Kind doet verontrustende uitspraak

25-08-2019 20:26 180 berichten
Geheel tegen mijn eigen gewoonte in heb ik besloten dit topic leeg te halen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2019 18:25
Reden: maatregelen genomen ivm leeghalen OP
95.75% gewijzigd
Bedankt, ik heb mijn antwoord. Het zal vast de vermoeidheid en de hitte zijn geweest. Nee, we zijn geen perfecte ouders, soms wellicht iets té consequent, maar altijd met het welzijn van onze zoon in het achterhoofd.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
25-08-2019 20:28
Waarom mocht hij geen ijs?
Wat een rare vraag in relatie tot het onderwerp. Bizar zelfs.
Bergje65 schreef:
25-08-2019 20:49
Wat een rare vraag in relatie tot het onderwerp. Bizar zelfs.
Ja vond ik ook.

Echter ik lees/ leer hier dat je een vervelend zeurend kind vooral zijn zin moet geven en dus gewoon het ijs had moeten geven.
En nog even over dat ijs: Misschien kun je zelf water ijsjes maken die minder zoet zijn/minder suikers bevatten. Dan heeft hij toch de verkoeling en wordt hij niet misselijk.
Ik ben ook wel eens in een ‘nee’ van een kleuter verstrikt geraakt met een drama tot gevolg. Kinderen roepen wel eens dit soort dingen, zeker de wat gevoelig aangelegde dramaqueens. Zaak bij jou om te bekijken of je de nee-kaart misschien te vaak of te snel speelt.
gizzmo-returns schreef:
25-08-2019 20:50
Ja vond ik ook.

Echter ik lees/ leer hier dat je een vervelend zeurend kind vooral zijn zin moet geven en dus gewoon het ijs had moeten geven.
Jij vind het zeuren als een kind het warm heeft en zin heeft in iets kouds?
Theamuts schreef:
25-08-2019 20:55
Jij vind het zeuren als een kind het warm heeft en zin heeft in iets kouds?
Hij had het diverse keren gevraagd en nee gekregen. Dus ja, dan vind ik dat zeuren.
Water is ook koud.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 20:58
3.89% gewijzigd
Theamuts schreef:
25-08-2019 20:55
Jij vind het zeuren als een kind het warm heeft en zin heeft in iets kouds?

Ten eerste: je bent conclusies aan het trekken die niet kloppen.

Ten tweede: heb je ook nog inhoudelijke tips of is je enige doel in dit topic om het vooral constant over dat ijs te hebben terwijl mijn vraag over die opmerking van mijn zoon gaat?
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 20:57
Ten eerste: je bent conclusies aan het trekken die niet kloppen.

Ten tweede: heb je ook nog inhoudelijke tips of is je enige doel in dit topic om het vooral constant over dat ijs te hebben terwijl mijn vraag over die opmerking van mijn zoon gaat?
Doe wat aan je eigen angsten.
Klopt het inderdaad dat hij alles vergeet? Het klinkt voor mij een beetje of hij onzeker is dat hij steeds dingen niet kan onthouden. Of heb je dat nooit eerder gemerkt?
MinkeDeWit schreef:
25-08-2019 20:53
Ik ben ook wel eens in een ‘nee’ van een kleuter verstrikt geraakt met een drama tot gevolg. Kinderen roepen wel eens dit soort dingen, zeker de wat gevoelig aangelegde dramaqueens. Zaak bij jou om te bekijken of je de nee-kaart misschien te vaak of te snel speelt.

Ja, zo voelde het wel inderdaad.... Als hij het niet zo vaak had gevraagd hadden we wellicht nog wel een ijsje voor hem gekocht,maar hij was zo aan het drammen. Dat willen we gewoon niet belonen met een ijsje. Want als hij op die manier zijn zin gaat krijgen, gaat ie alleen maar vaker drammen. Maar ik vond het tegelijk ook heel erg sneu. Ik zat zelf ook een beetje in dubio, want ik wil dan ook mijn man niet afvallen...
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
25-08-2019 20:49
Wat een rare vraag in relatie tot het onderwerp. Bizar zelfs.
Ach, een TO die van het padje raakt.van een oververhitte kleuter is niet minder bizar
Loekie12345 schreef:
25-08-2019 21:00
Klopt het inderdaad dat hij alles vergeet? Het klinkt voor mij een beetje of hij onzeker is dat hij steeds dingen niet kan onthouden. Of heb je dat nooit eerder gemerkt?

Nee, het tegenovergestelde juist! Hij heeft juist een heel goed geheugen. Hij onthoudt details die ik zelf allang weer ben vergeten.
Het is wellicht het laatste zomerse weekend van het jaar en dan mag ie geen ijs? Vind dat persoonlijk ook raar. Dat had gewoon standaard aangeboden kunnen worden ipv dat het nu als strijd is ingezet. Ipv snoep een ijsje bij dit hete weer. Waterijs is helemaal niet zo calorierijk.
lilalinda schreef:
25-08-2019 21:01
Ach, een TO die van het padje raakt.van een oververhitte kleuter is niet minder bizar

Niet van een oververhitte kleuter hoor. Wel van het feit dat hij zei dat ie niet meer wil bestaan. Dat vind ik een vrij heftige uitspraak.
the_Wicked_Witch schreef:
25-08-2019 20:32
Kinderen kunnen weleens dat soort uitspraken doen. Ik had denk ik gereageerd met iets als, "Joh, we zijn juist hartstikke blij dat jij bestaat. En als je 5 bent wil je soms iets heel graag, daarom vergeet je soms dat je het al gevraagd hebt."

En over tot de orde van de dag. Als jij het groot maakt, wordt het ook groot.
Dat.

Mijn jongste is een enorme driftkop en kan de meest vreselijke dingen roepen. Om zaken die voor mij heel klein zijn en voor hem heel groot.

Even uit laten razen, kort uitleggen en over tot de orde van de dag.
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 21:03
Niet van een oververhitte kleuter hoor. Wel van het feit dat hij zei dat ie niet meer wil bestaan. Dat vind ik een vrij heftige uitspraak.
Als hij dat een keerje in drama zegt niet. Als hij dit blijft herhalen, ook uit het ‘niets’ misschien wel.
Doe wat aan je eigen angsten.
Jeetje, ik ben wel verbaasd hoeveel kinderen blijkbaar altijd maar ijs krijgen als ze daar om vragen.. Geldt dat dan ook voor, zeg, Lego?
Verder: mijn kind zou ook zoiets dramatisch kunnen zeggen. Meestal geef ik haar dan groot gelijk, ze heeft het ook vreselijk moeilijk en ik ben de stomste moeder ooit.
Ik zal over een jaar of 20 wel ontdekken of ik haar daarmee zwaar traumatiseer. Maar ik denk dat het wel meevalt..
Alle reacties Link kopieren
Geef dat kind een ijsje. Jeeeee.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het gaat hier wat mij betreft niet om het zeuren belonen maar het is warm, er is een hitte plan van kracht.
-jolijn- schreef:
25-08-2019 20:33
Er zijn kinderen die op dat soort momenten oprecht denken "ik wou dat ik nooit geboren was" of iets in die orde van grootte.
Dat betekent niet dat je daar veel waarde aan moet hechten. Het betekent vooral dat hij dat ijsje op dat moment zo graag wilde, dat dat voor hem heel groot was.

Maar, ik zou wel afstappen van dat honds-starre "nee is nee". Ik heb er trauma's aan overgehouden in elk geval - vooral omdat het áltijd eerst nee was, dan pas nadenken waarom het eigenlijk per se nee moest zijn - en vervolgens bleef het uit 'consequentheid" dan ook nee als het onzinnig was.
Dat gaf mij als kind het gevoel dat mijn inbreng er niet toedeed. Al zou ik de beste argumenten van de wereld hebben, het zou er niets toedoen.
En net als bij volwassenen is het gevoel van machteloosheid een vreselijk gevoel. Bij kinderen gaat het dan nog om ijsjes, dus in volwassen ogen om niets - maar je legt de basis in zijn denkwijze dat zijn gevoel/argumenten/mening er niets toe doen omdat het 'drammen' is.
Nee is nee is om zeuren te voorkomen en voor de duidelijkheid. Dat jouw ouders blijkbaar altijd op alles nee zeiden maakt niet dat consequent zijn dom is. Ik val echt bijna van mijn stoel van verbazing over hoe men hier blijkbaar allemaal een kind dat meerdere keren vraagt een ijsje geeft omdat hij blijkbaar zo graag wil.
Kan ook anders hoor, consequent zijn. Ik denk er wel over na bij een vraag. Mag ik een ijsje kan meteen een 'ja dat is wel een goed idee' opleveren, of een 'nu niet want we gaan bijna eten, maar vanmiddag wel'. En dan komt er 's middags een ijsje, of als ik het vergeet en er wordt om gevraagd dan komt er een 'goed dat je het onthouden hebt, gaan we dat nu doen'. Als ik echter nee zeg, omdat ik daar redenen voor heb, heb ik geen zin dat nog 50x te moeten zeggen. En als je eerst nee zegt en dan even later toch ja want anders heb je zo'n gezeur aan je hoofd, of is je kind zielig, dan doe je iets fout. Met toch overstag gaan zit je namelijk zeker weten de volgende keer weer met een zeurend kind. En als je je kind zielig vind als het op een hete dag geen ijsje krijgt moet je niet beginnen met nee zeggen.

Maargoed, hier ging de hele vraag natuurlijk niet om, het ging er om of het jochie zich echt zo ongelukkig voelde. Ik snap dat je er van schrok TO, maar moe + hangerig + heet lijdt weleens tot rare uitspraken. Ik zou dus gewoon morgen als hij fit is er nog eens op terugkomen, een beetje luchtig, over wat hij voelde, om er achter te komen wat hij echt bedoelde.
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 21:01
Nee, het tegenovergestelde juist! Hij heeft juist een heel goed geheugen. Hij onthoudt details die ik zelf allang weer ben vergeten.
Oke gelukkig, anders was er meer reden voor zorgen. Misschien af en toe een complimentje geven daarvoor?

Verder weet ik niet waarom iedereen zo'n probleem heeft dat hij geen is mocht. Dat lijkt me in de post wel het minst belangrijke.

Overigens een goede tip voor het warme weer: Maak zijn T-shirt (gedeeltelijk) nat. Dan blijft hij langere tijd lekker koel en is zijn huis toch beschermd tegen de zon (mocht er geen schaduw zijn).
Suðri schreef:
25-08-2019 21:04
Als hij dat een keerje in drama zegt niet. Als hij dit blijft herhalen, ook uit het ‘niets’ misschien wel.
Doe wat aan je eigen angsten.

In principe doe ik dat ook. Namelijk door het hier te checken en verder te proberen te verdragen dat ik me hier onrustig over voel. Als ik mijn gevoel zou volgen zou ik er heel lang met hem over praten. Maar dat doe ik dus niet, omdat ik zelf toch ook hoop dat het gewoon een moment-opname is. Maargoed, ik heb zelf mijn eerste zelfmoord-opmerking (ook) gemaakt rond dezelfde leeftijd als mijn zoon nu is, dus ja, ik neem zulke opmerkingen wel serieus.
TsumTsum schreef:
25-08-2019 21:06
Het gaat hier wat mij betreft niet om het zeuren belonen maar het is warm, er is een hitte plan van kracht.
Water volstaat prima
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 21:08
In principe doe ik dat ook. Namelijk door het hier te checken en verder te proberen te verdragen dat ik me hier onrustig over voel. Als ik mijn gevoel zou volgen zou ik er heel lang met hem over praten. Maar dat doe ik dus niet, omdat ik zelf toch ook hoop dat het gewoon een moment-opname is. Maargoed, ik heb zelf mijn eerste zelfmoord-opmerking (ook) gemaakt rond dezelfde leeftijd als mijn zoon nu is, dus ja, ik neem zulke opmerkingen wel serieus.
Zoek hulp in het echte leven i.p.v. een forum. Daarbij is jouw zoon jou niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven