Kind 4 jaar vaak boos!

29-08-2012 15:50 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van bijna 4 jaar.

Het is eigenlijk een kei lief mannetje, maar de laatste tijd reageert hij nogal overdreven als hij iets niet mag of als hij iets moet doen wat hij niet wil.

Dan wordt ie boos schopt ergens tegenaan en gaat ie schreeuwen en schelden... stomme papa.

Nou ben ik daar niet zo snel van onder de indruk, maar hij schijnt niet te beseffen wanneer het echt genoeg is geweest.

Ik geef 'm een paar keer een waarschuwing en zet 'm dan als dat niet werkt in de hoek met een kookwekkertje.

Als ie dan weer rustig is als de tijd voorbij is dan mag ie uit de hoek.

maar 5 minuten later staat ie er weer in!!!! en dat een aantal keer achter elkaar. Snapt een kind dat niet dat als ie stout is dat ie in de hoek moet? Na dat een aantal keer gedaan te hebben heb ik het ook wel gehad en dan word ik ook boos, maar dan begint het pas.

Ik mag volgens hem niet boos zijn en geen ruzie maken! Ik leg 'm dan uit dat ik geen ruzie maak, maar dat ik wel boos word omdat ie echt niet luisterd. Nu heeft ie sinds kort ook, dat als ik zeg dat ie in de hoek moet na een aantal keer waarschuwen, dat als ik opsta om hem in de hoek te zetten. Hij helemaal wegkruipt en roept papa nee papa niet doen!!! Alsof ik 'm iets wil aandoen?!?! Voel me dan wel erg lullig!!! Ik heb 'm nog nooit een tik of iets gegeven.

Ik weet dan soms echt niet wat ik moet doen.

Als het uiteindelijk dan allemaal weer goed is... Vraagt ie na 5 minuten of ie een snoepje mag?!?!? Uhm nee....

En dan begint het weer van voor af aan...

Iemand tips? Of doe ik iets fout?

Opvoeden is echt serieus het moeilijkste wat ik ooit heb moeten doen zeg.

Gr. Jeff
quote:jeffreyb schreef op 29 augustus 2012 @ 16:25:

[...]

De time-out doen we ook sinds een paar maanden.

Hij mag dan in de hoek staan met voor 'm een kookwekkertje die ik op 3 minuten heb staan... Vind alleen dat ie er nogal vaak in moet staan.

Dat kan opzich nog wel... maar vooral het brutale gedrag vind ik minder... Scheldwoorden die die ooit ergens heeft gehoord... Ook wel grappige dingen die die zegt omdat ie denkt dat het schelden is...

Lekker negeren. Hij doet het alleen maar omdat hij er reactie mee kan uitlokken. Met elke reactie die je geeft voedt je zijn gedrag, en "leer" je hem in feite dat - als hij de boel op z'n kop wil hebben - hij alleen maar hoeft te gaan schelden en brutaal te doen. Je geeft hem daarmee eigenlijk een machtsmiddel in handen! Want de boel op z'n kop, dat wil een vierjarige nog wel eens. Zeker op momenten dat hij boosheid voelt.

natuurlijk kan niet alles genegeerd worden, maar vraag je iedere keer oprecht af of het wel echt nodig is om te corrigeren. Vaak is "geen aandacht krijgen" op den duur ook een reden om bepaald gedrag te stoppen, en dan heb je niet die hele strijd gehad.
Heb je al eens humor geprobeerd ipv de hoek?

Dus als hij zeg stomme papa, dan zeg jij, nou wat een stomme papa, moet ik in de hoek?

En vervolgens lachen gieren brullen en er over praten?

Tegenovergestelde psychologie enz. Al geprobeerd.

Of gewoon eens bedenken waarom je nou eigenlijk nee zegt?

Verder pick tour Battles en concentreer je op het leuke en ga daarop verder, probeer de situatie te verleggen, aandacht ergens anders op richten, iets meer in de schoenen van je kind gaan staan?

Ik roep maar wat, probeer het eens.
Overigens zou ik zelf de hele time-out en alles wat op straf lijkt rigoureus afschaffen. Gewoon negeren, of het kind oppakken en wegzetten als je 'm even echt niet kan gebruiken. Laten uitrazen, zelf een keer balen, proberen er weer een positieve draai aan te geven, het hele gebeuren weer vergeten en opnieuw beginnen.

Werkt heus niet altijd, maar geen enkele vierjarige zal 24/7 modelgedrag vertonen, dat wil je ook niet.
En je kind zit vast net weer op school, is gewoon moe en boos, door school, veel dingen moeten en dan gaan ze thuis nog wel eens even los, kijk of er iets aan de hand is op school of dat het alleen vermoeidheid is.

Boosheid thuis is heel makkelijk en veilig en vaak is er meer aan de hand, iets kleins, zoals de juf of Pietje was boos of niet eerlijk en soms speelt er meer, hou daar ook rekening mee, dat dat mee kan spelen, hoeft niet btw, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
Ik herken het ook van die leeftijd. Zo tussen drie en een half en vier jaar. Nog net niet op school, maar al wel het kvd/psz ontgroeien.

De wereld word begrijpelijker, uitproberen steeds interessanter.

Dingen als straf en time-out werkten hier voor geen meter. Ik ben toch meer van even uithuilen en uitrazen. Naderhand weer even knuffelen, grapje ertegenaan en/of napraten en weer doorgaan. Of benoemen dat het zo vervelend is om boos te zijn en zo fijn dat we er weer uit zijn. Ik lette op of ze zich geen pijn deden in boosheid.

Mijn ervaring is dat als ze dan echt op school beginnen dit wel weer overgaat ( en dan komen er weer andere dingen ).

Sterkte, nog even doorbijten
Oh dat zegt mijn dochter ook weleens! Dat ze niet weet waardoor het komt dat ze zo boos is. Of verdrietig.
quote:zusenzoo schreef op 29 augustus 2012 @ 16:34:

Heb je al eens humor geprobeerd ipv de hoek?

Dus als hij zeg stomme papa, dan zeg jij, nou wat een stomme papa, moet ik in de hoek?

En vervolgens lachen gieren brullen en er over praten?

Huh??
quote:jeffreyb schreef op 29 augustus 2012 @ 16:17:

Ik doe juist heel veel met mijn kinderen.

Misschien wel teveel? Zodra ik thuis ben zitten mijn 2 zoontjes alleen maar bij mij... Mamma hoort dan volgens mij bij het decor of zo... Soms ook wel lastig... want papa moet alles doen van de kinderen... pappa spelen... pappa kont afvegen.... pappa aankleden.... Als ik dan zeg vraag maar even aan mamma dan is het weer huilen...Wat doet ze wel m.b.t. de opvoeding?
quote:jeffreyb schreef op 29 augustus 2012 @ 15:58:

Mijn moeder heeft nog niet zo'n lange tijd zelfmoord gepleegd waarvan ik nogal was aangeslagen. TO
Thx voor alle reacties

Het is ook niet dat ik een onhandelbaar kind heb. Integendeel.

Vind alleen dat ie wat overdreven reageert op sommige dingen.

Het is al zeker niet de bedoeling dat ie zo'n model kindje word.

Maar hij mag wel weten wat voor gedrag ik niet accepteer.

Er zitten gelukkig wel een hoop bruibare tips tussen die ik ga proberen.

Dat van het met humor oplossen doe ik nu ook wel vaker. Maar niet alles

Kan ik daarmee oplossen. Niet alles is een grapje...

Misschien is het wel echt weer ff een fase. Hij mag over een paar weken voor het

eerst na school en dan veranderd er wel weer een hoop.

In ieder geval... bedankt voor de reacties
@daydream... thx

En mamma is heel lief en doet hetzelfde als ik hoor...

Maar het zijn echt pappas kindjes :-)
quote:daydream schreef op 29 augustus 2012 @ 17:01:

[...]

Huh??

Volgens mij ben ik erg onduidelijk.

Als het kind boos is en stomme papa zegt, ga dan eens anders reageren ipv boos, probeer eens mee te gaan met het kind, neem het eens serieus en wees eens de stomme papa de hoek moet, want..... Vul maar in.

Dit geeft een ingang om te praten of om gewoon de situatie om te buigen zodat hij niet uit de hand loopt en weer in de hoek eindigt.
quote:zusenzoo schreef op 29 augustus 2012 @ 16:41:

En je kind zit vast net weer op school, is gewoon moe en boos, door school, veel dingen moeten en dan gaan ze thuis nog wel eens even los, kijk of er iets aan de hand is op school of dat het alleen vermoeidheid is.

Boosheid thuis is heel makkelijk en veilig en vaak is er meer aan de hand, iets kleins, zoals de juf of Pietje was boos of niet eerlijk en soms speelt er meer, hou daar ook rekening mee, dat dat mee kan spelen, hoeft niet btw, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.Hij is bijna 4,dus zit nog niet op school lijkt me?
Ik las 4, dan is kind dus gewoon juist echt toe aan school
heel herkenbaar, mijn zoon van bijna 4 test ook zijn (en mijn) grenzen af.

Heb geen tips, ga er op dezelfde manier mee om als jij!

Ik vertel hem wel wat hij voelt zoals, ik snap dat je nu boos bent omdat je geen snoepje krijgt, maar je hebt er net al 1 op. Of soms als hij gilt moedig ik hem aan om harder te gillen, werkt altijd, hij is meteen stil (nee mama, ik kan niet harder gillen)

Succes
anoniem_40041 wijzigde dit bericht op 29-08-2012 19:40
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Onze zoon heeft bij periodes ook erg veel boze buien. Hij lijkt dit aan de ene kant te doen om uit te dagen, aan de andere kant lijkt het met frustraties te maken te hebben.

Vorig jaar zomer waren we net verhuisd, was hij moe en aan vakantie toe, was hij wat onzeker over vriendjes en ging er vast nog meer in zijn hoofd om waar ik geen weet van had. Bij te boze buien zetten we hem heel consequent in de gang, een aanpak waar ik nog steeds achter sta. Waar we geen rekening mee hadden gehouden was dat hij ineens een groot deel van de dag onder de tafel zat (bang voor zijn eigen boze buien of voor straf?).

Aanvullend op ons consequente gedrag zijn we heel veel met hem gaan praten. Niet tijdens de boze buien, maar op ontspannen momenten, in de auto, op de fiets, tijdens het eten en vooral 's avonds voor het slapen gaan. Over de verhuizing, zijn vriendjes, hoeveel we van hem houden, hoe zijn boze buien op anderen over komen, van alles en nog wat. En juist dat praten in cominatie met consequent zijn zorgde dat hij langzamerhand steeds minder boos werd.

Ik weet natuurlijk niet of dit voor jouw zoon ook helpt, maar wanneer je zoon kan praten over wat hem bezig houdt scheelt dat misschien in zijn frustraties....
-
anoniem_17172 wijzigde dit bericht op 30-08-2012 11:15
Reden: dubbel
% gewijzigd
Mijn zoon van nu 6 jaar wordt erg veel (en onnodig) boos als hij moe en/of gespannen is. Straffen werkt dan niet, praten (als hij weer aanspreekbaar is ) en vroeg naar bed helpen een stuk beter. Achteraf is er altijd wel iets aan te wijzen waardoor hij niet lekker in zijn vel zat (spanning voor afzwemmen, overlijden van mijn oma, ruzie met een vriendje).

Nu is school ook net weer begonnen (hier gaan ze pas met 6 jaar naar de echte school) en dat is (te) spannend, hij is moe, kortom het is weer helemaal mis momenteel.

MIsschien reageert jouw zoon ook zo op bepaalde dingen. Je schreef over de zelfmoord van oma. Krijgt hij hier niet ongemerkt meer van mee dan je vermoedt?
Ik denk wel dat hij ongewild meer mee heeft gekregen van het overlijden van oma dan dat ik zou willen.

Mijn zoontje is hoort en ziet alles! Soms denk ik dat iets niet heeft gehoord en dan hoor ik het laterna ineens uit zijn mond terug. Moet wel opletten met wat ik zeg want hij krijgt meer mee dan ik denk :-)

Ben al lang blij om te lezen dat het gewoon "normaal" gedrag is voor deze leeftijd.

Voor de rest is het gewoon een lief manneke hoor...

Denk ook wel dat ie gewoon echt toe is aan school....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven