Kan ik niet!

13-10-2010 22:50 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je het best reageren op een peuter die bij alles zegt dat hij het niet kan, terwijl je weet dat hij het wel kan? Bijv. uitkleden, afval weggooien, schoenen aantrekken etc. Hij wil dat soort dingen alleen met hulp doen, terwijl ik weet dat hij het allang zelf kan.
..
Geen idee wat de 'beste' manier is. Misschien een beloningssysteem als hij iets doet wat je van hem vraagt? Zoiets?
Hoe oud is ie?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Laat hem zelf ontdekken dat ie het wel kan! Dan komt ie het waarschijnlijk heel trots aan je laten zien!
Volgende maand wordt hij 4

Ik heb vorige week zo'n stickerkaart gebruikt voor het goed meewerken met aankleden. Dat werkte toen wel goed, maar toen de kaart vol was en de beloning (een ijsje als toetje) binnen was, was de motivatie direct weer over. Moet je dan met zo'n systeem gewoon door blijven gaan?
..
Voorstellen om het samen te doen dan.

Kijk, jij weet dat je peuter iets best zelf kan, maar misschien twijfelt je peuter daar wel aan en heeft hij gewoon de veiligheid van het 'samen doen' even nodig.

Het is ook een vorm van aandacht vragen, waarom zou je dat niet geven?
taken verdelen: als jij je shirt doet, help ik je met je sokken. Als jij je bordje naar de keuken brengt, neem ik de beker mee...
Eefje, hoe moet ik dat dan aanpakken? Hij wil het gewoon niet zelf doen, houdt bij hoog en bij laag vol dat hij dat niet kan. Als ik hem probeer aan te moedigen gaat hij op de grond liggen jammeren dat hij het echt niet kan en dat ik hem moet helpen. En als hij het dan uiteindelijk met een beetje hulp gedaan heeft en ik zeg: "Kijk, je kunt het wel", dan kijkt hij weg en zegt hij dat hij het volgende keer lekker toch niet kan.
..
Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. Terwijl ze over die uitspraak nadenken hebben ze zich van de weeromstuit al drie keer aangekleed.
omdraaien: nee dat kan jij niet, daar ben je veel te klein voor! Mijn buurman was daar een meester in toen hun en onze kinderen klein waren, ze vlogen om het wel te doen. Hij verbood het ze dus gewoon, pakte schoentjes af en begon er zelf aan.

Komisch om te zien en het werkte. Je moet er alleen niet bij lachen!
Haha, fleurtje, die hou ik erin!

Ben bang dat er ook wel een beetje druk achter sommige dingen zit. We hebben net gehoord dat hij een maand eerder dan verwacht naar school moet en wat hij daarvoor al zelf moet kunnen (zoals aan/uitkleden, billen afvegen etc) en dat kon hij nog niet allemaal. Dus nu zijn we dat elke dag aan het oefenen en hij merkt volgens mij wel dat wij graag willen dat hij dat snel leert. Aan de ene kant denk ik dan, dat ik er beter even over op kan houden, maar we hebben nog maar 2 weken en dan moet hij het wel kunnen, dus we moeten wel blijven oefenen, want het zal niet vanzelf gaan.
..
Kun je het niet gewoon laten dan als hij zegt kan ik niet? Bijv. jij wil dat hij zijn jas aantrekt om naar buiten te gaan, hij kan het niet, nou dan niet. Je neemt de jas wel mee en hij mag hem zelf aantrekken als hij het koud krijgt.

(Of is dit te hard?) (En beestjes kijken niet of je wel of geen jas aanhebt, dus daar word je niet ziek van.)
nou mijn zoon had een beetje hetzelfde. Is nu 3,5 jaar. Bij hem is het voornamelijk gemakzucht. Van mama helpt wel, dan gaat het een stuk sneller. Wat ik bijv. met uitkleden doe is ik help hem met z'n trui ofzo, maar dan loop ik weg en dan zeg ik van "zo ga jij eens proberen je broek zelf te doen, ik ben zo weer terug". In het begin kijkt ie je waarschijnlijk raar aan, maar maakt ie er een sport van om het zelf en zo snel mogelijk te doen. Je moet hem natuurlijk geen onmogelijk iets laten doen, maar bij mij werkt dit erg goed. Van dat kan je wel, laat maar eens zien! en ik krijg echt af en toe ook te horen van moet jij maar doen, of ik kan het niet. Maar dan hou ik gewoon vol en zeg van Jij gaat dit doen, en als het echt niet gaat dan roep je.
quote:reizigster2004 schreef op 13 oktober 2010 @ 23:03:

Volgende maand wordt hij 4

Ik heb vorige week zo'n stickerkaart gebruikt voor het goed meewerken met aankleden. Dat werkte toen wel goed, maar toen de kaart vol was en de beloning (een ijsje als toetje) binnen was, was de motivatie direct weer over. Moet je dan met zo'n systeem gewoon door blijven gaan?Volgens mij wordt zo'n systeem gebruikt totdat er geen reden meer is om het te doen. Dus als het werkte, zou ik het gewoon herhalen.
Als hij iets wil bv drinken ook zeggen dat je dat niet kan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:ambra schreef op 13 oktober 2010 @ 23:06:

omdraaien: nee dat kan jij niet, daar ben je veel te klein voor! Mijn buurman was daar een meester in toen hun en onze kinderen klein waren, ze vlogen om het wel te doen. Hij verbood het ze dus gewoon, pakte schoentjes af en begon er zelf aan.

Komisch om te zien en het werkte. Je moet er alleen niet bij lachen!Ja!!! werkt ook als een trein! Maar stalen gezicht houden....
Zucht. Zou willen dat die van net twee es zou zeggen dat ze iets niet kan, dan zou het tempo hier soms een tikje hoger liggen.
quote:nouschi schreef op 13 oktober 2010 @ 23:09:

Als hij iets wil bv drinken ook zeggen dat je dat niet kan.Gaat ie zeggen dat je een sticker krijgt als je het toch doet.
quote:fleurtje schreef op 13 oktober 2010 @ 23:11:

[...]

Gaat ie zeggen dat je een sticker krijgt als je het toch doet.
Hmmm, hier staan wel wat dingen bij die ik eens ga proberen.

Idd, zeggen dat hij er te klein voor is en zeggen dat ik iets niet kan. Dat laatste heb ik trouwens al wel eens gedaan en toen kreeg ik als antwoord: "Ja hoor, dat kun je best, probeer maar eens" haha.

Met humor kom ik meestal wel ver bij hem, heb er alleen niet altijd zin in. Als we 's ochtends om 7 uur aan het aankleden zijn staat mijn hoofd nou eenmaal niet naar grapjes over muizen die z'n tenen komen opeten als hij niet gauw z'n sokken aantrekt etc.
..
quote:fleurtje schreef op 13 oktober 2010 @ 23:11:

[...]

Gaat ie zeggen dat je een sticker krijgt als je het toch doet.Ik ben gek op stickers, echt. Zou voor mij heel goed werken
quote:reizigster2004 schreef op 13 oktober 2010 @ 23:12:

Hmmm, hier staan wel wat dingen bij die ik eens ga proberen.

Idd, zeggen dat hij er te klein voor is en zeggen dat ik iets niet kan. Dat laatste heb ik trouwens al wel eens gedaan en toen kreeg ik als antwoord: "Ja hoor, dat kun je best, probeer maar eens" haha.

Met humor kom ik meestal wel ver bij hem, heb er alleen niet altijd zin in. Als we 's ochtends om 7 uur aan het aankleden zijn staat mijn hoofd nou eenmaal niet naar grapjes over muizen die z'n tenen komen opeten als hij niet gauw z'n sokken aantrekt etc.En als jij dat tegen hem zegt?
Ja, dat zeg ik dus regelmatig tegen hem, dus dat antwoord kreeg ik ook terug toen ik zei dat ik iets niet kon. Wijsneus...
..
Vermoedelijk reageert het kind zo omdat mama dat ook altijd zegt, denk ik dan.

Als je de tijd hebt kan je ook eens proberen het erbij te laten. Kan jij je broek niet aandoen? Jeetje. Ik ga zo naar de winkel, ga je dan in je onderbroek mee?
quote:misspoez schreef op 13 oktober 2010 @ 23:20:

Vermoedelijk reageert het kind zo omdat mama dat ook altijd zegt, denk ik dan.

Als je de tijd hebt kan je ook eens proberen het erbij te laten. Kan jij je broek niet aandoen? Jeetje. Ik ga zo naar de winkel, ga je dan in je onderbroek mee?Hmm, zou die van twee hier dus doen. Is al een keer met zwembroek over spijkerbroek de deur uit gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven