Langvoeders hier?

20-11-2009 16:03 714 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier ook langvoedende moeders hier? En tot hoelang wil je borstvoeding geven of heb je gegeven? Waar ligt de grens voor jullie?

Mijn dochter heb ik 11 maanden gevoed (door omstandigheden gestopt) en mijn zoontje is ruim 14 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. Zolang hij nog wil ga ik voorlopig nog door. Weet nog niet waar mijn grens ligt, ik denk 2 a 3 jaar?
quote:Maleficent schreef op 21 november 2009 @ 22:19:

Nou, behandeling is er helaas nog niet, was het maar zo. Maar hij houdt ouders en ander belanghebbenden wel heel erg goed op de hoogte waar hij staat, dat vind ik wel fijn, dat hij daar zo open over is. Dat het nog op tijd komt voor ons kind dat hoop ik maar betwijfel ik tegelijk. Als eerste vanwege de enorm hoge kosten, en als tweede door de lange periode die nog moet komen van testen op mensen. Laatst kon hij laten zien dat hij een aapje met de maternale overerving, een gezonde baby-aap kreeg, doordat hij de mitochondriele dna-kern van een gezonde eicel in de ongezonde eicel had geplaatst.

Wie staat er op 1 op gebied van Maternale overerving, dat zou ik wel willen weten? Aangezien alle biopten en bloedonderzoeken in Nijmegen gedaan worden. En mitochondriale overervingen zijn niet altijd maternaal, bij ons niet in ieder geval. Dan zou je nog kunnen discussiëren of het een primair of secundair mitochondrieel probleem is, maar zo lang er geen fout is gevonden, is dat niet vast te stellen.Helaas niet nee. Ik denk wel dat het er gaat komen, maar ik denk inderdaad niet dat wij dat nog zullen meemaken. Totdat de medische praktijk concreet iets heeft aan bepaalde onderzoeksbevinden ben je alweer járen verder. Op het moment dat iets helder lijkt te worden komen er weer nieuwe vragen. Daarom gaat het allemaal niet zo snel als we zouden willen. Nijmegen heeft een expertisecentrum op het gebied van mitochondriale ziekten, dus in NL ben je bij het juiste adres. Expertise wordt door meerdere deskundigen aangesteld vanuit ziekenhuizen in Nederland en over de grens. In het Erasmus zit een goede klinisch geneticus, volgens mij heet hij Jaspers (maar geheel zeker ben ik niet). Maar verder heb jij nu (nog?) niet zo veel aan hem, maar het is een man die zelf in het lab staat, de professor die jij noemt haalt zijn onderzoeksresultaten bij zijn onderzoeksteam vandaan (zoals de meeste professoren). Zij verdienen dus eigenlijk alle eer, maar goed zo gaan die dingen in het wereldje. Je bent slaaf tot het moment dat jij zelf als slavendrijver kunt spelen
Wie er momenteel op nummer 1 staat wat betreft onderzoek naar maternale overerving weet ik niet, maar hoewel hij een 'autoriteit' is op zijn gebied (eigenlijk coördineert hij onderzoek) is hij niet de grondlegger van maternale overerving. Dat verder ook niet zo heel relevant is overigens. Ik heb onderwijs genoten van David Coulter, hij gaf onderwijs aan Yale en Harvard. Eén van de betere neurologen van de wereld, heeft veel kennis op het terrein van mitochondriale ziekten. Maar of hij nr. 1 is in de wereld op dat gebied vraag ik mij nu af. Misschien eens interessant om na te zoeken, ga ik anders doen. Dan kom ik nog bij je terug.
Ik meld me (tussen deze interessante discussie tussen Milaatje en Maleficent door) ook nog even. Ik voed nu 10 maanden, en ben nog lang niet van plan te stoppen. Mijn vriend staat er helemaal achter, maar ziet wel graag dat het rond de twee jaar ophoudt. En ik denk nu dat ik het dan ook wel mooi geweest vind. Misschien eerder, misschien ook niet.
Ik heb mijn oudste zoon 17 maanden gevoed en toen zelf de stekker eruit getrokken. Ik was toen 10 weken zwanger van de tweede en vond het niet meer prettig (pijnlijk zelfs). Maar ik mocht sowieso niet heel veel langer doorvoeden vanwege mijn historie van harde buiken / premature weeen. Zoon heeft nog de hele zwangerschap willen drinken, hij was er nog niet klaar mee.

De jongste is nu 5 weken en krijgt ook borstvoeding. Tot een jaar gaan we sowieso door, daarna is het heilige moeten eraf en zien we wel hoe het loopt.
Even weer off-topic voor Milaatje (sorry ADL, voor het vervuilen van je topic, maar ik kan niet vaak praten over de medische kant met iemand die het snapt ) Qua klinische genetica zijn we nu eigenlijk wel klaar met uitzoeken. Misschien dat we over 5 jaar het bloed nog eens na laten kijken, want er wordt steeds weer een nieuw gen gevonden. Ook is er bij onze zoon een deletie op een X chromosoom gevonden (spontane mutatie) die nog maar 1 keer eerder in de wetenschap is gezien, maar niet gelijkend op de klachten van onze zoon. Het is ook moeilijk te bepalen wat er eerder was, de stofwisselingsziekte of de epilepsie. Gevoelsmatig zou je zeggen dat de epilepsie is veroorzaakt voor de Mito, maar zou de epilepsie (of de beschadiging die daar is) niet de veroorzaker kunnen zijn van het verkeerd functioneren van de mitochondriën? Dit omdat hij prima functioneerde tot de epilepsie begon. Vandaar dat hij ook onderzocht is op allerlei epilepsiesyndromen, maar tot nu toe 0 resultaat. Onze zoon heeft ook geen complexfouten, alleen een verlaagd ATP, en een heel erg verstoorde EEG met een mooie MRI daarnaast. Alleen wat hele kleine witte vlekken waar de artsen onderling over steggelen of dat een Mitobeeld is of een signaal van het gebruik van Sabril. Na 2.5 jaar onderzoeken en wachten op uitslagen is het nu dus wel even goed voor ons om even rust te hebben. Dr S zegt gevoelsmatig denk ik dat de deletie op de X de veroorzaker is, maar hij kan dat niet hard maken natuurlijk. Misschien over 5 jaar wel, of over 10 jaar. Ik zou het wel graag willen weten, om het af te sluiten.

Ik denk persoonlijk dat we het nog wel gaan meemaken dat er een behandeling komt, maar pas over een jaar of 25. Ik geloof wel dat hij nieuwe afzetmarkten aan gaat boren die baat kunnen hebben bij dezelfde medicatie zoals misschien Parkinson en/of MS. En dan wordt het interessant qua financiën. Ik vind Dr S trouwens enorm bescheiden hoor, geeft alle credits aan zijn team. We hadden laatst een Mitodag en mochten kennismaken met de mensen die er werken en in het lab komen en dat was echt heel erg fijn. Hij zal niet de grondlegger zijn van de materie, dat geloof ik wel, maar hij is wel degene die zijn nek heeft uitgestoken om te komen waar hij nu is met zijn team, en daar heb ik alleen maar diep respect voor. Over het WKZ in U zijn we overigens ook enorm tevreden, dat is onze basis, maar we maken af en toe een uitstapje naar het Radboud. Daar is meer kennis van de mitochondriale aandoeningen, terwijl ik kinderneurologie in Utrecht weer beter vindt.

Ik had laatste een aanvaring met iemand die vond dat de heren artsen maar wat minder moesten verdienen want dan was er meer geld over voor onderzoek. Dat vond ik wel zo'n onzin. Van mij mogen artsen die feitelijk elke dag bezig zijn met mensenlevens, dik boven de Balkenende-norm zitten.
Grief is just love with nowhere to go
Ik denk dat ik maar zo'n ding voor de volgende ga kopen

Bekijk vooral het filmpje, wat een debiel ding.

http://www.winkelvoorkind ... kep-feedi-army-green.html
Leuk ding Star! Dan hoef je dus helemaal niet meer aan borstvoeding te beginnen want zo kun je al flesvoedend toch forummen
quote:jackie23 schreef op 21 november 2009 @ 18:44:

[quote]Maleficent schreef op 21 november 2009 @ 16:38:

Milaatje, de adviezen kwamen uit medische hoek omdat ons zoontje baby-epilepsie kreeg. Nu we een paar jaar later weten wat de oorzaak daarvan was, was ik helemaal blij dat ik lang BV heb gegeven want het heeft een positief effect gehad op zijn weerstand en dus zijn gezondheid, daar ben ik echt 100% van overtuigd.

Ik erger me trouwens enorm aan dat FV gezien wordt als een keuze middel. Het is mooi dat het er is, maar als vervanging.[quote]

Ze zégt het niet, maar ze dénkt het wel Sientje, dat is een groot verschil. En zie bovenstaande reactie. Dat zegt toch genoeg?

Maar ze heeft toch ook gewoon gelijk? Er zitten nu eenmaal een aantal gezondheidsnadelen aan flesvoeding. Niet zoveel dat geen enkel kind flesvoeding zou moeten krijgen, maar ze zijn wel aantoonbaar. Dus dat het als normaal gezien wordt om flesvoeding ipv borstvoeding te geven is toch ook raar?

Ik ga er vanuit dat mensen serieus nadenken over voors en tegens voordat ze overstappen op flesvoeding, maar helaas weet ik ut mijn omgeving dat dat niet zo is. "Het lijkt me veel makkelijker", of "dan kan ik tenminste gewoon weer drinken" zijn veelgehoorde utspraken.

Kijk, als iemand weloverwogen overstapt op flesvoeding vind ik dat prima, maar als dat gebeurt om drogredenen kan ik daar een stuk minder respect voor opbrengen.

Ik vind het overigens ook triest dat er nog zoveel spookverhalen en bakerpraatjes de ronde doen over bv. daardoor stoppen veel vrouwen omdat ze problemen met de bv hebben, terwijl die soms makkelijk opgelost hadden kunnen worden. Jammer voor iedereen denk ik dan!
Ik heb flesvoeding gegeven, maar had heel erg graag lang borstvoeding willen geven. Maar helaas behoor ik tot de 2% die daar fysiek niet toe in staat is. Heel wat tranen om gelaten.

Maar ik heb als compensatie heel lang geflesvoed :D
Ik ben verbaasd over al die reacties, sorry hoor maar we hebben het over borstvoeding die gewoon voorziet in een behoefte! En prima als jij de fles geeft maar ga niet doen of de borst onnatuurlijk is, wanneer het voor iemand te heftig of vreemd is dan kan dat ook betekenen dat je gewoon gewend bent geraakt aan het beeld van baby met een fles en peuter met een tuitbekertje. Maar als het vreemd enbonnatuurlijk zou zijn de borst te geven zou zijn zou het niet zo werken.
Isabon, als het niet gaat, dan gaat het niet en dan is het alleen maar prima dat er FV bestaat. Ja toch?
En ik vind dat ieder de keus mag mAken, doen wat bij je past! Dus ook de fles kan dan een goede keus zijn, ik heb vrienden die daar voor kiezen omdat ze zich niet kunnen vinden in borstvoeden. Andersom kan ik me niet vinden in kunst voeding.
Ik denk daar anders over viooltje ik vind de fles puur uit makkelijke overwegingen (dus niet medische) eigenlijk een onlogische keuze. Maar goed, dat moet toch iedereen zelf weten. Dat ben ik wel met je eens.
Zouden die mensen dan als het kon in plaats van zwanger zijn hun baby in een kunstbaarmoeder laten groeien omdat ze zich niet kunnen vinden in zwanger zijn?
ik was laatst op kraamvisite en de verse moeder was na dag 1 al gestopt met BV.

"jaaaah is zo een gedoe" zei ze...

"vorige keer was het ook al "op" met 6 weken" (ehm iemand haar ooit verteld over regeldagen ?)

en daar lag het babytje eenzaam in de box lekker ingewikkeld om het warm te houden, met een rolletje op het borstkastje waar de fles op leunde.... "lekker makkelijk zo he?" lachtte de mamma...

en mijn mamma hart kromp een beetje ineen ...
@maleficent, ik heb het eerder over bijv emotionele achtergrond, bijv mijn beste vriendin, die mijn bordtvoedingskeuze helemaal respecteert maar door haar eigen achtergrond niet de borst wil geven, een soort afbakenen van haar lichaam en een emotionele keus / tot in hoeverre dat een keus is na een jeugd met mishandeling.

Verder ken ik ook vrouwen die zich er voor zouden schamen etc en dan toch kiezen voor de Geeikte weg. Als ik zelf niet zo sterk was geweest in mijn kraamweek was mijn kind ook met de flesgevoed. Ik liet me echter geen angst aan praten dat mijn melkproduktie niet goed ging en mijn kind zou verhongeren door de stuwing ( kon niet happen) en de flesjes die zij al klaarmaakte voorals het misging heb ik weggegooid toen ze weg ging naar huis. Daarna heb ik een kennis gebeld die al veel ervaring had met bv en uiteindelijk dus jarenlang plezier van.
quote:viooltje schreef op 22 november 2009 @ 21:34:

Daarna heb ik een kennis gebeld die al veel ervaring had met bv .well done!
Dat was dis de kraamzorg die echt pro fv was.

Bijna alle verhalen over mislukken bv is sh@&¤t. In 9 van de 10 gevallen is er een simpele oplossing, aandacht voor de bv, middeltjes, vertrouwen, steun. Ik vind het ook vreselijk als moeders zo makkelijk worden overgehaald. En dan dat het fijner / makkelijker zou zijn, hoever kan je van je eigen lijf af te komen staan ? Het gemak zelf en niet uit een pak.. Of waar fv ook in zit nog nooit een fles gemaakt ook schande !!
Ik heb zoon gevoed totdat hij 15 maanden was. Toen hield hij er zelf mee op. Ik was toen een paar weken zwanger van dochter dus dat kan een reden geweest zijn, maar hij heeft het zelf ook wel steeds meer afgebouwd. Rondom een jaar dronk hij alleen nog de ochtend- en avond voeding, even later alleen nog de ochtend en toen dus ineens niet meer.

Dochter is nu bijna 5 maanden en ik ga het gewoon weer net zo doen en dan zie ik wel waar het stopt.
quote:viooltje schreef op 22 november 2009 @ 21:39:

Dat was dis de kraamzorg die echt pro fv was.

Bijna alle verhalen over mislukken bv is sh@&¤t. In 9 van de 10 gevallen is er een simpele oplossing, aandacht voor de bv, middeltjes, vertrouwen, steun. Ik vind het ook vreselijk als moeders zo makkelijk worden overgehaald. En dan dat het fijner / makkelijker zou zijn, hoever kan je van je eigen lijf af te komen staan ? Het gemak zelf en niet uit een pak.. Of waar fv ook in zit nog nooit een fles gemaakt ook schande !!

gelukkig stond mijn kraamverzorgster kirrend in haar handen te klappen jippie je wilt BV geven dát vind ik nou leuk ! (vers van de opleiding , razend enthousiast in alles, leuk wijffie)

feitelijk had ik niet zo heel veel aan haar mbt borstvoeding, maar haar enthousiasme was enig !
@yamuna, voor de volgende ( heb kinderwens ) leg ik niet de flesjes van het kraamlijstje klaar.. Maar bv thee, kloofjescreme, e h b b enbik hoop dat ik zonder al teveel problemen mijn man ( ben gescheiden en heb nu nieuwe partner ) het vertrouwen kan geven in bv en hij andersom mij ook. Met zijn twee kinderen is dat nml anders gegaan, fles enzo en hij vind ook mijn bv kijk nogal vreemd, dat kent hij niet en hij ziet het als hooguit voor paar maandjes, dat het niet afdoende zou zijjn etc ...
Oh super ! Dat is toch veel leuker ! Ik heb overigens nog steeds ook goede herinneringen aan de tijd met kraamverzorgster.
ik zou zeggen neem hem mee naar een voorlichting avond van VBN of LLL
nou yamuna, ik wilde precies hetzelfde gaan typen. Als het zo ver is, neem hem mee naar zo'n avond. Heel duidelijk, helder en handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven