Kleuter-topic, naar groep 1

04-12-2018 09:42 153 berichten
Zijn hier meer ouders wiens kind binnenkort naar de kleuterklas gaat of wiens kind net is gestart op school? En daarover willen schrijven?

Mijn zoon start na de kerstvakantie en ik vind het erg spannend. Hoe gaat ie het vinden? Zal hij vrienden maken? Zal hij een beetje mee kunnen komen? Is de juf lief enzovoorts.
Mevrouw75 schreef:
07-12-2018 08:28
huh?
Oh het ligt niet aan mij dus ;-D
girasole3 schreef:
06-12-2018 22:25
Pfff, dit klinkt niet bepaald gezond.
Ach, het is wat dubbel wat mij betreft. Vind het mooi dat hij naar school gaat, maar ook lastig in de zin dat het zo'n mijlpaal is. Het grote loslaten gaat beginnen. Kind zal steeds zelfstandiger worden, eigen leventje krijgen. Heel normaal natuurlijk. Maar ook iets om wat melancholisch over te worden.

Mijn vriend en ik hebben de afgelopen jaren minder gewerkt om bij kind te kunnen zijn. Ik heb dus veel tijd met hem doorgebracht. Waarschijnlijk is het voor ons daarom een grotere omschakeling vergeleken met ouders die veel zijn blijven werken. Dan was kind sowieso al meer bij opvang en/of oppas.
Uvita schreef:
07-12-2018 10:00
Mijn vriend en ik hebben de afgelopen jaren minder gewerkt om bij kind te kunnen zijn. Ik heb dus veel tijd met hem doorgebracht. Waarschijnlijk is het voor ons daarom een grotere omschakeling vergeleken met ouders die veel zijn blijven werken. Dan was kind sowieso al meer bij opvang en/of oppas.
Onze kinderen gaan drie dagen in de week naar de opvang, twee dagen thuis (en het weekend natuurlijk). Ik weet niet wat jij minder werken vindt? Maar voor ons en kind viel de omschakeling reuze mee.
En de dag dat ik thuis ben gaat ie sowieso maar een halve dag dus voor je t weet is ie weer thuis.

Maar ik mis hem niet enorm of zo. Vind het wel lekker, één kind een ochtendje ipv twee.
COtweepuntnul schreef:
07-12-2018 10:08
Onze kinderen gaan drie dagen in de week naar de opvang, twee dagen thuis (en het weekend natuurlijk). Ik weet niet wat jij minder werken vindt? Maar voor ons en kind viel de omschakeling reuze mee.
En de dag dat ik thuis ben gaat ie sowieso maar een halve dag dus voor je t weet is ie weer thuis.

Maar ik mis hem niet enorm of zo. Vind het wel lekker, één kind een ochtendje ipv twee.
Hebben 1 kind ;) Dus geen jonger kind wat nog thuis is. Kind gaat nu 3 dagdelen naar de opvang.
Uvita schreef:
07-12-2018 10:27
Hebben 1 kind ;) Dus geen jonger kind wat nog thuis is. Kind gaat nu 3 dagdelen naar de opvang.
Ja dan is t wel leeg in huis denk ik ;-)

En drie dagdelen is inderdaad wat minder dan wat die van ons gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is ook alleen en gaat nu 3 dagdelen naar de psz. Ik zal hem zeker missen want deze tijd samen, ik werk vanaf huis dus we zijn bijna altijd samen, komt nooit meer terug. Maar ik vind het vooral erg leuk voor hem omdat hij er zo aan toe is. Ik kan niet wachten om zijn verhalen te horen en te helpen op school 😁
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend zijn beide meiden naar school geweest omdat ze mocht wennen.
Ik was vrijwel overbodig. Grote zus ging alles uitleggen qua jas, stoeltje enzo.
Het ging volgens de juf alsof ze er al weken zat.
Daarna is ze bij een vriendje thuis gaan spelen.

Volgens mij groei je erin. Als ik bij de opvang langs de babygroep loop, zie ik schattige kinderen, maar ik heb er niks meer mee. Ik vond het vanochtend weer superleuk om hand in hand met de jongste naar binnen te lopen.

Ik ga wel de rommelochtenden missen denk ik. Beetje huishouden, spelletje, langs de bieb etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me wel voorstellen dat het voor werkende ouders anders is dan voor thuisblijfmoeders. Ik ben gewend dat ze 3 dagen naar kdv gaat.
Ze komt nu op 1 dag eerder thuis en 2 extra ochtenden is ze weg.
Als je 5 dagen per week met je kind thuis bent, verandert je dagelijkse routine natuurlijk veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk van de juf die eerst de vader had lesgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Wat handig zo'n grote zus Fruitfris 😉 Fijn dat het zo goed ging. Hoeveel schelen je meiden?
Alle reacties Link kopieren
Tvp

Mijn oudste peuter gaat in april naar groep 1. Ik kijk er wel naar uit hoor, lijkt me heel leuk voor hem. Hij is er duidelijk aan toe qua uitdaging, maar vindt een nieuwe omgeving wel erg spannend.
Ik heb thuis nog een andere peuter en een baby dus hier geen groot gat ineens. Zal even zoeken zijn naar een handige organisatie qua brengen en halen..
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste ging deze week voor het eerst wennen. Zij zin, wij zin. Pas toen ze er was begon ik het echt spannend te vinden, en zij ook. Nog net geen vier, en ineens weer zo klein in een klas 1/2. Ineens een bak met nieuwe gewoonten en regels, zelf aankleden, zelf lunch meenemen (ze krijgt het bakje nog niet open) etcetc.
Ze had het gelukkig heel leuk, wilde meteen overal aan meedoen. Wel snel tranen bij onbegrip/spanning. Gymen vond ze raar, want bij pietengym op het KDV hoefde ze toch ook haar kleren niet uit??
In januari gaat ze écht en dat wordt een intensieve tijd denk ik. Ineens een flinke spurt in het groot worden. Ik gun het haar ontzettend en denk dat ze er ook veel baat bij heeft. Ze is alleen erg expressief, dus het zal best nog af en toe huilen worden.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Voor de kindjes die al op school zitten; zijn bij jullie ook de gerechten al bekend voor het kerstdiner? Wat kiezen jullie?
Oké schat
Ik kan vanaf morgen intekenen. Hopelijk staat er nog iets makkelijks op de lijst , want ik ben echt geen keukenprinses. Volgende week woensdag is hier het kerstdiner op school. Moet nog even bedenken wat ze aan gaat trekken. Als ik de foto's van de kinderen van vrienden de afgelopen jaren op Facebook zag lijkt het soms een half gala diner. Heel chique ga ik haar niet aankleden denk ik. Gewoon een leuk jurkje met wat glitterachtige dingen en misschien zo'n lichtje in haar haar (hoewel ik dat zelf echt vreselijk vind).
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
10-12-2018 11:33
Ik kan vanaf morgen intekenen. Hopelijk staat er nog iets makkelijks op de lijst , want ik ben echt geen keukenprinses.
Maak je niet druk; het culinaire gehalte is niet bepaald hoog!
Alle reacties Link kopieren
Moeten ze iets kiezen van een lijst? Hier mag je zelf iets invullen. Wel zo makkelijk. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er 3x pannenkoeken staat.

Mijn dochter is wel eens in verkleedkleding gegaan. Een politiejurkje geloof ik. Bij de kleuters zou ik iets leuks kiezen waar ze zich ook prettig in voelen (en dat makkelijk in de wasmachine kan...)
Het zijn de fruitspiesjes geworden. Lekker makkelijk. Je moest van een lijst kiezen ja. Geen eigen invulling.

Denk dat ik haar gewoon een mooi rokje laat aandoen en dan samen morgen een leuk blousje erbij kopen. Ze heeft een panty met wat glans/glitter er in. Hele jurk kopen is beetje zonde.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gaat vanaf het begin van dit schooljaar naar school. Ook een combinatieklas 1/2. Ik vond de overgang van kdv naar groep 1 best groot. Ineens wordt er veel meer van de kinderen verwacht. Ze heeft wel haar draai gevonden sinds een paar maanden. En jeetje, wat is ze "gegroeid" al! Hele nieuwe vocabulaire, ze speelt anders met meer regels en verhaallijnen, ze wil van alles weten, wil leren lezen, schrijven en rekenen. Ze kan nu ook haar eigen naam schrijven ineens.
Ze slokt heel veel informatie op, is erg leergierig, ook volgens de juf. De keerzijde daarvan is dat ze op dinsdag al echt erg moe is. Ze gaat tussen 18.30-18.45 uur naar bed 's avonds. Ze eet helaas erg slecht op school en 's avonds thuis is ze te moe. De kinderen uit haar klas eten snel en zij eet wat langzamer. Ze is ook de allerkleinste van de klas, nog maar 98 cm lang. De meeste meisjes in haar klas zijn in vergelijking met haar echt reuzen. Scheelt gemiddeld zo'n 10-15 centimeter.
Op donderdag hou ik haar praktisch vanaf het begin thuis. Ze is gewoon doodop. Ze slaapt 's middags niet, wil ze echt niet. Maar die ochtend slaapt ze zo tot 9 uur en soms wel tot 9.30 uur. Nu ook, ze ligt nog te slapen. Is nu ook niet helemaal fit en ik heb haar nu ook thuisgehouden voordat ze echt ziek wordt.
Woensdag en donderdag zijn de drukste dagen voor haar. Dan gaat ze naar de VSO om 7 uur en woensdag is ze dan om 16 uur thuis. Op vrijdag om 18 uur.
Lange dagen. De andere dagen (3) ben ik thuis.
Jeetje Minoes5 wat een veranderingen in zo'n korte tijd in haar ontwikkeling. Vast heel leuk om te zien. Mijn dochter is zo'n reus, die heeft al maat 110/116 en is 115 cm lang terwijl ze dus pas net is begonnen op school.

Wel lekker dat uitslapen (als ze het in de weekenden tenminste ook doet). Ik vraag mij regelmatig af hoe die van mij het allemaal kan volhouden. Die doet het meestal op 10 a 11 uur slaap per nacht. Ik ga haar vrijdagmiddag lekker thuis houden. Dan ben ik vrij en zal dochter waarschijnlijk ook wel doodop zijn.

Wat ik ook zo leuk vind zijn alle liedjes die ze leert. Ze zingt constant allemaal kerstliedjes die ik niet ken. Vorige week was hier even wat minder qua zin in school, maar deze week gaat ze opeens weer met veel plezier heen. Het schommelt echt nog een beetje. We beginnen ons beide een beetje thuis te voelen op school. Als we nu heen lopen hoor ik aan alle kanten kinderen haar gedag zeggen. Ik probeer zelf elke week van 1 kind de naam te onthouden. Hopelijk weet ik dan over een paar maanden hoe alle kinderen heten. Weet jij dat al Minoes5?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sneeuwwitje.
Mijn dochter is heel goed met namen. Zij wist op het kdv zelfs welke papa's en mama's of oma's en opa's bij welk kindje hoorden, van alle kinderen van het kdv!!
Niet normaal. Ze weet alle namen van de kinderen in haar klas. Ze vond het in het begin maar niks dat ze er geen één wist. Ze roept naar alle kinderen uit haar klas wanneer ze ze ziet. Ik vind het met name lastig bij de meisjes uit haar klas. Er zijn best een aantal meisjes die allemaal lang zijn en lang blond haar hebben.
Mijn dochter zingt ontzettend graag. Wij kijken al een paar jaar naar musicals en nu ook naar Disneyfilms waar ook veel in gezongen wordt. Ze danst erbij, doet bewegingen na en zingt vol overgave. Ze zit ook op een musicalschool wat erg leuk is en ook nog eens aansluitend na school in haar eigen schoolgebouw.
Haar juf wil graag dat zij in het nieuwe jaar, na de Kerst, alle dagen naar school gaat. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ik het zeker wel wil proberen, maar dat vooral de woensdag en vrijdag erg lang en zwaar voor haar zijn en dat zij dus dinsdagmiddag al erg moe is. Dat vind ik nu wel lastig met school. Het contact is echt heel anders. Ik probeer juist te kijken naar wat goed is voor mijn dochter en vind daarbij in haar geval rust en regelmaat belangrijk. Zij is gewoon een spons zoals zij allerlei informatie tot zich neemt. Ze onthoudt echt heel veel.
Dat klinkt heftig Minoes! Het lijkt me ook doodvermoeiend voor zo'n leergierig sponsje als je dochter. Mag je niet standaard 1 dag gewoon missen? Dat juf dan ook weet dat je kind altijd thuis blijft. Is toch nog geen leerplicht?

De school van onze zoon heeft de vrijdag standaard vrij voor groep 1. Rest van de week een continuerooster tot 14 uur maar dat is denk ik op zich handig. Geen heen en weer gerace of overblijven en relatief vroeg thuis.
PlayingTheAngel schreef:
07-12-2018 22:35
Mijn oudste ging deze week voor het eerst wennen. Zij zin, wij zin. Pas toen ze er was begon ik het echt spannend te vinden, en zij ook. Nog net geen vier, en ineens weer zo klein in een klas 1/2. Ineens een bak met nieuwe gewoonten en regels, zelf aankleden, zelf lunch meenemen (ze krijgt het bakje nog niet open) etcetc.
Ze had het gelukkig heel leuk, wilde meteen overal aan meedoen. Wel snel tranen bij onbegrip/spanning. Gymen vond ze raar, want bij pietengym op het KDV hoefde ze toch ook haar kleren niet uit??
In januari gaat ze écht en dat wordt een intensieve tijd denk ik. Ineens een flinke spurt in het groot worden. Ik gun het haar ontzettend en denk dat ze er ook veel baat bij heeft. Ze is alleen erg expressief, dus het zal best nog af en toe huilen worden.
Mocht je er bij blijven of vertelde je dochter of juf dat allemaal (hoe het ging en bijv.het huilen bij onbegrip)? Zoon gaat morgen ochtend wennen!
Hier geeft juist aan dat het niet erg is om kinderen afven toe thuis te houden ivm vermoeidheid. Ze zijn pas leerplichtig met 5 dus waarom zou je het ook niet doen?

Spannend hoor Uvita. Ik stond met wennen met 5 minuten weer buiten, maar dat kwam ook omdat ze dr vriendin van kdv weer zag dus die zaten samen gelijk te spelen.
Dochter is trouwens nu helemaal fan van het kerstverhaal en het kindje Jezus. Wij zijn totaal niet gelovig maar ze zit op een oecumenische basisschool. Net vroeg ze aan dr papa of hij ook timmerman is net als de paps van jezus :-D
Hier ook een meisje vanaf de zomer in groep 1. Ook idd niet gaan wennen, maar direct hele dagen. Alleen de allereerste dag een halve dag gedaan. Daarna is ze alle dagen geweest. Gaat prima. Wel is ze moe na school. Ik hoef echt niks te plannen naast school. Dat is echt veel te veel. Omdat ik al maanden thuis zit ivm bekkenklachten door zwangerschap hebben we het geluk dat ze niet naar de bso hoeft. En dat maakt denk ik dus ook dat het echt goed gaat.

Ze heeft verschillende kinderen in de klas waar ze mee speelt, maar afspraakjes zijn er nog niet geweest.

Ik vond het trouwens prima dat ze naar school ging. Kind er aan toe. Wel een wat zal ik nu- gevoel en dat werd dus toch nog maar een nummer 2 ;-D Dochter zat ook 3 dagen op de opvang, dus de overgang was niet zo groot. Zie haar nu misschien wel meer zelfs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven