Meisjesnamentopic!

01-11-2009 19:43 3507 berichten
Verder spuien!

Nog meer inspiratie in het vorige topic.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:zonneschijn10 schreef op 30 oktober 2010 @ 12:55:

Ik vind dan bijvoorbeeld Suzanne niet mooi! Gek eigenlijk he?Vind ik niet gek. Mijn zoon heeft een naam waar ook een vrouwelijke variant op is. Het scheelt maar één letter, maar ik vind die naam voor een meisje helemaal niks.
The time is now
Oh, oké! Ja, dat kan!

Suze vind ik dan mooier dan Suse.
Hallo Allemaal,

Wie wil mij helpen met het zoeken naar een leukemeisjesnaam die past bij 2e naam Jade (als in djeed).

Wij houden niet van hele hollandse namen.

Alvast bedankt
Lyscha vind ik ook wel mooi. Maar weet niet echt of het bij Jade past.... Wel een mooie naam trouwens, Jade.

Jaiya? Djaya als uitspraak.
Lyscha is zeker een mooie .. thanks.

Misschien is het handig erbij te vermelden dat ik half Creools/nederlands ben en mijn vriend Surinaams-Creools. Het wordt dus een getint kind (niet iedere naam past bij ieder kind IMO)
quote:girllovesearl schreef op 31 oktober 2010 @ 10:47:

Hallo Allemaal,

Wie wil mij helpen met het zoeken naar een leukemeisjesnaam die past bij 2e naam Jade (als in djeed).

Wij houden niet van hele hollandse namen.

Alvast bedankt

Wat vind je van:

Jade &

Nahla

Mila

Milla

Lina

Nila

Nolah

Jules

Mae

Lynn

Birger

Amy
quote:Banba schreef op 30 oktober 2010 @ 21:50:

[...]

Vind ik niet gek. Mijn oudste zoon heeft een naam waar ook een vrouwelijke variant op is. Het scheelt maar één letter, maar ik vind die naam voor een meisje helemaal niks.Oowww, mijn zoon heeft ook een naam die maar 1 letter scheelt met de vrouwelijke variant, maar ik vind de vrouwelijke variant ook prachtig
Namen bij Jade:

Jenah (Djenna)

Fay

Rose

Felice

Cyara

Lyvana

Amy

Jamilla (vind ik zelf niet zo'n mooie naam, maar het past er misschien wel bij)

Yaleesa

Dylana

Tyra

Joya

Mila

Jill

Lynn

Yuna

Noa

Leila

Lola

Ischa

Sarah

Emily

Victory

Lana

Esmay

Lizzy
Ik vind Suus wel leuk als afkorting, maar ik vind Suze veel leuker en vrouwelijker. Sowieso vind ik afkortingen niet leuk als naam zelf, ik vind ze alleen leuk voor 'erbij'. Suse zou ik nooit doen, dan krijg je toch gauw een harde s-klank of een slis-gebeuren.
-dubbel-
Hallo dames, kunnen jullie me eens laten weten wat jullie vinden van een andere roepnaam dan doopnaam? We zouden graag een naam kiezen maar dan een roepnaam die daaruit afgeleid is echt willen gebruiken als naam... Euh.. is dat helder? Dus eigenlijk (voorbeeldje) zoals Annemarie en ons kindje dan Marie noemen (als het een meisje is, dat weten we nog niet). Omdat we de naam zelf misschien wat kinderlijk vinden als kindje een volwassene is (ok, dat is in het voorbeeld niet zo...) en wellicht ook wel wat onhandig in het engels. Wat denken jullie daarvan, is het heel onhandig om doopnaam en roepnaam anders te laten zijn? Heeft er iemand ervaring mee?
Mijn kids heten:

Kate als roepnaam, voluit Kaitlyn (Caitlin is een andere spelwijze)

Zoon heet Jake, voluit Jacob.

Bedoel je zoiets?

Geen idee of het raar is of onhandig. Wel hebben we voor de spelwijze Kaitlyn gekozen terwijl we Caitlin mooier vonden. Maar we vonden Kate alleen met een K mooi en ik wilde perse dezelfde voorletter. Dát niet gelijk met roep en 'doop'naam leek me wel onhandig.

Moet erbij zeggen dat we Jacob nooit gebruiken. Hij is vernoemd maar zn echte naam gebruiken we nooit.

Kate en Kaitlyn gebruiken we door elkaar.

Op het geboortekaartje stonden voorop hun roepnamen. Binnenin hun volledige naam (met bij allebei een tweede naam) We hebben nog nooit hinder ondervonden. Soms wel raar dat je bij het consultatiebureau oid wordt geroepen met 'Jacob' en ik dan pas na 2 tellen denk: ohja dat zijn wij. (duh)

Dan hieronder nog een paar:

David-Dave

Benjamin-Ben

Lucas-Luke

Victoria-Vicky

Ben benieuwd naar nog meer voorbeelden maar kan ze zelf even niet bedenken.
Volgens mij komt dat heel vaak voor, als in

geboren: Annefleur Huppeldepup, wij noemen haar Fleur.

Mijn zus heeft ook een andere roepnaam dan haar "echte" naam, nooit lastig geweest voor zover ik weet. (Mijn zus wel, haar naam niet;-))

Het lijkt me trouwens ook niet voor niks dat je op invulformulieren zo vaak verschillende vakjes voor naam en roepnaam hebt.
Ik heb zelf een andere roepnaam dan doopnaam. Ik vind het heel onhandig en heb dat met mijn eigen dochter anders gedaan. Het is met name lastig bij het boeken van een vliegticket. Ik ben dan geneigd mijn roepnaam in te vullen, maar dan is je ticket dus ongeldig. Want in mijn paspoort staat iets anders.
Da's inderdaad iets om alart op te zijn blogbabe, maar zelf weet je wel hoe je in je paspoort staat denk ik dan. Lijkt me vooral een 'probleem' als iemand anders voor jou boekt.
quote:Lilla schreef op 31 oktober 2010 @ 20:49:

Volgens mij komt dat heel vaak voor, als in

geboren: Annefleur Huppeldepup, wij noemen haar Fleur.

Mijn zus heeft ook een andere roepnaam dan haar "echte" naam, nooit lastig geweest voor zover ik weet. (Mijn zus wel, haar naam niet;-))

Het lijkt me trouwens ook niet voor niks dat je op invulformulieren zo vaak verschillende vakjes voor naam en roepnaam hebt.Het begrip roepnaam is iets typisch nederlands, in heel veel andere landen kennen ze dat niet en snappen ze het ook niet. Dat is voor mij ook wel een reden geweest om mijn dochter als roepnaam gewoon haar 1e naam te geven.
Hm ja, bedankt voor de reacties. Bij ons zou de eerste letter niet hetzelfde zijn, zoals in het Annefleur voorbeeld. En de buitenland-ervaring speelt ook wel mee. En ik hoorde al iets over e-mailadressen op scholen en universiteiten, waar ze dan je doopnaam gebruiken en niet je roepnaam. Ook onhandig als je zelf alleen je roepnaam gebruikt... We twijfelen dus toch wel flink.

Vind de roepnaam ook fonetisch niet zo mooi bij de achternaam, de doopnaam dan wel weer, haha. Ben echt te erg aan het twijfelen, pfff
Ik heb zelf 2 doopnamen en een andere roepnaam (lijkt op de eeste doopnaam). Ik gebruik de namen echt nooit, nergens in, schrijf ze ook nooit op, dus niemand weet dat ik 2 doopnamen heb. Het is helemaal niet zo dat ik ze niet mooi vind, want dat vind ik ze wel, maar om verwarring te voorkomen heb ik ze nooit ergens opgeschreven of vermeld.

Voor mij is de meerwaarde van de doopnamen dan ook minimaal, omdat ik het niet zo praktisch vind om ze te gebruiken.

Weet niet of je hier iets aan hebt?
Cato, staat je roepnaam dan ook in je paspoort, dus voor je doopnamen?

Of staat je roepnaam nergens officieel? IK heb zoals gezegd in het buitenland gemerkt dat dat laatste heel lastig is. En dat zou ik om die reden dus ook nooit bij mijn kinderen zo doen.
Ik heb persoonlijk niks met doopnamen en roepnamen. Is allemaal zo ingewikkeld.

Ik heb voor mijn dochter gewoon 1 mooie naam gekozen en met die naam wordt zij ook aangesproken.
In Engelstalige landen komt het wel voor: bijv Elizabeth-Liz

Roepnaam staat officieel nergens. In je paspoort staat je officiele naam zoals aangegeven bij de burgerlijke stand.

In ons geval dus Kaitlyn ipv Kate

Kun je niet gewoon voluit de naam geven die je mooi vind (fonetisch) en je roepnaam als koosnaampje gebruiken? Heb je én je mooie naam, én je andere naam.

Als het echt een min of meer compleet andere naam is of een andere beginletter zou ik het niet zo snel doen. Maar Elizabeth-Liz, ja, dat snapt men echt wel. Maar waarom een naam geven die je nooit gebruikt? Dan zou ik ook de volledige naam wel gebruiken. Zoals ik al schreef, wij gebruiken ze voor mijn dochter door elkaar heen. Zoon niet, maar da's een vernoeming, dat vind ik nog anders.

Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar je naam, haha.
In Spanje majen ze er hele andere namen van: Jose wordt Pepe, Francisco Paco en Ignacio Nacho bv.

Dochter heet Gabriela maar we noemen haar meestal Gaby. Ze wordt nu boos als we haar Gabriela noemen. (ok, ze wil nu Shakira heten, ze is bijna 4 )
quote:zonneschijn10 schreef op 31 oktober 2010 @ 10:53:

Lyscha vind ik ook wel mooi. Maar weet niet echt of het bij Jade past.... Wel een mooie naam trouwens, Jade.

Jaiya? Djaya als uitspraak.Of Laycha
Nee, dat is 'm dan weer net niet voor mij.

Ik ken iemand die Lyscha heet en daarom kijk ik heel raar tegen de naar Laycha aan! :-)
quote:a_nick_is_born schreef op 31 oktober 2010 @ 13:47:

[...]

Oowww, mijn zoon heeft ook een naam die maar 1 letter scheelt met de vrouwelijke variant, maar ik vind de vrouwelijke variant ook prachtig Ze hebben toch niet dezelfde naam? Dat weet jij wel en ik dan weer niet
The time is now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven