Kleuter-topic, naar groep 1

04-12-2018 09:42 153 berichten
Zijn hier meer ouders wiens kind binnenkort naar de kleuterklas gaat of wiens kind net is gestart op school? En daarover willen schrijven?

Mijn zoon start na de kerstvakantie en ik vind het erg spannend. Hoe gaat ie het vinden? Zal hij vrienden maken? Zal hij een beetje mee kunnen komen? Is de juf lief enzovoorts.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die verhalen over school!
Onze zoon is trouwens ook niet klein. 1.07 m. Hij heeft al schoenmaat 29. Straks natuurlijk wel weer de jongste. Ik ben benieuwd hoe hij dat vindt.
Ik heb zijn nieuwe juf gisteren gesproken en ze komt maandag op huisbezoek. Dan gaan we ook afspreken wanneer hij gaat wennen. Dat zullen 4 ochtenden in januari zijn. Hij komt trouwens bij een dochter van een vriendin van mij in de klas. Toevallig want er zijn 4 groepen 1/2.
Over dat thuis houden als ze te moe zijn...dat moet gewoon kunnen toch. Ze zijn niet leerplichtig, en wat heb je aan een oververmoeid kind!
Even een vraag aan de moeder van de kinderen die nog niet op school zitten: Wat gaan jullie trakteren op kdv of psz?
Het wennen ging goed vandaag. Niemand hoefde in elk geval te huilen ;) Volgens kind en juf ging het prima. Helaas verder geen details gehoord. Traketeren doen we volgende week. Moet gezond zijn, dus waarschijnlijk iets van bananenbrood/cake.
Fijn Uvita!!
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat het goed ging Uvita. Wanneer gaat hij weer?
Alle reacties Link kopieren
Nog nieuws bij jullie?

Zoontje gaat 16 januari voor het eerst wennen in groep 1! Vandaag kennis gemaakt met de juf. Er was een goede klik. Ja nu echt het echt bijna beginnen!
Fijn dat er een klik was. Zoon is vandaag nog een ochtendje wennen. En daarna na de vakantie echt van start.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ellie, is alweer een tijd geleden maar we schreven samen in het zwanger worden topic. Volgens mij schelen onze kinderen maar een paar dagen. Dus hier ook na de vakantie beginnen in de kleuterklas. Leuk om te lezen dat alles goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Uvita en Amber, voor jullie kinderen gaat het dus echt bij a beginnen. Hebben ze er zin in?
Ik heb voor mijn zoontje een kalender gemaakt voor de weken dat hij deels naar de psz en groep 1 gaat. En wanneer hij gaat trakteren en jarig is. Maakt het iets overzichtelijker denk ik 😉
Nog nieuws bij de anderen?
Oh leuk zo'n kalender!

Ja, hij heeft er wel zin in, maar het is wel wat veel en druk de laatste weken. Sint, trakteren, afscheid, verjaardag, kerstmis... Ik merk dat hij niet erg lekker in z'n vel zit. Snel boos of verdrietig, en vaak moe. Mogelijk school-zenuwen of gewoon wat te druk. Vind het wel beetje zielig :(
Hier is er een die voor de vierde verjaardag al sinterklaas en kerstdiner viert... Ze is pas in januari 4
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het wennen goed ging. En helemaal als er geen tranen zijn.

Ik vind qua traktatie fruitspiesjes er zo leuk uit zien, als je ze in een halve rode kool steekt.

Dochter is nu bijna een week op school. Ze vindt het heel erg leuk. Juf zegt dat het is alsof ze er al jaren komt.
Ze is de allerkleinste van de klas en bungelt zelfs met haar voetjes boven de grond .
Maar ze kan goed aangegeven wat ze wel en niet wil.

Afscheid nemen gaat allemaal heel soepel.
Wel is ze enorm moe en hongerig. Ze bunkert jaar avondeten echt naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
Uvita, hoe gaat het nu met je zoontje? Beetje bijgekomen in de kerstvakantie?

Goed Traktatieidee Fruitfris!
Wat fijn dat het bij je dochter zo soepel loopt!

Mijn zoontje begint dus woensdag met wennen. Hij is nu ziek dus gelukkig is het nog niet zo ver.
Hier ook de eerste week achter de rug. Ik vind het nog lastig te peilen eerlijk gezegd. Hij had er bijna elke ochtend wel zin in, maar vertelde ook verdrietig te zijn geweest als we hem ophaalden. Ik zag hem ook eens door het raam bij het ophalen en toen keek ie best depri. Van de juffen werd ik ook niet veel wijzer. Behalve dat het 'goed' ging. Verder geen informatie gehad.
Ooh en dat ophalen is ook apart trouwens. Zo'n schoolplein vol ouders die elkaar allemaal lijken te kennen! Ik stond er nogal verloren bij.
Alle reacties Link kopieren
Uvita, gewoon op ouders afstappen. Je leert ze vanzelf kennen. En met de ene heb ik ook meer dan de ander.
En er is altijd wel een gezamenlijk onderwerp:
- "ze zullen wel moe zijn na zo'n eerste week"
- "zit jouw zoon of dochter ook in groep 1?"
- praatjes over het weer
- "mijn zoon/dochter is deze week gestart. Spannend allemaal zeg".

Op ons schoolplein heerst geen 'groepjescultuur" en geen geroddel. Gewoon leuke ouders die het gezellig vinden een praatje te maken om de tijd te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap elmie. Hopelijk is hij woensdag weer helemaal de oude
Alle reacties Link kopieren
Juf zei trouwens vandaag dat dochter bijna in slaap was gevallen. Gelukkig is het weekend.
Alle reacties Link kopieren
Uvita, het is natuurlijk ook gewoon nog wennen voor hem. Alles nieuw. Misschien voelt hij zich ook nog een beetje verloren. Ik vind het wel een goed teken dat hij zegt er zin in te hebben.
Op het schoolplein komen de praatjes op een gegeven moment vanzelf weet ik uit ervaring. Komt goed 😉

Ahhh, die zal wel moe zijn inderdaad Fruitfris. Gelukkig nu weekend. Gaat ze al hele dagen?
En bedankt voor de beterschapswens.

De kalender werkt hier trouwens erg goed. Ik merk aan hem dat hij zich toch meer kan voorbereiden op wat er komen gaat. Alleen stond er voor gisteren op dat hij naar de peuterspeelzaal zou gaan en vandaag naar opa en oma en dat ging dan niet door omdat hij ziek is. Dat was wel even sneu. Maar ik verwacht dat hij maandag wel weer kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is nu 4 middagen wezen wennen, vanaf dinsdag gaat hij hele dagen naar school. Hij vind het er hartstikke leuk maar ik heb echt geen idee waar hij mee bezig is, er is niet echt tijd om met de juf te praten en mijn kind zegt zelf “ school is hartstikke leuk”, Oke schat maar waarmee heb je gespeeld vandaag? “ met niks en weet ik niet”. Maar ach als hij het maar leuk heeft.

De tweede dag dat ik hem bracht kwamen er gelijk 4 jochies op hem af met hee piet jij bent er ook kom we gaan dit en dat doen. Hij zei me niet eens meer gedag haha. Ook elke middag rent hij samen met die jochies naar buiten toe.

En qua moeders op het schoolplein kennen. Ik ken er al een aantal van de peuterspeelzaal, van het ouder/kind ochtendje in het wijkcentrum maar ook gewoon vanuit de speeltuintjes etc. Dus echt verloren stond ik er niet bij maar ik ken het gevoel wel.
Oh dat klinkt positief! School heeft 5 of 6 kleutergroepen dus weet nog niet bij wie zoon zit wat betreft kinderen, laat staan ouders ;)
Alle reacties Link kopieren
Oh haha nee met zoveel groepen wordt dat lastig idd. Hier hebben ze 2 kleuterklassen en ik heb ook geen idee wie er bij mijn kind in de klas zit hoor. Dat vind ik wel ff slikken, heb geen idee wat hij doet of bij wie hij is. Maar ach, zoon is vandaag boos op mij omdat de school dicht is. Zie het maar als een goed teken haha.
Alle reacties Link kopieren
O dat klinkt goed whatsinaname! Wat apart dat ze bij jullie de middagen beginnen.

Uvita, jeetje is dat zo'n grote school dan? Ik vond 4 kleuterklassen al veel 😉
Alle reacties Link kopieren
Zo! Zo'n grote school ken ik ook niet. Wat zal het dan druk zijn met wachtende ouders.

Qua wennen is het bij ons gebruikelijk dat ze 1x een halve dag wennen en dan volledig meedraaien. En ja het is intensief, maar ook wel duidelijk. Ze vond het ook maar gek dat ze na het wennen weer meerdere keren naar kdv ging.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het vandaag gegaan?

Zoontje heeft vandaag voor het eerst even meegedaan met de kleutergym. Dat is wel gelijk een hele overgang als je de laatste tijd tussen kindjes van 2,5 jaar hebt gezeten 😉

Morgen nog naar de psz en dan woensdag dus voor het eerst wennen 😀
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is eind oktober begonnen. In het begin ging het goed, maar na de kerstvakantie begint ze steeds te huilen als we op school komen. Ik vindt het wel zielig, en het liefst neem ik haar weer mee naar huis, maar dat gaat natuurlijk echt niet. Ik kijk stiekem nog via het raam en dan zie ik haar zielig snikken. Vinden jullie het ook zo moeilijk als je kind huilend achter laat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven