Kleuterverlenging? Wel of niet doen.

28-02-2024 19:39 265 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ons kind jarig is tussen 1 oktober en 1 januari, is doorstromen naar groep 3 in overleg. Kind is na de kerstvakantie gestart in groep 1 en in september doorgestroomd naar groep 2. De vraag is nu: nog een keer groep 2 of door naar groep 3?

Kind is bescheiden en rustig, staat niet graag in het middelpunt en is zeker geen haantje de voorste. Speelt graag met andere kindjes. Cognitief lijkt groep 3 de meest voor de hand liggende keuze omdat kind leest (avi M3 en E3 zonder problemen), schrijft en steeds meer interesse krijgt in rekenen. Juf is van mening dat sociaal emotioneel gezien groep 2 nog een keer doen goed zou zijn. Argument hiervoor is dat kind wat vaker speelt met jongere kinderen uit de klas en sociaal emotioneel nog niet toe is aan groep 3.

Wij willen het beste voor kind. Omdat het onze eerste op de basisschool is hebben we geen ervaring met de overgang van groep 2 naar 3. Op onze school zijn het combinatieklassen 1/2, er zijn 4 groepen. Kind speelt regelmatig met andere groep 2 kinderen op de BSO, in de buurt en tijdens speelafspraakjes, maar in de klas vaker met de groep 1 kinderen.

Als we kiezen voor nog een keer groep 2 dan betekend het vanaf dit moment nog 1,5 jaar kleuteren en dat lijkt me erg lang. En is het niet gewoon karakter waardoor het lijkt alsof kind sociaal emotioneel wat minder sterk ontwikkeld is.

Ik heb deze week al meerdere topics voorbij zien komen over doubleren en versnellen. Misschien door de oudergesprekken die na de voorjaarsvakantie weer hebben plaats gevonden. Hoop toch wat ervaringsverhalen van jullie te horen.
reble wijzigde dit bericht op 28-02-2024 19:45
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut naar groep 3. Anders gaat kind zich heel erg vervelen. Dat sociaal emotionele.. aan karakter verander je niks. En als kind toch worstelt.. dan is bijvoorbeeld een weerbaarheidstraining of een Rots&Water cursus oid ook prima.
enigme wijzigde dit bericht op 28-02-2024 20:09
0.21% gewijzigd
En ook na groep 3 :-)
Ik heb geen kinderen maar als ik de topics hier lees deze week, lijkt het wel alsof mensen in groep 1 en 2 al hun sociaal-emotionele vaardigheden moeten opdoen voor de rest van hun leven, want daarna is het gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:03
Laat je nooit overhalen door dat 'sociaal-emotionele' onzinargument.
Cognitief niveau moet (wat mij betreft) leidend zijn.
Je kind functioneert cognitief dus al een jaar vooruit, waarom dan laten doubleren?
Sociaal-emotionele ontwikkeling gaat ook in groep 3 gewoon door hè.
Nou dat dus.

Ik heb nog nooit gehoord van een kind dat niet van groep 5 naar groep 6 mocht vanwege sociaal-emotionele redenen als er cognitief verder niks mis was. Vertel mij dan maar eens waarom dat bij een overgang van groep 2 naar groep 3 wel ineens een probleem zou moeten zijn. Dat kan dan toch alleen maar liggen aan het feit dat zo'n school de jaren zeventig nog niet voorbij is.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
__appelbloesem__ schreef:
28-02-2024 20:03
Plus: hoe gaan ze een kind dat cognitief zo’n beetje twee jaar voorloopt op zn klasgenoten uitdagen komende jaren.
Volgens mij zitten er in iedere kleuterklas al wel een paar kinderen die goed kunnen lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 19:53
Jullie zijn het in elk geval duidelijk met elkaar eens! Ik ben wel benieuwd wat maakt dat jullie groep 3 adviseren. Hebben jullie zelf ervaring met de zogenoemde herfst kinderen?

Tijdens het oudergesprek deze week vertelde juf dat ze de sociaal emotionele ontwikkeling belangrijker vindt dan de cognitieve ontwikkeling. En dat ze het kind zo gunt om wat steviger te starten aan groep 3.
Kleuterjuffen zijn dol op dit 'argument', maar het is onzin.
Ten eerste is de sociale ontwikkeling iets totaal anders dan de emotionele ontwikkeling.
Ten tweede is een leerkracht niet competent om daar een gedegen uitspraak over te doen. Als je echt wilt weten hoever je kind is in sociaal en emotioneel opzicht zul je daar een uitgebreid psychologisch onderzoek naar moeten doen.
Ten derde: er is nog nooit een kind vervroegd naar groep 3 gegaan vanwege een sociaal-emotionele voorsprong, omdat elke afwijking hierin standaard wordt uitgelegd als een achterstand.
Ten vierde: een kind dat cognitief voorloopt zal vaak ook sociaal en emotioneel voorlopen. Hem dan nog langer onder zijn niveau houden kan echt funest zijn.

Als ik wil kan ik nog wel 4 argumenten aanvoeren, maar dit lijkt me wel genoeg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:05
Bedankt voor je reactie. Begrijp ik goed dat je zelf leraar bent?

Herken wel wat je zegt. Kind heeft geen zin om elke dag alleen maar te puzzelen of in de speelhoek te spelen. Vind vooral de werkboeken die ze maken leuk waarbij ze letters leren, woordjes stempelen/schrijven en andere opdrachtjes uitvoeren. Kan ook lang stil zitten en geconcentreerd zijn als ik het vergelijk met andere kleuters uit de klas.

In april zijn er nog vrijwillige extra oudergesprekken. Misschien dan maar met de andere juf in gesprek (die staat 2 dagen voor de klas).
Ja, leerkracht groep 1/2. Ik zie genoeg kleuters die de pest hebben aan dat spelend leren. Die willen inderdaad werken. De bouwhoek is alleen leuk als ze met opdrachtkaarten een moeilijk bouwsel maken, in de themahoek zijn ze bezig met het optellen van de boodschappen, ze proberen zichzelf te leren lezen in de leeshoek. Waarom zou je zo'n kind dan nog een jaar willen houden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Buongiorno schreef:
28-02-2024 19:58
Dat klinkt alsof groep 3 prima zou gaan. Als een kind níet doorgaat naar groep 3, zou school een plan moeten hebben. Wat gaat er nog niet goed? Wat wordt daar aan gedaan? Waar krijgt het kind extra hulp bij? Je kunt daar naar vragen: wat is het plan? Is dat er niet, dan kun je dus ook vragen wat er niet goed genoeg gaat voor groep 3.

Overigens is mijn jongste (dec) wel langer blijven kleuteren. Eerlijk gezegd was ik het daar toen niet mee eens, er was geen enkele argumentatie. Maar toen kwam
Corona en ging ze beperkt naar school. Ze blijkt echt wel heel slim, maar ook heel jong te zijn. Ik ben achteraf heel blij dat ze wel langer gekleuterd heeft. Ze zou absoluut niet in de hogere groep passen. Maar ik vind nog steeds dat school echt een sterker verhaal had moeten hebben.
Goede tip om concreet naar het plan te vragen. Dan krijgen we daar ook wat beter beeld bij. Nu gooien ze het op sociaal emotionele ontwikkeling maar dit voelt als heel vaag.

Wat bedoel je met heel jong zijn? En is dat ook waarom je blij ben dat ze langer gekleuterd heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
28-02-2024 20:09
Volgens mij zitten er in iedere kleuterklas al wel een paar kinderen die goed kunnen lezen.
Die horen dan dus in groep 3.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat gaat juf aanbieden om hem sociaal emotioneel beter te laten ontwikkelen in het 2e jaar groep 2?

Dat kan ze ook nu doen. Het jaar is net een half voorbij jaar hè, nog 4mnd te gaan om hem dat beetje meer te geven.

En dan na de vakantie lekker naar groep 3.
superuser2023 wijzigde dit bericht op 28-02-2024 20:15
1.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-02-2024 20:12
Ja, leerkracht groep 1/2. Ik zie genoeg kleuters die de pest hebben aan dat spelend leren. Die willen inderdaad werken. De bouwhoek is alleen leuk als ze met opdrachtkaarten een moeilijk bouwsel maken, in de themahoek zijn ze bezig met het optellen van de boodschappen, ze proberen zichzelf te leren lezen in de leeshoek. Waarom zou je zo'n kind dan nog een jaar willen houden?
:applause:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
maud85 schreef:
28-02-2024 19:59
Ik heb een zoon van begin oktober die nu voor het tweede jaar in groep 2 zit. Vorig jaar rond deze tijd de knoop doorgehakt om hem nog een extra jaar te laten kleuteren. Hij kon op eigenlijk alle vlakken niet goed mee komen. Didactisch, sociaal emotioneel, motorisch. Er was ook nog geen enkele interesse in letters of cijfers.

Nu een jaar later is het echt een wereld van verschil. Hij heeft echt extra tijd nodig gehad om te rijpen. Voor hem hadden we geen betere keuze kunnen maken.
Lijkt me wel een lastige keuze in jullie geval, omdat hij/zij didactisch wel toe lijkt te zijn aan groep 3. Je hoeft nog niet nu te beslissen toch? Ik zou het nog even aankijken. Wie weet maakt hij de komende maanden sociaal emotioneel nog een spurt en is het geen punt van discussie meer.
We hoeven nu nog niet te beslissen maar school heeft wel mee gegeven om er over na te gaan denken. Dus dat maakt toch dat we er mee bezig zijn. We willen gewoon het beste voor kind maar wat is dan het beste. Dat is lastig.

Ik ben wel benieuwd waarin je het verschil merkt? Goed om te horen dat het voor jullie zoon goed uitgepakt heeft. Met plezier naar school en goed in je vel zitten is zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
28-02-2024 20:08
Nou dat dus.

Ik heb nog nooit gehoord van een kind dat niet van groep 5 naar groep 6 mocht vanwege sociaal-emotionele redenen als er cognitief verder niks mis was. Vertel mij dan maar eens waarom dat bij een overgang van groep 2 naar groep 3 wel ineens een probleem zou moeten zijn. Dat kan dan toch alleen maar liggen aan het feit dat zo'n school de jaren zeventig nog niet voorbij is.
Zie je hoeveel mensen het in dit topic met ons eens zijn?
Dat hadden een jaar of 10 geleden toch niet kunnen denken hè?
:high5:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:13
:applause:
Breek me de bek niet open. Maar ik ben een roepende in de woestijn helaas. IB'er heeft het laatste woord bij ons en die is ook van de oude stempel. En dan die studiedag van laatst. Spelen moet weer voorop staan. Nou, niet altijd dus. Ik ben echt van het kijken naar het kind en niet het kind in de mal rammen die wij bedacht hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-02-2024 20:00
Sociaal emotioneel is echt alleen maar blabla. Als je kind al ruimschoots voldoet aan de cognitieve criteria voor groep 2, kan het alleen maar nadelig uitpakken om hem dat nog een keer te laten doen. Ik heb er ervaring mee met mijn januari-kind maar met een najaarskind had ik echt strenger op mijn strepen gestaan om het te laten doorstromen.
In ons geval ging er dus alsnog een stuiterbal naar groep 3, maar dan een jaar ouder.
Merk je ook nadelige effecten dat er een extra jaar is gekleuterd?
Bij ons school is na 1 januari jarig zijn eigenlijk gewoon standaard opnieuw groep 2.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:15
Zie je hoeveel mensen het in dit topic met ons eens zijn?
Dat hadden een jaar of 10 geleden toch niet kunnen denken hè?
:high5:
Ja, de groep wordt steeds groter :mrgreen:
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:12
Die horen dan dus in groep 3.
Had mijn jongste wel gewild, denk ik, van de peuters meteen naar groep 3 :-)
Hij kon alleen nog geen pen vasthouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:14
We hoeven nu nog niet te beslissen maar school heeft wel mee gegeven om er over na te gaan denken. Dus dat maakt toch dat we er mee bezig zijn. We willen gewoon het beste voor kind maar wat is dan het beste. Dat is lastig.
Je gaat nooit weten hoe de andere keuze was uitgevallen. Je kunt voor nu alleen kijken naar hoe je kind zich ontwikkelt. En kinderen gaan primair naar school om te leren. Als kind cognitief toe is aan de volgende groep, dan is dat dus de meest logische keuze. Het is meetbaar, in tegenstelling tot het hele 'sociaal-emotionele' deel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:14
We hoeven nu nog niet te beslissen maar school heeft wel mee gegeven om er over na te gaan denken. Dus dat maakt toch dat we er mee bezig zijn. We willen gewoon het beste voor kind maar wat is dan het beste. Dat is lastig.

Ik ben wel benieuwd waarin je het verschil merkt? Goed om te horen dat het voor jullie zoon goed uitgepakt heeft. Met plezier naar school en goed in je vel zitten is zo belangrijk.
Zeer waarschijnlijk zou elke beslissing 'het beste' kunnen zijn.
Achteraf weet je nooit of die andere beslissing beter was.
Dus de meeste mensen zullen hooguit achteraf dingen koppelen aan die beslissing en daaruit dan menen te kunnen opmaken dat het een goede beslissing was.
Maar je kunt nu eenmaal nooit meer vaststellen hoe het gegaan was als je anders besloten had.

Wat wel een risico is, is dat als school vindt dat kind moet doubleren en jullie zetten toch de overgang naar groep 3 door, dat je dan de komende 6 jaar nog bij elke dwarse scheet te horen zult krijgen dat ie natuurlijk ook nog wel erg jong is en dat al die dwarse scheten voorkomen hadden kunnen worden als jullie em wel groep 2 hadden laten overdoen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-02-2024 20:15
Breek me de bek niet open. Maar ik ben een roepende in de woestijn helaas. IB'er heeft het laatste woord bij ons en die is ook van de oude stempel. En dan die studiedag van laatst. Spelen moet weer voorop staan. Nou, niet altijd dus. Ik ben echt van het kijken naar het kind en niet het kind in de mal rammen die wij bedacht hebben.
Mijn jongste is van eind november, was met kerst al uitgekeken bij de kleuters, heeft er nog een jaar gezeten en ging met 5 jaar en 3 maanden naar groep 3, midden in het schooljaar.
Wat een opluchting voor hem.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:17
Merk je ook nadelige effecten dat er een extra jaar is gekleuterd?
Bij ons school is na 1 januari jarig zijn eigenlijk gewoon standaard opnieuw groep 2.
Iedere school die hierin een standaard(datum) hanteert houdt zich niet aan de wet.
En vrijwel alle scholen doen dat, maar daarmee is het nog niet goed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
28-02-2024 20:17
Had mijn jongste wel gewild, denk ik, van de peuters meteen naar groep 3 :-)
Hij kon alleen nog geen pen vasthouden.
Och, dat kunnen ze ook in groep 3 nog prima aanleren hoor.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
28-02-2024 20:08
Nou dat dus.

Ik heb nog nooit gehoord van een kind dat niet van groep 5 naar groep 6 mocht vanwege sociaal-emotionele redenen als er cognitief verder niks mis was. Vertel mij dan maar eens waarom dat bij een overgang van groep 2 naar groep 3 wel ineens een probleem zou moeten zijn. Dat kan dan toch alleen maar liggen aan het feit dat zo'n school de jaren zeventig nog niet voorbij is.
Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Het lijkt erop dat deze school echt voorstander is van de kleuterverlening. Er zitten 5 kindjes voor de 2e keer in groep 2 dit jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-02-2024 20:17
Je gaat nooit weten hoe de andere keuze was uitgevallen. Je kunt voor nu alleen kijken naar hoe je kind zich ontwikkelt. En kinderen gaan primair naar school om te leren. Als kind cognitief toe is aan de volgende groep, dan is dat dus de meest logische keuze. Het is meetbaar, in tegenstelling tot het hele 'sociaal-emotionele' deel.
Zelfs daarin hebben scholen eigen regels.

Bij mijn kinderen moesten ze (meen ik) al minimaal 16 letters kennen voordat ze naar groep 3 mochten. Elders was 'interesse in letters' voldoende.
Dus zelfs cognitief kunnen ze nog zeer verschillende criteria hanteren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
28-02-2024 20:15
Breek me de bek niet open. Maar ik ben een roepende in de woestijn helaas. IB'er heeft het laatste woord bij ons en die is ook van de oude stempel. En dan die studiedag van laatst. Spelen moet weer voorop staan. Nou, niet altijd dus. Ik ben echt van het kijken naar het kind en niet het kind in de mal rammen die wij bedacht hebben.
De IB’er is hier volgens mij verder niet bij betrokken tot nu toe.
Althans niet dat wij hebben gemerkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:25
Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Het lijkt erop dat deze school echt voorstander is van de kleuterverlening. Er zitten 5 kindjes voor de 2e keer in groep 2 dit jaar.
Daar zijn m.i. nog steeds veel teveel scholen voorstander van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven