Kleuterverlenging? Wel of niet doen.

28-02-2024 19:39 265 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ons kind jarig is tussen 1 oktober en 1 januari, is doorstromen naar groep 3 in overleg. Kind is na de kerstvakantie gestart in groep 1 en in september doorgestroomd naar groep 2. De vraag is nu: nog een keer groep 2 of door naar groep 3?

Kind is bescheiden en rustig, staat niet graag in het middelpunt en is zeker geen haantje de voorste. Speelt graag met andere kindjes. Cognitief lijkt groep 3 de meest voor de hand liggende keuze omdat kind leest (avi M3 en E3 zonder problemen), schrijft en steeds meer interesse krijgt in rekenen. Juf is van mening dat sociaal emotioneel gezien groep 2 nog een keer doen goed zou zijn. Argument hiervoor is dat kind wat vaker speelt met jongere kinderen uit de klas en sociaal emotioneel nog niet toe is aan groep 3.

Wij willen het beste voor kind. Omdat het onze eerste op de basisschool is hebben we geen ervaring met de overgang van groep 2 naar 3. Op onze school zijn het combinatieklassen 1/2, er zijn 4 groepen. Kind speelt regelmatig met andere groep 2 kinderen op de BSO, in de buurt en tijdens speelafspraakjes, maar in de klas vaker met de groep 1 kinderen.

Als we kiezen voor nog een keer groep 2 dan betekend het vanaf dit moment nog 1,5 jaar kleuteren en dat lijkt me erg lang. En is het niet gewoon karakter waardoor het lijkt alsof kind sociaal emotioneel wat minder sterk ontwikkeld is.

Ik heb deze week al meerdere topics voorbij zien komen over doubleren en versnellen. Misschien door de oudergesprekken die na de voorjaarsvakantie weer hebben plaats gevonden. Hoop toch wat ervaringsverhalen van jullie te horen.
reble wijzigde dit bericht op 28-02-2024 19:45
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:22
Mijn jongste is van eind november, was met kerst al uitgekeken bij de kleuters, heeft er nog een jaar gezeten en ging met 5 jaar en 3 maanden naar groep 3, midden in het schooljaar.
Wat een opluchting voor hem.
Gebeurt dat bij jullie op school vaker? Dat er op andere momenten in het jaar doorgestroomd wordt?
Super fijn voor kind, dat er echt naar wordt gekeken en niet op 1 vast moment.
Heb ik hier nog niet zien gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:24
Och, dat kunnen ze ook in groep 3 nog prima aanleren hoor.
Ach, het zal best. Hij had cognitief prima met 4 jaar in groep 3 of 4 kunnen starten, maar het is niet gebeurd. de ene heeft precies 2 jaar gekleuterd en de andere 2,5 jaar, en ze doen het helemaal prima op het gymnasium.

Het 'per se groep 3' vind ik net zo star als het 'per se kleuteren'. Het een of het ander is niet automatisch een drama.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een zoon van oktober, zou langer moeten kleuteren want nog jong in gedrag, kan niet geconcentreerd werken en sociaal emotioneel past hij niet. doorgezet en door naar groep drie, halverwege groep 6 naar groep 7 versneld en dus met 10 naar de basischool. nu 13 en 3 VWO. stilzitten kan hij nog steeds niet want HB en ADHD, anders-sociaal niet aansluitend is hij ook nog steeds, maar hij zit prima op zijn plek als zijn eigen, beetje vreemd persoon.

zoon van december wel lang gekleuterd, want middenin Corona, tijdens gedoe met oudste met versnellen, en nu met 10 in groep 6. heeft voor alles een eigen leerlijn en werkt dus eigenlijk parallel aan groep 7-8 in groep 6. ook zijn eigen ik, die niet past in groep 6, niet in groep 7, en eigenlijk geen idee waar wel...versnellen zou hem nu geen goed meer doen, want onzeker en laag zelfbeeld door het gevoel anders te zijn dan de rest en de aansluiting te missen. ipv sociaal emotioneel achter, ver ver voor op zijn leeftijdsgenoten en klasgenoten. spijt als haren op mijn hoofd dat we meegegaan zijn in het laat hem lekker nog een jaartje spelen en kind zijn..
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:30
Gebeurt dat bij jullie op school vaker? Dat er op andere momenten in het jaar doorgestroomd wordt?
Super fijn voor kind, dat er echt naar wordt gekeken en niet op 1 vast moment.
Heb ik hier nog niet zien gebeuren.
Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen, maar nee, hij was wel echt een uitzondering en ik heb moeten praten als Brugman. Want school hield nog vast aan de 1 oktober grens. Dus eerst heb ik em na een half jaar naar groep 2 moeten praten (als Brugman) en vervolgens een half jaar later naar groep 3.
Voor kind was het goed, maar de verhouding met school was inmiddels aardig verstoord.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
28-02-2024 20:31
Ach, het zal best. Hij had cognitief prima met 4 jaar in groep 3 of 4 kunnen starten, maar het is niet gebeurd. de ene heeft precies 2 jaar gekleuterd en de andere 2,5 jaar, en ze doen het helemaal prima op het gymnasium.

Het 'per se groep 3' vind ik net zo star als het 'per se kleuteren'. Het een of het ander is niet automatisch een drama.
Het is niet automatisch een drama, maar dat doubleren bij de kleuters (eufemistisch kleutervetlenging genoemd) is ook nergens goed voor en moet dus alleen toegepast worden in uitzonderlijke situaties.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:30
Gebeurt dat bij jullie op school vaker? Dat er op andere momenten in het jaar doorgestroomd wordt?
Super fijn voor kind, dat er echt naar wordt gekeken en niet op 1 vast moment.
Heb ik hier nog niet zien gebeuren.
van kleuters naar groep 3 "versnellen"is wel een stuk minder opvallend dan een jaar overslaan of in een schooljaar doorstromen. bij ons kreeg oudste echt wel het label van dat "afwijkende"kind. terwijl kort kleuteren nooit zo raar wordt bekeken. dus het argument van versnellen kan altijd nog heeft wel wat haken en ogen vind ik..
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
28-02-2024 20:17
Had mijn jongste wel gewild, denk ik, van de peuters meteen naar groep 3 :-)
Hij kon alleen nog geen pen vasthouden.
Dat hebben ze bij mijn zoon opgelost door hem een computer te geven, met Word erop.

Typen kon ie namelijk wel heel goed.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:25
Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Het lijkt erop dat deze school echt voorstander is van de kleuterverlening. Er zitten 5 kindjes voor de 2e keer in groep 2 dit jaar.
Of is er eigenlijk geen plek in groep drie? :idee: Dat is, helaas, ook nog wel eens een overweging van een school (ervaring....). Ze zullen het nooit zeggen natuurlijk.

Even serieus; jouw kind leest nú al midden groep drie, en dan willen ze je kind nog anderhalf jaar laten kleuteren? o_o
Er zijn waarschijnlijk nog 25 weken tot aan de zomervakantie (ligt aan je regio natuurlijk). Dat betekent dat, schooljaartechnisch gezien, we nog niet eens halverwege zijn. (Ik heb alle schoolvakanties niet meegeteld, echt netto schoolweken).
No way dat ik mijn kind nog een jaar zou laten kleuteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:03
Laat je nooit overhalen door dat 'sociaal-emotionele' onzinargument.
Cognitief niveau moet (wat mij betreft) leidend zijn.
Je kind functioneert cognitief dus al een jaar vooruit, waarom dan laten doubleren?
Sociaal-emotionele ontwikkeling gaat ook in groep 3 gewoon door hè.
Gewoon naar groep 4 meteen :mrgreen:

Maar inderdaad, cognitief is leidend.
Alle reacties Link kopieren Quote
The_Architect schreef:
28-02-2024 20:40
Gewoon naar groep 4 meteen :mrgreen:

Maar inderdaad, cognitief is leidend.
Mijn kind heeft een half jaar groep1, half jaar groep 2 en een half jaar groep 3 gedaan.
Met 5 jaar en 9 maanden ging ie naar groep 4.
Dus ja, wat mij betreft kan dat prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik zou haar sowieso ook tegen het eind van het schooljaar door laten toetsen. Misschien past groep 4 wel veel beter.
anoniem_65e068bdece4c wijzigde dit bericht op 28-02-2024 20:43
0.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
viane schreef:
28-02-2024 20:33
Hier een zoon van oktober, zou langer moeten kleuteren want nog jong in gedrag, kan niet geconcentreerd werken en sociaal emotioneel past hij niet. doorgezet en door naar groep drie, halverwege groep 6 naar groep 7 versneld en dus met 10 naar de basischool. nu 13 en 3 VWO. stilzitten kan hij nog steeds niet want HB en ADHD, anders-sociaal niet aansluitend is hij ook nog steeds, maar hij zit prima op zijn plek als zijn eigen, beetje vreemd persoon.

zoon van december wel lang gekleuterd, want middenin Corona, tijdens gedoe met oudste met versnellen, en nu met 10 in groep 6. heeft voor alles een eigen leerlijn en werkt dus eigenlijk parallel aan groep 7-8 in groep 6. ook zijn eigen ik, die niet past in groep 6, niet in groep 7, en eigenlijk geen idee waar wel...versnellen zou hem nu geen goed meer doen, want onzeker en laag zelfbeeld door het gevoel anders te zijn dan de rest en de aansluiting te missen. ipv sociaal emotioneel achter, ver ver voor op zijn leeftijdsgenoten en klasgenoten. spijt als haren op mijn hoofd dat we meegegaan zijn in het laat hem lekker nog een jaartje spelen en kind zijn..
Hier baseren ze het sociaal emotionele vooral op het spelen met jongere kinderen. Kind kan prima stilzitten en geconcentreerd werken.

Wat jammer dat de jongste onzeker is geworden en een laag zelfbeeld heeft door het gevoel anders te zijn. Het valt mij vaak op dat als kinderen een beetje anders zijn er direct iets van wordt gevonden. Waarom moet toch iedereen in de bekende hokjes passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
viane schreef:
28-02-2024 20:33
Hier een zoon van oktober, zou langer moeten kleuteren want nog jong in gedrag, kan niet geconcentreerd werken en sociaal emotioneel past hij niet. doorgezet en door naar groep drie, halverwege groep 6 naar groep 7 versneld en dus met 10 naar de basischool. nu 13 en 3 VWO. stilzitten kan hij nog steeds niet want HB en ADHD, anders-sociaal niet aansluitend is hij ook nog steeds, maar hij zit prima op zijn plek als zijn eigen, beetje vreemd persoon.

zoon van december wel lang gekleuterd, want middenin Corona, tijdens gedoe met oudste met versnellen, en nu met 10 in groep 6. heeft voor alles een eigen leerlijn en werkt dus eigenlijk parallel aan groep 7-8 in groep 6. ook zijn eigen ik, die niet past in groep 6, niet in groep 7, en eigenlijk geen idee waar wel...versnellen zou hem nu geen goed meer doen, want onzeker en laag zelfbeeld door het gevoel anders te zijn dan de rest en de aansluiting te missen. ipv sociaal emotioneel achter, ver ver voor op zijn leeftijdsgenoten en klasgenoten. spijt als haren op mijn hoofd dat we meegegaan zijn in het laat hem lekker nog een jaartje spelen en kind zijn..
Hier baseren ze het sociaal emotionele vooral op het spelen met jongere kinderen. Kind kan prima stilzitten en geconcentreerd werken.

Wat jammer dat de jongste onzeker is geworden en een laag zelfbeeld heeft door het gevoel anders te zijn. Het valt mij vaak op dat als kinderen een beetje anders zijn er direct iets van wordt gevonden. Waarom moet toch iedereen in de bekende hokjes passen.
Reble schreef:
28-02-2024 20:43
Hier baseren ze het sociaal emotionele vooral op het spelen met jongere kinderen. Kind kan prima stilzitten en geconcentreerd werken.
Als ze blijft zitten zal ze ook met jongere kinderen spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is lastig om een advies te geven op basis van alleen deze informatie.

Hier een kind waarvan het niet eens de vraag was of het naar groep 3 zou kunnen dus ging gewoon. Helaas heeft dit op latere leeftijd voor ernstige psychische problemen gezorgd. Met de kennis van nu had ik tegen het advies van de juf in gekozen voor doubleren. Kind is mega slim, kon met gemak meekomen in de klas en had veel pluswerk maar is sociaal emotioneel compleet vast gelopen wat nu, achterf gezien voorkomen had kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reble schreef:
28-02-2024 20:43
Hier baseren ze het sociaal emotionele vooral op het spelen met jongere kinderen. Kind kan prima stilzitten en geconcentreerd werken.

Wat jammer dat de jongste onzeker is geworden en een laag zelfbeeld heeft door het gevoel anders te zijn. Het valt mij vaak op dat als kinderen een beetje anders zijn er direct iets van wordt gevonden. Waarom moet toch iedereen in de bekende hokjes passen.
En (vrijwel) altijd een achterstand.

Mijn oudste is uiteindelijk 3x versneld (incl middelbare school) en kreeg toen pas aansluiting bij zijn klasgenoten.

Zijn kleuterjuf vond em sociaal-emotioneel zwak, want hij had geen aansluiting in de klas. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met zoon in hetzelfde schuitje dus ik volg even.

Waarom zijn de juffen zo tegen doorstromen naar groep 3? Wat is daar dan de reden achter, vraag ik me af. Vraag algemeen, niet specifiek voor TS.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nanouk schreef:
28-02-2024 20:46
Het is lastig om een advies te geven op basis van alleen deze informatie.

Hier een kind waarvan het niet eens de vraag was of het naar groep 3 zou kunnen dus ging gewoon. Helaas heeft dit op latere leeftijd voor ernstige psychische problemen gezorgd. Met de kennis van nu had ik tegen het advies van de juf in gekozen voor doubleren. Kind is mega slim, kon met gemak meekomen in de klas en had veel pluswerk maar is sociaal emotioneel compleet vast gelopen wat nu, achterf gezien voorkomen had kunnen worden.
Dit vind ik dus van die riskante uitspraken.
Die problemen had je zeer waarschijnlijk niet kunnen voorkomen door een jaartje langer kleuteren. Zo weinig als dat oplevert, dat gaat echt het verschil niet maken.
Cognitief altijd onder je niveau moeten werken heeft ook een enorme impact.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
junecartercash schreef:
28-02-2024 20:48
Ik zit met zoon in hetzelfde schuitje dus ik volg even.

Waarom zijn de juffen zo tegen doorstromen naar groep 3? Wat is daar dan de reden achter, vraag ik me af. Vraag algemeen, niet specifiek voor TS.
Mijn ervaring is dat kleuterjuffen (de ouderwetse) al helemaal vinden dat kleuteren zo'n beetje het allerbelangrijkste is dat er bestaat.
Waarom leerkrachten verder zo terughoudend zijn weet ik niet. Wel een interessante vraag.


Ik verdenk veel scholen ook van een financieel motief: een jaar langer op school betekent een jaar langer geld ontvangen.
solomio wijzigde dit bericht op 28-02-2024 20:54
10.84% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
28-02-2024 20:38
Of is er eigenlijk geen plek in groep drie? :idee: Dat is, helaas, ook nog wel eens een overweging van een school (ervaring....). Ze zullen het nooit zeggen natuurlijk.

Even serieus; jouw kind leest nú al midden groep drie, en dan willen ze je kind nog anderhalf jaar laten kleuteren? o_o
Er zijn waarschijnlijk nog 25 weken tot aan de zomervakantie (ligt aan je regio natuurlijk). Dat betekent dat, schooljaartechnisch gezien, we nog niet eens halverwege zijn. (Ik heb alle schoolvakanties niet meegeteld, echt netto schoolweken).
No way dat ik mijn kind nog een jaar zou laten kleuteren.
Het is nog niet bekend hoeveel groepen 3 er volgend jaar zullen zijn. Dus verwacht niet dat dit de overweging van school is. Tenminste, dat mag ik hopen. Nu ik dit zo lees is het wel bizar eigenlijk dat er nu al wordt gesproken over groep 2 nog een jaar doen terwijl we nog niet eens op de helft van het school jaar zijn.

Eind groep 1 kende kind alle letters en was het steeds vaker proberen om woorden te lezen, bijvoorbeeld op verpakkingen. Toen in de bied een avi start boekje erbij gepakt en kind las de woordjes zo op. En zo komen er steeds iets moeilijkere boekjes mee naar huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
28-02-2024 20:31


Het 'per se groep 3' vind ik net zo star als het 'per se kleuteren'. Het een of het ander is niet automatisch een drama.
Maar een kind dat het cognitief aankan, zelfs voorloopt, die moet je gewoon niet laten blijven zitten in de kleuterklas vanwege dat kind nog wat speels is.
Alsof ze dat in groep 3 (of 4... of 5...) niet meer zijn.

Maar nee een jaar extra kleuteren en je vervelen... dat is dan de oplossing.
Reble schreef:
28-02-2024 20:52
Het is nog niet bekend hoeveel groepen 3 er volgend jaar zullen zijn. Dus verwacht niet dat dit de overweging van school is. Tenminste, dat mag ik hopen. Nu ik dit zo lees is het wel bizar eigenlijk dat er nu al wordt gesproken over groep 2 nog een jaar doen terwijl we nog niet eens op de helft van het school jaar zijn.

Eind groep 1 kende kind alle letters en was het steeds vaker proberen om woorden te lezen, bijvoorbeeld op verpakkingen. Toen in de bied een avi start boekje erbij gepakt en kind las de woordjes zo op. En zo komen er steeds iets moeilijkere boekjes mee naar huis.
Je bent al over de helft van het schooljaar. En school heeft echt al wel een goed zicht op hoeveel klassen er komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:51
Mijn ervaring is dat kleuterjuffen (de ouderwetse) al helemaal vinden dat kleuteren zo'n beetje het allerbelangrijkste is dat er bestaat.
Waarom leerkrachten verder zo terughoudend zijn weet ik niet. Wel een interessante vraag.


Ik verdenk veel scholen ook van een financieel motief: een jaar langer op school betekent een jaar langer geld ontvangen.
En scholen worden beoordeeld op hun doublures en overgangen vanaf groep 3. Doublures in groep 2 tellen niet mee bij dat oordeel.
Ik denk dat dat ook mee kan spelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-02-2024 20:41
Mijn kind heeft een half jaar groep1, half jaar groep 2 en een half jaar groep 3 gedaan.
Met 5 jaar en 9 maanden ging ie naar groep 4.
Dus ja, wat mij betreft kan dat prima.
Ja wat mij betreft ook hoor.

Kind hier zit nu met sommige dingen een jaar boven wat ie zou moeten halen. En met bvb lezen laat ie super wisselende resultaten zien, soms wel een jaar eronder. Grond om te laten zitten, maar juf zegt, nee dat gaan we niet doen want we weten dat hij het kan, alleen op tijdsdruk doet ie het niet zo goed.

Wij hebben nu aangedrongen op doortoetsen bij meerdere vakken om te kijken waar ie zit qua niveau zodat ze wat beter bij hem kunnen aansluiten want volgens mij doet ie soms gewoon uit verveling en recalcitrantie niet mee. Ja dan krijg je dus geen goede scores.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nanouk schreef:
28-02-2024 20:46
Het is lastig om een advies te geven op basis van alleen deze informatie.

Hier een kind waarvan het niet eens de vraag was of het naar groep 3 zou kunnen dus ging gewoon. Helaas heeft dit op latere leeftijd voor ernstige psychische problemen gezorgd. Met de kennis van nu had ik tegen het advies van de juf in gekozen voor doubleren. Kind is mega slim, kon met gemak meekomen in de klas en had veel pluswerk maar is sociaal emotioneel compleet vast gelopen wat nu, achterf gezien voorkomen had kunnen worden.
Wat heftig om te horen dat kind ernstige psychische problemen heeft gekregen doordat het sociaal emotioneel vast is gelopen.
Hoe had een extra jaar kleuteren dit kunnen voorkomen? Als je er verder niet te diep op in wilt gaan snap ik dat ook hoor.
Sterkte!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven