Kraamcadeau tips?

18-12-2019 09:26 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 34 weken zwanger en over 5 weken komt ons wonder. Ik ben het geboortekaartje aan het ontwerpen.
Het wordt ons eerste kind en wat vraag je nou aan mensen? We hebben eigenlijk alles al. En wat zijn handige bezoektijden?
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 18-12-2019 09:47
1.27% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
18-12-2019 10:20
Ja. Denken mensen echt dat een geboortekaartje een uitnodiging is voor kraambezoek?
Wat voor mensen zijn dat dan?
Oprechte vraag
Arcticfox1 schreef:
Misschien verschilt het per omgeving?

Zoals ik al schreef ik heb het heel vaak gezien en daar nooit iets van gedacht.
Ik neem altijd een cadeautje mee naar kraambezoek. Vind de lijstjes wel handig en als ik daar niks leuks op vond staan zicht ik zelf wat uit.
Hadik door het lijstje in ieder geval een idee van hun smaak
Ik ken het niet, laatste kraamkaartjes van afgelopen jaar niemand die dat er op heeft gezet. Zij weten dat het inhalig over komt.

Maar misschien de nog wat jongeren generatie die dat anders ziet. Denkt dat kraamkaart een uitnodiging is en cadeauwensen normaal zijn.
Ik vond de meeste cadeautjes leuk en sommige dingen had ik niet zelf bedacht. Het is ook leuk om verrast te worden.
DuchessMeganMarkle schreef:
18-12-2019 10:16
Ik ook, ik dacht dan ook dat dat de norm was, als je een geboortekaartje schrijft. Op VIVA schrijft men dat het not done is.
Nee absoluut niet. Ja, in België schijnt het normaal te zijn. In Nederland niet.
18-12-2019 09:34
Dat is wel wat ik er op wil zetten, anders krijgen we dubbele cadeau’s.

Dat is niet te voorkomen.
Arcticfox1 schreef:
18-12-2019 10:22
Wat voor mensen zijn dat dan?
Oprechte vraag
Dat kan je echt niet bedenken?
Gewoon mensen die het wel heel vinden om te weten dat je een kind hebt gekregen (incl kaartje) maar die niet snel op bezoek komen, mijn bejaarde oudtante uit de Achterhoek bijvoorbeeld, of ouders van vriendinnen. Niet iedereen heeft alle familie om de hoek wonen hè. Ik ken veel mensen die in het buitenland wonen, bijvoorbeeld.
Geen cadeautip. Uiteindelijk is het cadeau een aardigheidje van het bezoek.

Heb zelf iemand keer Hema cadeaubon gegeven, omdat ik bij shower al spulletjes had gegeven. Iemand anders gaf ik houtenspeelgoed.

Bezoektijden kan je er wel opzetten. Zelf bel of app ik altijd even wanneer uitkomt. Iedereen onaangekondigd op bezoek zou ik niet op zitten te wachten.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 18-12-2019 10:31
27.11% gewijzigd
In Vlaanderen (waar ik woon) is een geboortelijst gebruikelijk, daar zet je op wat je wilt en mensen kiezen in de winkel waar de lijst ligt (kan winkel met een vestiging zijn of een keten met meerdere winkels) een of meerdere cadeautjes uit die ze mee kunnen nemen of in de winkel kunnen achter laten zodat de ouders dan ze daar kunnen ophalen.
Ik vind het zelf een erg goed systeem want je weet zeker dat wat je koopt ook is wat de ouders graag willen ontvangen. Meestal wordt er op het kaartje een rekeningnummer voor de pamperrekening gezet, en een verwijzing of een los kaartje in de envelop, met daarbij de winkel en de code/namen voor de lijst op te vragen.
De leukste cadeautjes vond ik dingen die ik nooit op een lijstje had gezet: voorleesboek van Jip en Janneke (wordt dagelijks gebruikt; oudste is nu 5), een rugzakje voor jongste, een kinder-rolkoffertje.
Echt, laat je verrassen ipv dat controlfreakerige en dichtregelen met alles.
Ik vond het zo super leuk dat mensen zelf iets bedachten voor onze dochter. Lieve, attente en mooie cadeautjes.

Het is een cadeau hè en geen bestelling om de rest van je wensenlijst af te werken. Koop zelf wat je wilt hebben en wees dankbaar voor een ieder die de moeite neemt om iets liefs te kopen.
SallySpectra* schreef:
Ja. Denken mensen echt dat een geboortekaartje een uitnodiging is voor kraambezoek?

Vanuit de traditie is dat wel het geval. Als je een kaartje krijgt, kun je ook op kraambezoek komen.

Ik zou ook geen cadeaulijst erop zetten. Alles wat je dubbel krijgt, kun je weer doorgeven. Behalve knuffels, je kunt niet genoeg van dezelfde lievelingsknuffel hebben.
Doetje89 schreef:
18-12-2019 10:29
Geen cadeautip. Uiteindelijk is het cadeau een aardigheidje van het bezoek.

Heb zelf iemand keer Hema cadeaubon gegeven, omdat ik bij shower al spulletjes had gegeven. Iemand anders gaf ik houtenspeelgoed.

Bezoektijden kan je er wel opzetten. Zelf bel of app ik altijd even wanneer uitkomt. Iedereen onaangekondigd op bezoek zou ik niet op zitten te wachten.
Wie doet dat nou? Iedereen met gezond verstand belt even om een afspraak te maken, en zo niet, dan laat men zich echt niet tegenhouden door zo’n stuntelig geformuleerd rijmregeltje op een geboortekaartje.
MarvelousMrsMaisel schreef:
18-12-2019 10:32
Vanuit de traditie is dat wel het geval. Als je een kaartje krijgt, kun je ook op kraambezoek komen.

Ik zou ook geen cadeaulijst erop zetten. Alles wat je dubbel krijgt, kun je weer doorgeven. Behalve knuffels, je kunt niet genoeg van dezelfde lievelingsknuffel hebben.
Kan wel, maar het is niet direct een uitnodiging. En nee, van oudsher is een geboortekaartje een aankondiging van een geboorte, niets meer en niets minder.
SallySpectra* schreef:
18-12-2019 10:33
Wie doet dat nou? Iedereen met gezond verstand belt even om een afspraak te maken, en zo niet, dan laat men zich echt niet tegenhouden door zo’n stuntelig geformuleerd rijmregeltje op een geboortekaartje.
Bij mijn twee kinderen niemand in ieder geval.
Ik zie een geboortekaartje ook als aankondiging van geboorte, en niet perse een uitnodiging om op kraamvisite te komen.
Een collega van ons heeft onlangs een kindje gekregen, er is een kaartje naar het werk gestuurd, we hebben allemaal (vrijwillig) bijgelegd, ik ben naar de winkel gegaan en heb een aantal dingen van de lijst uitgekozen en die daar in de winkel achter gelaten. Gisteren kreeg ik een bedankje van haar voor de cadeautjes. Niemand van ons is op kraamvisite geweest.
Ik vind cadeaulijstjes niet perse erg, maar het ligt eraan hoe je het lijstje opstelt. Buren hadden zo'n afvinklijstje, met bijvoorbeeld: bon Hema, hydrofielen, speentje Difrax, helemaal prima.
Vorig jaar kregen we een geboortekaartje van neef van mijn man. Ook zo'n afvinklijstje. "houten loopauto van winkel die en die. Houten trein van diezelfde winkel, voedingskussen met blauwe hoes van.."
Het goedkoopste wat er op het lijstje stond kostte 35 euro.
We hebben een kaart gestuurd ipv op kraamvisite te gaan.
In de tien jaar dat man en ik samen zijn hebben we neef misschien drie keer gezien en wie zijn vrouw is weet ik al helemaal niet...
Arcticfox1 schreef:
18-12-2019 10:16
Ik vond het helemaal niet gierig of inhaling overkomen
En sturen mensen echt geboortekaartjes naar mensen die je niet op bezoek verwacht?
Ja zeker, bijvoorbeeld naar tantes en ooms of de huisartsenpraktijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Niet alles gelezen maar een wensenlijst op een geboortekaartje vind ik echt heel vreemd. Heb dat ook nog nooit gezien. Geboortekaartje is ter aankondiging van een geboorte, niet een verlanglijstje voor jezelf.
SallySpectra* schreef:
Nouja ik zou daar niet zo zeker van zijn.
Ik zie juist daarom nooit tijden op een kaartje, maar alleen de rusttijd van moeder en kind. Verder staat er bel of app.

Als je er specefieke tijden op zet kan je verwachten dat mensen dan dus ook langskomen.
Ik stuurde niet eens veel kaartjes, maar dan nog was voor een groot deel het juiste Zeker Geen uitnodiging hoor
Meer een FYI
SallySpectra* schreef:
Mijn Surinaamse familie houdt niet zo van op afspraak komen. Zeker mijn oma niet.
18-12-2019 11:06
Mijn Surinaamse familie houdt niet zo van op afspraak komen. Zeker mijn oma niet.
Tijd om ze een beetje op te voeden en verwachtingen te managen!

Tenzij je dat niet erg vindt.

Loopt ze dan ook zomaar binnen bij de huisarts of hoe moet ik me dat voorstellen?
Ik zou het niet op het kaartje zelf zetten. Mensen die geen idee hebben wat voor cadeau ze moeten halen kunnen aan je vragen wat je nodig hebt en dan kan je ze op die manier het lijstje geven, en andere mensen het lekker zelf uit laten zoeken.

Ik snap ook niet dat mensen zo'n weerstand hebben tegen online lijstjes; ik doe het ook altijd zo, en als mensen betere ideeën hebben maken ze toch geen gebruik van het lijstje?
COtweepuntnul schreef:
18-12-2019 11:14
Tijd om ze een beetje op te voeden en verwachtingen te managen!

Tenzij je dat niet erg vindt.

Loopt ze dan ook zomaar binnen bij de huisarts of hoe moet ik me dat voorstellen?
De huisarts is toch heel anders dan bij mij langskomen. Ze denken van: ben jij de koningin, dat we een afspraak moeten of we langs mogen komen.
Nog nooit een cadeaulijst op/bij een geboortekaartje gezien. Ik zou dat ook heel raar vinden en er niks van aantrekken denk ik. Ik vind het leuk om een cadeau zelf uit te zoeken, dat doe ik ook met zorg.

Over bezoektijden, daar kan je nu echt nog niks over zeggen. Ik had een hele heftige postnatale depressie, dus wij hebben amper kraambezoek gehad omdat ik er helemaal door heen zat en het moederschap niet trok.

Op ons kaartje stond wel iets van 'bezoeken vinden we fijn, maar dan wel graag na een belletje' of zo iets. Dat is dan duidelijk zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven