Mijn puber gaat los
zondag 3 augustus 2025 om 16:12
Ik weet het even niet meer
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
Dochter, ruim 14, is momenteel erg aan het puberen.
Roken, vapen, stiekem drinken....we hebben het de afgelopen maanden in rap tempo voorbij zien komen. Vapen was alleen al langer bekend.
Maar nu...ik krijg het bijna niet getypt, heeft ze me net verteld dat ze een seksuele handeling verricht heeft. Ik ben er naar van, want ik dacht (omdat ze dat zei) dat ze daar nog niet was.
Ze krijgt hier thuis veel vrijheid. Alles is bespreekbaar en we zijn bereid om in veel dingen mee te denken of compromissen te sluiten. Dít had ik echter niet verwacht en ze stelt me eigenlijk teleur. In die zin: ze heeft geen verkering met de jongen in kwestie en ik had gehoopt (en haar zo ook voorgelicht) dat ze hier iets anders mee om zou gaan.
Kortom, de gebeurtenissen volgen elkaar hier nu in rap tempo op en ik weet even niet meer waar we goed aan doen. We zijn niet streng en praten veel met haar ipv boos te worden, maar ook de vrijheid lijkt niet te helpen.
Ik lees veel over pubergedrag en wat er in zo'n hoofd omgaat in deze jaren, maar ze gaat nu wel erg vaak over onze grenzen.
Ik zal vast niet de enige mama zijn die met de handen in het haar zit, dus wie heeft er een advies. Wel lief blijven alsjeblieft
Ps. Ik ben vandaag niet veel in de gelegenheid om te reageren.
zondag 3 augustus 2025 om 16:18
Eerlijk gezegd zou ik zelf alle andere dingen dingen die je noemt (roken, vqpen enz) lastiger vinden dan de seksuele handelingen. En ze vertelt je er ook nog over, dan heb je echt dingen goed gedaan in de band met je dochter hoor!
Ik neem tenminste aan dat ze het vrijwillig deed? Met iemand in enigszins haar eigen leeftijdscategorie? Dan zou ik vooral hopen dat ze het fijn heeft gehad en blij zijn dat ze er met je over wil praten. (En zo nodig, maar ik neem aan van niet, evt nog even met haar praten over veilige seks en eigen en andermans grenzen enzo, als ze daarvoor openstaat tenminste)
Ik neem tenminste aan dat ze het vrijwillig deed? Met iemand in enigszins haar eigen leeftijdscategorie? Dan zou ik vooral hopen dat ze het fijn heeft gehad en blij zijn dat ze er met je over wil praten. (En zo nodig, maar ik neem aan van niet, evt nog even met haar praten over veilige seks en eigen en andermans grenzen enzo, als ze daarvoor openstaat tenminste)
zondag 3 augustus 2025 om 16:20
zondag 3 augustus 2025 om 16:22
Is dat iets wat perse niet zo hoort op deze leeftijd? Als ze er zelf mee in heeft gestemd wat is dan het probleem? Ik vind het echt fantastisch dat ze er gewoon met je over praat, misschien moet je dat koesteren en de rest van je emoties bij haar weg proberen te houden anders is dat gauw gebeurd denk ik.
Ik zou meer problemen hebben met het roken/vapen/drinken geloof ik.
Ik zou meer problemen hebben met het roken/vapen/drinken geloof ik.
zondag 3 augustus 2025 om 16:26
zondag 3 augustus 2025 om 16:27
Of is het de combinatie? Dat ze (veel) drinkt en vervolgens aangeschoten/dronken seks heeft? Dan snap ik je beter, dan kan je twijfels hebben over hoe vrijwillig en hoe bewust haar keuze voor de seksuele handelingen was, en over hoe goed ze haar eigen wensen en grenzen herkent en ernaar handelt op zo'n moment. En dat lijkt me wel van groot belang. Misschien daarover eens voorzichtig met haar praten?
zondag 3 augustus 2025 om 16:31
Ik vind het inderdaad ook erg bijzonder dat de dingen die ze doet die wettelijk verboden zijn onder de 18, blijkbaar minder erg zijn dan dat ze vrijwillig iets doet met haar sexualiteit. Want waarom durf je dit haast niet te typen en de verboden zaken, die aantoonbaar slecht voor haar gezondheid zijn, wel?
zondag 3 augustus 2025 om 16:31
Allereerst: dank voor de zorgen over de vraag of het vrijwillig was: dat was het, dat had ik even moeten vermelden.
Tja...het zal inderdaad heel normaal zijn op deze leeftijd om te experimenteren, alleen ik dacht dat ik haar anders had 'opgevoed', in die zin dat je met iemand samen bent waarmee je dat doet. Niet met een beste vriend even tussen neus en lippen door.
Het roken was goddank van korte duur, over drank hebben we afspraken gemaakt, alleen dat vapen blijft een ding. Voor zover ik weet is ze niet verslaafd.
En ik vind het inderdaad heel fijn dat ze zich kennelijk vertrouwd genoeg voelt met mij (en ook met papa, alleen niet over dit) om me dit te vertellen. Alleen reageerde ik nogal geschokt en dat had zij niet verwacht.
Tja...het zal inderdaad heel normaal zijn op deze leeftijd om te experimenteren, alleen ik dacht dat ik haar anders had 'opgevoed', in die zin dat je met iemand samen bent waarmee je dat doet. Niet met een beste vriend even tussen neus en lippen door.
Het roken was goddank van korte duur, over drank hebben we afspraken gemaakt, alleen dat vapen blijft een ding. Voor zover ik weet is ze niet verslaafd.
En ik vind het inderdaad heel fijn dat ze zich kennelijk vertrouwd genoeg voelt met mij (en ook met papa, alleen niet over dit) om me dit te vertellen. Alleen reageerde ik nogal geschokt en dat had zij niet verwacht.
zondag 3 augustus 2025 om 16:32
Dat is niet waar.Die rommel mag niet worden verkocht aan kinderen onder de achttien, maar er is geen wet die die kinderen verbiedt om te roken of te drinken.toulouse_74 schreef: ↑03-08-2025 16:31Ik vind het inderdaad ook erg bijzonder dat de dingen die ze doet die wettelijk verboden zijn onder de 18, blijkbaar minder erg zijn dan dat ze vrijwillig iets doet met haar sexualiteit. Want waarom durf je dit haast niet te typen en de verboden zaken, die aantoonbaar slecht voor je gezondheid zijn, wel?
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zondag 3 augustus 2025 om 16:37
Tsja, pubers beginnen niet pas met seks als de ouders daar aan toe zijn.
Vind de andere dingen zorgwekkender. Ze is volop aan het experimenteren, en ze hoeft dan niet meteen vaste verkering te hebben met de eerste waarmee ze experimenteert met seks.
Hopelijk doet ze het wel veilig.
Vind de andere dingen zorgwekkender. Ze is volop aan het experimenteren, en ze hoeft dan niet meteen vaste verkering te hebben met de eerste waarmee ze experimenteert met seks.
Hopelijk doet ze het wel veilig.
missbutterflyyy wijzigde dit bericht op 03-08-2025 16:37
1.74% gewijzigd
Levensgenieter

Ik denk dat je gewoon geschrokken bent dat ze verder is dan jij dacht op seksueel gebied. Dat snap ik en dat is natuurlijk ook wennen. Goed om grenzen enzo nog eens met haar te bespreken. Maar als je niet het idee hebt dat ze zich laat overhalen tot wat ze nog niet wil dan denk ik dat het toch vooral aan haar is.
youk79 wijzigde dit bericht op 03-08-2025 16:47
0.32% gewijzigd
Het is zoals het is
Tja... dat is een waarde van jou, maar misschien kan je die nog eens heroverwegen? Ik vind niets mis met leuke, fijne, vrijwillige seks met een beste vriend tussen neus en lippen door". Zeker een beste vriend zoals je schrijft, iemand die ze kent en waar ze om geeft. Het kan erger lijkt mij. Misschien helpt t je om t wat meer vanuit dat perspectief te bekijken? Ook al is het niet zoals je het zelf voor ogen had?Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 16:31Allereerst: dank voor de zorgen over de vraag of het vrijwillig was: dat was het, dat had ik even moeten vermelden.
zondag 3 augustus 2025 om 16:40
Hier kan ik me ook wel in vinden.Lilla schreef: ↑03-08-2025 16:37Tja... dat is een waarde van jou, maar misschien kan je die nog eens heroverwegen? Ik vind niets mis met leuke, fijne, vrijwillige seks met een beste vriend tussen neus en lippen door". Zeker een beste vriend zoals je schrijft, iemand die ze kent en waar ze om geeft. Het kan erger lijkt mij. Misschien helpt t je om t wat meer vanuit dat perspectief te bekijken? Ook al is het niet zoals je het zelf voor ogen had?
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 3 augustus 2025 om 16:42
Nou ja ik zou het niet per se cool vinden als mijn 14-jarige dr beste vriend pijpt, dus snap TO wel.
zondag 3 augustus 2025 om 16:44
Oh zeker, ik zou ook wel even moeten slikken (ehm..nou ja). Maar liever dat en enigszins met dochter in gesprek kunnen blijven dan gedoe achteraf.
There is always something happening, and it's usually right now
Denk ook dat eerste seksuele ervaringen binnen een vaste relatie een leuk uitgangspunt is maar dat het vaak in de praktijk anders loopt. En dan was het iig met een vriend en dus vertrouwd. En niet met een of andere random jongen. Sja, ze gaat haar seksualiteit ontdekken. Dat is vrij gezond en natuurlijk. Je kan als ouder daar broodnodig advies in geven. Maar verder kan je weinig. Dat vapen is een stuk erger, in die zin dat het echt zwaar slecht is voor haar gezondheid en dat de lange termijngevolgen nog niet echt bekend zijn.
Herkenbaar allemaal. Hier heeft dochter met 14/15 ook een fase gehad waarin ze begon met drinken en af en toe roken. Ook heeft ze toen sex gehad met een jongen, gewoon tijdens een feestje bij iemand anders thuis. Vreselijk vond ik het allemaal. Ik ben heel erg blijven investeren in onze relatie, praten met haar, uitleggen waarom ik sommige dingen die ze doet niet fijn/goed vind, consequenties laten ervaren, strijd voorkomen, samen gezellige dingen blijven doen, etc. Ik maakte me echt heel erg zorgen destijds. Uiteindelijk is het gelukkig echt een fase geweest. Ze ging steeds meer inzien dat bepaalde dingen niet leuk of niet goed zijn, dat het niet fijn is om je de hele dag slecht te voelen na een feestje, dat het gedrag van de mensen om haar heen soms echt niet oké was etc. Hier hadden we het dan over en langzaam veranderde haar gedrag. Met 16 was het al een stuk beter en vanaf 17 hebben we eigenlijk niks meer met haar van doen. Ze drinkt nog steeds af en toe (op een feestje) maar ze kent haar grenzen, gaat met leuke mensen om en is echt een leuke jong volwassene geworden.
Ik geloof dus wel echt in blijven sturen op een positieve manier, vanuit relatie en niet door middel van autoriteit, dingen verbieden, strijd etc.
Ik geloof dus wel echt in blijven sturen op een positieve manier, vanuit relatie en niet door middel van autoriteit, dingen verbieden, strijd etc.
zondag 3 augustus 2025 om 16:45
Ik hoop dat ze zich na jouw geschokte reactie nog steeds veilig voelt om het over (haar ervaringen met) seks te hebben.Rozeroosje schreef: ↑03-08-2025 16:31
En verder wat iemand hiervoor al zei: fijn toch juist dat ze aan het experimenteren geslagen is met iemand bij wie ze zich vertrouwd voelt? Dat jij vindt dat je eerst verkering moet hebben of verloofd moet zijn of keurig getrouwd is ook maar een idee waar je dochter wel eens heel anders over kan denken.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zondag 3 augustus 2025 om 16:46
Nog heel even een nuance:
Roken heeft ze slechts een week gedaan en toen zag ze in dat het niet zo cool was als ze zelf dacht. Drinken: kortgeleden heeft ze een keer een drankje puur gedronken wat niet goed gevallen is, voor die tijd zal ze vast weleens wat stiekem geprobeerd hebben, maar ik wil het beeld van een laveloze, rokende puber wel even rechtzetten
Roken heeft ze slechts een week gedaan en toen zag ze in dat het niet zo cool was als ze zelf dacht. Drinken: kortgeleden heeft ze een keer een drankje puur gedronken wat niet goed gevallen is, voor die tijd zal ze vast weleens wat stiekem geprobeerd hebben, maar ik wil het beeld van een laveloze, rokende puber wel even rechtzetten

zondag 3 augustus 2025 om 16:47
Grobbekuiken_ schreef: ↑03-08-2025 16:44Oh zeker, ik zou ook wel even moeten slikken (ehm..nou ja). Maar liever dat en enigszins met dochter in gesprek kunnen blijven dan gedoe achteraf.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in