Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 19:48:

Missprincessa, het ís ook absoluut niet bijzonder! 15-20% is hoog-sensitief, daarnaast is dus nog een deel meer-sensitief. Absoluut niet speciaal of bijzonder en al helemaal geen 'etiket'.

Je kent meer dan 5 mensen neem ik aan, dus je kent ook meer mensen die hoog-sensitief zijn dan die 5 die je zo vervelend vindt.

Daar weet je het alleen niet van. En die vind je blijkbaar dus ook niet zo stront-vervelend.

Ik blijf het jammer vinden dat je een grote groep (15 tot 20 per 100 mensen) afdoet als irritant, zweverig, zielig, zeurderig, etc. etc., omdat je toevallig 5 mensen kent die zeggen hoog-sensitief te zijn en die jij vervelend vindt.

Dat is toch onlogisch?

Ik heb het over de 5 die zichzelf HSP noemen, dat er daarnaast nog veel mensen zijn die heel gevoelig zijn (en misschien ook wel HSP zijn...ook al gebruik ik dat woord liever niet, omdat het voor mij een nare bijsmaak heeft) geloof ik best wel, maar zij noemen zichzelf niet zo en brengen het ook niet te pas en te onpas naar voren.

Iemand anders had het hier over een soort karaktereigenschap en/of talent, daar kan ik me wel in vinden. Maar die benoem/gebruik/misbruik je toch ook niet meerdere keren per dag? Zodra iemand mij elke keer verteld hoe mooi/lelijk/onzeker/lief/extravert/verlegen hij/zij wel niet is, hoe bijzonder dat wel niet is, hoe iedereen daar vooral rekening mee moet houden en dat zijn/haar leven daardoor zo moeilijk is, nou dan haak ik af hoor.

Of HSP nou 'echt' is of niet, het trekt dat soort mensen gewoon aan (en daarvoor hoeven ze niet eens echt HSP te zijn) en dat is ook precies de groep die ermee te koop loopt en dus automatisch de groep die 'men' ziet.

Het geeft mij in ieder geval een ontzettend nare bijsmaak, ik praat dan veel liever in termen van: gevoelig, sociaal, andere mensen goed kunnen aanvoelen, verlegen, op zichzelf etc.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 20:07:

Ik hoop echt dat sommige mensen die zo hard oordelen hun mening een klein beetje aanpassen misschien... of in ieder geval een klein beetje nadenken erover...

Want zo hard reageren omdat je 5 mensen kent die 'vervelend zijn en zeggen HSP te zijn' is echt net zoiets als roepen dat alle Marokkanen crimineel zijn, omdat je er 5 kent die crimineel zijn...Weet je, ik geloof er eerlijk gezegd geen zak van dat mensen als Iris zoveel zweef-types kent die zich allemaal als hoog sensitief bestempelen. Zweef types hanteren geen persoonlijkheidsleer termen, die komen met buddistische termen en noemen zich 'nieuwe wereld' mensen o.i.d. Echt, ik geloof er niets van dat iemand zoveel mensen kent, die erover te lopen blaten dat ze hooggevoelig zijn. Heb jij wel eens een persoonlijkheidstest gedaan? Bij psychologie moesten we er tig doen, om te kijken hoe ze in elkaar steken en hoe ze verschillen en overeenkomen. Dan riepen we ook echt niet de hele dag tegen elkaar wat de uitkomst was. Ik vind het maar wat vooroordelend gebrul, welke echt niet op ervaringen uit directe eigen omgeving komt.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 20:09:

[...]

Moet ik weer met mijn scientific journals aankomen? Het is een gewone term binnen de wetenschap, jij plaatst het steeds in de zweef-context.En met mij doen de andere niet HSP-ers dat ook. Het zijn slechts de HSP-ers die het onderling met elkaar eens zijn dat het een wetenschap is. Lekker makkelijk.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 20:07:

Ik hoop echt dat sommige mensen die zo hard oordelen hun mening een klein beetje aanpassen misschien... of in ieder geval een klein beetje nadenken erover...

Want zo hard reageren omdat je 5 mensen kent die 'vervelend zijn en zeggen HSP te zijn' is echt net zoiets als roepen dat alle Marokkanen crimineel zijn, omdat je er 5 kent die crimineel zijn...Gamayun, helaas zijn er hier niet zo heel veel topics waar open en/of genuanceerd wordt gediscussieerd. Kijk eens op hooggevoelig.com, daar zijn de meningen iets minder hard. En van vrouw tot vrouw, pick your battles
Misschien noemen ze zichzelf niet zo, omdat ze het simpelweg niet weten? Ik weet er ook nog maar sinds kort over. Of misschien noemen ze zichzelf niet zo, omdat ze dit soort discussies lezen en geen zin hebben zich te moeten verdedigen en uit te moeten leggen dat ze geen 'zweefteef' zijn?

En Iris, je leest dus verkeerd. Ik was geen verlegen, onzeker kind. En op de introvert/ extravert schaal, scoor ik redelijk in het midden. (tegenwoordig iets meer richtig extravert.)
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Missprincesa schreef op 18 juli 2011 @ 20:12:

Of HSP nou 'echt' is of niet, het trekt dat soort mensen gewoon aan (en daarvoor hoeven ze niet eens echt HSP te zijn) en dat is ook precies de groep die ermee te koop loopt en dus automatisch de groep die 'men' ziet.

Het geeft mij in ieder geval een ontzettend nare bijsmaak, ik praat dan veel liever in termen van: gevoelig, sociaal, andere mensen goed kunnen aanvoelen, verlegen, op zichzelf etc.Ook prima, dat zijn ook allemaal varianten/synoniemen voor de standaardindelingen van karakter eigenschappen. Als hsp dan zulke ideeen en reacties oproept, dan maar vermijden en anders benoemen. Het grappig is dat het gewoon op hetzelfde neerkomt, maar het jasjes doet een hoop blijkbaar.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 20:12:

[...]

Weet je, ik geloof er eerlijk gezegd geen zak van dat mensen als Iris zoveel zweef-types kent die zich allemaal als hoog sensitief bestempelen. Zweef types hanteren geen persoonlijkheidsleer termen, die komen met buddistische termen en noemen zich 'nieuwe wereld' mensen o.i.d. Echt, ik geloof er niets van dat iemand zoveel mensen kent, die erover te lopen blaten dat ze hooggevoelig zijn. Heb jij wel eens een persoonlijkheidstest gedaan? Bij psychologie moesten we er tig doen, om te kijken hoe ze in elkaar steken en hoe ze verschillen en overeenkomen. Dan riepen we ook echt niet de hele dag tegen elkaar wat de uitkomst was. Ik vind het maar wat vooroordelend gebrul, welke echt niet op ervaringen uit directe eigen omgeving komt.

Tja dan geloof je het niet.

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben niet zo lang geleden mee geweest naar een Open Dag van een New Age centrum, want ik wilde me er voor openstellen om te zien of het klopte wat ik dacht en ja hoor, het stikte van de HSP-ers, allemaal even zweverig.
Avril en Friezin, jullie hebben beiden gelijk...

En idd, ik gooi mijn big-five score ook niet te pas en te onpas rond .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 20:14:

[...]

Gamayun, helaas zijn er hier niet zo heel veel topics waar open en/of genuanceerd wordt gediscussieerd. Kijk eens op hooggevoelig.com, daar zijn de meningen iets minder hard. En van vrouw tot vrouw, pick your battles Waar niet alleen met je meegepraat wordt bedoel je?
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:15:

[...]

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben niet zo lang geleden mee geweest naar een Open Dag van een New Age centrum, want ik wilde me er voor openstellen om te zien of het klopte wat ik dacht en ja hoor, het stikte van de HSP-ers, allemaal even zweverig.Want jij verwachtte nuchtere Hollandse boer'n jongens uit de klei op een open dag van een New Age centrum?
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 20:14:

[...]

Gamayun, helaas zijn er hier niet zo heel veel topics waar open en/of genuanceerd wordt gediscussieerd. Kijk eens op hooggevoelig.com, daar zijn de meningen iets minder hard. En van vrouw tot vrouw, pick your battles Op die flora wordt er gewoon volledig met elkaar meegeluld. Dat is altijd lekker makkelijk, maar het is geen discussie.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:13:

[...]

En met mij doen de andere niet HSP-ers dat ook. Het zijn slechts de HSP-ers die het onderling met elkaar eens zijn dat het een wetenschap is. Lekker makkelijk.

HSP-ers onderling? Wie dan.

Moet ik dan nog een keer die artikelen plaatsen hier, moet ik een wetenschappelijk artikel naar je mailen. Geschreven door wetenschappers en gepubliceerd in journals waar wetenschappers redigeren, geen HSP-ers. Maar professoren en gepromoveerden. Waarom negeer je eigenlijk mijn eerder geplaatste artikelen? Wat is er zo moeilijk aan, persoonlijkheidsleer is een wetenschap. Daaronder vallen karaktereigenschappen, simpeler kan ik het niet uitleggen. Die artikelen zijn wat ingewikkelder, zijn ook geplaatst in gerenommeerde journals. Kan het morgen vanaf mijn werk zo naar je mailen, dan zie je dat het niet een verzonnen 'dingetje' is. En nogmaals, HSP-ers onderling? Wie dan? Wetenschappers? Is het een complot van wetenschappers, die zichzelf HSP hebben bestempeld en toen maar nep-onderzoeken hebben gedaan? Wel knap dat ze het gepubliceerd hebben gekregen dan.
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 20:19:

[...]

Want jij verwachtte nuchtere Hollandse boer'n jongens uit de klei op een open dag van een New Age centrum?Nee, maar die boerenjongens hebben dan ook geen HSP.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:13:

[...]

En met mij doen de andere niet HSP-ers dat ook. Het zijn slechts de HSP-ers die het onderling met elkaar eens zijn dat het een wetenschap is. Lekker makkelijk.HSP komt waarschijnlijk in de DSM-V die volgend jaar uitkomt. Wetenschap dan toch?
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 20:17:

[...]

Waar niet alleen met je meegepraat wordt bedoel je?Neehoor, ik bedoel topics waar men discussieert en open staat voor elkaars verhaal en mening zonder het met elkaar eens te zijn.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:15:

[...]

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben niet zo lang geleden mee geweest naar een Open Dag van een New Age centrum, want ik wilde me er voor openstellen om te zien of het klopte wat ik dacht en ja hoor, het stikte van de HSP-ers, allemaal even zweverig.Nee, dat geloof ik inderdaad niet. Alsof ze allemaal een stempel op hun voorhoofd hadden of daarover blaten.
Als ik zeg

'Ik voel mensen snel aan, ik heb een groot inlevingsvermogen. Ik ben vrij gevoelig voor externe prikkels, ik heb daarom wat meer rust en tijd voor mezelf nodig dan de gemiddelde persoon. In nieuwe situaties kijk ik liever even de kat uit de boom. Als ik de situatie in mij op heb genomen, voel ik me op mijn gemak. Ik vorm rustig mijn mening en bekijk iets van meerdere kanten. Het kan daardoor wat langer duren voor ik mijn reactie geef, maar als ik hem geef dan is hij weldoordacht en luisteren mensen graag naar mijn mening. Ik ben creatief, vooral m.b.t. uitvoerende kunsten. Ik sta dan ook regelmatig op het podium.'

Wordt dat dan als heel negatief, duidelijk introvert, verlegen of zweverig getypeerd?

Als ik zeg, ik ben HSP... (Waar bovengenoemde eigenlijk op neerkomt...) dan wordt dat opeens wel als negatief, duidelijk introvert, verlegen of zweverig getypeerd?

Sja, pick your battles inderdaad, als men zo wil blijven denken... be my guest.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:20:

[...]

Op die flora wordt er gewoon volledig met elkaar meegeluld. Dat is altijd lekker makkelijk, maar het is geen discussie.Wat doe jij op die fora??
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 20:20:

[...]

HSP-ers onderling? Wie dan.

Moet ik dan nog een keer die artikelen plaatsen hier, moet ik een wetenschappelijk artikel naar je mailen. Geschreven door wetenschappers en gepubliceerd in journals waar wetenschappers redigeren, geen HSP-ers. Maar professoren en gepromoveerden. Waarom negeer je eigenlijk mijn eerder geplaatste artikelen? Wat is er zo moeilijk aan, persoonlijkheidsleer is een wetenschap. Daaronder vallen karaktereigenschappen, simpeler kan ik het niet uitleggen. Die artikelen zijn wat ingewikkelder, zijn ook geplaatst in gerenommeerde journals. Kan het morgen vanaf mijn werk zo naar je mailen, dan zie je dat het niet een verzonnen 'dingetje' is. En nogmaals, HSP-ers onderling? Wie dan? Wetenschappers? Is het een complot van wetenschappers, die zichzelf HSP hebben bestempeld en toen maar nep-onderzoeken hebben gedaan? Wel knap dat ze het gepubliceerd hebben gekregen dan.

Degene die het hier met elkaar eens zijn zijn of zelf HSP of geloven erin.

Wat betreft die wetenschappelijke onderzoeken: ik heb al meerdere malen gezegd dat ik geloof in verschillende persoonlijkheidskenmerken, maar niet in HSP als zodanig. In ieder geval niet zoals het gepresenteerd wordt.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:21:

[...]

Nee, maar die boerenjongens hebben dan ook geen HSP.Je kunt helemaal geen HSP hebben, tenzij je een getrouwde partner kunt bezitten en die zou hsp zijn. Dan heb je er eentje, en die neem je zo af en toe ook nog eens in de bedstee. Het is geen ziekte, er is geen hebben bij.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 20:14:

Misschien noemen ze zichzelf niet zo, omdat ze het simpelweg niet weten? Ik weet er ook nog maar sinds kort over. Of misschien noemen ze zichzelf niet zo, omdat ze dit soort discussies lezen en geen zin hebben zich te moeten verdedigen en uit te moeten leggen dat ze geen 'zweefteef' zijn?

Dat kan, maar dat is net mijn punt, waarom zou je zoiets naar anderen toe benoemen?

Om even terug te komen op het Marokkanen voorbeeld: als alle niet-criminele Marokkanen Nederlands lijken en alleen de criminele Marokkanen Marokkaans lijken (ook al zijn het er maar 5), wat denk je dan?

Punt is dat het niet uitmaakt of je Marokkaans bent of niet.
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 20:23:

[...]

Wat doe jij op die fora?? Ik lees wel een wat, zeker als ik het er niet mee eens ben. En door die vreemde collega heb ik hier best wat over gelezen.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:21:

[...]

Nee, maar die boerenjongens hebben dan ook geen HSP.Je hebt geen HSP, je bent het. Karaktertrek, remember, geen tekortkoming / afwijking / functiebeperking. Je moet toch nog wat vaker naar New Age centrums (centra?) want je weet nog steeds niet voldoende van HSP.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 20:23:

[...]

Je kunt helemaal geen HSP hebben, tenzij je een getrouwde partner kunt bezitten en die zou hsp zijn. Dan heb je er eentje, en die neem je zo af en toe ook nog eens in de bedstee. Het is geen ziekte, er is geen hebben bij.OK, zijn dan. Niet gaan taal-neuzelen.
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 20:22:

[...]

Neehoor, ik bedoel topics waar men discussieert en open staat voor elkaars verhaal en mening zonder het met elkaar eens te zijn.Daar staan de HSP wel open voor de mening van een ander bedoel je? Zonder het er mee eens te zijn? Dan ga ik daar eens een kijkje nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven