Moedermaffia verhalen

05-11-2019 15:57 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een topic geopend waar veel verhalen loskwamen over de zogeheten moedermaffia. Ik vroeg mij af of meer mensen hun verhalen wilde delen. Ik vond het namelijk erg geruststellend dat er meerdere ouders hier zijn die daar een probleem mee hebben.

TO trapt af: Ik heb eens een stapel Donald Duck's van mijn zoon aan de bieb-moeder gegeven zodat de kinderen het konden lezen. Toen ze de DD zag kwam er een soort waas over haar heen en ze zei heel erg opvliegend dat strips verboden waren want daar worden kinderen dom van volgens haar en als voorbeeld zei ze 'kijk maar naar jouw zoon'. Ik stond toen even met mijn bek vol tanden omdat mij doodleuk werd verteld dat alle kinderen net zo dom als mijn zoon zouden worden als ze strips zouden lezen.

Daarnaast had ik mij nog opgegeven om als scheidsrechter te dienen bij een schoolvoetbaltoernooi. Een dag later zag ik dat op het papier waar je je naam in moest opschrijven mijn naam uitgegumd was. Toen ik vroeg waarom, kreeg ik als antwoord dat omdat mijn zoon niet op voetbal zit ik ook geen scheidsrechter kan zijn omdat ik dan de regels niet zou kennen. De kinderen waren 7 jaar toen.

En natuurlijk is er het schoolreisje. De moeders die mee mogen, volgens de moeders dan, zijn natuurlijk alleen maar de moeders die een volle werkweek op school zijn. Ik werd gewoon weg gebonjourd en er werd gezegd dat ik niet mee mocht omdat ik niet genoeg uren maakte op. Ik ben toen ook naar de juf gestapt en die zei dat zij de verdeling ging maken. In werkelijkheid werd dat allemaal geregeld door de moedermaffia want toevallig mochten de moeders die het meest op school waren ook mee.

Hee was iets langer dan verwacht. Heeft iemand nog ervaringen?
hier bleven de moeders s' morgens erg plakken in de klas, er moest zelfs een e-mail verstuurd worden of de moeders voortaan hun kind gedag willen zeggen en daarna willen vertrekken ipv te blijven hangen tot de lerares ze weg moet sturen.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 16:49
Ik ben aan het denken maar ik weet het oprecht niet Solo, ik bemoei me zo min mogelijk met mensen. Meeste doe ik thuis en heb alleen contact met iemand van de ouderraad of MR en een penningmeester of een directeur of 1 leerkracht, nooit met ouders of kinderen direct.

Dus ik weet echt geen moedermaffia acties van school van mijzelf. Ook niet mbt miepen bij leerkrachten over dingen.

Maar daarbuiten... Bijv. werk vroeger wel. Ik was vreselijk, kon niet tegen mensen die maar wat deden. Als daar iemand 'regenwormen' had gemaakt ipv 'ronde pepernoten' van mijn cijfers dan was ik echt een kutcollega.

Ik ben geen teamplayer. :-D :-D :-D :-D
Ik miepte wel bij leerkrachten, werd dan ook als 'weer zo'n moeder' gezien.
Maar bleek achteraf dan weer gelijk te hebben over wat er met mijn kind aan de hand was.

En als mensen hun kinderen liever geen strips laten lezen vind ik dat net zoveel of zo weinig moedermaffia als al die topics vol verhalen hier over hoe mensen bepalen hoeveel tijd hun kind op een schermpje mag.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind ook echt meevallen en niet erger op school dan daarbuiten. Ja mensen zijn vervelend en soms heel dom. Misschien is het op bepaalde scholen en buurten erger dan op andere. Ik vind huidige school van oudste en jongste ook best leuk. Ook contact met andere ouders. Merk weinig van roddels en gedoe. Op die ene rare na. Is niet een hele maffia toch?
Terwijl op de eerste school van de oudste echt minder leuke mensen rondliepen.

Je kan je er druk over maken. Zeg er wat van. Vaak helpt dat. Of niet. Bedenk of het mischien anders bedoelt was, of vraag waarom ze dat zeggen/bedoelen?

En ga wat leuks doen.
Ik herken het ook niet.
Ik help regelmatig met dingen op school en ik vind het altijd gezellig met andere ouders. Ik ken veel ouders doordat ik 3 kinderen heb en ze combinatie klassen hebben die ieder jaar van samenstelling wisselen.
Ik ben altijd ruim op tijd op school als ik de kinderen ophaal en sta dan altijd te kletsen. Ik vind er een fijne sfeer hangen.
Solomio schreef:
05-11-2019 16:45
Nou, dit.

Maar anderen betichten van moeder-maffia-praktijken is natuurlijk lekker makkelijk en gelijk weer een veer in je eigen reet.

Ow, sorry, dit hoort natuurlijk in het zure topic.
Nou ja, je doet natuurlijk nu wel precies hetzelfde.
watdachtjehiervan schreef:
05-11-2019 17:00
Ik herken het ook niet.
Ik help regelmatig met dingen op school en ik vind het altijd gezellig met andere ouders. Ik ken veel ouders doordat ik 3 kinderen heb en ze combinatie klassen hebben die ieder jaar van samenstelling wisselen.
Ik ben altijd ruim op tijd op school als ik de kinderen ophaal en sta dan altijd te kletsen. Ik vind er een fijne sfeer hangen.
Dan verschillen wij echt als dag en nacht.
Ik weet dat ze er zijn hoor: het hele schoolplein liep driekartier voordat de bel ging al zoetjesaan vol met kletsende ouders. Maar waarom dat leuk is? Schiet mij maar lek.

Maar goed, ik hou ook niet van teamuitjes, groepsdingen in het algemeen en heb niet heel veel vriendinnen. Lekker rustig.
darksideofthemoon- schreef:
05-11-2019 17:11
Ik weet dat ze er zijn hoor: het hele schoolplein liep driekartier voordat de bel ging al zoetjesaan vol met kletsende ouders. Maar waarom dat leuk is? Schiet mij maar lek.

Maar goed, ik hou ook niet van teamuitjes, groepsdingen in het algemeen en heb niet heel veel vriendinnen. Lekker rustig.
Tsja, er zijn ook mensen die tennis leuk vinden.

Teamuitjes, en groepsdingen vind ik ook leuk :-D.

Ik ben soms vroeger. 5 minuten. Ik moet van verder komen dus veel verkeer. Is het rustig ben ik vaak de eerste ouder.
Nog geen andere ouders te zien dan. Die komen om 3 uur aan rennen.. En gaan dan even kletsen. Kan ook.

Ik ben ook geen teammens. Maar ik heb nog nooit op de 2 scholen hele groepen maffiaouders 3 kwartier te vroeg gezien.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 16:13
Ik denk dat meer bij TO ligt dan aan een moedermaffia.

nou, dat ja
To, zoek hulp
dan wordt je leven zo veel leuker.
Solomio schreef:
05-11-2019 16:45
Nou, dit.

Maar anderen betichten van moeder-maffia-praktijken is natuurlijk lekker makkelijk en gelijk weer een veer in je eigen reet.

Ow, sorry, dit hoort natuurlijk in het zure topic.
Ik ben jarenlang klassenmoeder geweest (nou ja, Klasse Moeder eigenlijk), dus wellicht ben ik daarmee wel MoederMaffia?
Heb nooit iemand verteld hoe de pepernoten gerold moesten worden ofzo.
En ben net zo onzeker in mijn moederschap, als alle andere moeders.

TO heeft een beeld van vrouwen, gevormd door haar verleden. Ik denk, dat ik een zelfde verleden had. Vond aansluiten bij meisjes ook onmogelijk. Maar heb besloten, om volwassen te worden, dat was een wijs besluit

Ik zou je tweeling-helft kunnen zijn! Ik snap ook niets van geklets op schoolpleinen, schoolreisjes, excursies, teamuitjes etc. Vriendengroep ook nog nooit gehad. Ik heb een handje vriendinnen, die elkaar alleen van gezicht kennen.
Hier ook zo'n clubje ouders die menen alles te moeten regelen
En dan niet alleen op school maar ook bij alle sportclubs hier in her dorp.
Best wel frustrerend af en toe
Ik wil best helpen maar dat word door dit clubje niet gewardeerd
Bv schoonmaakavond op school dan ben ik altijd alleen bezig en hun in een groepjes en heel gezellig aan het kletsen.
Ze negeren je volkomen.
Dus heb ik het afgelopen schooljaar bewust me niet opgegeven hiervoor.

Tja voor hun erg vervelend maar ik ben 3 jaar op een rij mee geweest met schoolreisje want mijn oudste heeft een rugzakje en hebben de juffen me persoonlijk gevraagd om mee te gaan.
Het is apart maar er is een groep die zich never nooit op school laat zien met wat voor activiteiten
Maar als er gevraagd wordt wie er mee kan met schoolreisje zijn ze de eersten die zich opgeven en hebben ze al vrij geregeld van hun werk.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Sudrì schreef:
05-11-2019 16:14
Precies.

En nog een tip: voeg wat humor in je leven toe.
Ik zou er anders ook niet om kunnen lachen als iemand mijn zoon dom noemt.
lilalinda schreef:
05-11-2019 17:24
nou, dat ja
To, zoek hulp
dan wordt je leven zo veel leuker.
Eens. Tuurlijk is het leuk om te zeuren over anderen. Maar TO heeft echt issues. Denk dat ze daar beter aan kan werken.
Is voor haar ook wel echt fijn denk ik.

En natuurlijk is het handig als je scheidrechter wil zijn dat je de regels kent. Ik vind dat niet heel raar.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 17:55
15.63% gewijzigd
Dit topic doet me op een of andere manier denken aan het zure topic.

Er reageren hier in mijn ogen opvallend veel mensen die een uitgesproken hekel aan groepjes, kinderen, ouders, leerkrachten... nou ja, zeg maar gerust aan mensen hebben. En dat mag natuurlijk.

Maar waarom je dan óók nog eens ergeren aan mensen die het wel leuk vinden om met anderen iets te ondernemen of dingen op school te regelen? Ben je dan niet gewoon een beetje een heel erg moeilijk mens? En is het dan niet slimmer om je dat te realiseren dan andere mensen te be- en veroordelen?
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 17:54
En natuurlijk is het handig als je scheidrechter wil zijn dat je de regels kent. Ik vind dat niet heel raar.

Ik vind het heel raar wanneer een ander bepaalt of jij de regels kent en zonder gesprek besluit om jouw naam van de lijst te verwijderen.
Jufjoke schreef:
05-11-2019 17:54
Ik zou er anders ook niet om kunnen lachen als iemand mijn zoon dom noemt.
Maar dat is 1 persoon. Die heb je overal, zo iemand kan in je familie zitten, op je werk, bij de sport van je kind ect. Soms wel 2 of 3.

Om dan de rest af te doen als moedermaffia...Mhaw.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 18:00
13.59% gewijzigd
Pandax schreef:
05-11-2019 17:57
Ik vind het heel raar wanneer een ander bepaalt of jij de regels kent en zonder gesprek besluit om jouw naam van de lijst te verwijderen.
Is dat echt zo gebeurt of een aanname? Misschien heeft iemand gevraagd aan zoon of ma de regels wel kent? Tuurlijk klinkt het heel raar allemaal maar ik vraag me toch af of ook niet beetje de beleving van TO niet erg gekleurd is. Maar misschien zit ik fout hoor.
05-11-2019 17:09
Nou ja, je doet natuurlijk nu wel precies hetzelfde.
Precies, dat zei ik.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 17:58
Is dat echt zo gebeurt of een aanname? Misschien heeft iemand gevraagd aan zoon of ma de regels wel kent? Tuurlijk klinkt het heel raar allemaal maar ik vraag me toch af of ook niet beetje de beleving van TO niet erg gekleurd is. Maar misschien zit ik fout hoor.

Haar naam was zonder overleg van de lijst gehaald. Dat is in iedere situatie onbeleefd.
Pandax schreef:
05-11-2019 18:08
Haar naam was zonder overleg van de lijst gehaald. Dat is in iedere situatie onbeleefd.
Als ze de regels ook daadwerkelijk niet kent is het sowieso gewoon raar om je als scheidsrechter op te geven.

Ik spreek eigenlijk nooit andere ouders. Heb ik geen behoefte aan.

In de lagere klassen heb ik wel mee geholpen, maar nu zijn er minder activiteiten en ook minder interessant (dansjes oefenen voor musical, nee dank je),.of er is een auto nodig en die heb ik niet.

Of er groepjes zijn weet ik niet. Er zijn wel mensen die elkaar beter kennen. Ja, de ouders van klasgenoten ken ik ook beter dan niet-klasgenoten, dus zoiets lijkt me logisch.

In de.lagere klassen werd door sommige ouders veel met de juf gepraat. Ik merk dat nu niet meer, want il mag van kind niet mee de klas in.
Dubbel
quincy2 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 18:17
99.23% gewijzigd
beetjegek schreef:
05-11-2019 16:12
Afgelopen vrijdag was er filmavond op school. Alleen de kinderen mochten naar binnen, en ik, want ik moet met dit soort dingen in de buurt van zoon zijn omdat hij Diabetes heeft en er gegeten zou worden. Liep er eerst z’on trutje achter me aan, dat ik niet naar binnen mocht, dus ik zeggen ja ik mag mee want bla bla bla, uiteindelijk liet ze me gaan. Zit ik later in mijn eentje in de aula, komt er weer z’on hulpmoedertje me vertellen dat ik niet binnen mag zijn. Ik weet het verhaal uitgelegd, zegt ze ja maar toch moet je buiten wachten net als de andere ouders. Nou toen had ik het alweer helemaal gehad met die hulpjes en heb haar toegebekt of ze wel wist wat het inhield, Diabetes.. zegt ze ja, nou gezien haar omvang zal dat wel om type 2 gaan en dat is heel anders dan type 1. Heel vervelend vond ik dat.
Pffft wat een gedoe. En ellende.

(Begint de naam van de school met een T trouwens? Kind had vrijdag ook filmavond en wij mochten ook niet naar binnen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven