Mening over slaaptijden

08-05-2011 09:52 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Hoewel mijn mening vast staat, ben ik benieuwd of ik nou echt zo moeilijk doe over de slaaptijden van onze dochter van bijna 5 jaar.

Mijn zusje (7 jaar jonger, geen kinderen) zei deze week tegen mij: Volgens mij zijn jullie zo moeilijk omdat jullie ouder moeder (30+) zijn geworden. Mijn vriendinnen maakt het helemaal niet uit hoelaat ze naar bed gaan.

Zoals jullie weten is het moederdag vandaag, de desbestreffende zus gaat om 18 uur naar mijn moeder.

Ik ga vanmiddag net als mijn zus met kindjes (4 jaar en 1 jaar), omdat ze morgen naar school gaan en ik wil dan dat ze tegen 19.00/19.30 uur naar bed gaan.

In de vakantie of op een zaterdag maakt me het helemaal niet uit.

Maar mijn regel is: Morgen naar school? Normale tijd naar bed.

Wat vinden jullie ervan?
Ik vind dat je gelijk hebt. Zeker wanneer het schoolgaande kinderen zijn.
Als mijn kids de volgende dag naar school moeten gaan ze ook gewoon optijd naar bed. Kan misschien een half uurtje later worden als we ergens op viste zijn, maar meer ook niet hoor.

Hebben ze vakantie (wat ze hier nog een week hebben) dan mogen ze wel later naar bed.

Ben het dus met jou eens.

De kinderen moeten toch weer op school presteren de volgende dag en anders zijn ze aan het eind van de dag mega chagrijnig.
Ik vind het een non-probleem. Je zus is 23 zonder kinderen, en heeft waarschijnlijk geen benul van hoe het is om kinderen op te voeden. Laat haar fijn haar mening hebben en stop je kinderen in bed wanneer je wil.
Jij hebt helemaal gelijk. En dat heeft niks met jouw leeftijd te maken. Gewoon met verstandig zijn.
Oja, dat ouder moeder worden (30+) heeft er niks mee te maken. Was hier net een maand 25 toen ik mama werd.
De beste stuurlui staan aan wal....net als je zusje.
Ik vind niet dat je moeilijk doet. Morgen moeten ze weer naar school...

Als het nou op een zaterdag was kan ik me voorstellen dat het een keer een uurtje later wordt, maar nu doe je echt niet moeilijk.

En ik denk dat dit niet te maken heeft met ouder moeder worden, maar met het beste voor je kinderen voor hebben.
helemaal mee eens lady, je zus heeft er niets mee te maken.

ik word er zo moe van, van die familie die er zo nodig iets over moet vinden...

bij ons is bedtijd ook tussen 19.00 en 19.30 uur. Incidenteel (en tijdens vakanties e.d.) kan daar wel van afgeweken worden, maar bij voorkeur niet. En dat bij mijn schoonzus de kinderen pas om 21.00 uur naar bed gaan, daar heb ik niets mee te maken, net zoals zij er niets mee te maken heeft dat mijn dochter om 19.00 uur naar bed gaat.
Alsof jouw zus kan inschatten wanneer het de beste tijd is voor jouw kinderen om naar bed te gaan. Ik snap niet dat je je er druk om maakt. Als je naar iedereens mening zou moeten luisteren, hoe je het beste met je eigen kinderen om zou kunnen gaan.... Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ben het met jou eens! Als mijn kinderen naar school moeten de volgende dag gaan ze gewoon normale tijd op bed. Vind daar niks moeilijks aan hoor
Ik denk dat het te maken heeft met bewust moeder zijn. Dat kan al op je 23e maar ook na je 30e.

Sommige ouders vinden het makkelijk om flexibel om te gaan met de slaaptijd van hun kinderen omdat zij dan meer vrijheid hebben.

Jij kiest bewust voor je kinderen en gunt ze hun slaap die ze nodig hebben om morgen op school fris en fruitig te zijn.

Prima toch?
Eens met Aletta Jacobs.

Jouw leeftijd heeft er niets mee te maken, jij voelt je er prettig bij om het zo te doen, je zus doet het later misschien op haar eigen manier!

Ik heb één zus, wij zouden net zo goed van de bakker en van de melkboer kunnen zijn want wij doen nergens iets het zelfde. Ik heb geen commentaar bij haar en zij niet bij mij (kinderen zijn nu volwassen)
quote:xsxaxmx schreef op 08 mei 2011 @ 10:11:

Ik denk dat het te maken heeft met bewust moeder zijn. Dat kan al op je 23e maar ook na je 30e.

Sommige ouders vinden het makkelijk om flexibel om te gaan met de slaaptijd van hun kinderen omdat zij dan meer vrijheid hebben.

Jij kiest bewust voor je kinderen en gunt ze hun slaap die ze nodig hebben om morgen op school fris en fruitig te zijn.

Prima toch?Welja, maak er maar weer een goede ouder - slechte ouder tegenstelling van. Ik denk dat ook ouders met een latere bedtijd 'bewust voor hun kinderen kiezen', alleen hebben zij wellicht kinderen die minder slaap nodig hebben. Dat heb je soms he, verschillen tussen kinderen.
Ten eerste: Nooit luisteren naar mensen zonder kinderen!

Daarnaast: wat het moederschap mij geleerd heeft, is dat geen kind hetzelfde is. Oudste had en heeft niet veel behoefte aan slaap en 'op tijd naar bed' jongste wel. Nog steeds en ze zit al in groep 3
vind je zus het nou overdreven dat je je kinderen voor 8 uur op bed wil hebben?

Ze heeft ongelijk, morgen is er weer school en is het handig dat ze uitgerust zijn.

Als zij er een probleem mee heeft dat jij een normaal schema erop nahoudt heeft ze een aantal opties:

1) haar mening voor zich houden

2) zelf kinderen krijgen en dan erkennen dat jij gelijk hebt

Ik begrijp die betweterij van kinderlozen niet zo goed overigens. Als je je kinderen tot 's avonds laat op laat, gaan ze zeuren dat 'kinderen toch gewoon op tijd naar bed moeten' en als je dus een gewone bedtijd aanhoudt, ben je weer overbezorgd bezig.
Ik was 21 toen ik moeder werd. Ik hanteer precies dezelfde regel: de avond voorafgaand aan een schooldag liggen ze hier om 1900 uur in bed. Nonsense, dus.
Ik vind het heel normaal dat kinderen op een vaste tijd naar bed gaan. Mijn kinderen gaan ook altijd tussen 19 en 1930 naar bed, zelfs in de weekenden.
quote:lilalinda schreef op 08 mei 2011 @ 10:29:

Daarnaast: wat het moederschap mij geleerd heeft, is dat geen kind hetzelfde is. Oudste had en heeft niet veel behoefte aan slaap en 'op tijd naar bed' jongste wel. Nog steeds en ze zit al in groep 3

precies, mijn kinderen zijn ook enorm verschillend.

Kind 1: lust niks van gewoon eten, eet bij voorkeur snoep. Wil laat naar bed en staat enorm vroeg weer op

Kind 2: eet uit zichzelf heel gezond. Laat hem kiezen tussen een snoepje en een appel en hij kiest de appel. Eet volwassen porties avondeten. Vraagt 's avonds uit zichzelf of hij naar bed mag, slaapt 's ochtends ook lang.
Ik vind regelmaat in bedtijden sowieso wel goed, maar over het tijdstip; mijn zus is een tijd kleuterleidster geweest. Er waren kleuters die om 20.30-21.00 naar bed gingen (blijkt dan uit wat ze op TV gezien hebben). Die kleuters zijn (uiteraard een enkele uitzondering daargelaten) stukken lastiger om mee om te gaan in de klas en er komt minder uit hun handen.
Ik snap niet dat je hier aan gaat twijfelen.
Ik vind ook, bedtijd is bedtijd. Ik leg hem wel eens 's avonds bij mijn ouders (of vrienden) in een bedje en dan gaat ie 's avonds nog over. Maar goed, hij is 9 maanden.

Ik verbaasde me van de week tijdens koopavond ook al over het enorme aantal (wakkere!) grotere baby's en dreumessen in de stad rond 21.00. Ik zou dan nooit doen, dan maar een andere keer winkelen. (of liever alleen!)
baby's en dreumessen is dan weer anders vind ik. Die slapen vaak wanneer het ze uitkomt en hoeven nog niet naar school de volgende dag. Toen de mijne nog zo klein waren en de volgende dag waren we vrij, bleven ze ook vaak langer op als we op bezioek waren oid.
Dames bedankt voor jullie meningen, vond het erg leuk om bevestiging te krijgen.

een fijne Moederdag allemaal
quote:lilalinda schreef op 08 mei 2011 @ 10:29:

Daarnaast: wat het moederschap mij geleerd heeft, is dat geen kind hetzelfde is. Oudste had en heeft niet veel behoefte aan slaap en 'op tijd naar bed' jongste wel. Nog steeds en ze zit al in groep 3Nou zeg,..ik heb geen kinderen maar ben het gewoon eens hoor. Volgens mij hebben kinderen behoefte aan regelmaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven