Kinderopvang tijdens staking

28-10-2019 20:21 643 berichten
Woensdag gaan de leraren weer staken en nu ben ik benieuwd of jullie kinderopvang dan vervangende opvang aanbiedt? Die van mij biedt namelijk geen vervangende opvang aan omdat ze solidair zijn aan de leraren.
anoniem_63e580ce9be54 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 20:34
2.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
28-10-2019 20:36
School van mijn kinderen heeft afgelopen vrijdag bekend gemaakt deel te nemen aan de staking, dat vind ik nou niet echt heel lang...
Maar het kan ook niet echt een verrassing zijn geweest, of wel?
Betty_Slocombe schreef:
28-10-2019 20:37
Die staking is al maandenlang aangekondigd ook voor precies die datum. De school kan het niet helpen wanneer ouders het nieuws niet volgen.
De school kan het wel helpen, zij bepalen zelf of de school open is en wanneer ze dit communiceren naar de ouders.
Tja, zo gaat dat met staken. Je had er wel rekening mee kunnen houden hoor. Dat het voor ouders niet prettig is begrijp ik ook wel. Maar dit gaat iedereen aan (hoewel niet iedereen misschien ervaart hoe hoog de nood is).
shala91 schreef:
28-10-2019 20:39
Maar het kan ook niet echt een verrassing zijn geweest, of wel?
Wat mij betreft gaat deze vraag niet over wanneer deze staking wordt aangekondigd maar hoe de bso hiermee omgaat
Eind september is de staking aangekondigd. Pas vorige week hebben de meeste scholen aangegeven wel/niet mee te gaan doen. 6 november staat al vanaf eind september in de agenda als thuiswerkochtend (ipv kantoorochtend). Zo ook bij een aantal collega's, zag ik.

Als ik niet thuis zou kunnen werken, dan had mijn man verlof opgenomen.
Sophiever schreef:
De school kan het wel helpen, zij bepalen zelf of de school open is en wanneer ze dit communiceren naar de ouders.
De leraren mogen zelf kiezen bij ons of ze staken. Een deel doet dat, een deel niet dacht ik.
hier biedt de bso het wel aan, alleen mag je geen tegoed inzetten en krijg je er een aparte rekening voor.
Lievejetje schreef:
28-10-2019 20:41
Tja, zo gaat dat met staken. Je had er wel rekening mee kunnen houden hoor. Dat het voor ouders niet prettig is begrijp ik ook wel. Maar dit gaat iedereen aan (hoewel niet iedereen misschien ervaart hoe hoog de nood is).
Ik geloof als ik de reacties hier lees, dat het inderdaad nog veel mensen volstrekt niet duidelijk is hoe hoog de nood is. En dat we op het punt staan waar het basisonderwijs in dit land gaat barsten en instorten.
Lievejetje schreef:
Ik kan het ook regelen dus in die zin raakt de staking mij niet maar was gewoon benieuwd hoe de meeste bso s hiermee omgaan omdat ik het toch bijzonder vind
Voor dit soort dingen kun je toch zelf verlof opnemen? Je kunt toch zelf wel bedenken dat een BSO niet een volledige school kan aannemen als extra opvang.

Als ze slim zijn én personeel hebben, springen ze in het gat, maar ook in de kinderopvang en BSO's zijn er nogal wat tekorten.
Koffiepot schreef:
28-10-2019 20:36
School van mijn kinderen heeft afgelopen vrijdag bekend gemaakt deel te nemen aan de staking, dat vind ik nou niet echt heel lang...
Het is echt al een aantal keer in actualiteitenprogramma’s geweest. De afgelopen weken helemaal vaak.
zecora schreef:
28-10-2019 20:42
hier biedt de bso het wel aan, alleen mag je geen tegoed inzetten en krijg je er een aparte rekening voor.
Dat zou ik helemaal prima vinden.
Groenevingers1982 schreef:
Wat mij betreft gaat deze vraag niet over wanneer deze staking wordt aangekondigd maar hoe de bso hiermee omgaat
Nou, sommige BSO's zijn dus (in mijn ogen helemaal terecht) solidair met de stakende leraren.
En sommige blijkbaar niet.
COtweepuntnul schreef:
28-10-2019 20:38
Nee want ze geven geen onderwijs. Het is opvang.
Dit.
Pozzebok schreef:
Ouders worden niet gepest. Een enkele dag (aangekondigd!) die voor de meeste kinderen slechts 4 uur duurt (8:30 - 12:30) moet je kunnen opvangen. Wat doe je anders als je kind ziek is?
Als het zo een probleem is voor je (algemeen bedoeld), probeer dan wat met andere ouders te regelen.
Dat wat doe je als je kind ziek is is een kul argument. Dat slaat dus echt helemaal nergens op. Een staking komt bovenop de schoolvakanties en ziektes. En aar de afgelopen tijd gekeken blijft het ook niet bij 1 keer maar komen er meerdere ondanks dat er elke keer meer geld naar het onderwijs gaat. Werkgevers zijn echt niet tot in den treuren coulant hoor.
Sophiever schreef:
Deze staking is maanden geleden al aangekondigd. Ik denk dat de school aangenomen heeft dat ouders het nieuws volgen.
Pozzebok schreef:
28-10-2019 20:44
Nou, sommige BSO's zijn dus (in mijn ogen helemaal terecht) solidair met de stakende leraren.
Ik ervaar de bso van mijn kinderen niet als niet-solidair omdat ze kinderen opvangen.
Pozzebok schreef:
Ouders worden niet gepest. Een enkele dag (aangekondigd!) die voor de meeste kinderen slechts 4 uur duurt (8:30 - 12:30) moet je kunnen opvangen. Wat doe je anders als je kind ziek is?
Als het zo een probleem is voor je (algemeen bedoeld), probeer dan wat met andere ouders te regelen.
De meerderheid van de scholen heeft tegenwoordig continurooster, dus de woensdag is gewoon een normale dag.

En er wordt helemaal niet gezegd dat het zo een probleem is, er wordt gevraagd hoe verschillende BSO’s er mee om gaan.
COtweepuntnul schreef:
28-10-2019 20:45
Ik ervaar de bso van mijn kinderen niet als niet-solidair omdat ze kinderen opvangen.
Wat vindt het onderwijsteam van de school van je kinderen ervan?
Groenevingers1982 schreef:
28-10-2019 20:43
Ik kan het ook regelen dus in die zin raakt de staking mij niet maar was gewoon benieuwd hoe de meeste bso s hiermee omgaan omdat ik het toch bijzonder vind
Ja dit was idd ook niet helemaal ontopic. Ik weet het niet van onze bso omdat het voor mij dus niet aan de orde is.
Pozzebok schreef:
28-10-2019 20:44
Waarom zou je als BSO je deuren dichthouden, omdat het onderwijs staakt?
Pozzebok schreef:
28-10-2019 20:46
Waarom moet een team daar wat van vinden dan?
Nandina* schreef:
28-10-2019 20:43
Voor dit soort dingen kun je toch zelf verlof opnemen? Je kunt toch zelf wel bedenken dat een BSO niet een volledige school kan aannemen als extra opvang.

Als ze slim zijn én personeel hebben, springen ze in het gat, maar ook in de kinderopvang en BSO's zijn er nogal wat tekorten.
ik heb 20 vakantiedagen en die zijn inmiddels op en ik zal niet de enige zijn waar dit het geval is. Ik snap ook wel dat ze geen hele school kunnen opvangen maar dat zal in de praktijk niet nodig zijn.
Sophiever schreef:
28-10-2019 20:45
Dat wat doe je als je kind ziek is is een kul argument. Dat slaat dus echt helemaal nergens op. Een staking komt bovenop de schoolvakanties en ziektes. En aar de afgelopen tijd gekeken blijft het ook niet bij 1 keer maar komen er meerdere ondanks dat er elke keer meer geld naar het onderwijs gaat. Werkgevers zijn echt niet tot in den treuren coulant hoor.
Of je leeft echt onder een steen (serieus, wat moeten scholen straks doen dan als er gewoon echt te weinig leerkrachten zijn? Dán heb je pas een probleem) of je bent een beetje aan het zuigen nu.
Pozzebok schreef:
28-10-2019 20:46
Ik heb geen idee maar de school verwijst naar de bso als optie dus ze zullen het wel prima vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven