Juf per direct weg - snik

11-01-2011 10:35 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een verdriet! De super lieve juf van MiniPink gaat per direct weg. Ze komt geen afscheid meer nemen! Niets! Om persoonlijke redenen.

MiniPink is verdrietig, ze was zo dol op juffie. We nemen maar aan dat ze hele goede persoonlijke reden heeft het zo onverwacht en zo snel te doen.

Ik moest het even delen....
Volg je hart. Dat klopt.
Goh, wat sneu! Inderdaad, er moet dan wel heel wat aan de hand zijn lijkt me, anders neemt een juf wel afscheid.
Wat jammer voor je kind. Dochter hier zou daar ook verdrietig om zijn, denk ik. Hoop dat er een goede, lieve nieuwe leerkracht komt.
Dank je wel. Ik dacht ook al dat een echte juf (en dat is ze) dat niet "zomaar" doet. Wilde verhalen bleken allemaal op niets gestaafd en ook niet waar. Veel ouders accepteren het "persoonlijke reden" niet, ze willen weten wat. Vooral door het super snelle vertrek... Het is een verlies voor de groep. Helaas. Haar keuze.
Volg je hart. Dat klopt.
Misschien is er wel wat ernstigs aan de hand en kán ze het afscheid niet aan, onvrijwillige keuze dus...
Moet er ook wel iets ernstigs aan de hand zijn anders neem je toch afscheid van "je"kinderen lijkt me.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Vind het ook opmerkelijk dat niet aan de kinderen en ouders wordt uitgelegd waarom de juf niet meer komt. Het is vast het goed recht van school en/of juf, maar het lijkt me voor jonge kinderen beter als ze het waarom begrijpen. Nu is het alsof juf hen zomaar in de steek laat.
Ze zal haar redenen er wel voor hebben om opeens weg te gaan, maar ik vind het lullig voor 'haar' kinderen. Kan me voorstellen dat het verwarrend en verdrietig is voor MiniPink.

Vroeger had ik 2 buurmeisjes waar ik veel op paste en die waren ook opeens van de ene op de andere dag weg. Ik was al wat ouder (14 ofzo) maar ik was er erg verdrietig over en vroeg me af of ik iets verkeerds had gedaan. Later hoorde ik via via dat de moeder van de meisjes het afscheid wilde voorkomen (we waren hecht) en dus gewoon zonder afscheid te nemen zijn verhuisd. Ik snap het wel een beetje, maar ik vind het nog steeds heel erg jammer.
Eens, Elynn. Dit is zo onduidelijk dat er al snel heel veel horror verhalen kwamen. Gelukkig zijn die allemaal de kop in gedrukt en die waren niet waar. Het is gissen nu.

Als het haar gezondheid is, had je op z'n minst kunnen melden 'om persoonlijke gezondheidsredenen". Dat lijkt me geen geheim, zelfs nog meer begrip zou je er door krijgen.

Het wordt wel heel goed opgevangen, hoor, maar toch: wat een gemis voor die klas! Het was zo'n super lieve juf. Zo attent. Zo doortastend.
Volg je hart. Dat klopt.
Wat vreemd. Heel vreemd. Ik zou echt willen weten wat de persoonlijke redenen zijn, is het zo persoonlijk en dringend dat ze niet eens normaal afscheid kan nemen van de klas?

Geen wonder dat dit vragen oplevert bij de ouders, ik vind dat de school uitleg verschuldigd is. Moet je je als ouders nu zorgen gaan maken? Wat is er aan de hand? Ik zou er achter aan gaan.
in groep drie vertrok mijn juf zomaar, dikke tranen want ze was zo geweldig!

onlangs kwamen we met een aantal oud klasgenoten elkaar tegen, en nu als grote dertigers konden we nog dat verdriet voelen....

er zal inderdaad iets zijn, anders zal een juf altijd afscheid nemen...mss kan je kind nog een tekening oid maken, en dat via school laten opsturen?
anoniem_109461 wijzigde dit bericht op 11-01-2011 11:23
Reden: typ foutje
% gewijzigd
Heeft de school hier geen beleid in? Ben geen deskundige op dit gebied, maar kan me voorstellen dat een vertrekkende leerkracht omwille van de kinderen rustig en met een korte, begrijpelijke uitleg afscheid hoort te nemen. Nu blijven de kinderen (en ouders) met veel vragen achter. Bovendien lijkt het me voor kleine kinderen ook niet goed dat zo'n belangrijke persoon zonder enige uitleg plotseling uit hun leven verdwijnt.
Moppekinds juf ging naar een andere school, bij de jaarafsluiting stond de helft van de kinderen én de ouders te janken.......

Ik wist echt niet wat ik zag.
Ik denk dat als ze echt in een rotsituatie (mentaal, medisch wat dan ook) zit het misschien gewoon te zwaar of te moeilijk voor haar is om nu afscheid te nemen, hoe vervelend dit ook is voor haar klas.

Wie weet komt ze als het wat beter gaat nog een keer buurten.
Tja, als je niets vertelt aan kinderen en ouders dan gaan mensen zelf de details wel invullen.

Ik vind het op zijn zachts gezegd vreemd. Bij de BSO bij onze school is iemand ontslagen, maar zelfs toen nog war er een klein afscheidsmoment voor de kinderen. Ik vind dat kinderen daar ook recht op hebben.

Ik hoop dat minipink snel gewend is aan de nieuwe juf. En ach, kinderen zijn vaak erg flexibel.
Ha, ha, ha! Dat is inderdaad ook zo. Iedereen was er door van slag. Ik begrijp het wel dat iedereen zo emotioneel reageert. Zo onverwacht. En juist omdat het zo'n super juf is, is het zo onbegrijpelijk!

Ik probeer begrip te hebben voor haar. Het is alleen moeilijk als je niet weet wat er aan de hand is begrip te hebben voor haar keuze. Hoe persoonlijk moet het zijn? En nu mijn boosheid de overhand neemt, vraag ik me ook af wie ze moeten beschermen op school. De juf die weg is of de leerlingen die nog blijven met een gat?!

Maar ja, ik wil goed over haar blijven denken. En we rekenen op weer z'n topper voor de klas! Want dat was zoooooooooooo fijn!
Volg je hart. Dat klopt.
quote:eefje1980 schreef op 11 januari 2011 @ 11:28:

Ik heb er zelf ook een hele verdrietige ervaring mee, een lerares van de middelbare school, zeer geliefd bij de Latinisten, pleegde opeens zelfmoord. Echt heel onwerkelijk was dat.Dezelfde ervaring heb ik ook. Inderdaad heel onwerkelijk. Ook omdat ze er indirekt met me over gesproken had, me een hint gegeven had die ik als jong meisje van 12 helaas niet opgepikt heb.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:jas schreef op 11 januari 2011 @ 11:33:

[...]

Dezelfde ervaring heb ik ook. Inderdaad heel onwerkelijk. Ook omdat ze er indirekt met me over gesproken had, me een hint gegeven had die ik als jong meisje van 12 helaas niet opgepikt heb.en poef! ivm herkenbaarheid
Jas, ik geloof ook niet dat het al jouw taak was als 12 jarigen zo'n hint op te pakken! Wat een heftige situatie is dat, zeg! Nog vele malen erger denk ik dan wat hier aan de hand is. Anders hadden ze het toch wel gemeld?

In de klas hebben 2 juffen het de kinderen rustig uitgelegd, alles overlegd, vertelt dat de kinderen hier niets aan kunnen doen, dat het echt een besluit van juf is niet meer te komen, en dat de school hun best gaat doen een minstens zo fijne nieuwe leerkracht te vinden voor ze. Ze hebben gisteren al een afscheidsboekje voor haar gemaakt. We zullen als klas ook iets voor haar kopen wat de schoolleiding dan wellicht kan sturen of geven aan haar.

Het onbekende zorgt dat je de ergste dingen in je hoofd haalt... Wellicht komen ze toch nog met de echte reden nu ze deze onrust realiseren. Hun overweging was: als je veel verteld, is er onrust. Maar nu blijkt dat als je weinig verteld, er ook onrust is!
Volg je hart. Dat klopt.
Moeilijk voor de ouders en kinderen, dat begrijp ik.

Maar dat hier gesproken wordt over "recht op afscheid nemen" door sommigen of over "uitleg verschuldigd" dat vind ik nogal wat. Ik snap dat het voor kleutertjes moeilijk te begrijpen is. Maar zou je iemand die voor een bedrijf werkt ook verplichten om zijn/haar klanten te vertellen waarom hij/zij vertrekt? Als onderwijzer lijk je soms wel publiek bezit te zijn.

Als er iets ernstigs op school had plaatsgevonden waar leerlingen bij betrokken zijn dan had de school dat wel vermeld.

Pink, ik hoop dat je kindje snel weer een hele leuke en lieve juf krijgt en dat ze snel weer gewend is. Misschien kan je nog een leuk knutselwerkje afgeven op school met een kaartje waarin je de juf bedankt voor de fijne tijd?
mijn vader werkt op het MBO en heeft zelfmoord gepleegd. Vraag me nog altijd af wat dat met die leerlingen gedaan heeft. Heeft hier niet echt mee te maken maar moest t ff kwijt... sorry

mijn eigen leeraar op basisschool viel dood neer in de klas, acute leukemi. Werd verder ook niet meer over gesproken..
We zijn van plan met de kinderen in de klas een ontbijtserviesje voor haar te beschilderen waarop ze allemaal hun naam kunnen doen of een kleine tekening... We gaan haar niet "zomaar" laten gaan.

Ik denk overigens dat je als juf wel deels publiek bezit bent. Je hebt het vertrouwen van de ouders dat je op hun kostbaarste bezit mag passen. En dat het niet altijd fijn is als leerkracht, begrijp ik. Het is echter een consequentie van je beroep. Je hebt met mensen te maken die in je geinteresseerd zijn, die je willen kennen, die willen weten wat je bezig houdt. Juist omdat je zo dichtbij hun Mini staat!

We gaan juf niet vergeten. Al blijft het jammer dat ze geen afscheid kan of wil nemen... En dat gaat niet over een recht. Wel over het makkelijker maken van een verwerkingsproces.
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Mac123 schreef op 11 januari 2011 @ 10:55:

Wat vreemd. Heel vreemd. Ik zou echt willen weten wat de persoonlijke redenen zijn, .

waarom wil je dat perse weten? I s de medeling weggaan om persoonlijke redenen niet voldoende? maakt het uit of ze weg gaat om dat haar man/ouders/buurvrouw/hond op sterven ligt of dat ze mentale problemen heeft? Waarom moet juf zich verantwoorden?

Er zal heus een goede reden voor zijn dat juf en de school hiervoor besloten hebben.

Kinderen kunnen het heus wel aan als je zegt: juf ging weg om persoonlijke redenen, deze hebben niets met jou te maken. Ze vind je nog steeds leuk/lief enz.
Ik denk dat een persoonlijke reden uit maakt, omdat je het wil begrijpen. Is het een ziekte? Is het dat het vak haar niet langer treft? Is het door iets wat er gebeurd is op school? Heeft het te maken met de horror verhalen in het nieuws op het moment? Heeft het met haar familie te maken?

Ik wacht echt niet op details. Dat is privacy.

Als er gezegd zou worden: prive omstandigheden, het heeft met haar familie te maken. Klaar. Af. Meer dan genoeg informatie.

Als ze zeggen: prive omstandigheden omdat ze betrokken is bij louge zaken, hmmmm, dan wil ik dat wel weten.

Overigens ben ik 100 % zeker dat dat laatste niet zo is. Het is echt een super lieve, attentje, open juf zonder merkbare gekke eigenschappen. En misschien dat het daarom nog moeilijk is te accepteren dat ze geen afscheid van de kinderen kan/wil nemen. Juist omdat ze zo goed voor ze was. Het moet dus wel iets heftigs voor haar zijn, dat ze dat niet kan (opbrengen).

Arme juf!
Volg je hart. Dat klopt.
OT

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven