Mijn kind heeft ADD. En nu?

16-04-2008 15:55 155 berichten
Tja. Sinds een week weten we wat de problemen van mijn zoon (7,5) veroorzaakt. Hij heeft ADD en schijnt het nogal heftig te hebben, hij scoorde tijdens de onderzoeken in elk geval laag op een aantal blijkbaar belangrijke punten.

Binnenkort hebben we een gesprek met de arts over o.a. medicatie en dan krijgen we ook het hele onderzoeksverslag mee. We staan op de wachtlijst voor ouderbegeleiding en als school het verslag heeft gekregen, dan kunnen de leerkracht en/of IB'er contact opnemen met de psych.

Maar goed. Inmiddels weten we dus wat er met onze zoon aan de hand is, maar niet wat we kunnen doen om hem te helpen.

Over ADHD is veel informatie te vinden, over ADD minder. Ik heb gekeken op het forum van Balans, maar dat is geloof ik niet helemaal mijn ding. Vandaar dat ik het hier maar eens vraag: iemand van jullie ervaring met een kind met ADD? Tips?
Julus, de capoeiragroep van mijn jongens is maar heel klein. Er zit ook een jongen met MCDD trouwens en dat gaat heel goed. Nou is elk kind anders, maar er zijn dus meer kinderen met een ASS die op capoeira zitten. Je zou dus even kunnen googlen of er iets bij jou in de buurt zit.

Mootje slikt nu equasym en dat wordt volgens mij volledig vergoed door FBTO. Ze zeiden van wel tenminste, maar het zal niet de eerste keer zijn dat de mondelinge info van een zorgverzekeraar niet klopt. We zullen wel zien.

Met Mootje gaat het wel aardig nu. Door de melatonine slaapt hij sneller 's avonds en ik heb het idee dat hij langzaam minder moe wordt. Met de equasym gaat het duidelijk beter dat met de gewone ritalin. En de laatste paar dagen denk ik dat de emotionele buien ook aan het afnemen zijn. Ook hier maar even afwachten.

Maandag hebben we het eerste echte ouderbegeleidingsgesprek. Ik ben benieuwd. Het vorige gesprek was meer een soort intake en nu gaan we meer aan de slag als het goed is. Beetje onhandig alleen dat ik was vergeten dat ik oppas moet zoeken voor drie kinderen.

[stuk verwijderd, vond het wel een eigen topic waard]
Alle reacties Link kopieren
Beste MMR,

zou je mij ook een kopie van je scriptie willen mailen?

Alvast bedankt!
Hoi meave,

Ik sta zelf voor de klas. Een rugzakje zou ik zeker aanvragen. Er is dan extra hulp, een vraagbaak voor ouders en leraren, hij kan daar zelf ook over dingen praten en hulp vragen. Ze helpen ook bij keuzes maken en volgens zijn schoolloopbaan.

Verder is een vaste structuur belangrijk. Door middel van medicatie kan hij zich beter concentreren.

Sterkte ermee.
Vandaag kregen we te horen dat onze zoon van 7 ADD heeft.Eingenlijk zijn we opgelucht omdat we nu weten wat hij heeft.Heb altijd geweten dat hij anders is dan andere kinderen en dan nu toch bevestiging.Nu is het advies van de kinderpsycholoog om hem aan de medicatie te doen.Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Kan een kind met ADD ook op een gewone school blijven?Ik kan niet zo heel veel vinden over ADD of over ouders met ervaring.
Hoi Meave, kwam toevallig je forum tegen. Ik weet sinds mn 35de dat ik ADD heb. Ben nu zwanger van mn eerste en ben benieuwd of mn kind het ook zal erven... Ik heb nooit een leerprobleem gehad, heb vwo gedaan en daarna universiteit. Achteraf gezien begrijp ik wel waarom ik heeeel lang over mijn studie heb gedaan, maar ADD op zich zegt niks over je IQ. Ik hoop dat Mootje met extra begeleiding zonder al te veel problemen naar school zal kunnen gaan.

Ik heb zelf Concerta en dexamfetamine geprobeerd. Werd door alletwee een stuk rustiger in mijn hoofd en door de dex ook wat rustiger in mijn gedrag (ik klets nogal veel en kan niet goed stil zitten). Toen ik net begon met medicatie kreeg ik prompt een burnout omdat ik eindelijk stil kon staan bij wat ik voelde, bij de grenzen waar ik al jaren overheen ging, enz . Ik kan me voorstellen dat Mootje er ook emotioneler door is geworden, maar dat hij uiteindelijk stabieler zal worden. Laat je hem trouwens ook zijn medicijnen nemen in het weekend en de vakanties? Ik weet dat veel ouders dat niet doen, maar dat betekent dat hij steeds moet afkicken en opbouwen, veel vervelender dan gewoon doorslikken!

Heel veel succes en rust gewenst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven