JANUARI 2009

06-05-2008 13:25 4941 berichten
Alle reacties Link kopieren
Whaaaa Chili! Wat spannend!
owh, dat is spannend!

iederen 5 minuten verslag is zeker net ietsie teveel gevraagd ?

zet hem op !
hahahaha Hip! Maar jullie zijn lief. Nog geen weeën hier dus ga proberen wat te slapen. Kan wel een paar uurtjes duren voordat je ze krijgt. Verlies wel giga veel vruchtwater, erg lastig. Tot...?!!
AAAAAAAAAAAAH! Chili! Zet hem op! Een mega maandverband in en dan maar slapen (lukt dat je echt?!)

Wat een spanning en sensatie hier! Had ik al geroepen dat ik ook wil?!

Marianne; die filmpjes werken heel gerustellend. Ik ben iemand die wil weten wat ze kan verwachten dus werkt het heel verhelderend. Kijk eerst het filmpje van Nancy, die is super rustig en toen dacht ik: ja! Het zijn wel bijna allemaal waterbevallingen die je ziet dus je kijkt niet recht in de doos zeg maar.

Oh en Chili: succes! (aaaaaaah!)
Lily, ik geloof dat ik liever niet weet wat ik kan verwachten, dus ik twijfel nog of ik zal kijken. Maar heb de site al wel opgeslagen, dus wie weet.

Chili, jeetje zeg, spannend. Ben benieuwd of je kan slapen. Wel lastig idd, het verlies van vruchtwater. In principe begint het dan toch ook binnen 48 uur? Das echt al snel! De 14e haal je in ieder geval niet meer.
chili chili chili zet hem op zet hem op , veel succes en plezier!!!

kitty, gefeliciteerd met jullie dochter!! had iedereen het toch mis! volgens mij ik ook...

nou ik heb ook een rotnacht achter de rug, alleen maar harde buiken gehad die ook nog eens zeer pijnlijk waren. hopelijk vanavond beter. ik ben nog niet aan de beurt en voel me ook nog niet klaar, daarnaast is het thuis nog een rotzooi en wil ik alles aan kant hebben. wel heb ik boerenkool in huis! vind ik heerlijk en ik heb het de afgelopen weken vaak gegeten. ga er dus vanuit dat ik er immuun voor ben .

tjee meiden het is wel spannend allemaal, de volgorde slaat helemaal nergens meer op, dus iedereen kan gewoon de volgende zijn. zo spannend allemaal!!
als je water gebroken is moet je eigenlijk binnen 24 uur bevallen.
Is het juist niet zo dat je dan binnen 24 uur weeën moet krijgen? Vergeef het mij als ik het helemaal fout heb hoor.. Heb mij daar niet zo in verdiept...

Maar Chili, wat spannend zeg!! Ben benieuwd of je nog een beetje kan slapen, succes in ieder geval! Met alles wat er gaat gebeuren!

Ik ga nu slapen, wilde alleen nog even snel checken, morgen meer...
binnen 24 uur bevallen, anders naar het ziekenhuis. daar gaan ze dan bevalling opwekken, anders is de kans op infecties te groot.

tenminste zo heb ik het geleerd. zo is het ook bij mijn buurvrouw gegaan. in het ziekenhuis kwamen de weëen niet op gang en is de baby met keizersnede gehaald.

maar ik kan het mis hebben...
Ik dacht dat het eerder idd 24 uur was, maar nu 48 uur. Ik weet het ook niet zeker hoor.
Gevonden op internet:

De start

Vooral bij je eerste kind kan het soms lang duren voordat de weeën goed doorzetten. Als dit dagenlang duurt is dit erg vervelend en raak je vermoeid. Raak niet ontmoedigd want ondanks dat je nog geen ontsluiting hebt, wordt er al heel wat voorwerk verricht. Hierdoor kan de ontsluiting, als de weeën straks beter worden, vlotter verlopen.

Een aantal tips om je te ontspannen:

Tip 1: Neem een warm bad of een douche, dit ontspant de baarmoeder. Hierdoor nemen de voorweeën vaak af en kun je slapen.

Tip 2: Als je al een paar nachten niet geslapen hebt, neem dan een pijnstiller voor het naar bed gaan, de voorkeur gaat uit naar paracetamol, 500 mg. Je kunt het beste 2 tabletten tegelijk innemen

Tip 3: Als het bovenstaande niet helpt, probeer dan of je overdag een paar uur kunt slapen.

Tip 4: als je al nachten echt niet geslapen hebt en het bovenstaande helpt niet, bel dan je verloskundige. Een nachtje goed slapen doet wonderen en de andere dag kijk je weer heel anders tegen de wereld aan. Hierdoor geef ik in deze situatie een enkele keer een slaapmiddel. Er zijn slaapmiddelen die best een keertje gebruikt mogen worden ondanks de zwangerschap. Liever niet natuurlijk, maar in dit geval is het kiezen uit twee kwaden. Door een goede nachtrust heb je de volgende dag weer de moed om verder te gaan
De vliezen breken

De bevalling begint in 10% van de gevallen met het breken van de vliezen. Veel zwangeren denken dat het breken van de vliezen gepaard gaat met het verlies van veel vruchtwater in een keer. Maar als het hoofdje diep is ingedaald verlies je meestal slechts een paar druppels.

Tip: Als je vocht verliest en je twijfelt of het vruchtwater is, doe dan een wegwerpluier andersom om, dus met de plastic kant tegen je billen aan. Op deze manier vang je alles wat je verliest op. In een maandverband wordt het vocht zo goed opgenomen dat het voor de verloskundige niet meer goed te bepalen is of het vruchtwater, slijm of urine is.

Als het zeker is dat de vliezen gebroken zijn, wordt het wachten tot de weeën komen. Over het algemeen mag je 24 uur thuis afwachten of deze spontaan komen. Zeventig procent van de vrouwen krijgt spontaan weeën binnen 24 uur na het breken van de vliezen. Daarna moet je naar het ziekenhuis omdat het risico van het ontstaan van een infectie bij de baby groter wordt naarmate de vliezen langer gebroken zijn.

Laat je verloskundige weten dat je vliezen gebroken zijn. Bij helder vruchtwater doe je dit overdag, tenzij je verloskundige je instructies heeft gegeven dat je altijd moet bellen als de vliezen breken.

Je belt meteen de verloskundige, ook 's nachts als:

Het vruchtwater bruin of groen is.

Je nog geen 37 weken zwanger bent.

Je baby in stuitligging ligt.
Gebroken vliezen, nog geen weeën

Als de vliezen zijn gebroken, en de weeën nog niet begonnen volg dan de volgende adviezen op:

Let goed op hygiëne. Veeg bij het naar de wc gaan van voor naar achter af, dus in de richting van de anus. Zo voorkom je dat je bacteriën van de anus richting de vagina brengt.

Hou je temperatuur in de gaten. Een verhoging is vaak een eerste teken van een infectie. Meet je temperatuur als de vliezen net gebroken zijn en herhaal dit iedere zes uur. Als de temperatuur met meer dan een halve graad stijgt of boven de 37,5 graden is, bel dan je verloskundige.

Ga niet in bad. Douchen mag wel, maar was je niet met zeep. Pas als je goede weeën hebt en de verloskundige heeft geconstateerd dat er ontsluiting is, mag je weer in bad.

Je kunt de weeënactiviteit stimuleren door je tepels te stimuleren. Door het zuigen aan de tepel wordt het lichaam aangezet om oxytocine te gaan produceren. Doe dit elk uur gedurende een aantal minuten. Als je partner er niet is kun je de tepels stimuleren door de tepel tussen duim en wijsvinger te pakken en er zacht in te knijpen.

Zolang je geen goede weeën hebt, zal de verloskundige geen inwendig onderzoek doen, omdat je met het inwendige onderzoek het risico van een infectie bij de baby vergroot. Hoe schoon je ook werkt, rondom de vagina en anus zitten allerlei bacteriën en door het inwendig onderzoek kunnen die bacteriën naar binnen gebracht worden. Als het dan nog lang duurt voordat de baby geboren wordt, kunnen die bacteriën een infectie veroorzaken.

In zestig procent van de gevallen breken de vliezen als er sprake is van een bijna volledige ontsluiting. Je hebt dan al goede weeën en bovenstaande adviezen gaan niet meer op. Als je vliezen breken tijdens de weeën, bel dan je verloskundige om dit door te geven.
Langdurig gebroken vliezen

Als je vliezen langer dan 24 uur gebroken zijn en je hebt nog steeds geen goede weeën, dan wordt je meestal naar het ziekenhuis gestuurd. Als de vliezen gebroken zijn is de natuurlijke barrière (de vliezen) voor bacteriën om bij het kind te komen weg. Hierdoor neemt de kans op een infectie bij de baby toe. In het ziekenhuis kunnen ze de conditie van de baby beter in de gaten houden. Een aantal keer per dag zal een een hartfilmpje (CTG) van de baby worden gemaakt, en wordt jouw temperatuur nauwlettend in de gaten gehouden.

Zolang alles goed is, wordt - afhankelijk van het ziekenhuis - 24 tot 48 uur gewacht om te zien of je spontaan weeën krijgt (95% van de vrouwen krijgt spontaan weeën binnen 72 uur na het breken van de vliezen). Bij spontane weeën verloopt de bevalling namelijk over het algemeen beter.
http://www.medicinfo.nl

Daar staan best interessante dingen op. Voor diegenen die geinteresseerd zijn.
anoniem_68039 wijzigde dit bericht op 02-01-2009 22:48
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:lily_lamb schreef op 02 januari 2009 @ 12:31:

Leuk Marianne! morgen bevallen!

Ik heb een geniale website gevonden: Contraction master

Gemaakt door een man die gek werd van het midden in de nacht op schrijven van de weeën van zijn vrouw dus hij bouwde een website waar je de spatie indrukt als de wee start en als hij stopt en hij maakt automatisch een overzicht.

Bookmarken! wahahahahahaha !
Go Chili! het is echt wel heul spannend allemaal. ik hoop dat je inderdaad nog even kan slapen en dan een vlotte bevalling.
Chili! Je komt zeker geen update geven?! Ik hoop dat je inmiddels heeeeeeeeeeele harde weeën hebt!

Yamuna; geniaal huh, haha!

Geen baby hier en ik baal. Slaat nergens op want die baby komt er echt wel en vandaag slechts 40 weken zwanger maar het schiet zóóóóó niet op en het is gewoon al bijna 3 weken over de grond kruip, kots, huil, slaap? klap dubbel, kan niet praten weeën zonder resultaat. :(

Maar wel mijn uitgerekende datum!
Hallo!!

Kitty, van harte gefeliciteerd meid!! Wat leuk, nog een meid erbij!!

Voyager, nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Heb je jezelf nog een leuk cadeautje in de vorm van een baby kunnen geven?

Chili, ooeeh, wat spannend!! Wie weet ben je nu druk bezig of heb je je baby al in je armen.. Ben zo benieuwd!! Succes meid!!!

Verder nog bevallers hier??

Vandaag precies 37 weken, dus ik 'mag' ook! Maar wat mij betreft duurt t nog even.

Kom straks weer even spieken..
Lily, crosspost, t kan nu echt niet meer lang duren meis.. Ik kan me voorstellen dat je met al die 'voorkruipers' ook denkt: EN NU IK!!!!
Ohhh wat spannend Chili!! Ik denk aan je hoor!

Ik ben trouwens wel heel nieuwsgierig of je een jongen of een meidje krijgt!

En Sam ook al aan het rommelen, al ben jij er niet helemaal klaar voor nog.

Lily, ik deel je gevoel: ik wil ook zo graag.

Bij mij begint het nu ook wel een beetje te dringen, ik ben echt bang dat ze tot woensdag blijft zitten en dat ik dan een keizersnee moet. Ik was de vorige keer trouwens vergeten te vertellen dat het niet alleen de angst voor de (tweede) keizersnee op zich is, maar omdat ik een bloedstollingsafwijking heb brengt een keizersnee ook een verhoogde kans met zich mee dat ik weer trombose krijg. Nee meiden, ik wil dat echt niet.

Ik begin echt een beetje angstig te worden eigenlijk..
Goed te begrijpen dat je angst hebt voor een 2e keizersnee Voy, het is toch wel heel heftig wat je voor je kiezen krijgt. Eerst wil je dat de baby netjes z'n tijd neemt om in je buik te groeien tot het verstandig is om geboren te worden, daarna moet ie er wel uit omdat er anders ook weer allerlei risico's zijn. En dan alle andere kwalen en klachten waar je last van hebt. Hele hele hele dikke knuffel voor jou en mijn duimen draaien voor een spoedige start van jouw bevalling.
Dank je Belletje, lief van je!!!
Voy, ik hoop ook voor je dat het nu heel gauw begint, zodat je toch natuurlijk kunt bevallen. Het is nog geen woensdag natuurlijk, maar het komt nu wel snel in zicht.

Lily, kan ik me heel goed voorstellen hoor. En van dat slechts 40 weken? Ik vind het eerder: al 40 weken. Vooral omdat je al 3 weken erg veel last hebt. Ik hoop ook voor jou dat het heel snel begint. Precies op de uitgerekende datum zou ook mooi zijn, toch?

Voor mezelf hoop ik ook nog steeds dat ik niet te ver overtijd zal zijn. Ook omdat een bevalling dan toch vaak wat gecompliceerder is. En ik vind het ook wel mooi geweest nu. Ondanks dat ik geen klagen heb, vind ik het ook wel zwaar worden nu. Stijve onderrug, zere schaambotten, steeds harde buik en nog steeds een hele hoge buik. Ik krijg mn sokken nu echt bijna niet meer aan. Maar goed, omdat het nog steeds relatief rustig is, denk ik dat het nog wel eventjes kan duren.

Chili, ben heel benieuwd hoe het met je gaat. Hopen gauw van jou goed nieuws te horen.

En ben ook benieuwd hoe het met Kitty en haar babytje is. En hoe zit het met de andere meiden en hun roze wolken?

Ik wil wel weer iets over de roze wolken horen, dat motiveert toch wel, vind ik.
En met mijn vorige post wil ik niet zeggen dat de bevalling van Lily niet mag beginnen. Spreek die kleine in je buik maar eens ernstig toe: "vandaag is de dag, alles en iedereen is er klaar voor, naar buiten jij". Helaas werkt het zo niet (al kun je het natuurlijk proberen) maar ik hoop echt dat ook jouw baby niet lang meer op zich laat wachten. Good luck!

Hier overigens geen enkele activiteit, terwijl nu zelfs de kussens van de bank gewassen zijn en ik een schorre keel heb van het commanderen wat er gedaan moet worden (manlief is blij dat hij maandag weer mag gaan werken). Ik heb een goede nacht gehad maar het duurt wel steeds langer om op gang te komen en de pijn in mijn rug en liezen zeurt wel de hele dag door. Ik heb wel na liggen denken waarom ik nog niet zit te springen om te bevallen, ik denk omdat het nu allemaal nog lekker rustig en duidelijk is. De vorige keer vond ik de eerste drie maanden met een baby erg heftig (de gebroken nachten, het leren kennen van je kindje) dus misschien heeft het daar mee te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven