Januari 2009 (Deel 2)

22-04-2009 15:40 2502 berichten

En hier weer verder!

Link oude topic: JANUARI 2009
Alle reacties Link kopieren
En als Melle moe is, mag hij echt wel slapen hoor. Ik kom geloof ik echt heel rigide over (en nu wil ik dit woord hier ook niet meer horen),

Denken jullie echt dat ik met een stopwatch mn dagen met Melle doorbreng? Het eten is om de 4 uur. En echt niet exact op de seconde. Hij mag net zo lang over zn flesje doen als hij wil. Als hij moe wordt, mag hij lekker gaan slapen. Ik speel met hem, knuffel met hem, zing liedjes met hem, doe kiekeboespelletjes, laat hem door de hond belebberen, logeert bij zn tante en bij zn opa en oma. Gaat veel naar buiten.

Maar ligt ook alleen in de box te spelen, terwijl ik mn huishouding bestier. Valt altijd vanzelf in slaap. Wordt 's nachts nooit waker. 's Morgens wel (gelukkig maar). Ik haal hem er echt niet voor 7 uur 's morgens uit. En hij heeft daar dus geen problemen mee. Ligt dan wakker te zijn in zn bedje en vermaakt zich dan prima door te teuten, te spelen en duim te zuigen.

Heb toch weer het gevoel dat ik me moet verdedigen...
Het grootste deel van je laatste alinea gaat hier net zo hoor Marianne... alleen geef ik de veiligheid van het geven wat zij op dat moment nodig heeft ipv het weten wat er op welk moment gaat gebeuren (nou ja, dat ook wel regelmatig, na drinken een schone luier e.d.)

En ik was toch echt niet van plan om het hele huishouden om de kleine Bloem te laten draaien, nee dank je feestelijk (vrije opvoeding is aan mij ook niet besteed, en Iederwijs-achtig onderwijs sta ik ook al niet achter, stel ik je al teleur? het is hier toch ook wel de bedoeling dat er straks regels zijn waar naar geluisterd wordt, nu alleen nog niet)
ik zei toch zindelijk met 6 weken? daar bedoelde ik ook mee dat ze dan daarna luierloos door het leven gaan

marianne ik denk dat je uitgangspunten voor een degelijke opvoeding goed samengaan met de mijne. ik denk alleen dat je met een baby nog niet met een opvoeding bezig hoeft te zijn.

en die melle. ik vind het zo'n goeierikje. zo'n knuffelbeer. denk dat hij in zijn hele leven gaat oproepen bij anderen dat hij geknuffeld moet worden. het is een makkelijk mannetje dat denk ik echt en ik denk dat elke aanpak bij hem wel oke is. herken wel voor een deel mijn oudste in hem. ik bedoel: hij kreeg niet of te weinig te eten en hij bleef vriendelijk. soms keek ie me echt zo aan van mama, ik vind jou lief maar het gaat niet zo goed met me. en ik maar denken dat ik hem gaf wat hij nodig had. had ik toen maar flesvoeding gehad en schema's hahaha.

even ter afsluiting, zijn jullie er ook zo kapot van? van j en y?
Ik vind de band tussen moeder en kind dus niet heel logisch. Ik merk dat de band tussen Melle en mij echt is gegroeid en steeds hechter wordt. Net als mijn gevoel voor hem. Maar hem kennen en het allemaal maar logisch vinden, nee. En als dat de norm is voor een natuurmoeder, dan ben ik idd geen natuurmoeder.

Hoewel ik midden in de natuur ben opgegroeid, dat dan weer wel...
ehm ja die hond, daar wil ik het ook nog even over hebben. dat is me iets te natuurlijk
Ik twijfel trouwens niet aan het feit dat Melle een hele makkelijke baby is. Idd hij vindt alles okee. Tis echt een sul. (dat bedoel ik positief) Toch zou ik ook bij een ander type kindje echt de regelmaat inbouwen. Ik denk dat een babytje daar vertrouwen van krijgt, dat hij weet wat er wanneer gaat gebeuren en dat dat juist rust geeft en vooral veel voordeel geeft bij onrustige kindjes.
hmm ik vind een band tussen moeder en kind het meest natuurlijke en instinctieve en intuitieve dat me ooit is overkomen. mijn moedergevoel is mijn grootste basisgevoel en ik vaar daar blind op. alsof er een nieuwe ik is ontstaan sinds ik moeder ben. ik voel me een oermoeder een ubermoeder een liefdesmoeder, en ik doe het zoooo goed op dat hele kneuterige.

dus ja voor mij is dat het meest natuurlijke. ik ging er eigenlijk vanuit dat iedereen dat had. hoe bedoel je projectie ...
De band groeit hier ook steeds meer, en ik zou ook niet durven beweren dat ik vanaf het begin precies wist wat ze nodig had. Ik vind het wel mooi dat ik dat heb geleerd, dat ik aan haar zie wat ze nodig heeft (meestal dan he, soms vraag ik me ook af wat ze nou in vredesnaam wil...) Maar zonder een schema aan te houden heb ik toch nog steeds een levende en tevreden baby, dus het is niet onmogelijk

Toevoeging: ik denk wel, absoluut zonder flauw te willen zijn, dat borstvoeding hier wel een aandeel in heeft. Het eerste wat Bloemetje deed toen ze op mijn borst werd gelegd, was zoeken naar mijn tepel, puur op instinct. Dat gaf mij wel het gevoel dat zij zelf precies weet hoe het moet, en het vertrouwen dat het daarmee goed komt.
ja ik denk ook dat je dat bij een ander kind ook zou doen. maar wat zou je doen als je een baby had waarbij dat niet werkte? die heb je namelijk ook. en dat dwingt je om een creatievere manier te zoeken. wat wil je kind en wat past bij je kind.

dat is pas een uitdaging, als je een kangaroebaby hebt als voy kun je niet zeggen bouw lekker regelmaat in. want als je baby continu huilt, behalve als je het bij je hebt dan doe je wat je je nu niet kan voorstellen: namelijk dat je continu je baby bij je houdt.

en ik denk dat je dat ook zou doen, ook al kan je je dat nu niet voorstellen.
Ik ga naar bed trouwens, ook hier gaat morgen weer de wekker voor kdv en werk, zo oer zijn we nou ook weer niet
ja wen, dat heb ik bij sammie ook. het is soms echt wel pittig geweest, maar ik heb haar nu zooooo door. en ik geniet er zo van, dat ik nu snap wat ze bedoelt en dat ik daarop in kan springen.

het lukt me nu ook goed om de gebruiksaanwijzing met anderen te delen. ook bij mijn ouders en kdv gaat het nu onwijs goed, zo fijn!! eigenlijk heb ik zo'n makkelijke baby, ze kan het nu zo goed vertellen allemaal. en de keren dat ik met een krijsend kind door de wijk in de kinderwagen heb gelopen lijken alweer zo ver weg.
Ik voel me vooral Marianne.
Voy, het laatste wat ik wilde is jou onzeker maken. Ik heb heel veel respect voor jou. Al toen je zwanger was en ook nu met 2 van die kleine meisjes. Dus mocht ik je op welke manier dan ook gekwetst hebben, dan spijt me dat heel erg. Ik denk dat je een hele leuke en goede moeder bent. En Linde is echt een schatje op de foto's.
Zo, fikse discussies hier! Hopelijk blijft t wel gezellig en houdt iedereen respect voor elkaars manier.. We zijn allemaal (nieuwbakken)moeders en als we ergens op onze onzekerheid gepakt kunnen worden, is het wel op ons moederschap, denk ik.

Ik zal er niet verder op doorgaan, alles is zo'n beetje gezegd. Maar misschien nog even mijn 'manier' . Ik ben denk ik veel minder bewust bezig met hoe ik het doe met Chica. Ik ben niet bewust bezig met regelmaat, en ben ook geen 'natuur' moeder. Ben van mezelf iemand die er veel op uit gaat en een weinig regelmatig leven leidt. Chica gaat daar goed in mee. Als zij lastiger was geweest, hadden we andere dingen moeten proberen, of meer regelmaat of juist meer bij me houden.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de manier hoe je met je baby omgaat, altijd kan voorkomen dat het een huilbaby is.

Sommige mensen hebben 3 kids, gaan met alledrie hetzelfde om en toch is een een huilbaby. Daar doe je soms niks aan!

Even een ander onderwerp, voor degenen die opzien tegen het KDV. Het gaat echt supergoed met Chica op t KDV! Ze geniet er overduidelijk van. Vanochtend lachte ze al toen we binnenkwamen. Ook haar schriftje staat bol van de verhalen van hoe leuk ze speelt, hoe ze geniet van de aandacht van de andere kindjes en de leidsters en hoe goed ze slaapt/drinkt etc. Ik maak me dus helemaal geen zorgen meer als ik haar wegbreng! Wat een verschil met toen ze aan het wennen was..

O Sam, inderdaad vreeeeeselijk van J&Y..
Eigenlijk ben ik nog niet klaar met de discussie, maar ik vrees dat ik dan mss mensen ga beledigen of kwetsen. Ik zal dan ook maar mn verstand gebruiken en me verder stil houden.

Melle gaat maandagmorgen een uurtje wennen op het KDV. We zijn er maandagmiddag geweest voor het intakegesprek. Ik zie er helemaal niet tegenop en heb er alle vertrouwen in.

Vandaag is hij weer bij zijn tante en neefje en nichtje. Dus dat is weer feest.
quote:sam79 schreef op 19 mei 2009 @ 23:38:

ja ik denk ook dat je dat bij een ander kind ook zou doen. maar wat zou je doen als je een baby had waarbij dat niet werkte? die heb je namelijk ook. en dat dwingt je om een creatievere manier te zoeken. wat wil je kind en wat past bij je kind.

dat is pas een uitdaging, als je een kangaroebaby hebt als voy kun je niet zeggen bouw lekker regelmaat in. want als je baby continu huilt, behalve als je het bij je hebt dan doe je wat je je nu niet kan voorstellen: namelijk dat je continu je baby bij je houdt.

en ik denk dat je dat ook zou doen, ook al kan je je dat nu niet voorstellen.

Juist als je een kangaroebaby hebt, kun je zeggen, bouw regelmaat in en probeer het uit! Want dat huilen zou best eens een teken kunnen zijn dat het kind aangeeft dat het continue bij mama zijn(die vervolgens niet lekker rustig op de bank in een rustige kamer zit, maar vanalles doet, omdat het huishouden ook gedaan moet worden, andere kinderen verzorgt moeten worden, tijd voor jezelf ed) , teveel prikkels krijgt, alleen al door wat een kind ziet.

Ik merk aan mn kind al verschil als de kastdeur dicht is(1 groot wit vlak) of open (duizend kleuren te zien aan kleding, vakjes ed) en hij moet slapen.

Je kunt het huilen interpreteren als, ik wil bij mama zijn. Maar wat nou als het huilen zou betekenen, ik krijg teveel prikkels omdat ik van alles zie omdat ik bij mama ben? Ik wist als beginnend moeder met een huilende baby niet wat dat huilen betekende.

Weet je wat ik denk? Dat de uiteindelijk dagindeling waarschijnlijk niet eens zoveel verschilt tussen ons. Het enige verschil is dat jullie het waarschijnlijk van nature aanvoelen en wij wat meer hulp nodig hebben van een soort van houvast.

Ik kende mn kind trouwens ook niet vanaf dag 1 goed, maar beter nog, ik kende mezelf als moeder ook niet. Bij kind 2 dacht ik beter te weten hoe babies werken, maar heeeee, ander kind. En dus ook een iets andere moeder.

Zou daar je onzeker ook een beetje vandaag kunnen komen Voy? Dat je zoiets hebt van, he ik heb er toch 1, daar werkte dit en dit wel bij, waarom nu niet? Maar vertrouw op het feit dat jij bij de eerste ook niet wist hoe ze werkte en kijk waar je nu bent met haar! je kent haar door en door, kan haar goed aanvoelen wat ze wil en wat werkt voor haar. (weet ik zeker dat je dat met haar hebt, ook al ken ik je niet en ken ik haar niet)

De regelmaat is trouwens voor mij vooral voor de eerste tijd houvast. Naarmate ik mijn kind beter ken, komt er een ander patroon van de dag voor in de plaats. Maar ook dan zal nr 2 vaker pech hebben dan nr 1. Ze zou misschien wel willen slapen, als ik zoon moet ophalen van kdv, kan ze slapen in maxi cosi en anders niet. Als ze honger heeft, moet ze soms wel eens even wachten. And so on.

Opvoeden doe je mijns inziens vanaf dag 1. Wanneer zou je er anders mee moeten beginnen? Ok, het zijn nog geen regels als, eet je bord leeg, ga van de tafel af. Maar het omgaan met een baby is wel degelijk opvoeden.
Met 3 kinderen hetzelfde omgaan is ook utopie!
njb, ik denk ook dat het rust en regelmaat heel erg helpt bij onrustige, vermoeide kindertjes, maar ik vrees dat je een beetje een roepende in de woestijn bent hier.

Bij zo'n makkelijk kind als Melle, die alles maar goed vindt, is het helemaal niet nodig om zo'n strak schema te hebben. Ik denk trouwens ook dat jullie idee over mijn strak schema de werkelijkheid teniet doet. Maar goed, ik heb geen zin om steeds uit te leggen dat ik helemaal geen strak en rigide schema heb. Ik denk dat ik met Melle een stuk meer omsjouw dan jullie dat doen.

Regelmaat zit vooral in steeds de dingen op dezelfde manier doen, zodat hij weet wat hij kan verwachten. Slapen in eigen bed (zonder training ) Last van groeistuipen heeft hij niet en regeldagen heeft hij ook niet. Maar dat komt vooral omdat ik daar niets van weet, dus ik let er ook niet op of hij de ene dag meer slaapt dan de andere dag. En of hij de ene dag meer drinkt dat de andere keer. De ene dag drinkt hij alle flesjes leeg en de andere dag geen enkele, so what?

Ik denk ook dat als jullie babytjes jullie 2 dagen niet zien, dat ze je zijn vergeten. Dat geldt trouwens ook voor mn eigen baby

Ik denk dat je zelf graag onmisbaar wilt zijn en het middelpunt van het leven van je kindje wilt zijn, maar opvoeden is vooral loslaten en vooral begeleiden.
quote:njb schreef op 20 mei 2009 @ 09:11:

Met 3 kinderen hetzelfde omgaan is ook utopie!Uiteraard, maar ik kan me voorstellen dat het als een bepaalde manier bij de eerste (2) goed werkt, je daar bij de volgende ook mee begint, toch?
Marianne, dat zou heel goed kunnen, maar ik denk ook dat t niet voor íeder kind zou werken.

Regeldagen heeft trouwens vooral te maken met de borstvoeding, dat je kind meer bv wil en de productie niet genoeg is. Dan gaat je kind een dag (of een paar) heel vaak drinken om die productie op te krikken.
Ow, dan weet ik ook waarom Melle dat niet heeft, want die krijgt namelijk geen borst maar kunst.
Het gaat er ook niet om het wel of niet werkt. We hebben het er toch over dat we open staan voor andere methodes als blijkt dat je babytje zich niet zo blij voelt bij je huidige methode.
Om moeders die zeggen dat ze hun kind van dag 1 kennen, moet ik heel hard lachen, want daar geloof ik geen fluit van.

Ik ken iemand die zei op dag 1: het is mijn kind en ik weet wat het nodig heeft. Ja hoor, het kind is anders wel meer dan een week lang verhongerd.

Ik geloof erin dat ouders moeten/kunnen bepalen wat het beste is voor hun kind, maar een kindje kan dat zelf echt niet bepalen. Hij weet nog niet eens dat hij bestaat.

Als je geluk hebt, is je kindje enigszins in staat om aan te geven wat het nodig heeft. Gaat dan om de basisbehoeftes slapen en eten. Maar goed, das mijn mening.
Ik geloof dat ik me nu toch weer zit op te winden.
Tja, in mijn ogen (en voor zover ik weet is dat ook gewoon wetenschappelijk bewezen, met hele nare experimenten) is de moeder inderdaad onmisbaar. Een baby herkent je na een dag al aan je geur bijvoorbeeld. Het is ook niet voor niets dat kinderen die in het begin van hun leven bij hun moeder worden weggehaald (bijvoorbeeld door overlijden of adoptie), regelmatig grote hechtingsproblemen krijgen.

Het middelpunt van het leven van mijn baby ben ik niet, ze is zelf haar eigen middelpunt, ze ziet mij nog als een verlengstuk van zichzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven