Januari 2009 (Deel 2)

22-04-2009 15:40 2502 berichten

En hier weer verder!

Link oude topic: JANUARI 2009
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik heb 'geleerd' dat ook bij borstvoeding de bijvoeding eerst komt.

Bij zoon heb ik 10 maanden borstvoeding gegeven, en altijd eerst bijvoeding en de rest als bv. Ging altijd prima.

Maar dat komt misschien ook wel omdat bijvoeding in het begin vaak extra is(als tussendoortje, zonder melk erbij)

Pas als je bijvoorbeeld naar brood tussen de middag gaat met melk, ga je minderen met de melk en wordt het brood het eten en bv meer het drinken (ipv wat nu is, dat bv zowel eten als drinken is)

Ooit zal je kind de overstap moeten maken dat het kind meer vast voedsel gaat eten en minder melk.

Volgens mij komt je daar niet als je de melk als hoofdmaaltijd blijft zien.

Kijkend naar de productie kunnen je borsten heel wat hebben hoor, na 7 maanden voeden.

Ik kon zelfs op werkdagen maar 1 keer kolven overdag en de dagen thuis gewoon nog 2 keer overdag zelf geven. Ben dus ook nooit bang geweest dat productie terug zou lopen van bijvoeding.

Het enige dat echt invloed had op mijn productie was ander drinken erbij. Als die dorst werd gestild anders dan bv, merkte ik dat na een week meteen.

oh, kind, huilt, daaag!
Bedankt voor de tips!

Ik dacht inderdaad ook dat groente en fruit nu belangrijker moeten worden dan de fles. Heb dus maar besloten dat ik de groentehap voorlopig rond 14.30 / 15 uur doe en de rest hetzelfde houd. De fles van 16 uur zal dan waarschijnlijk steeds minder worden, waardoor hij uiteindelijk vervalt. Dan kan ik weer wat meer schuiven zodat het groentehapje rond etenstijd komt.

- Gaven jullie met 6 maanden alleen groente, of ook al van die mix potjes met vanalles erin? Zag al potjes met kip, vis en vlees erdoor enzo. Nu eet ze hooguit een half potje (kleinste formaat) en de andere helft krijgt ze de dag erna. Wat over is gooi ik weg. Die mixpotjes zijn alleen in groot formaat dacht ik.

- Ook moet je met 6 maanden over op voeding nummer 2. Nu las ik ergens dat je pas over moet als ze minder dan 700 cc per dag drinken, anders krijgen ze teveel vitamines en mineralen binnen. Aangezien ze nu nog 4x 200 krijgt zou ik dus nog door moeten met voeding 1. Weet iemand of dit klopt?
Hier weinig potjes gegeven en ook geen flesvoeding op die leeftijd. Dus kzou het niet weten.

Die potjes met vlees, daar zou ik nog even mee wachten. Ken je Rapley? Is ook een topic over, dan geef je stukjes die je baby eet. Kan heel goed!
Oh wat lekker Hip, vakantie in Frankrijk!

Ik zit weer op het werk.... vandaag de eerste volle dag. Op zich valt het nog wel mee hoor, vooral nu m'n man nog bij Elena is.

Nikiet, als het goed is gaat er hier op het werk tegen het einde van het jaar het een en ander veranderen en met een beetje geluk komen er dan mogelijkheden om parttime te gaan werken. Ik wacht het even af.

Grappig trouwens, dat geprrrr van Bjorn al lijkt het me wel lastig tijdens het eten. Elena begint het ook te doen maar nog niet tijdens het eten. Hopelijk blijft dat zo!

Chili, ik hoop dat je je snel weer beter voelt. Hopelijk is alles goed met Yuna.

Lipa, ik vind het wel interessant om je voedingsschema te lezen. Vooral de hoeveelheid flesvoeding die je geeft. Die heeft me erop attent gemaakt dat ik de flesvoeding aan mijn dochter echt moet minderen. Zij drinkt momenteel 5 flessen per dag van 220 ml! Daarbij eet ze ook behoorlijk wat fruit, groenten en aardappelen en af en toe een rijstwafeltje. Ik ben vandaag dus begonnen met flessen van 180 ml te geven. Hopelijk lukt het om over niet te lange tijd de fles van 12 uur 's nachts te laten vervallen zodat ze dan ook op 4 flessen uitkomt. Ik ben wel al over op de opvolgmelk vanaf 6 maanden en ik geef ook altijd het eten voor de melk.

Vanmorgen heeft Elena weer een serie inentingen gehad (3 prikken geloof ik). Gelukkig was ik er deze keer niet bij en heeft m'n man dit gedaan. Tja, werk is dan een goed excuus...
njb, ik heb dan weer 'geleerd' ( ) dat als je langer dan een jaar borstvoeding wilt geven, dat je dan wel eerst borstvoeding moet geven tot je kind een maand of 8-9 is. Zo is de bijvoeding eerst nog echt bijvoeding, en die verhouding kantelt dan rond de 8-9 maanden vanzelf, en dan geef je het erna of op een ander moment. Ik ben er nu niet zo heel precies mee omdat Bloemetje toch nog maar weinig binnenkrijgt, maar ik probeer het wel een beetje in de gaten te houden. Zou zonde zijn als door zoiets futiels als voor of na de borstvoeding misschien terug zou lopen straks (ik weet nog niet hóe lang ik precies door wil gaan, maar langer dan een jaar is zeker een optie)
O ja Lipa, ik heb nog geen potjes gegeven. Maar ik heb er wel een paar gekocht om in voorraad te hebben in het geval dat ik ze onverwacht nodig heb. Daar zit wel vlees in. Er staat van 4-6 maanden op dus dan ga ik ervan uit dat het met 6,5 maand wel mag. Daar komt bij dat Elena wel al verse aardappelen met groente, vis of vlees heeft gehad. Dat gaat prima en het wordt hier ook geadviseerd om het zo te doen. Ik heb er dus geen problemen mee.
Toch even pittig lijkt me, na zo'n lange tijd weer een hele dag werken Kittycat. Nog wel even spannend dus wat het uiteindelijk wordt met je werk?

Wat een etertje heb jij gaf jij haar nu ook vlees zoals bij jullie geadviseerd wordt? Lastig hoor, dat er zoveel tegenstrijdige adviezen zijn over dat soort dingen. Alles heeft z'n voors en tegens en de ene instantie weegt dat anders af dan de andere, maar enigszins verwarrend is het wel.

Edit: je was me al voor met je berichtje

Wij mogen vrijdag weer naar het CB, ik ben benieuwd naar de 'score'. Geen inentingen dit keer, gelukkig.
hai, hai,

Lipa! Het schema dat jij hanteert is ongeveer hetzelfde als die ik hanteer en volgens mij prima. Mij is verteld dat je de melk (ook bv) wel moet afbouwen v.a. 6 maanden. Bij het CB hebben ze hier een mooi schema voor. Dit vooral (las ik ook ergens) omdat de ijzervoorraad na 6 maanden afneemt (van wat ze na de bevalling eerst meekrijgen o.i.d?) en daarom zijn ze aan vast voedsel toe en hebben ze niet meer genoeg aan (moeder)melk.

Maar volgens mij komt het niet precies op 6 mnd uit hoor. Kan ook v.a. 7-8 maanden. V.a. 7/8 mnd mag je ook starten met yoghurt.

Björn drinkt vooral de avondfles nu slechter. Tussen 12 en 16 zit best een tijd waar hij soms een ligastukje krijgt of een broodkorst. Maar als hij rond 17.30 eet wil hij meestal daarna wel de fles. Daar kun je ook voor kiezen en dan deze fles minderen naar ca. 100 ml. Dit staat volgens mij ook zo op het cb schema.

Ook kun je beginnen met ander vocht tussendoor. Mijn CB adviseert tot eigenlijk 2! jaar vooral water bij te geven en geen diksappen e.d. omdat daar suikers in zitten. Ik start met water maar denk dat ik toch echt wel eens heel erg verdund een btje diksap ga geven.

gelukkig is het prrrrrr nu minder. Vanmorgen heeft hij 3/4 banaan op en net nog een fles van 190 ml om 11.30 uur. De eerste papfles had hij om 7.15 uur. Hij heeft vanmorgen een uurtje geslapen en slaapt nu weer v.a. 12.15.

Rond 16.00 krijgt hij weer de fles 180/190 en dan rond 18.00 uur warm eten (half potje) en rond 19.00/20.00 uur de laatste fles met een beetje rijstebloem.

njb. Rapley vind ik nog steeds een btje eng. Hij verslikt zich nu regelmatig in een broodkorst en of ligakoekje (die dus heel zacht wordt). Maar zo af en toe probeer ik het wel.

lfs, nikiet
Pluk de dag!
hai, hai,

oh ja... ik heb nog geen vlees gegeven maar heb ook potjes in huis waar het in zit. Begin er binnenkort mee. Ben benieuwd hoe hij het vindt. Nog 8 dagen en hij is alweer 7! maanden?

lfs nikiet
Pluk de dag!
Nikiet; gebleken is dat babies zich eerder verslikken in gepureerd voedsel dan in stukjes. Je moet wel zorgen dat het kind goed gerecht op, dat als het kind kokhalsreflex krijgt, het stukje ook makkelijker wordt opgehoest.

Ik heb het zowel Rapley als gepureerd/geprakt gegeven.

Je zou altijd eens met een stukje rijpe perzik oid kunnen beginnen. Banaan gaat ook heel goed!(als een soort ijsje) Appel heb ik erg lang mee gewacht en zoon is nu 21 maanden en eet het nu pas lekker weg.

Zoon at op een gegeven moment zelf stukjes vlees, zonder ook maar 1 kies Die kaken kunnen aardig wat vermalen!
Lily, lees je nog mee? Onze dochters gaan waarschijnlijk spelen met elkaar op dezelfde creche! (op dinsdag) (nu een weekendje weg, bel je volgende week!)
Banaan is inderdaad een makkelijke om mee te beginnen: ik snijd het grootste deel van de banaan af, tot er zeg maar 6/7 cm vanaf de onderkant over is (de bovenkant eet ik op ). Dan snij ik tot 3 cm vanaf de bovenkant de schil eraf: de onderkant is dan een handvatje. Ik gebruik wel biologische banaan daarvoor, want de schil verdwijnt ook nog wel eens in de mond

En rijpe peer deed het hier héél goed: makkelijk te vermalen en lékker, haha.

Ik merk trouwens nu al dat eten veel doelgerichter naar de mond gaat, en dat ze meteen begint te knagen en dan op het afgebeten stukje te kauwen. Zo leuk om te zien! Alleen het doorslikken doet ze lang niet altijd. Maar dat komt wel, we trekken er tot zo'n 8-9 maanden voor uit dat ze werkelijk een aardige hoeveelheid naar binnen krijgt. (wij willen - binnen bepaalde grenzen - gaan voor natuurlijk afbouwen van de borstvoeding, dwz dat de vaste voeding vanzelf de overhand neemt op een bepaald moment en de vraag naar melk dan vanzelf minder wordt --> hopelijk wel voor ze naar de kleuterschool gaat )

Ik had trouwens een slab met lange mouwen (groen, met beestjes op de voorkant) van de Prenatal gekocht, maar die is in de wasmachine heel raar geworden: het lijkt wel alsof het waterafstotende laagje er helemaal vanaf gewassen is, dat is helemaal losgelaten en opgekruld. Terwijl hij gewoon op 30 graden gewassen kan worden volgens het label. Zijn er meer ervaringen met deze slab hier?
nope. Silly Billyz zijn geWELdig. Google daar maar eens op!
Silly Billyz, check! Weg met de Prenatalslab
SillyBillyz werken super! Hier gaat ie gewoon mee met de 60 graden was, en komt er droog uit, erg handig!

Mooi streven Wen, bv geven tot langer dan een jaar. Hier gaat dat niet gebeuren, denk ik. Ik denk dat dat alleen haalbaar is als je vanuiit huis werkt of niet werkt en je kind dus vaak live kan voeden. Dat kolven komt me nu mijn neus al uit, moet ik zeggen, dus na de vakantie ga ik langzaam afbouwen. Wel wil ik proberen om nog een tijdje 's ochtends en 's avonds bv te geven.
Lucia, ik kan me goed voorstellen dat het kolven je behoorlijk in de weg zit. Dat is ook heel wat anders dan fijn met je kind aan de borst zitten. Ik vind kolven ook niet leuk, doe het elke avond om iets van voorraad op te bouwen, maar niet van harte (en dat heeft dan weer zo zijn weerslag op de productie ) Als je het nog tot 7/8 maanden vol kunt houden is je productie waarschijnlijk al wel zo ver gestabiliseerd dat je een ochtend- en avondvoeding er gemakkelijker in kunt houden, schijnt het.
Lucia; toen ik met 16 weken stopte met volledige bv ben ik ook 's ochtends en 's avonds blijven voeden en dit ging hartstikke goed. Ik ben pas sinds kort gestopt omdat ik bang was dat ze niet genoeg kreeg. Maar toen ik afbouwde bleek ik toch nog wel genoeg te hebben. Dus achteraf wel jammer maar ja, het gaat nu ook prima zo.

Wen; hoe wat het op het CB? Nog rare opmerkingen gehad ;).

Voy; hoe is het met jou? Linde al wat minder huilerig geworden? Gaat het goet met het bijvoeden?

Kittycat; zag op de foto's dat Elena ook goed kan eten. Heerlijk hoor. Jij dus ook weer aan het werk. Wel even wennen of niet? Vooral omdat het gelijk fulltime is.

Nikiet; fijn dat alles goed gaat bij jullie. Yuna heeft dat prrrrt ook geleerd op het KDV. Gelukkig heeft ze nog niet in de gaten dat het bij het eten leuk kan zijn ;).
Hier verder alles goed. Yuna kan ineens van buik naar rug rollen en kan ook al bijna kruipen. Hierdoor speelt ze weer een stuk langer zelf waardoor we weer wat rust hebben. Ook gaat ze weer zonder mopperen slapen 's avonds dus dipje is weer overgewaaid. Opmerking van het CB vergeten ;).
Wat had t CB gezegd dan Chili? Of heb ik wat gemist?

Fijn dat t dipje is overgewaaid!

Hier probeert Chica uit alle macht te kruipen. Kontje in de lucht, benen van voor naar achteren, armen erbij, maar hoe ze dat lijfje nou omhoog moet krijgen? Hihi, zo grappig om te zien!

Tandje 2 is ook al door. Als ze nu lacht is ze net zo'n oud vrouwtje, met maar 2 tandjes..

Wen, ik hoop ook dat dat lukt! Ik ga sowieso tm 7 maanden door met volledige bv, daarna weet ik nog niet hoe en wat.
Oh Lucia, dan maak je goede kans dat de ochtend- en avondvoeding gewoon blijven lukken.

Haha, Bloemetje probeert ook te kruipen: ze doet alleen beide benen tegelijk naar voren, het lijkt meer op zwemmen en ze komt geen centimeter vooruit

Geen tandjes hier, ook nog niet in zicht. Vind ik ook niet zo heel erg geloof ik, kan ze tenminste ook nog niet bijten.

CB was prima! Ik geloof dat ik het eigenlijk wel aardig getroffen heb met mijn CB-artsen. Geen rare opmerkingen gehad in ieder geval, en ze staan achter lang bv geven en de Rapley-methode en geen/weinig vitamine D geven vinden ze ook prima als het maar op goede gronden is.

Bloemetje doet het goed: 7540 gram, 68 cm lang en de fontanel is gesloten.

Ik had trouwens nog even gevraagd naar het tekort aan ijzer na de 6 maanden. Volgens de arts loopt dat zo'n vaart niet, en is het geen enkel probleem als ze nog een paar maanden op borstvoeding leeft. Fijn, want ik zag vlees op z'n Rapleys nog niet helemaal voor me nu

Chili, fijn dat het nu ineens weer zo goed gaat! Sprongetje-achtig iets geweest?
hai, hai,

Fijn dat alles goed was Wen.

Maar hoe zo geen of weinig vitamine D geven? Je wil dat liever niet? Omdat we nu flesvoeding geven krijgt hij genoeg vitamine D maar onder de zoveel ml moeten we D bijgeven. Dit hebben we bij mijn oudste eerlijk gezegd niet echt gedaan. 'vergaten' we steeds. Hoe erg zou het zijn? Wel gaven we onze oudste v.a. ca. 1 á 1,5 jaar in de middag en avond peutermelk waar ook vitamine D in zat.

Dat van sneller verslikken in gepureerd geloof ik wel. Als de stukjes klein zijn geven ze ze zo terug.

Net had Björn binnen no time een mini rijstwafeltje op en straks ga ik nog brocoli proberen (gisteren gekookt). hihi...

Bv afbouwen en alleen ochtend en avond ging bij mij ook lang goed Lucia. Maar ik dacht ook dat ik te weinig had en vond af en toe een flesje makkelijker. Toen liep het in de vakantie wel snel terug. Ik vind het nog steeds wel eens jammer hoor dat ik hem niet meer aan kan leggen. Maar hij doet het verder super op vast voedsel en de flessen.

Nu liggen beide boys even lekker op bed. Ik ga ook even liggen denk ik. Ik heb al dagen hoofdpijn. Niet heel zwaar maar wel steeds een beetje. Heb net een ibuprofen ingenomen.

Zou het door de pil weer kunnen komen? Zit nu na de eerste keer weer 3 weken slikken in de stopweek en ben dus ook voor het eerst na ik geloof 1,5 jaar?? weer eens ongesteld geworden. Maar dat was maar 1 of 2 dagen zoals gebruikelijk bij mij...

lfs nikiet
Pluk de dag!
He, hoofdpijn is niet leuk. Hopelijk werkt de ibuprofen snel.

Ik kreeg wel altijd wat hoofdpijn voor ik ongesteld werd met de pil, zonder pil had (en heb, maar ben dan ook nog steeds niet ongesteld) ik daar geen last van.

Vitamine D: Als het niet nodig is geven we het liever niet (kunstmatige vitamine met anijssmaakje, geen halszaak hoor, maar als 't niet hoeft doen we het toch liever niet). 't Is voor de opbouw van botten, wel belangrijk dus. Maar Bloemetje komt iedere dag uren buiten dus die krijgt haar D via de indirecte zon wel binnen, en ook nog via mijn melk. De CB-arts zei ook nog dat het ophogen van de dosis naar 10 mg was vanwege de groepen die meer risico lopen op een tekort, zo zit iedereen veilig. In de winter en op dagen dat ze niet buiten komt krijgt ze wel wat druppeltjes hoor.

Hier was perzik vandaag een succes
Lucia; dat Yuna verwend gedrag vertoonde. Zie mijn topic van van de week. hihihi hier gaat het kontje al wel omhoog en staat ze ook op haar handjes maar geen idee hoe nu verder. Zoooo schattig!

Hier ook nog geen tandjes en volgens mij ook nog niet op komst. Vandaag weer een heel gezellige dag. Wilde alleen net niet slapen, was misschien te gezellig ;).

Hier vandaag voor het eerst een hapje uit een potje. Vriend had geen zin om te koken en we hadden er gratis een staan van de friso. Man wat een smeerbende maakte ze er van! Toch maar weer gewoon replay hoor, veel minder troep.
hahaha replay > hahahah zijn wezen winkelen ;)
Een half jaar oude baby met 'verwend gedrag'? Apart.. Ga t topic even zoeken...

Gevonden! Nou ja zeg, wat een opmerking.. Meid, jullie doen het super goed hoor! En ben blij te lezen dat het weer beter gaat.

Een zoontje van een vriendin van mij heeft niet overdreven tot 8 maanden enorm veel gehuild, op de opvang zelfs hele dagen ( ja het kan echt..). Met 8 maanden kon ie kruipen en toen was t over.. Misschien wil Yuna ook meer dan dat ze kan, zoals al werd gesuggereerd? Komt goed hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven