Kind 4 jaar vaak boos!

29-08-2012 15:50 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van bijna 4 jaar.

Het is eigenlijk een kei lief mannetje, maar de laatste tijd reageert hij nogal overdreven als hij iets niet mag of als hij iets moet doen wat hij niet wil.

Dan wordt ie boos schopt ergens tegenaan en gaat ie schreeuwen en schelden... stomme papa.

Nou ben ik daar niet zo snel van onder de indruk, maar hij schijnt niet te beseffen wanneer het echt genoeg is geweest.

Ik geef 'm een paar keer een waarschuwing en zet 'm dan als dat niet werkt in de hoek met een kookwekkertje.

Als ie dan weer rustig is als de tijd voorbij is dan mag ie uit de hoek.

maar 5 minuten later staat ie er weer in!!!! en dat een aantal keer achter elkaar. Snapt een kind dat niet dat als ie stout is dat ie in de hoek moet? Na dat een aantal keer gedaan te hebben heb ik het ook wel gehad en dan word ik ook boos, maar dan begint het pas.

Ik mag volgens hem niet boos zijn en geen ruzie maken! Ik leg 'm dan uit dat ik geen ruzie maak, maar dat ik wel boos word omdat ie echt niet luisterd. Nu heeft ie sinds kort ook, dat als ik zeg dat ie in de hoek moet na een aantal keer waarschuwen, dat als ik opsta om hem in de hoek te zetten. Hij helemaal wegkruipt en roept papa nee papa niet doen!!! Alsof ik 'm iets wil aandoen?!?! Voel me dan wel erg lullig!!! Ik heb 'm nog nooit een tik of iets gegeven.

Ik weet dan soms echt niet wat ik moet doen.

Als het uiteindelijk dan allemaal weer goed is... Vraagt ie na 5 minuten of ie een snoepje mag?!?!? Uhm nee....

En dan begint het weer van voor af aan...

Iemand tips? Of doe ik iets fout?

Opvoeden is echt serieus het moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen zeg.

Gr. Jeff
Een kind in mijn omgeving vertoont dit gedrag ook. Dat meisje wordt mishandeld...
En wat wil je nu suggereren Marahbloem? Ik herken er nl. wel iets in het verhaal voor wat betreft mijn dochter.....
Sommige kinderen hebben een moeilijk karakter. Geduldig en consequent blijven is volgens mij het enige wat werkt. En afleiding
Tja,daarom zeggen moeders:ik hang de vlag uit als hij/zij naar school gaat.

Bij mij hebben ze het allebei gehad,te groot voor de peuterspeelzaal,en ontzettend driftig en vervelend thuis.

Wat me wel verontrust is dat papa niet doen,en stomme papa verhaal.

Oh,je nick is jeffrey,je bent waarschijnlijk de papa?

Oh nee, je profiel zegt dat je een vrouw bent.
Waarom Ladytruckster? Mijn dochter roept zo vaak 'stomme mama of pappa'.
quote:evelynsalt schreef op 29 augustus 2012 @ 15:57:

Waarom Ladytruckster? Mijn dochter roept zo vaak 'stomme mama of pappa'.Tegen mama roepen:papa niet doen,stomme papa vind ik toch verontrustend....
Ik hoop serieus dat dat niet zo bedoeld was marahbloem.

Mijn andere zoontje heeft van zo'n gedrag juist helemaal geen last.

Mijn moeder heeft nog niet zo'n lange tijd zelfmoord gepleegd waarvan ik nogal was aangeslagen.

Ik heb daardoor wel een tijdje een wat korter lontje gehad, maar ik zal mijn kinderen NOOIT mishandelen.
Voldhouden!! Je doet t fantastisch! Het enige wat ik kan bedenken, is dat je het niet 'goedmaakt' na dr straf. Anders even hulp zoeken bij een opvoedpoli ofzo.. Zij zijn er om te helpen!
quote:ladytruckster schreef op 29 augustus 2012 @ 15:58:

[...]

Tegen mama roepen:papa niet doen,stomme papa vind ik toch verontrustend....Misschien is TO gescheiden ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
en ik ben wel de pappa :-)

Ik weet gewoon niet hoe ik het profiel moet veranderen...
Ik vind stomme papa juist een heel gezonde reactie. Betekent Een: ze voelen zich veilig om dit te zeggen en twee: is er dus automatisch ook een leuke papa!
quote:Juffie88 schreef op 29 augustus 2012 @ 16:00:

Ik vind stomme papa juist een heel gezonde reactie. Betekent Een: ze voelen zich veilig om dit te zeggen en twee: is er dus automatisch ook een leuke papa!

Hij is gelukkig ook niet alleen maar stout hoor!!!

Het merendeel is ie superlief en is ie niet bij me weg te slaan.

Hij heeft alleen erg veel moeite met corrigeren als iets niet mag of stout is.
quote:jeffreyb schreef op 29 augustus 2012 @ 16:00:

en ik ben wel de pappa :-)

Ik weet gewoon niet hoe ik het profiel moet veranderen...

Ohhhhh ja,dan wordt het een ander verhaal,als jij de papa bent.

Tja.... ik denk dat het gewoon een fase is,hoewel leuk is anders.

Net als beuter (de "nee"fase,tussen baby en peuter)puberteit,nu peuterpuberteit,en straks kleuterpuberteit...........en als ze dat allemaal overleefd hebben,de ECHTE puberteit

En het moeite met corrigeren is ook logisch toch?

Welk kind vind het nu leuk straf te krijgen?

Misschien kan je hem beter belonen voor goed gedrag,en het slechte proberen te negeren? Dat werkte bij mijn zoontje heel erg.
Ja hoor ze worden allemaal mishandeld als ze stomme papa zeggen

Mijn dochter roept soms ook 'stomme mama' en soms brult ze heel de boel bij elkaar. Gebeurt vooral als ze moe is.
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 29 augustus 2012 @ 16:09:

Ja hoor ze worden allemaal mishandeld als ze stomme papa zeggen

Mijn dochter roept soms ook 'stomme mama' en soms brult ze heel de boel bij elkaar. Gebeurt vooral als ze moe is.Dat zeg ik niet,maar als je zoals ik,ervan uit gaat dat mama dit topic opent,vond ik het wel verontrustend dat kind bij straf in een hoekje kruipt en niet doen papa roept ja!
Ik doe juist heel veel met mijn kinderen.

Misschien wel teveel? Zodra ik thuis ben zitten mijn 2 zoontjes alleen maar bij mij... Mamma hoort dan volgens mij bij het decor of zo... Soms ook wel lastig... want papa moet alles doen van de kinderen... pappa spelen... pappa kont afvegen.... pappa aankleden.... Als ik dan zeg vraag maar even aan mamma dan is het weer huilen...
Haha, ik kreeg laatst nog te horen "jij bent de stomste mama van de hele wereld en nu ben ik nooit meer je kind!!" Reden was dat ze geen snoepje mocht. En gelijk heeft ze: als je 4 bent en je wil iets heeeeel erg graag, dan vindt je degene die je daarin dwarsboomt even oprecht heeeeel erg stom.

En vijf minuten later was ik weer de allerallerliefste mama.

Kortom: lastig maar normaal gedrag. Niet te veel en te beladen corrigeren werkt hier prima, als het even kan liever proberen af te leiden of een positieve draai aan de dingen te geven. Op deze leeftijd beginnen ze net écht te leren dat dingen niet mogen, maar zijn ze meestal nog niet in staat hun impulsen te bedwingen. En zeker boosheid is dan gewoon moeilijk in te houden, vooral als een kindje flink wat pit en energie heeft. Ga maar na, veel volwassenen kunnen zich al niet inhouden als de dingen niet lopen zoals ze willen, en vloeken en tieren dan. Ook niet zoals het hoort, weten ze allemaal, maarja...... Dus verwacht niet te veel van een vierjarige!

Maarrrr..... lastig is het wel, succes!
Oooh zo. Maar ik dacht op de openingspost afgaande al dat het een man was dus ik vond het dan een zeer rare opmerking
Ik vind dat je je kind geen verklaring hoeft te geven als jij boos bent.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk verwoord. Natuurlijk moet het bij je kind wel doordringen waarom je boos bent. Maar nu komt het over alsof jij van je kind niet boos mag zijn. Jouw kind bepaalt niet of jij boos bent, jij bent de ouder. Daarentegen bepaal jij wel of jouw kind boos mag zijn, want ook hier weer jij bent de ouder.

Wij passen ook de time-out toe. Werkt hier wel, kind is 4 jaar dus 4 volle minuten zouden moeten werken. Dus helaas geen advies.
Ik heb gisteren nog gevraagd aan m'n dochter waarom ze soms zo boos reageert. Ze dacht er zelf ook wel eens over en ze wist het ook niet precies 'het komt gewoon' zei ze. Helpt mij wel weer bij het relativeren
quote:eiland schreef op 29 augustus 2012 @ 16:19:

Jouw kind bepaalt niet of jij boos bent, jij bent de ouder. Daarentegen bepaal jij wel of jouw kind boos mag zijn, want ook hier weer jij bent de ouder.

.Ik vind dat geen enkel mens bepaalt of een ander mens boos is! Volwassene of kind, maakt niks uit. Wel kan je als ouder grenzen stellen aan de manier waarop een kind boosheid uit. Overigens mag een kind dat wat mij betreft andersom ook.
quote:eiland schreef op 29 augustus 2012 @ 16:19:

Ik vind dat je je kind geen verklaring hoeft te geven als jij boos bent.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk verwoord. Natuurlijk moet het bij je kind wel doordringen waarom je boos bent. Maar nu komt het over alsof jij van je kind niet boos mag zijn. Jouw kind bepaalt niet of jij boos bent, jij bent de ouder. Daarentegen bepaal jij wel of jouw kind boos mag zijn, want ook hier weer jij bent de ouder.

Wij passen ook de time-out toe. Werkt hier wel, kind is 4 jaar dus 4 volle minuten zouden moeten werken. Dus helaas geen advies.

Dat vind ik ook.... Het mannetje zelf jammergenoeg niet.

Waarom mag ik dat niet en jij wel???

De time-out doen we ook sinds een paar maanden.

Hij mag dan in de hoek staan met voor 'm een kookwekkertje die ik op 3 minuten heb staan... Vind alleen dat ie er nogal vaak in moet staan.

Dat kan opzich nog wel... maar vooral het brutale gedrag vind ik minder... Scheldwoorden die die ooit ergens heeft gehoord... Ook wel grappige dingen die die zegt omdat ie denkt dat het schelden is...
Het is trouwens niet dat ik bepaal of ie boos mag zijn...

Maar wel dat ie niet brutaal mag zijn..
Opvoeden en consequent zijn is toch maar een lastig baantje :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven