JANUARI 2009

06-05-2008 13:25 4941 berichten
Lees nou!:

" Extra grote Volle Maan

12 december, is het Volle Maan. En met die Volle Maan is iets bijzonders aan de hand: het is de grootste van het hele jaar.

De maan verandert zelf natuurlijk niet van grootte. Maar komende vrijdag staat hij ruim zeven procent dichter bij de aarde dan gemiddeld. Daardoor zien we hem extra groot aan de hemel staan.

De afstand van de aarde tot de maan bedraagt gemiddeld 384.400 kilometer. Maar de maan beschrijft geen volmaakte cirkelbaan. Eens per omloop beweegt hij door het zogeheten perigeum - het punt in de baan dat het dichtst bij de aarde ligt. Een halve omloop later staat de maan in het apogeum - het punt waar de afstand tot de aarde het grootst is.

Omdat de maanbaan ook een beetje vervormd wordt door de zwaartekracht van de planeten, zijn ook die perigeum- en apogeumafstanden niet altijd gelijk. De kleinste perigeumafstand van 2008 wordt aanstaande vrijdag bereikt: 356.567 kilometer. Daardoor is de Volle Maan van 12 december de grootste van het jaar.

Overigens valt dat niet direct op; je hebt immers niets om het mee te vergelijken. Wat veel meer opvalt is dat de Volle Maan in december 's nachts zo hoog aan de hemel staat. Door de kleine afstand tot de aarde en door de hoge stand aan de hemel zal de nacht van 12 op 13 december extra licht zijn. Tenminste, als het helder is.

Govert Schilling"

Bron: vroege vogels, Vara.

Alle reacties Link kopieren
Jemig meiden, wat schrijven jullie veel. Kan het nu allemaal niet meer bij houden. Ik hoop volgende week als ik vrij ben weer wat meer tijd te hebben voor het forum maar dat denk ik wel ;). Heb tot nu nog niet al te veel gepland.

Wel spannend allemaal hoor, het rommelt dus al bij ongeveer de helft en bij de ander helft is er nog niks aan de hand. Zo ook hier alles rustig. Merk wel dat ik nu echt toe ben aan rust. Dacht dat ik het allemaal wel trok maar ben de laatste tijd echt moe en emotioneel. Van mij mag de baby dus ook nog rustig een paar weken blijven zitten. Moet eerst even tijd voor mezelf hebben en nog genieten van de baby in mijn buik.

Voy; vervelend dat je af en toe zo'n pijn hebt maar je klinkt super vrolijk en positief. Enne, wel romantisch vanavond bevallen met een extra grote maan. Ik wacht nog ff tot die van 11 januari hoop ik!

Lily; ook wel even schrikken zeg. Doe maar rustig aan, laat je goed verwennen. Maar je bent ook super positief dus komt vast allemaal goed!

Spannend hoor, ben echt benieuwd wie de eerste is die gaat bevallen. Melloo staat als eerste op de lijst maar zo te lezen zal zij denk ik niet de eerst zijn!
Marianne; hoe bevalt het nu om thuis te zijn? Valt het je uiteindelijk mee? Ik ga volgende week lekker beginnen met een bezoekje aan de kapper ;).

Kitty; ook voor jou de laatste dag vandaag! Succes, nog een middagje doorbijten haha

Lucia; verlos zei tegen mij dat als de baby draait, je dat echt heel duidelijk voelt. Een complete volksverhuizing dus. Dus zal vast niet hoor. Jij nog ff een weekje werken en dan ook lekker voor de kerst met verlof!

Wen; ben jou nou al klaar met je laatste opdracht of nog steeds super druk?

Nou meiden moet nog ff wat dingen afmaken hierzo maar vast wel tot snel ;).
Ben nu ook wel benieuwd naar wat die extra volle maan allemaal teweeg gaat brengen. Bij mij in ieder geval niets denk ik! Voyager, bij jou is het dus ook even rustig. Stilte voor de storm?

Helena, fijn dat je je zo goed voelt. Marlee, hoop dat het meevalt maandag bij de verloskundige. Lily, wat Voyager ook al zegt, maak je niet te druk, als het echt mis is is de baby genoeg gegroeid om ter wereld te komen. Bij een vriendin was afgelopen zomer haar bevalling ook opgewekt bij 37 weken vanwege pre-eclampsie en binnen 4 uur (vaginale bevalling) had ze een gezonde dochter van 6,5 pond! Haar bloeddruk was nog een stuk hoger dan die van jou, eiwit in urine en een nierontsteking dus.....

Chili, jij kan dus ook bijna beginnen met genieten! Het laatste uurtje op het werk heeft voor mij geslagen... ga het vieren vanavond met een heerlijke lichaamsmassage!
Lily, dat heb ik ook: hoe is het nog maar om niet zwanger te zijn. Geen schuddende buik, geen voetjes die naar buiten proberen te komen, gewoon sokken aan kunnen trekken, mn eigen bikinilijn weer zien. En wat voor kleur hadden mn tepels nog maar? Wat dat betreft hoeft het voor mij ook geen weken meer duren. In het ergste geval ben ik nog 6 weken zwanger. 4 weken tot uitgerekende datum + 2 weken overtijd... Hm, nee, dan maar toch wat eerder. Hoewel ik dus nog geen lasten/klachten/pijnen heb,

Helena, ik heb dus ook nog helemaal nergens last van. Ojee, zouden wij nu een hele zware bevalling krijgen? Ik hoop het niet hoor.

Marlee, ook al onder strengere controle.

Wat is een eclampsie? Of wil ik dat eigenlijk niet weten?

O, o, ook nog een extra grote volle maan. Spannend... Ben benieuwd wat er hier morgen te lezen is...
Chili: ik heb het drukker dan normaal... Maar merk ook wel dat ik mezelf wel wat meer in acht moet nemen en echt keuzes moet maken met wat ik doe. Meestal tegen een uur of 3 wel een dip. Heb zelfs mn tas nog niet in kunnen pakken. Dat staat voor morgen op het programma, net als het konijnenhok schoonmaken. Vandaag heb ik boodschappen gedaan en het huis geveegd en de wc gedaan. Heb wel de neiging om dan steeds maar door te gaan, maar weet dat ik dan vanavond helemaal stijve onderrug heb, dus dan toch maar gewoon lui op de bank. Vind het soms wel allemaal een beetje doelloos, hoor. Ik ben zo gewend om altijd maar bezig te zijn. Maar goed, mn lichaam geeft het wel aan, dus daar maar naar luisteren.

Kitty, heel veel plezier vanavond met de massage. Lekker hoor.

En voor de rest iedereen sterkte/succes met alles wat er wel of niet gaat gebeuren.

Groetjes Marianne
Wat een gerommel hier zeg! Haha, ik houd alles bij hoor. Spannend allemaal. De laatste loodjes zijn begonnen.

Ik wacht ook op de volgende volle maan. 11 januari als het goed is. Bij mij is de indaling behoorlijk begonnen. Gevoel dat ik ongesteld ben, kramp, afentoe een harde buik en een beurse plek onder mn rechterribben van mevrouws continue getrappel.

Verder gaat alles redelijk. Ik vind het spannend en ben soms onzeker, maar heb zo'n zin om die kleine te knuffelen. Heerlijk lijkt me.

Succes iedereen en ik lees elke dag trouw mee hoor!
hai dames,

Lily. Wel even schikken. Maar goed dat ze het nu volgen. Wel apart dat verloskundigen er zo verschillend mee om lijken te gaan. De bloeddruk van Voyager is natuurlijk helemaal hoog en gelukkig ben jij onder controle.

Bij mij was de onderdruk echter ook fors gestegen van 71 naar 83 met een beetje eiwit in de urine. Vorig week was deze rond 81 en geen eiwit meer. En volgens de verloskundige normaal aan het einde. Toch voel ik me niet geweldig.

Gisteren hing ik weer boven de wc en moest ik erg overgeven. Daarna was ik gesloopt. Waarschijnlijk iets opgelopen via mijn zoontje want die moest afgelopen weekend ook spugen.

Volgens de verloskundige is alles goed maar toch vind ik mijn buik erg klein. Het is geen groot kind zeggen ze maar verder alles volgens het boekje. Toch val ik iets af de laatste tijd en mijn buik groeit niet meer. Maandag nog maar eens vragen want dan mag ik al weer naar controle. Ik ga nu elke week. Of ik wel genoeg vruchtwater heb en even kijken hoe mijn bloeddruk dan is.

Ik heb ook veel van die steken rond mijn schaambot en die zijn echt irritant. Een volle blaas is ook irritant vind ik want dan voel je echt elke beweging. Maar verder volgens mij nog niet van die weeën als voyager beschrijft. Misschien ga je de komende dagen wel bevallen voyager??

Het wordt nu voor velen echt spannend!

Ik ben benieuwd hoe het deze keer begint en vooral ook wanneer natuurlijk. De vorige keer waren mijn vliezen overduidelijk gebroken en het bleef maar stromen. Ik moet er niet aan denken dat ik dan op visite of in de winkel ben. Het begon toen op het toilet gelukkig.

V.a. volgende week neem ik voorzorgsmaatregelen als ik langer weg ga.

V.a. komende woensdag mag ik thuis bevallen.

Dit weekend moeten we nog de klossen onder bed plaatsen en de box in de kamer zetten. Verder de bovenverdieping nog even lekker zuigen, stoffen en soppen en kom maar op!!

Maar het kan ook nog 6 weken duren. Raar hoor...

groetjes,

nikiet
Pluk de dag!
Nou dames, hier echt nog helemaal niks hoor. Gelukkig natuurlijk, want het is nog wel een beetje te vroeg voor mij eigenlijk he?

Ik vermoed dat ik nog wel eventjes zal doorlopen en dat is voor mijn kindje het allerbeste natuurlijk. (en het is ook wel heel erg fijn dat mijn vriend lekker thuis is en dat is na de geboorte weer afgelopen natuurlijk!)

Ik reageer later weer wat socialer, wij gaan even mijn dochter eten geven en dan zelf koken!

toch spannend allemaal hier, vooral met die volle maan.

deze is hier op zn mooist nu...

Toch er maar voor gaan dat alles bij iedereen gewoon nog even op slot blijft!

vandaag bij de gyn geweest, kindje ligt nog keurig in stuit, niks ingedaald en zij schatte het gewicht op ongeveer 7 pond nu...

allemachtig dat vind ik veel of klinkt het alleen maar als veel ?

Een prachtig verhaal gekregen en het advies voor een draaipoging.

sja en die wil ik dus niet...

begrijpelijk vond ze het lastig om tegen een gevoelskwestie aan te praten terwijl zij het wetenschappelijk bekijkt.

Snap ik wel want ik heb zelf een medische opleiding waarin alles wetenschappelijk onderbouwt enz enz moest zijn.

juist daarom geloof ik dat ik niet aan mn sterke gevoel voorbij moet gaan, normaal weeg ik dingen ook anders af.

Maandag mag ik terugkomen en dan heb ik er nog een weekend over na kunnen denken.

Een stuitbevalling doen ze niet bij een kindje van meer dan 8 pond volgens haar, of tenminste, de meeste artsen raden het daar af.

een ks zouden ze dan in week 38/39 het liefst plannen.

en dat komt dan opeens wel heel dichtbij al.....

ik ben wel heel erg benieuwd wie hier de eerste gaat zijn van ons

benen over elkaar en rustig aan allemaal !
En, zou de volle maan nog gevolgen hebben gehad?
Meld! met baby in de buik. Wel heel heel heel veel oefenweeën gehad (Pff pfff pfffffffff) maar geen baby!
Hip, lastig lijkt me dat. Een compleet risicoloze optie is er niet, dus ik denk dat je dan inderdaad moet kiezen wat voor jou het beste voelt. Over die draaipogingen zijn de meningen nogal verdeeld geloof ik. Misschien ken je deze site? http://www.nvog.nl/files/stuitliggingdef.pdf
Ik heb in weken niet zo'n rustige nacht gehad qua oefenweeën, haha...typisch!

Nu mag ze ook nog even blijven zitten van mij hoor!

Inderdaad een dilemma Hip, al lijk je er wel over uit te zijn. Maar weten ze dan nu al dat het kindje 8 pond zal zijn, of is het meer van: we nemen het risico niet?

En ja..dan is 38 weken ineens wel heel dichtbij, maar dat is het voor ons allemaal wel eigenlijk!

Ik zou niemand een keizersnede aanraden, maar een kind in een stuit van acht pond eruit werken lijkt me ook geen pretje. Succes met je beslissing!
Trouwens: nog even een tip voor de dames die al een kind hebben en een ziekenhuistas inpakken:

Als je naar het ziekenhuis gaat je kind waarschijnlijk ergens logeren. Pak daar dan ook een tasje voor in! Wat setjes kleren, luiers, billedoekjes, badcape, shampoo, tandenpoetsspullen, wat speelgoed enz. Is wel fijn om al klaar te hebben staan (i.i.g in geval van haast), kunnen de oppassers die zo meenemen.

Mijn vader kwam met deze tip, ik vond het wel handig!
Ik heb trouwens net een "vreettasje" bijelkaar gesprokkeld. ik hoorde dat ze in het ziekenhuis zo goed als geen eten hebben voor tijdens/na de bevalling, voor de a.s. vaders al helemaal niet. Dus wij hebben in ons vreettasje: sultana's, AA-flesjes,flesjes spa. Bifiworstjes, cup a soup, dextro energy, wasacrackers met kaas, beschuit en muisjes (!) en omdat ik dan weer eens mag snoepen een pak kerstkransjes!

Misschien heb ik tijdens de bevalling of net erna wel absoluut geen zin in eten, maar ik denk dat mijn vriend dat wel zal hebben!

Het is natuurlijk VEEL te veel, maar beter mee verlegen dan om verlegen denk ik!
@ Hip: zoek eens op moxa behandeling bij stuitligging. Dat adviseren ze oa in het AMC! Ik vind het nogal zweverig, maar tja, baadt het niet...? Het kan ook nog na de 40 weken, om bevalling proberen op te wekken ipv strippen. Dat is waarom de vk mij het aanraadde. (vorige keer bevallen met 41+5 en daar ben ik nu weer 'bang' voor en heb besloten niet meer gestript te willen worden) Scuces met beslissen! Want een stuitbevalling lijkt me niet niks(zeker niet als het je eerste is!!)

Groet, NJB (5 feb 2009 uitgerekend)
Nikiet, dat heb ik ook. Heb net mn tas ingepakt, maar voor hetzelfde geldt staat ie daar nog 6 weken. Ik hoop dat toch niet hoor. Mn moeder denkt steeds 11 januari, de volgende volle maan. Ik hoop dat dat echt het maximale is.

Nikiet, hoe gaat het nu met je? Hier gaat ook nog steeds griep rond. Lijkt me niet fijn als je nu moet overgeven. Niezen en hoesten vind ik ook niet fijn en dat kun je nog een beetje tegenhouden, maar overgeven is zo'n geweld voor je buik, lijkt me.

Zou zeker de vk vragen hoor, als je onzeker bent. Ze kunnen het echt wel goed voelen.

Ik krijg donderdag mn bed in de kamer staan. Vooral de katten gaan dat heel erg leuk vinden.

Hip, ik zou ook echt naar je gevoel luisteren hoor. Zij hebben makkelijk praten met hun medisch verhaal. Is er nog wel een kans dat de baby zelf draait (omdat ie nog niet ingedaald is?)

En stel het blijft stuit, wil je dan wel natuurlijk bevallen of toch liever keizersnee? In de voorlichting die ik in het ziekenhuis heb gehad. werd verteld dat sommige stuitbevallingen nog makkelijker zijn dan "gewone" bevallingen. Ik weet het ook niet. Zelf zou ik niet zo snel voor een stuitbevalling gaan, maar goed, ik sta ook niet voor die keuze, dus dat is ook makkelijk praten natuurlijk.

Dus de volle maan heeft nog geen effect gehad. Zou toch wel wat geweest zijn... Of gaan we allemaal voor de volgende volle maan?

Volgens mij kun je bij ons in ziekenhuis gewoon eten uit de kantine halen. Ik geloof zelfs dat er voor de partner een soort van bon is. Maar ik weet het niet zeker. Heb wel dextro en pepermunt ingepakt.

Ik heb voor mezelf een hele sporttas vol (en dan zitten daar nog niet eens de gewone kleren in) en voor de baby een aparte tas. Hebben jullie ook zo veel of ligt dat aan mij? Heb ook van die kraamverbanden en inlegluiers en badjas, neemt wel veel ruimte in beslag. Volgens mij heb ik me nog netjes aan het lijste gehouden ook.
Hier ook een enorme sporttas hoor! Maar waarom moet je dan kraamverbanden en inlegluiers meenemen? Ik heb in ieder geval begrepen dat ze dat in mijn ziekenhuis (WKZ) allemaal hebben!

En eten in de kantine halen...ik kan me zo voorstellen dat ik abslouut niet wil dat mijn vriend mijn zijde verlaat. Ik weet ook niet of dat allemaal 24 uur per dag geopend is..?

Ik zie namelijk al mijn hele leven als ik aan mijn bevalling denk 's nachts voor me. Ben zeer benieuwd of het ook zo zal zijn!
Ik dacht dat ik die zelf mee moest nemen (die kraamverbanden enzo), maar dat weet ik niet zeker eigenlijk.

Hm. 's nachts is idd een ander verhaal. En volgens de vk worden de meeste kinderen 's nachts geboren. Mss idd wel handig om iets te eten mee te nemen. Ik denk juist dat ik niemand in mn buurt wil hebben, maar ja, waarom weet ik eigenlijk ook niet.

Heb trouwens bij de Wibra een leuke kerstnachthemd gekocht. Als ik nou met kerst beval, lig ik er in ieder geval kerstachtig bij, haha.
O ja, nachthemden, die moet ik ook nog kopen! Baby-uitzet is

(zo goed als) compleet, nu de beval-uitzet nog

Ik draag nooit nachthemden, maar stel dat ik straks in het ziekenhuis moet blijven, of mijn bed niet uitkom, dan zal ik toch iets aan moeten En tijdens de bevalling ook natuurlijk.

Wibra zit hier niet, maar de Zeeman is hier vast ook heel geschikt voor.
Rustig dagje dus voor de meesten. Fijn!

Die kraamverbanden hoef je echt niet mee te nemen hoor, die krijg je gewoon in het ziekenhuis. En dat is heeel fijn, want ze vliegen er doorheen. De eerste dagen heb je er steeds twee per keer nodig; en dat terwijl ik ze al zo giga vind!

Badjas en iets voor aan je voeten na de bevalling is wel handig (voor het geval je even moet blijven).

Eten meenemen is inderdaad wel een goede tip. De vorige keer kwamen we rond etenstijd binnen en konden we wel nog net een boterham krijgen, maar that's it. En in de kraamsuites die ze bij ons in het ziekenhuis hebben staat de beschuit met muisjes gewoon in de kast. Handig hoor! Koffie en thee trouwens ook. Dus die hoeven niet mee!

Wat betreft dat tasje voor het andere kind; ik heb ook een lijstje gemaakt met haar dagschema erop. Geeft mij rust als ik zeker weet dat degene die oppast ook weet wat ze eet en wanneer ze slaapt enzo. Misschien ook handig voor jullie?

Vandaag de babykamer zo goed als afgemaakt. Fijn idee! Andere dochter heeft vannacht voor het eerst op haar nieuwe kamer geslapen. Nou ja, de halve nacht dan; de tweede helft bij ons in bed omdat ze helemaal gedesorienteerd wakker werd. Ze vindt de kamer helemaal fantastisch; zo leuk om te zien! Ben zo benieuwd hoe ze het vindt met een baby in huis. Daar ben ik bijna nog benieuwder naar dan hoe wij het gaan vinden.

Succes ladies met de laatste loodjes enzo.
Helena, ja wat is het spannend he hoe die kleintjes erop zullen reageren. Ik praat er veel over met dochter, leg veel uit, maar ze blijft zo klein, het is niet tastbaar voor haar. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar hoe ze het zal vinden. Ik hoop dat het allemaal goed gaat, ze niet te veel in de war is en het niet lastig vind dat ik de dagelijkse verzorging minder zal doen. OP het moment is ze erg in de mama fase...

Leuk is dat he hoe enthousiast ze kunnen zijn over zo'n nieuwe kamer, maar het was dus nog wel even wennen voor haar.

Poeh die volgende volle maan daar wil ik niet op wachten. Dan ben ik al twee weken overtijd. Morgen 38 weken, het komt nu toch wel erg dichtbij! Ik probeer nog maar veel afspraken te plannen voor de nodige afleiding. Al voel ik me de laatste dagen wel wat minder, slechte nachten en erg veel hoofdpijn.

Hip, heb je er nog veel over nagedacht dit weekend? Een lastige beslissing hoor. Veel succes!
Nou, die maan heeft dus niet veel invloed gehad. Ik heb hem hier niet eens gezien. Het regende de hele avond, dus daar zal het wel aan liggen . Wel knap dat iedereen de zwangerschap bijna voldragen heeft. Op een ander (Iers) forum waar ik weleens meelees zijn al zeker 4 januari moeders bevallen. Het gaat dus goed hier! Ik heb de 'bevallingstas' inmiddels wel klaar staan (op een paar toiletartikelen na) maar moet de tassen voor het verblijf daarna nog wel inpakken. Het ziekenhuis waar ik ga bevallen heeft een beleid dat er niet gegeten mag worden tijdens de bevalling maar ik denk dat ik stiekem toch wat etenswaren in ga pakken. Wij moeten hier echt alles zelf meenemen. Dus ook kraamverbanden, lakentjes voor de baby, luiers etc. Vandaar dat ik op minstens 3 tassen uit zal komen.

Hip, sterkte inderdaad met de beslissing. Ik ga as dinsdag weer naar het ziekenhuis voor controle en echo. Hoop dat het kindje goed ligt. Ga nu snel wat doen hier in huis. Moet sowieso alle kerstkaarten nog schrijven en daarna nog de enveloppen voor de geboortekaartjes.
Melloo, voor jou komt het echt wel dichtbij. 38 weken. Spannend hoor. Jammer dat je je niet zo heel goed meer voelt. Denk je dat het van de zwangerschap komt, of is het meer iets griepachtigs?

Kitty, hier was de maan heel erg goed te zien. Het was nog net niet licht, zo helder was het. Zijn de moeders van het Ierlandforum natuurlijk bevallen, of toch veel keizersneden?

Ohja, op het lijst van het Groene Kruis (waar ik ook de kraamzorg van krijg) staat dat er een dekentje in de ziekenhuistas moet zitten. Waar zou dat voor zijn?

Ik denk dat ik aankomende week de adressen ga schrijven. Heb de kerstkaarten al verstuurd. Meestal schrijf ik die al wel in november.

Helaas ben ik nu ook snotverkouden. Heb het heel lang volgehouden om niet verkouden te worden, maar op een gegeven moment raak je toch besmet. Veel hoesten en proesten en niezen en snotteren. Bleh, niks aan. Vooral van binnen zitten wordt het niet beter. Ik wandel daarom elke dag een klein half uurtje. Dat is wel lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven