Kamer delen, groot leeftijdsverschil
donderdag 23 december 2010 om 23:26
donderdag 23 december 2010 om 23:36
Waarom moeten? Verbouw je huis als je niet eens voldoende ruimte hebt om je kinderen hun eigen kamer te geven. Ga dan zelf in de garage slapen o.i.d. Vind dat echt niet kunnen om -tegen zijn zin- een kamer te laten delen. Je moet je toch terug kunnen trekken zonder dat er iemand in je personal space zit?
donderdag 23 december 2010 om 23:38
donderdag 23 december 2010 om 23:40
Waarom moeten ze een kamer gaan delen? Hoe heb je dat dan de eerste 4 jaar gedaan?
Zelf geen ervaring mee, ik denk dat het leeftijdsverschil wel erg groot is om een kamer te moeten delen een jonge kleuter en een basisschoolkind zitten in behoorlijk andere fases. Om maar niet te spreken over het verschil als de jongste straks in groep 4 of 5 zit en de oudste op de middelbare school.
Zelf geen ervaring mee, ik denk dat het leeftijdsverschil wel erg groot is om een kamer te moeten delen een jonge kleuter en een basisschoolkind zitten in behoorlijk andere fases. Om maar niet te spreken over het verschil als de jongste straks in groep 4 of 5 zit en de oudste op de middelbare school.
donderdag 23 december 2010 om 23:42
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan elninjoo, een huis verbouwen kost veel geld en moet bovendien maar mogelijk zijn.
En over dat terugtrekken daar is altijd wel een oplossing voor te vinden.
Er zijn genoeg gezinnen waar kinderen een kamer delen en ja die van mij zijn anders gewend, hebben de luxe van een eigen kamer gehad. Dat gaat dus niet meer.
Rare reactie hoor.
Er zijn genoeg gezinnen waar kinderen een kamer delen en ja die van mij zijn anders gewend, hebben de luxe van een eigen kamer gehad. Dat gaat dus niet meer.
Rare reactie hoor.
donderdag 23 december 2010 om 23:43
donderdag 23 december 2010 om 23:46
Ik werk op een basisschool. Wij hebben op school enkele grote buitenlandse gezinnen van wel 6/7 kinderen. Deze mensen wonen in een klein flatje, dus ik neem aan dat er meerdere kinderen op 1 kamer slapen. 't Is misschien niet ideaal, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Deze kinderen komen uitgerust op school en kunnen het hartstikke goed vinden met hun broertjes en zusjes. Niks vreselijks aan. Over het maken van huiswerk kan je natuurlijk afspraken maken.
donderdag 23 december 2010 om 23:48
Hoeveel ruimte is er in de beoogde kamer om voor elk een eigen 'hoek' te creëren? Voor speelgoed en zo? En hoe ziet de toekomst eruit, als je een kind hebt dat zich slecht kan concentreren is die terugtrekruimte essentieler dan als je een kind hebt dat zijn huiswerk overal wel kan maken. Neem aan dat er weinig mogelijkheden zijn om nu een ruimer huis te vinden (of binnen de komende jaren), maar het kan geen kwaad om alvast over dit soort ruimteproblemen na te denken. Om het nog niet te hebben over de liefde, maar dat is nog wel heel veel jaartjes weg.
donderdag 23 december 2010 om 23:48
Blij of niet blij, de situatie is zoals hij is Vroeger sliepen kinderen vrijwel altijd met een of meerdere broertjes of zusjes op een kamer en dag ging allemaal prima hoor. Een kamer voor jezelf is echt luxe en dat heeft niet iedereen.
Ik denk dat als je er zelf niet echt een punt van maakt, de kinderen dat ook niet zullen doen. Hoe positiever je zelf bent, hoe positiever zij zullen zijn.
Ik denk dat als je er zelf niet echt een punt van maakt, de kinderen dat ook niet zullen doen. Hoe positiever je zelf bent, hoe positiever zij zullen zijn.
donderdag 23 december 2010 om 23:49
Het ligt erg aan je kinderen denk ik. Hier is het leeftijdsverschil maar 2,5 jaar en toch zou ik dochter heel veel verdriet doen als ze d'r kamer zou moeten delen en zij is nog maar 5. Haar kamer is de plek waar ze rustig een boek kan lezen, waar ze haar schoolspullen en schatten bewaard, waar ze zelf mag bepalen wat ze doet enz, waar ze haar vriendjes en vriendinnetjes mee naartoe neemt als ze niet wil dat de jongste meespeelt enz. Zij heeft die ruimte echt nodig en die verdient ze ook. Ik wordt ook erg gelukkig van de mogelijkheid een deur achter me dicht te trekken en even in mijn eigen domein te zijn.
donderdag 23 december 2010 om 23:50
quote:fachat schreef op 23 december 2010 @ 23:42:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan elninjoo, een huis verbouwen kost veel geld en moet bovendien maar mogelijk zijn.
Rare reactie hoor.Ik vind het veel raarder dat je nog 'n extra kind neemt terwijl je daar duidelijk geen ruimte voor hebt. Nu moeten je eerste kinderen daar al voor boeten. Waarom niet hen 'n goed leven bieden ipv er nog 'n extra kostenpost bij te nemen waardoor alles voor iedereen 'n stuk minder leefbaar wordt?
Rare reactie hoor.Ik vind het veel raarder dat je nog 'n extra kind neemt terwijl je daar duidelijk geen ruimte voor hebt. Nu moeten je eerste kinderen daar al voor boeten. Waarom niet hen 'n goed leven bieden ipv er nog 'n extra kostenpost bij te nemen waardoor alles voor iedereen 'n stuk minder leefbaar wordt?
donderdag 23 december 2010 om 23:52
Niet met je eens hoor Elninjoo, je heb echt niet meer recht op het krijgen van kinderen door dat je ze een kast van een huis aanbiedt. Er zijn ouders met kasten van huizen waar de kinderen zich heerlijk terugtrekken in hun balzalen van kamers, en ook ouders met kleine huizen waar de kinderen puur om te slapen naar hun kamer gaan en verder liever met z'n allen zijn. Een kind heeft recht op geluk, en waar nodig een plek voor zichzelf maar dat kan ook anders worden opgelost.
donderdag 23 december 2010 om 23:53
quote:duha schreef op 23 december 2010 @ 23:48:
Blij of niet blij, de situatie is zoals hij is Vroeger sliepen kinderen vrijwel altijd met een of meerdere broertjes of zusjes op een kamer en dag ging allemaal prima hoor. Een kamer voor jezelf is echt luxe en dat heeft niet iedereen.
Mijn moeder heeft slechte herinneringen aan kamer moeten delen. En toen had je idd niet de luxe van anticonceptie: als er geneukt werd kwam er 'n extra kind bij. Nu je wél anticonceptie hebt is het onzin dat je kinderen bij elkaar moet proppen omdat je je eierstokken niet onder bedwang kunt houden.
Mijn moeder heeft slechte herinneringen aan kamer moeten delen. En toen had je idd niet de luxe van anticonceptie: als er geneukt werd kwam er 'n extra kind bij. Nu je wél anticonceptie hebt is het onzin dat je kinderen bij elkaar moet proppen omdat je je eierstokken niet onder bedwang kunt houden.
Als de oudste 12 is en echt een eigen ruimte nodig heeft is de middelste 8 en de jongste 4, dan kunnen middelste en jongste toch samen op de kamer?
Heb zelf geen broers of zussen dus geen persoonlijke ervaring, maar in het gezin waar ik als nanny werkte (4 kids) sliepen knul van 3 en knul van 7 samen op de kamer en dat ging prima, ook zonder eigen hoekjes. Al was de oudste wel erg 'trots' op zijn eigen bureau. Ze konden zelfs niet meer zonder elkaar. Die van 7 ging eens een nachtje bij zus van 9 slapen en toen vonden we die kleine van 3 onder het bed van zijn zusje van 5 want hij durfde niet alleen te slapen. Zo schattig!
Heb zelf geen broers of zussen dus geen persoonlijke ervaring, maar in het gezin waar ik als nanny werkte (4 kids) sliepen knul van 3 en knul van 7 samen op de kamer en dat ging prima, ook zonder eigen hoekjes. Al was de oudste wel erg 'trots' op zijn eigen bureau. Ze konden zelfs niet meer zonder elkaar. Die van 7 ging eens een nachtje bij zus van 9 slapen en toen vonden we die kleine van 3 onder het bed van zijn zusje van 5 want hij durfde niet alleen te slapen. Zo schattig!
Pffff hallo.... allereerst neem je geen kinderen, die krijg je. Ik weet niet of deze zwangerschap gepland was of niet en dat doet er denk ik ook niet toe. Je doet net alsof het kindermishandeling is dat de twee oudsten een kamer moeten delen. Ik heb vroeger ook mijn kamer gedeeld met mijn zusje (3,5 jaar jonger) en daar ben ik echt niet slechter van geworden hoor. Als we privacy wilden maakten we daar gewoon afspraken over.
donderdag 23 december 2010 om 23:58
Je zegt zelf dat je oudste er niet blij mee gaat zijn, dat heeft neem ik aan een reden dat je dat denkt. Dan zal hij misschien wel aan zijn eigen ruimte hechten? Als dat zo is dan zou ik dat wel meerekenen in de uiteindelijke uitkomst. Je oudste heeft niet voor een extra broertje/zusje gekozen, dan mag er met zijn belang ook wel rekening gehouden worden lijkt mij. Als de baby toch eerst bij jullie komt te slapen en de middelste het wel leuk vind om samen te gaan slapen kun je misschien de jongste wat langer op jullie kamer laten en dan alsnog je jongste 2 bij elkaar leggen. De baby weet dan niet beter en je middelste lijkt het wel leuk geef je zelf aan.