Kinderopvang tijdens staking

maandag 28 oktober 2019 om 20:21

maandag 28 oktober 2019 om 20:50
Elke leraar mag zelf beslissen of ze meestaken. Dus sommige scholen zijn dicht, andere scholen gewoon open. En bij sommige scholen zijn sommige klassen vrij en gaan andere door. Dus dit op de ouders afschuiven is weer zo makkelijk.Betty_Slocombe schreef: ↑28-10-2019 20:45Deze staking is maanden geleden al aangekondigd. Ik denk dat de school aangenomen heeft dat ouders het nieuws volgen.

maandag 28 oktober 2019 om 20:50
Onze school heeft nog steeds niet definitief laten weten of ze meedoen of niet. Tja, daar kunnen ouders toch niet op plannen??
De BSO biedt hier geen opvang op woensdag dus op een stakingswoensdag gaan ze ook niet open. Het wordt zo dus weer het probleem van de ouders.
Wij kunnen gelukkig makkelijk een thuiswerkdag plannen als het nodig is.
De BSO biedt hier geen opvang op woensdag dus op een stakingswoensdag gaan ze ook niet open. Het wordt zo dus weer het probleem van de ouders.
Wij kunnen gelukkig makkelijk een thuiswerkdag plannen als het nodig is.

maandag 28 oktober 2019 om 20:51
Ik denk dat iedereen dan maar aanneemt dat de bso dan ook al die uitvallende dagen opvangt. Want ja zeg, het oplopende lerarentekort (6000 te kort over 5 jaar) is niet hun probleem zeg. Of misschien wel hun probleem, maar oh oh daar willen ze toch liever niks van merken.Lievejetje schreef: ↑28-10-2019 20:49Of je leeft echt onder een steen (serieus, wat moeten scholen straks doen dan als er gewoon echt te weinig leerkrachten zijn? Dán heb je pas een probleem) of je bent een beetje aan het zuigen nu.
maandag 28 oktober 2019 om 20:51
Ik ben zelf leerkracht en heb er geen enkele moeite mee dat bso’s juist wel in dat gat springen. Net als dat ik het slim vind dat de dansschool op die dag een speciale dansdag organiseert, het plaatselijke zwembad een aantrekkelijke aanbieding heeft en de bios extra korting geeft.
Dat heeft niets te maken met solidariteit, maar gewoon met ergens een kans zien geld te verdienen. Ik geef ze groot gelijk.

maandag 28 oktober 2019 om 20:52
Een BSO is een hele andere instantie dan een school. Het is een heel raar iets dat die solidair met elkaar zouden moeten zijn. Waarom, omdat ze beide met kinderen te maken hebben? Moeten alle gastouders, sportclubjes, knutselclubjes, grootouders (alles waar een kind is behalve thuis) solidair zijn en ook maar moeten staken?
Een BSO is zoals de naam het al zegt een “buitenschoolse opvang”, een opvang gedurende de werkweek voor wanneer er geen school is, voor school, na school, in vakantie, op roostervrije dagen, op studiedagen, ect. Wanneer er gestaakt wordt is er geen school, oftewel een vraag naar buitenschoolse opvang.

maandag 28 oktober 2019 om 20:53
Maar normaal ben je op woensdag toch ook bij je kind?Groenevingers1982 schreef: ↑28-10-2019 20:49ik heb 20 vakantiedagen en die zijn inmiddels op en ik zal niet de enige zijn waar dit het geval is. Ik snap ook wel dat ze geen hele school kunnen opvangen maar dat zal in de praktijk niet nodig zijn.
maandag 28 oktober 2019 om 20:53
Niets. Of je moet de pabo willen doenCOtweepuntnul schreef: ↑28-10-2019 20:52Ik vind het lerarentekort overigens wel een serieus probleem maar ik weet niet zo heel goed wat ik als ouder daaraan kan doen.

maandag 28 oktober 2019 om 20:54
Ik denk dat het bewust op die dagen wel gedaan wordt en die andere nietCOtweepuntnul schreef: ↑28-10-2019 20:51Ik vind het overigens wel prettig dat het steeds op woensdag of vrijdag is. Dan ben ik of man toch thuis. Als ik er last van moet hebben dan dient er gestaakt te worden op dinsdag of donderdag. Maar goed ik ben niet de doelgroep van de staking.

maandag 28 oktober 2019 om 20:55
Een conferencecall kan ik niet maken, maar ik heb wel mijn administratie van 6 weken opgespaard, ik kan mijn emailbox opschonen, mijn functioneringsgesprek uittypen, dat soort klusjes. En mocht dat niet lukken, dan werk ik 's avonds.

maandag 28 oktober 2019 om 20:57
Omdat je geen personeel beschikbaar hebt of geen budget om ze die extra uren in te zetten?
Hier vangt de bso de staking ook niet op. Kinderen die normaal op woensdag komen, zijn op de normale uren welkom, maar er is niet voldoende personeel beschikbaar om alle kinderen de hele dag op te vangen.
Bij studiedagen van de scholen us er wel de hele dag opvang voor kinderen die normaal op die dag BSo afnemen, maar die zijn niet voor alle scholen tegelijk.
Ook kan ik heel goed snappen dat bso’s uit principe niet extra open gaan bij een staking, uit solidariteit met de leerkrachten.
Hier vangt de bso de staking ook niet op. Kinderen die normaal op woensdag komen, zijn op de normale uren welkom, maar er is niet voldoende personeel beschikbaar om alle kinderen de hele dag op te vangen.
Bij studiedagen van de scholen us er wel de hele dag opvang voor kinderen die normaal op die dag BSo afnemen, maar die zijn niet voor alle scholen tegelijk.
Ook kan ik heel goed snappen dat bso’s uit principe niet extra open gaan bij een staking, uit solidariteit met de leerkrachten.

IPad, samen even kleuren, samen typen/“typen” en nog even samen voor de tv (met de laptop op schoot). Je krijgt minder gedaan en moet ‘s avonds misschien nog even door, maar met een schoolgaand kind kun je al meer thuiswerken dan met een dreumes of peuter bv.

Daar wordt te makkelijk vanuit gegaan. Niet iedereen zit werkeloos thuis op de bank te wachten tot de kroost thuis komt en heeft een netwerk die weinig om handen heeft. De meeste mensen moeten werkuren maken voordat ze vrij krijgen en op is op een gegeven moment op.

maandag 28 oktober 2019 om 20:58
En het ligt ook aan de leeftijd.
anoniem_391504 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 21:55
24.55% gewijzigd

Er zijn al scholen gesloten. Scholen die nog maar 4 dagen lesgeven. Klassen van 50+ lln. Etc.Lievejetje schreef: ↑28-10-2019 20:55Hoewel het natuurlijk wel zo is dat wanneer de leraren “op” zijn en kinderen geen onderwijs krijgen en thuis komen te zitten de ouders er last van hebben. En daardoor hun werkgevers ook. En dat werkt wel door in alle sectoren natuurlijk.