Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
biol schreef:
01-11-2019 22:47
En los van de discussie.. ik weet niet op wat voor school jij les geeft, of in welke plaats... maar mijn kinderen (1 op BO en 1 op VO) zijn veilig op school. De leerkrachten zijn veilig op school. De school is verwarmd, netjes onderhouden en alles werkt naar behoren. Bij wat jij beschrijft krijg ik Amerikaanse beelden voor me.
VSO, en dan de allerzwaarste variant van het zwaarste. Maar in het so en vso is het dagelijkse praktijk. Er staat geloof ik een blog in het AD oid van een juf in het so.
Geen idee wat jij Amerikaans vindt.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
01-11-2019 22:46
Geen idee, ik ben niet van de begrotingen, alleen op het niveau van mijn klas.
Gefrustreerd ja, en boos, en verdrietig. Ik heb zo veel kinderen kapot zien gaan, zoveel collega’s kapot zien gaan, zo hard gewerkt om het nu nog meer naar de klote te zien gaan. Gewoon omdat er geen docent te krijgen is. Vakdocenten al helemaal niet meer. Niemand wil in een afvoerputje werken en al helemaal niet voor een salaris waar je niet eens een normale hypotheek voor kan krijgen.
Niemand wil zelf van alles bij elkaar moeten ronselen en kopieren, omdat er geen geld meer is voor lesmateriaal. Niemand wil elke dag een deel van de klassen naar huis sturen.
Toch is het de dagelijkse praktijk.
Ik lees dat zo vaak.. over dat salaris.. maar zeggen dat je voor het salaris geen normale hypotheek kan krijgen is gewoon onzin... als alle leerkrachten zo blijven praten komen er nooit mensen bij in t vak.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Sophiever schreef:
01-11-2019 22:39
Ze gaan goede leraren een hoger salaris geven en de gene die niet goed zijn daar blijft het salaris van ongewijzigd.
Ehm nee. Zo werkt het niet.
Dit is wat het is
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sonderwijs

Niet schrikbarend laag zoals ik zou verwachten n.a.v. de berichten.
lemoos2 schreef:
01-11-2019 22:52
Ehm nee. Zo werkt het niet.
Nog niet.
biol schreef:
01-11-2019 22:49
Ik lees dat zo vaak.. over dat salaris.. maar zeggen dat je voor het salaris geen normale hypotheek kan krijgen is gewoon onzin... als alle leerkrachten zo blijven praten komen er nooit mensen bij in t vak.
Oh, ik moet liegen?
Ik zit aan mijn hoogste trede, al 10 jaar, en toevallig van de week eens gekeken. Op mijn salaris van 4 dagen kan ik 220.00o lenen. Daar koop ik hier niet eens een 1 kamerflat voor.
Het is een prachtig vak, de arbeidsomstandigheden zijn afgrijselijk, voor in het speciaal onderwijs. En dat speciaal onderwijs valt gewoon onder dezelfde PO als het basisonderwijs. Ook al geef je 5 havo les. Ook al werk je met ernstig gedragsgestoorde kinderen.
Andersom schreef:
01-11-2019 22:39
En voor de mensen die genoeg geschoold zijn en meer willen?
Die krijgen een cursus dankbaarheid ofzo. Denk ik.
lemoos2 schreef:
01-11-2019 22:57
:rofl:

Hebben ze hard nodig met al die bakken die ze binnen harken. En de vakanties natuurlijk.
Sophiever schreef:
01-11-2019 22:54
Nog niet.
Ik zie het de komende tien jaar nog niet gebeuren. De zoveelste holle kreet (zie ook: lerarenregister, de ‘excellente’ medewerker, herwaardering salarisschalen).
lemoos2 schreef:
01-11-2019 23:00
Ik zie het de komende tien jaar nog niet gebeuren. De zoveelste holle kreet (zie ook: lerarenregister, de ‘excellente’ medewerker, herwaardering salarisschalen).
Ik wel. Het is zover dat ongeschoolde mensen worden aangenomen, ouders en zelfs de leerlingen elkaar les mogen geven. Op het moment dat ze meer geld hebben voor leraren is het echt niet onmogelijk dat de schoonmakers als ze een klas beter onder de duim krijgen dan een bestaande leraar en ze bereid zijn de pabo te doen een beter salaris gaan geven.
Sophiever schreef:
01-11-2019 23:05
Ik wel. Het is zover dat ongeschoolde mensen worden aangenomen, ouders en zelfs de leerlingen elkaar les mogen geven. Op het moment dat ze meer geld hebben voor leraren is het echt niet onmogelijk dat de schoonmakers als ze een klas beter onder de duim krijgen dan een bestaande leraar en ze bereid zijn de pabo te doen een beter salaris gaan geven.
Beter dan het salaris van schoonmaker? Verder mag je niet anders ingeschaald worden dan naar de functie die je hebt.
lemoos2 schreef:
01-11-2019 22:57

Dat is natuurlijk een enorme uitdaging voor al die ontevreden en ondankbare leerkrachten.
Suðri schreef:
01-11-2019 23:06
Beter dan het salaris van schoonmaker? Verder mag je niet anders ingeschaald worden dan naar de functie die je hebt.

Dit!
Ik heb twee jaar geleden meer dan één periodiek tegelijk gekregen wegens goede beoordeling en een verleden van gemiste periodieken door tijdelijke contracten. Dat is het enige dat mogelijk is. Maar zodra je einde schaal zit, zit je vast aan dat bedrag.
Suðri schreef:
01-11-2019 22:56
Oh, ik moet liegen?
Ik zit aan mijn hoogste trede, al 10 jaar, en toevallig van de week eens gekeken. Op mijn salaris van 4 dagen kan ik 220.00o lenen. Daar koop ik hier niet eens een 1 kamerflat voor.
Het is een prachtig vak, de arbeidsomstandigheden zijn afgrijselijk, voor in het speciaal onderwijs. En dat speciaal onderwijs valt gewoon onder dezelfde PO als het basisonderwijs. Ook al geef je 5 havo les. Ook al werk je met ernstig gedragsgestoorde kinderen.
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat echt niet slecht voor 4 dagen werk, ook niet op HBO niveau. Verder moet je de extra vakantiedagen ook als salaris zien vind ik. De meeste werkende mensen hebben 7 weken minder. Als deze 12 weken vakantie willen en dus vakantie moeten kopen dan komen de meeste mensen op een veel lager inkomen (ook hbo'ers) en ook veel mensen in het bedrijfsleven werken over of hebben te maken met hoge werkdruk, niet alleen in het onderwijs ligt het uitvalpercentage door burn out hoog.

Ik denk dat de focus veel meer zou moeten liggen op het beroep en de studie aantrekkelijker te maken. Ik heb er ook over nagedacht maar wat mij bijv tegenhoudt is dat je ook die kleuterstage/opdrachten moet doen. Vooral zijinstromers zouden veel meer maatwerk opleiding moeten kunnen volgen. Welke ervaring breng je mee en wat heb je nog nodig.

Ook zou er ook echt meer aandacht mogen zijn voor dat heel veel dingen echt goed geregeld zijn qua arbeidsvoorwaarden, vakantiedagen, vaste eindejaarsuitkering, (deels) betaald ouderschapsverlof enz.
Andersom schreef:
01-11-2019 23:12
Dit!
Ik heb twee jaar geleden meer dan één periodiek tegelijk gekregen wegens goede beoordeling en een verleden van gemiste periodieken door tijdelijke contracten. Dat is het enige dat mogelijk is. Maar zodra je einde schaal zit, zit je vast aan dat bedrag.
Precies. Ik zit al jaren “vast” en zit dat voor de komende 25 jaar ook als ik in het onderwijs blijf. En met mij nog velen.
Dat geeft niet, maar het werk is de afgelopen 10 jaar wel steeds heftiger, ingewikkelder geworden en de voorzieningen steeds schraler. De methode waar ik al 5 jaar op wacht verdwijnt steeds in het budget van de invallers. Dat houdt in dat ik al die jaren dus gewoon geen volwaardig lesmateriaal heb en niet het onderwijs kan bieden wat ik wil en wat nodig is.
Groenevingers1982 schreef:
01-11-2019 23:15
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat echt niet slecht voor 4 dagen werk, ook niet op HBO niveau. Verder moet je de extra vakantiedagen ook als salaris zien vind ik. De meeste werkende mensen hebben 7 weken minder. Als deze 12 weken vakantie willen en dus vakantie moeten kopen dan komen de meeste mensen op een veel lager inkomen (ook hbo'ers) en ook veel mensen in het bedrijfsleven werken over of hebben te maken met hoge werkdruk, niet alleen in het onderwijs ligt het uitvalpercentage door burn out hoog.

Ik denk dat de focus veel meer zou moeten liggen op het beroep en de studie aantrekkelijker te maken. Ik heb er ook over nagedacht maar wat mij bijv tegenhoudt is dat je ook die kleuterstage/opdrachten moet doen. Vooral zijinstromers zouden veel meer maatwerk opleiding moeten kunnen volgen. Welke ervaring breng je mee en wat heb je nog nodig.

Ook zou er ook echt meer aandacht mogen zijn voor dat heel veel dingen echt goed geregeld zijn qua arbeidsvoorwaarden, vakantiedagen, vaste eindejaarsuitkering, (deels) betaald ouderschapsverlof enz.
De vakantiedagen werk ik extra, onbetaalde!, uren voor he. Die krijg ik niet cadeau.
Ik werk dus bij een fulltime week 42 uur ipv 40.

Zij-instroom is al maatwerk.
Suðri schreef:
Oh, ik moet liegen?

Op 1 salaris al €220.000 kunnen lenen is niet verkeerd hoor. Dan verdien je ergens tussen de 45.000 en 50.000 op jaarbasis, daar is niks mis mee. De meeste mensen die het alleen moeten verdienen komen qua hypotheek niet verder dan €180-200.000.

Helemaal eens!
SofieJ1986 schreef:
01-11-2019 23:19
Op 1 salaris al €220.000 kunnen lenen is niet verkeerd hoor. Dan verdien je ergens tussen de 45.000 en 50.000 op jaarbasis, daar is niks mis mee. De meeste mensen die het alleen moeten verdienen komen qua hypotheek niet verder dan €180-200.000.
2300 netto. 2 HBO opleidingen, al een jaar of 8 op de eindtrede en dit salaris dus van 35 tot aan mijn pensioen met 67,9.
Andersom schreef:
01-11-2019 23:12
Dit!

Dat is toch heel normaal? Hoe denk je dat dat in het bedrijfsleven gaat? Ik zit echt met mijn ogen te knipperen als ik lees dat iemand in haar eentje met 4 dagen werken 220.000 aan hypotheek kan krijgen. Ik kom daar niet aan en ik verdien echt niet zo slecht (vind ik dan ;-D). En ik val niet onder een CAO, dus over elke verhoging (ook de inflatiecorrectie) moet ik onderhandelen. Er zijn jaren geweest dat het loon helemaal niet steeg. En ik zit aan de top, dus veel verhoging krijg ik sowieso niet meer.
Suðri schreef:
Oh, ik moet liegen?
Als je in het bedrijfsleven jarenlang werkt in dezelfde functie zit je ook in de hoogste trede en dus jaren voor hetzelfde geld.
Met alleen cao verhogingen als die er al zijn.

Bingo, daaristieweer!

Die vakantieweken compenseren voor de meeste leerkrachten nog maar net de uren die ze te veel op hun werk staan. Daar komen alle dingen die ze thuis doen nog bovenop.

Overuren kun je niet declareren in het onderwijs. Alleen parttimers die op een vrije dag bijvoorbeeld een zieke collega vervangen kunnen uren declareren.
Christiana schreef:
01-11-2019 23:22
Als je in het bedrijfsleven jarenlang werkt in dezelfde functie zit je ook in de hoogste trede en dus jaren voor hetzelfde geld.
Met alleen cao verhogingen als die er al zijn.
Dat stelt me gerust.
Gelukkig maar.
Onderhandelen bij overstappen is ook niet aan de orde?
Suðri schreef:
01-11-2019 23:06
Precies. Dus die schoonmaker kan dan zomaar hoger ingeschaald worden dan een bestaande leraar. Zo goed is het niet gesteld met het onderwijsniveau en zijn er echt een hoop leraren aan het werk omdat ze( de school dus) echt niets beters kunnen krijgen.
anoniem_64afeac72af4d wijzigde dit bericht op 01-11-2019 23:26
1.84% gewijzigd
Andersom schreef:
01-11-2019 23:23
Bingo, daaristieweer!

Die vakantieweken compenseren voor de meeste leerkrachten nog maar net de uren die ze te veel op hun werk staan. Daar komen alle dingen die ze thuis doen nog bovenop.

Overuren kun je niet declareren in het onderwijs. Alleen parttimers die op een vrije dag bijvoorbeeld een zieke collega vervangen kunnen uren declareren.
Nee hoor, niets overuren.
Gewoon per week extra uren werken volgens je normjaartaak die je niet uitbetaald krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven