54
8.48% gewijzigd
Solomio schreef:
15-02-2026 18:59
En hoe gaat het nu met Harold?
:HA:
Dropdrop schreef:
15-02-2026 21:49
Er werd aangevoerd dat er nu meer thuisblijvers zijn en ik voerde Harold op omdat we het destijds niet wisten waarom iemand niet meer naar school kwam en dus ook niet of het er veel waren.

Volgens mij liepen mensen altijd al vast, maar was het dan gewoon je eigen schuld.

Ik ken behoorlijk wat begaafde onderpresteerders, nooit een diploma, altijd rotbaantjes, tot ze ineens een kans grijpen ergens en als een speer gaan.
Ik ken de begaafde onderpresteerders die nooit alsnog een kans grijpen en blijven zitten met hun schooltrauma's.
Solomio schreef:
15-02-2026 20:18

Volgens mij bedoelde degene die Harold opvoerde dat het niet per se zo is dat het schoolsysteem niet mee-geëvolueerd is (zoals iemand anders zei), maar dat er vroeger gewoon veel minder zicht was op vastlopers. Dat die vastlopers er vroeger dus ook wel waren, maar dat niemand dat in de gaten had. Ik denk zeker dat dat waar is. Bij mij in de klas in de jaren 80/90 had je gewoon rotjochies. Waarvan een deel waarschijnlijk gewoon echt rotjochies waren, en een deel met wat betere begeleiding op een of ander vlak het veel makkelijker gehad zouden hebben.

Dat het nog steeds niet voor iedereen volledig aansluit is ook zeker waar. Maar ja, een systeem dat voor iedereen helemaal op maat gemaakt zou worden, is natuurlijk onhaalbaar qua zowel kosten als personeel.
En zo slecht is het nou ook weer niet Als je hier leest lijkt het soms net of iedereen heel ongelukkig wordt van het huidige schoolsysteem. Terwijl als ik in mijn echte leven om me heen kijk, dat eigenlijk enorm meevalt. Dan wandelen de meeste kinderen er prima doorheen.

(Wat dan weer geen reden is om degenen voor wie dat niet zo is te negeren natuurlijk, dat bedoel ik niet. Kinderen die het hier echt niet goed op doen, hebben wel iets anders nodig natuurlijk).
Solomio schreef:
15-02-2026 21:53
Ik ken de begaafde onderpresteerders die nooit alsnog een kans grijpen en blijven zitten met hun schooltrauma's.
Het is ook echt geen makkelijk levenspad
Solomio schreef:
15-02-2026 00:20
Het gaat ook om andere dingen dan alleen of je wel een toekomst hebt met een bepaald niveau.
Belangrijk is ook of je nu een beetje aansluiting hebt met klasgenoten. En dan kan het verschil tussen havo en vwo echt wel belangrijk zijn.
Ja dat snap ik, de enige reden dat mijn kind over wil naar de derde is zijn leuke klas ( vwo plus) Die klas blijft tm de derde bij elkaar....

Maar blijft: als je je wiskunde ( of andere vakken) niet op orde hebt, dan blijf je zitten of ga je naar de Havo... Dat staat los van waar je qua vrienden hoort en van waar je qua niveau hoort... Ik mocht willen dat ze je over lieten gaan vanwege je positie in de klas.... Mijn zoon zou een gat in de lucht springen!
Aansluiting is veel vaker afhankelijk van het vinden van mensen die bij jou passen dan van precies een bepaald schoolniveau. Op mijn school zijn best veel niveau-overstijgende vriendengroepen, bijvoorbeeld. Mijn kinderen hebben ook vrienden en vriendinnen op andere opleidingen. Ze hebben gemeenschappelijke interesses en vergelijkbare ideeën, dat is natuurlijk wel zo. En de kans dat je die vindt op een bepaald schoolniveau is natuurlijk groter, maar het is geen garantie. Ik heb vwo-leerlingen met vrijwel geen algemene kennis, mavo-leerlingen die enorm kunstzinnig zijn en havisten zijn sowieso de wonderlijkste verzameling jonge mensen die je ooit zult meemaken.
Si abra la puerta hay lobos.
Ceester schreef:
15-02-2026 22:59
Ja dat snap ik, de enige reden dat mijn kind over wil naar de derde is zijn leuke klas ( vwo plus) Die klas blijft tm de derde bij elkaar....

Maar blijft: als je je wiskunde ( of andere vakken) niet op orde hebt, dan blijf je zitten of ga je naar de Havo... Dat staat los van waar je qua vrienden hoort en van waar je qua niveau hoort... Ik mocht willen dat ze je over lieten gaan vanwege je positie in de klas.... Mijn zoon zou een gat in de lucht springen!
Maar voor aansluiting kan het wel belangrijk zijn.
Solomio schreef:
15-02-2026 23:12
Maar voor aansluiting kan het wel belangrijk zijn.
Volgens mij begrijpen we elkaar niet... Sorry als ik niet duidelijk ben...

Ik bedoel juist te zeggen dat het voor aansluiting in de klas juist belangrijk is... Maar helaas leven we niet in die wereld en zijn de smaken ( volgens mij, vanuit mijn ervaring) ongeacht je advies, als je niet mee kan komen qua stof, blijf je zitten of stroom je af. Ik zeg niet dat dit elk kind ten goede komt of voor elk kind ideale is
Qua aansluiting en ' dagelijks geluk' zou het voor mijn zoon bijvoorbeeld het beste zijn om pas in de derde te blijven zitten of af te stromen... Maar ik denk dat school helaas niet gevoelig is voor dit argument. Als jullie hem dit jaar over laten gaan, mogen jullie hem volgend jaar laten zitten of afstromen ;)
Ceester schreef:
15-02-2026 23:27
Volgens mij begrijpen we elkaar niet... Sorry als ik niet duidelijk ben...

Ik bedoel juist te zeggen dat het voor aansluiting in de klas juist belangrijk is... Maar helaas leven we niet in die wereld en zijn de smaken ( volgens mij, vanuit mijn ervaring) ongeacht je advies, als je niet mee kan komen qua stof, blijf je zitten of stroom je af. Ik zeg niet dat dit elk kind ten goede komt of voor elk kind ideale is
Qua aansluiting en ' dagelijks geluk' zou het voor mijn zoon bijvoorbeeld het beste zijn om pas in de derde te blijven zitten of af te stromen... Maar ik denk dat school helaas niet gevoelig is voor dit argument. Als jullie hem dit jaar over laten gaan, mogen jullie hem volgend jaar laten zitten of afstromen ;)
Ik bedoel het veel algemener: een kind met vwo-hersenen zal minder aansluiting vinden op het vmbo, en andersom.
Kinderen die een discrepantie hebben tussen vakken komen terecht op het niveau van hun slechtste vak, waarbij aansluiting mss toch minder is dan op het niveau van hun beste vak.

Wat dat betreft is afstromen dan sowieso ongewenst, maar ons onderwijssysteem gaat nauwelijks over waar een kind het best tot z'n recht komt.
Rabarbara schreef:
15-02-2026 23:07
Aansluiting is veel vaker afhankelijk van het vinden van mensen die bij jou passen dan van precies een bepaald schoolniveau. Op mijn school zijn best veel niveau-overstijgende vriendengroepen, bijvoorbeeld. Mijn kinderen hebben ook vrienden en vriendinnen op andere opleidingen. Ze hebben gemeenschappelijke interesses en vergelijkbare ideeën, dat is natuurlijk wel zo. En de kans dat je die vindt op een bepaald schoolniveau is natuurlijk groter, maar het is geen garantie. Ik heb vwo-leerlingen met vrijwel geen algemene kennis, mavo-leerlingen die enorm kunstzinnig zijn en havisten zijn sowieso de wonderlijkste verzameling jonge mensen die je ooit zult meemaken.
Ja, dat klopt ook. Ik zat zelf op een school met een brede meerjarige brugklas (mavo/havo/vwo eerste twee jaar bij elkaar, daarna nog een jaar mavo/havo en havo/vwo.) Dus in de eerste twee jaar werden al vriendschap groepen gevormd waarvan mensen vervolgens verschillende niveaus gingen doen. Ik had vrienden op elk niveau. Ook veel mensen die na mavo4 bijvoorbeeld alsnog havo gingen doen en daar dan weer instroomden. De school zette daar ook op in. Hierdoor speelde dat hele verschil in niveau helemaal niet. Ik stond daar ook nooit zo bij stil.
Ik vind het ook echt jammer dat er niet veel meer scholen zijn met een brede brugklas. Dan haal je de spanning in groep 8 ook weg en voor veel kinderen die bijvoorbeeld een taalachterstand hebben is het ook beter. Maar er zijn echt heel weinig scholen die dit bieden. Zelfs een 1 jarige mavo/havo/vwo brugklas heb je al nauwelijks meer.
Saelle1 schreef:
16-02-2026 12:17
Ja, dat klopt ook. Ik zat zelf op een school met een brede meerjarige brugklas (mavo/havo/vwo eerste twee jaar bij elkaar, daarna nog een jaar mavo/havo en havo/vwo.) Dus in de eerste twee jaar werden al vriendschap groepen gevormd waarvan mensen vervolgens verschillende niveaus gingen doen. Ik had vrienden op elk niveau. Ook veel mensen die na mavo4 bijvoorbeeld alsnog havo gingen doen en daar dan weer instroomden. De school zette daar ook op in. Hierdoor speelde dat hele verschil in niveau helemaal niet. Ik stond daar ook nooit zo bij stil.
Ik vind het ook echt jammer dat er niet veel meer scholen zijn met een brede brugklas. Dan haal je de spanning in groep 8 ook weg en voor veel kinderen die bijvoorbeeld een taalachterstand hebben is het ook beter. Maar er zijn echt heel weinig scholen die dit bieden. Zelfs een 1 jarige mavo/havo/vwo brugklas heb je al nauwelijks meer.
Voor de slimste kinderen is zo'n brede brugklas een drama. Nou ja, kan een drama zijn.
Wat was ik blij dat ik na de lagere school eindelijk een beetje op niveau les kreeg.

Wat mij betreft is differentiatie veel eerder nodig. Alleen moet het dan wel makkelijker worden om te switchen.
@Solomio: Hier zijn veel scholen die beide aanbieden, TL/havo of havo/wvo brugklassen (vaak 2 jaar), maar ook gewoon VWO of Gymnasium.
Hier zijn allemaal 2 jarige dakpan klassen.

(En een VWO/VWO+. Brugklas) Maar daar mag je alleen heen met een VWO advies en niet met HAVO-VWO.

Dat de brug periode 2 jaar duurt is super. Hebben ze toch iets meer tijd om zichzelf te laten zien.

Over onze eigen dochter maak ik mij vreselijk zorgen. Ik zie enorm op tegen de middelbare school. (En zij zelf ook) Op de basisschool heeft ze 0 aansluiting, geen vriendinnen (super zielig,.imo).

Let wel ze is totaal niet vervelend of luidruchtig of saai ofzo. Luistert prima naar de juffen en meesters. Ze is alleen anders...
Ik hoop zo dat ze vriendinnen kan maken en dat ze iets gelukkiger wordt. .want ik zie het er ook zomaar van komen dat het een depressieve puber gaat worden die niets meer doet/wil :cry: .
Dat komt vaker voor,mijn dochter ook. En juist op de middelbare komt die aansluiting goed!😘
Ik heb in zo'n brede brugklas (mavo-havo-vwo) gezeten en geloof me, het was geen pretje. En dan duurde die klas gelukkig maar een jaar, daarna mocht ik gewoon naar een gymnasiumklas. Wat een verademing was dat.

Mensen doen altijd net of een langdurige brede brugperiode een paradijs is voor alle kinderen maar dat is echt niet waar.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-02-2026 16:19
Ik heb in zo'n brede brugklas (mavo-havo-vwo) gezeten en geloof me, het was geen pretje. En dan duurde die klas gelukkig maar een jaar, daarna mocht ik gewoon naar een gymnasiumklas. Wat een verademing was dat.

Mensen doen altijd net of een langdurige brede brugperiode een paradijs is voor alle kinderen maar dat is echt niet waar.
Dat verschilt natuurlijk per kind. Ik vond het wel heel fijn en voor mij werkte het ook goed omdat ik qua niveau niet echt heel erg goed paste bij welke stroming dan ook (hele hoge cijfers op sommige vakken en hele lage cijfers op andere vakken.) Die extra tijd werkte voor mij heel goed.
Onderzoek wijst ook uit dat met name voor kinderen met taalachterstand of uit lagere sociaal-economische gezinnen latere selectie vaak beter werkt omdat die kinderen dan wat meer tijd hebben om zich te ontwikkelen en te laten zien.
Je hebt natuurlijk kinderen waarvan het gewoon heel duidelijk is waar ze terecht horen omdat ze of juist aan de bovenkant of aan de onderkant er uit springen. Maar er zijn ook echt veel kinderen van wie dat op 11 jarige leeftijd helemaal nog niet zo duidelijk is.
Het was voor mij wel fijn, omdat ik geen goed advies gekregen heb op de basisschool. In de brede brugklas kon ik laten zien wat ik kon. Misschien had ik ook kunnen opstromen vanuit een homogene klas, dat kan natuurlijk. Maar voor dit soort specifieke situaties zijn brede brugklassen best handig.
Rabarbara schreef:
16-02-2026 16:54
Het was voor mij wel fijn, omdat ik geen goed advies gekregen heb op de basisschool. In de brede brugklas kon ik laten zien wat ik kon. Misschien had ik ook kunnen opstromen vanuit een homogene klas, dat kan natuurlijk. Maar voor dit soort specifieke situaties zijn brede brugklassen best handig.
Dat snap ik helemaal. Ik reageerde op iemand die schreef dat een tweejarige brugperiode 'super is'. En dat is dus niet voor ieder kind zo, daarom word ik ook altijd zo woest van die middenschool-ideeën die iedere keer de kop weer opsteken.
Graftak!
@studiemiepmiep, wat ontzettend naar. Mijn dochter had dat een paar groepen geleden ook en toen heb gezegd: het kan gewoon zijn de vriendin voor jou niet in deze klas zit. Dat ligt niet aan jou, dat is gewoon domme pech.
Ik hoop dat jullie kunnen omdenken voor de middelbare, want nieuwe ronde: nieuwe kansen! Vergeet niet dat je je eigen onzekerheid ook kunt overdragen aan je kind, terwijl het juist goed uit kan pakken. Vaak ontdek je dan juist kinderen die wel in jou straatje passen (zegt een voormalig 'kut alto'). Als je die switch in mindset kunt maken dan kun je juist voorpret hebben. Straks leuke schoolspullen kopen, misschien een cool nieuw kapsel en een shopmiddag oid.
Saelle1 schreef:
16-02-2026 16:51
Dat verschilt natuurlijk per kind. Ik vond het wel heel fijn en voor mij werkte het ook goed omdat ik qua niveau niet echt heel erg goed paste bij welke stroming dan ook (hele hoge cijfers op sommige vakken en hele lage cijfers op andere vakken.) Die extra tijd werkte voor mij heel goed.
Onderzoek wijst ook uit dat met name voor kinderen met taalachterstand of uit lagere sociaal-economische gezinnen latere selectie vaak beter werkt omdat die kinderen dan wat meer tijd hebben om zich te ontwikkelen en te laten zien.
Je hebt natuurlijk kinderen waarvan het gewoon heel duidelijk is waar ze terecht horen omdat ze of juist aan de bovenkant of aan de onderkant er uit springen. Maar er zijn ook echt veel kinderen van wie dat op 11 jarige leeftijd helemaal nog niet zo duidelijk is.
En daarvoor is dan de route vmbo-havo-vwo of vmbo-mbo-hbo prima.
Waarom alles aanpassen naar de achterblijvers en de hardlopers nog langer afremmen?
Je denkt toch niet dat Jutta Leerdam en Femke Kok goud gewonnen hadden als ze nog een paar jaar niet hard hadden mogen trainen, omdat dat zo sneu is voor de kinderen met minder aanleg?
Lady*Voldemort schreef:
16-02-2026 17:09
Dat snap ik helemaal. Ik reageerde op iemand die schreef dat een tweejarige brugperiode 'super is'. En dat is dus niet voor ieder kind zo, daarom word ik ook altijd zo woest van die middenschool-ideeën die iedere keer de kop weer opsteken.
Ik denk dat mijn ene kind het echt verschrikkelijk gevonden had. Maar ik snap de mensen wel die denken dat het helpt tegen verkeerde advisering.
Het is al met al een complex geheel, het onderwijs. Ik had beter naar de kappersvakschool kunnen gaan.
Solomio schreef:
16-02-2026 17:50
En daarvoor is dan de route vmbo-havo-vwo of vmbo-mbo-hbo prima.
Waarom alles aanpassen naar de achterblijvers en de hardlopers nog langer afremmen?
Je denkt toch niet dat Jutta Leerdam en Femke Kok goud gewonnen hadden als ze nog een paar jaar niet hard hadden mogen trainen, omdat dat zo sneu is voor de kinderen met minder aanleg?
Nou, dat vind ik enorm kort door de bocht, om bij schaatsmetaforen te blijven.
Ik was geen achterblijver, op de basisschool dachten ze dat meisjes met mijn sociaaleconomische status geen vwo konden doen. Ik was een hardloper, maar ik had gewoon te kleine schoenen aan.
Natuurlijk moet je kinderen op niveau bedienen, maar ergens moet ook een oplossing komen voor die andere leerlingen, terwijl je de leerlingen die echt uitgedaagd moeten worden omdat ze anders uitvallen ook moet bieden wat ze nodig hebben.
Rabarbara schreef:
16-02-2026 17:56
Ik denk dat mijn ene kind het echt verschrikkelijk gevonden had. Maar ik snap de mensen wel die denken dat het helpt tegen verkeerde advisering.
Het is al met al een complex geheel, het onderwijs. Ik had beter naar de kappersvakschool kunnen gaan.
Met dit soort teksten mag je van mij wel ophouden hoor. Jij hebt het huidige systeem ook niet uitgevonden, en dat begrijp ik ook best al ben ik dan maar een eenvoudige wasvrouw.
Graftak!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven