Kleutertopic

07-10-2020 21:09 26 berichten
Een topic om te kletsen over onze kleuters! Waar lopen ze (of wij) tegen aan, wat leren ze allemaal. Of wat dan ook!

Voel je vrij om mee te kletsen!
Mijn zoon is net 4 geworden en dus sinds kort gestart met school!

Ik vond het wel een dingetje.. maar om woensdag en vrijdag ochtend (andere dagen werk ik) vrij te hebben met baby, is ook heerlijk.

Hoe ervaren jullie het?
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat nu vanaf half juni naar school en heeft het super naar zijn zin! Dreumes vind het fijn om even alle aandacht te krijgen, al is hij ook blij als hij weer thuis is.
Ach ja heerlijk is dat ook, de reactie als ze elkaar weer zien! :love:
Hier een bijdehante dochter van 4 die me in alles corrigeert. Sinds een maand is ze naar school en ze vindt het geweldig. Alleen als ik haar vraag wat ze de hele dag heeft gedaan is het antwoord steevast 'weet ik niet'

Alhoewel ze rustig een repetoire van een uur heeft aan liedjes die ze in bad zingt als ze denkt dat ik haar niet hoor, das wel grappig. En dingen als "samen spelen samen delen" vliegen me om de oren.

Ze is heel nieuwsgierig. En stelt wel een honderdtal Waarom vragen per dag. Soms zou ik willen dat ik een mute knop op haar kon ontdekken. "mama waar wonen vliegen?"

Ze is heilig overtuigd dat Dora echt is en tegen haar praat door de TV. Heeft super veel fantasie, houdt van verkleden en rollenspellen en knutselen en tekenen en is al met al een heerlijk lief meisje. Ik vind het een mooie leeftijd. Ze krijgt echt haar eigen persoonlijkheid en je kan een gesprek voeren samen, das echt gaaf.

"kijk een vogel!" "Ja mam dat is een ekster" En ze heeft een fascinatie voor Engels. Vraagt de hele dag door wat bepaalde woorden zijn in het Engels.
Ik heb een kleuter en een peuter en vind het zalig. Ze tetteren me de oren van de kop af, spelen en ruziën fijn samen, zijn steeds zelfstandiger maar toch nog zo heerlijk afhankelijk en aanhankelijk, genieten!
In België gaan ze al op 2,5j naar school dus nog even en dan gaat de jongste ook. Voelt wel dubbel want wat gaat het snel maar langs de andere kant is het wel gemakkelijker ivm het huishouden en dergelijke. Ach ja komt wel goed maar ga waarschijnlijk toch een traantje wegpinken de eerste dag :hihi:
@ Tardisblue even offtopic maar Allons-y!
Eggo schreef:
07-10-2020 22:05
@ Tardisblue even offtopic maar Allons-y!
:yes:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de hele kleuter fase wel lastig vind nog hoor, zoon gaat sinds begin dit schooljaar naar school en we zitten ineens in een hele andere fase.
Ineens heeft hij een eigen leven naast thuis en als ik hem uit school vraag wat hij allemaal gedaan heeft op school, is het standaard antwoord ‘weet ik niet’

Ik mis de tijd dat hij veel bij ons was echt wel hoor, vind dat loslaten nog wel een dingetje :O
Hahaha Oldwood hier ook WEET IK NIET.

Werd net door de juf gebeld (ja op dit tijdstip) dat ze na de herfst vakantie doorstroomt naar speelleerplein 1-2-3

Kennelijk bestaat het losse groep 1 enzo niet meer. Maar ze zit pas een maandje op school. Ze werken met een instroom groep waarin de basis normen waarden omgangsvormen etc worden aangeleerd en al naar gelang ze dat beheersen worden ze op een leerplein geplaatst en wordt er gekeken naar wat ze aankunnen qua werkjes. Dat vind ik op zich wel positief want dan wordt het aangepast aan het niveau in plaats dat ze verplicht nu 2 jaar in de poppenhoek zit. Maar dit is allemaal wel heel anders dan hoe het in mijn basisschool tijd gaat dus mijn hoofd tolt er een beetje van hoor.

Maar school denkt dat ze er aan toe is. Vind het wel sneu voor haar, net amper aan de juffen en dr klasgenootjes gewend en hop weer door. Maar met beetje mazzel komt ze een deel ervan vanzelf weer tegen zodra die ook doorstromen.
Het eerste jaar dat mijn zoontje naar school ging vertelde hij ook niets over zijn dag.
Maar afgelopen nacht kreeg ik om half 3 nog een heel verslag over wat hij gisteren gedaan had dus komt vast nog wel hoor!
Ik vermoed dat alles zo nieuw is en ze zoveel nieuwe dingen leert en indrukken opdoet dat ze gewoon niet weet waar ze moet beginnen en dat ze daarom dus maar zich er vanaf maakt met 'weet ik niet' .

De smiecht kwam vandaag terug met half haar fruit nog in dr bakje en dr brood. Want 'samen delen' geleerd op school dus alsjeblieft mam eet jij t maar op. Smartass.
Zoo herkenbaar dat de kleuters gewoon niet meer weten wat ze gedaan hebben. Hier net zo. Of ze heeft niks gedaan.

Hier vliegen de “Stop hou daarmee op” met gekruiste armen om mijn hoofd. Vooral als ik tegen haar praat. 😂

Ik vind het heerlijk dat ze naar school kan. Voor haar vooral. Ik merk dat ze daar een stuk vrolijker door is. Ze krijgt eindelijk de uitdaging die ze nodig heeft.

Enige nadeel is dat ze nu wel veel meer met mij samen wil spelen. Ik wil wel even spelen, maar de hele middag toch echt niet. Tot ze naar school ging kon ze perfect alleen spelen, maar nu weet ze dat samen spelen ook heel leuk is.
Hier is het wel ineens goed inlezen in wat ze allemaal doen hoor. Zo begint ze steeds over samen spelen samen delen, en welke pet de kanjertijger op heeft. Owkeeeeej.
Eggo schreef:
07-10-2020 23:01
Hier is het wel ineens goed inlezen in wat ze allemaal doen hoor. Zo begint ze steeds over samen spelen samen delen, en welke pet de kanjertijger op heeft. Owkeeeeej.
Hier kletsen we in bed vaak nog even. Dan komen er wel dingen los. Vooral als ik in de middag oplet over wat er allemaal voorbij komt. Dan krijg ik uiteindelijk toch een deel van de dag mee. 🤗
Hier is het ook vaak weet ik niet. Gisteren op weg naar school kreeg ik opeens een versje te horen dat moest opgenomen worden en naar iedereen verstuurd worden. Was wel echt heel schattig. Ook weet ik dat hij de letter r geleerd heeft, want hij roept telkens als hij die letter ziet, kijk mama de r van en dan volgt er een hele rij.

Ik vind de kleuterfase juist heel leuk en heb totaal geen problemen met loslaten. Gisteren en eergisteren hebben hier vriendjes gespeeld. Zoon is ook veel vrolijker en minder dwars sinds hij naar school gaat.
We gingen frietjes eten en de mevrouw van de snackbar legt uit hoe een milkshake wordt gemaakt n.a.v. een vraag van dochter waar een bepaald gek geluid vandaan komt .

"Kijk je doet ijs en siroop in een beker en dan rrrrrr rrrrr een milkshake"

Dochter kijkt bedenkelijk

"Dan is het geen milkshake maar een ijsshake want je zegt milk en dat is Engels voor melk"

Die vrouw en ik keken echt zo van ooookeeeej
Leuk hé dat ze alles zo letterlijk nemen.

Ik had vandaag een discussie met kleuter toen ik probeerde uit te leggen dat kersen het nederlandse woord is voor cherry's.

Hij begint te begrijpen dat het Engels een aparte taal is maar het is nog verwarrend.
Hoi allen!
Hier ook een kleuter die net naar school gaat. Hij zei de eerste dagen ook standaard ‘weet ik niet’ als vroeg wat hij gedaan had, maar nu komen steeds meer de verhalen. Dat vind ik wel heel fijn :)
School vindt hij heel leuk, alleen het vrij spelen gaat nog niet helemaal. Zelf tot spelen komen blijft lastig, ook thuis. Maar ik ga er vanuit dat dat naarmate hij ouder wordt, en met wat oefenen, ook wel beter gaat.
Die van ons zit te veel achter de iPad (te veel in de zin dat ze dus nu van alles wil naspelen). En heeft dus nu de Tannerites ontdekt. Mag ik de hele tijd mafia met haar spelen. 😂

Moet ze een telefoon en dan elkaar berichten sturen of zo. Snap er niets van.

Ze verstaat en spreekt helaas nu al Engels. Dus wat wij deden als we iets wilden bespreken dat zij niet mocht horen was op het Engels overgaan. Maar nu krijgen we dus te horen dat ze ons heeft verstaan.

Misschien binnenkort maar een cursus Frans gaan doen of zo. 😂
Wat grappig, super herkenbaar. Wat heb je op school gedaan? Weet ik niet, gespeeld..
Maar toch komen er steeds wel wat dingen voorbij.

Gister 1e keer bso, hij vond dat moeilijk begreep ik.
Ik kan het me zo voorstellen! Toen ik hem woensdag ophaalde, zn gezichtje van waar is mama.
En die was er natuurlijk niet gister.

Nouja even wennen.

Wat worden ze ook zo snel slim he!

Super leuk om jullie verhalen te lezen!
Hahaha ik switch ook altijd naar Engels om haar grote oortjes te omzeilen dus ws spreekt ze het in groep 4 al vloeiend.

Vragen jullie kleuters ook de gekste dingen ?

Hier laatst "oma hoe laat ga jij dood?"
En hoe is het met alle kleuters? Hier lekker druk. Steeds vaker speel afspraakjes waardoor je ineens een hok vol hebt want de buurtkinderen bellen ook geregeld aan. Verder lach ik me vaak helemaal slap om haar uitspraken. Ik zou eigenlijk altijd een schriftje bij me moeten hebben om het op te schrijven wat er nu weer uit komt want meestal ben ik het later weer vergeten wat het ook alweer was.

Ze begint ook steeds meer dingen te vragen of dat dingen haar opvallen. Zo snapt ze niks van de Haribo Kindermix reclame want die grote mensen hebben kinderstemmen.

School gaat ook lekker. Binnenkort kennismakingsgesprek met de nieuwe juf. Hier starten ze in een groep 0 zeg maar om te wennen aan school en als ze er klaar voor zijn stromen ze door naar leerplein groep 1 2 3 (waarbij ze wel een vaste juf hebben waar ze mee eten en gymmen en dat doen ze met hun leeftijdsgenootjes). Vind het wel fijn ze kijken echt naar welke werkjes een kind al aankan en dus niet verplicht 2 jaar alleen maar spelen en kleuteren. Ze past zich gelukkig goed aan al vind ik het wel jammer dat haar beste vriendinnetje nog niet mag doorstromen maar die ziet ze gelukkig na school nog om te spelen.

Echt steeds meer respect ook voor mensen met meerdere kinderen. Ik zou er zelf met alle drukte die er bij komt kijken niet aan moeten denken om naast een kleuter ook nog een peuter of een baby te hebben. Hoe dan!
Haha hoe dan? Nou ha gewoon eigenlijk. Dat leer je ook wel. Hier dus nog een dreumes in huis.

Hier kleuter dus gewoon in groep 1 en hij heeft het nog steeds erg naar zijn zin.
Ik heb inmiddels ook een kleuter in huis, dus ik kom meeschrijven! Misschien kunnen we dit topic dan weer een beetje uit het stof vandaan halen :-D

Ik vind deze leeftijd heerlijk. Allerlei vragen, gesprekken op niveau, dingen uitleggen die ze dan ook echt snapt. En ze is heel zelfstandig. Ze kleedt zichzelf aan (en dan niet de kleding die ik heb klaargelegd :whip: ), poetst het liefst zelf haar tanden en kan zelf haar schoenen en jas aantrekken. Die rits hebben we maandenlang geoefend en na 1 week basisschool kan ze het opeens zelf.

Heerlijk, de kleuterleeftijd! Ik kan niet wachten tot dreumes ook 4 is :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven