Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
Alle reacties Link kopieren
Zoon is ook begonnen in groep 2, de eerste week zit er weer op. Hij zit in een groep 1-2, groep 2 bestaat uit 15 leerlingen.
Hij ziet wel erg op tegen de werkjes, dingen die moeten vindt hij maar niks.
Hij is erg verstrooid, maar van de andere kant wel al flink bezig met rekenen en lezen.
NoPepsiPlease schreef:
25-08-2018 14:44
Dan meld ik mij ook!
Dochter blijft in 1/2 maar gaat nu naar groep 2. Decemberkindje dus kleutert al 1,5 jaar. [/b]Ze kan al vloeiend lezen en aardig rekenen, dus we zijn erg benieuwd hoe ze haar blijven uitdagen[/b]. Ze speelt nog erg graag, en is onzeker, heeft veel bevestiging nodig of ze het wel goed doet. Dat ze nu de oudste van de klas is vindt ze heel stoer.
Verder krijgt ze wel een nieuwe juf, ben erg benieuwd. Maandag gaat ze weer beginnen.
Waarom hebben ze haar dan niet door laten stromen naar groep 3?
Mijn oudste loopt voor in groep 3, gaat nu nara 4 maar kan echt nog niet alles vloeiend lezen. Spelt nog moeilijke woorden.
Als je kind nu al alles van groep , wat toch vooral bestaat uit leren lezen, kan, waarom dan niet eerder door?

Oprechte vraag hoor. Mijn middelste kent alle letters en kan kern 1 en 2 boekjes lezen. Aap, boom, roos zeg maar. En daarmee krijgt hij al extra werk, omdat het voor groep 2 al wat voorloopt. Overigens kan hij nog niet zo goed rekenen en is hij onrustig/speels en dus gewoon nog maar net 5, dus een echte groep 2-er.
Alle reacties Link kopieren
Dat vroeg ik mij idd ook direct af, toen ik het las, NoPepsi. Bij ons op school stromen de nov-dec kinderen na (ruim) een half jaar school in principe allemaal door naar groep 2 (wat dus in een combi-klas 1-2 is, maar ze krijgen wel de werkjes van groep 2 aangeboden). Aan het eind van groep 2 wordt dan gekeken of ze door kunnen naar groep 3, maar vaak zie je ook dat ze dan toch nog een jaartje groep 2 doen. Maar in geval van jouw dochter lijkt ze klaar te zijn voor groep 3? Voor zover wij dat als buitenstaander kunnen zeggen natuurlijk, er zullen ongetwijfeld meer dingen meespelen dan alleen het cognitieve.

Koekie, jij hebt juist een heel jong groep 2-kindje. Idd kijken wat straks het beste lijkt te passen, da’s het belangrijkste
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze nog erg jong is in gedrag, en ze dus onzeker is. Het is ook echt een guppie om te zien. Juffen hebben wel plannen om haar uit te dagen. Het algehele niveau vd groep is ook hoog (ze is niet de enige die al leest en schrijft). Ze mag al schrijfletters gaan leren als de rest letters leert. En versnellen kan altijd nog (en is naar mijn mening het laatste om te doen).
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Succes voor alle kinderen die morgen weer naar school gaan :) hier slaapt dochter al heerlijk, ze heeft al helemaal zin in morgen!
Hier blijft zoontje maar rondspoken vanavond. Denk dat hij nerveus is voor morgen.
snorriemorrie schreef:
26-08-2018 20:22
Hier blijft zoontje maar rondspoken vanavond. Denk dat hij nerveus is voor morgen.
Ach... hopelijk slaapt hij ondertussen lekker!
Alle reacties Link kopieren
Agos. Hopelijk komt hij er een beetje uit morgen! Hier was ze heel snel vertrokken. Of ik de moeder van ...even wil appen voor een speeldate morgen. Waarom rustig aan doen :-D
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Succes voor de kinderen die morgen starten in groep 2!
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde verhaal als bij nopepsiplease.. Ben vooral erg benieuwd hoe ze haar denken te gaan uitdagen komend schooljaar.
Dochter had er in ieder geval veel zin in om morgen weer te gaan (en ik vind t ook wel fijn ;-))
Alle reacties Link kopieren
obelix84 schreef:
26-08-2018 22:48
Hier hetzelfde verhaal als bij nopepsiplease.. Ben vooral erg benieuwd hoe ze haar denken te gaan uitdagen komend schooljaar.
Dochter had er in ieder geval veel zin in om morgen weer te gaan (en ik vind t ook wel fijn ;-))
Ah dat vind ik wel fijn om te lezen. Want ook al zie ik dat mijn gup gewoon echt nog groep 3 kind is denk ik ook weleens "Maar ze is cognitief al zo ver". Benieuwd hoe jouw dochter het gaat vinden en wat de leerkrachten haar gaan aanbieden!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Hier vanmorgen ook een stuiterbal die om 7:15 uur al helemaal klaar stond om te gaan. Schoolplein vol slingers en koffie en thee voor de ouders. Eenmaal in de klas regelde ze 'even' dat ze met haar vriendinnen aan 1 tafel zat. Ik ben benieuwd naar haar verhalen vanavond.
Vanaf 9 uur is hij gelukkig gewoon gaan slapen. Vanmorgen stond ie ook rond 7:15 al te stuiteren om naar school te gaan, maar moest er ook wel even héél uitgebreid worden geknuffeld.

Tijdens de vakantie hebben we veel geoefend met zelf brood smeren, zelfstandig douchen etc. Vandaag plukten we daar wel de vruchten van, alles verliep heel rustig eigenlijk. Terwijl we normaal gesporken wel vrij hectisch zijn 's ochtends. Maar kan ook komen omdat het de eerste dag was hoor... Dan bereid je alles toch altijd wel wat beter voor, heb ik het idee
Ik hoop maar dat ze zich niet gaan vervelen.
Maar inderdaad, met versnellen of doubleren weet je nooit wat goed had uitgepakt.

Wij zijn versneld met onze kleuter van januari toen, en hij mag nu naar groep 4. Hij kon in groep 1 niet lezen, wel wat basaal rekenen. Herkende alle letters, maar was dus nog lang niet zo ver als die van jullie. Toch scoorde hij in groep 3 ook alles in de I en I+ op de Cito en kan hij prima meekomen. Nou was hij ook wel echt toe aan wat te leren, en had hij verder alle stof van groep 2 al gedaan. Tot nu toe zijn we blij met deze keuze, maar het had ook zomaar anders kunnen zijn natuurlijk...

Hier nog een weekje vakantie en dan groep 2! Hij zit in een 1/2 combi (school heeft alleen nog maar combi klassen) en is dus straks bij de oudsten van de klas. Dat vindt hij wel heel stoer haha
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wil héél graag dingen leren (en is daar heel zwartwit in, leren doe je op school, niet thuis) en leert ook makkelijk maar snapt (nog) heel weinig van het sociale gebeuren.. Dus ik hoop dat ze haar daarin kunnen laten groeien (samen met ons uiteraard) en dat ze haar tegelijkertijd cognitief kunnen uitdagen. Vanochtend vol enthousiasme naar school gegaan in ieder geval
Hier is de eerste week goed gegaan, vooral vrijdag was een feest voor de kleine man omdat groep 1 toen vrij was. Groep 2 en 3 (is combi 1/2/3) mochten toen samen aan de gang en werd dus meedraaien met groep 3. Hij was zo trots dat hij een krul en een sticker had voor "rekenen". De eerste speelafspraakjes zijn ook al weer gemaakt.
Vanmorgen wat stress met opstaan, want ze had wat uh... aanmoediging nodig om tempo te maken ;-)

Opstaan en de reis naar school was ze wat beteuterd maar eenmaal in de klas fleurde ze op en zat ze te stralen. Komt wel goed dus!
Dochter heeft niet gehuild vanmorgen (al scheelde het niet veel) en het was 'heeeel leuk' zei ze. Kwam meteen al naar buiten vanmiddag of ze bij d'r vriendinnetje mocht spelen ;-)


Hopelijk bij jullie ook vrolijke verhalen van blije kinderen ;-)
Hier vooral heel moe... ;-)
Hier ook een goede eerste dag gehad.

Nog niet heel veel verhalen, maar ze had het wel leuk gehad. Ben benieuwd morgen of er dan meer uit komt.
starfish0704 schreef:
27-08-2018 09:47
Hier vanmorgen ook een stuiterbal die om 7:15 uur al helemaal klaar stond om te gaan. Schoolplein vol slingers en koffie en thee voor de ouders. Eenmaal in de klas regelde ze 'even' dat ze met haar vriendinnen aan 1 tafel zat. Ik ben benieuwd naar haar verhalen vanavond.
Wat een leuk welkom!
Alle reacties Link kopieren
Eenmaal binnen was t doei en weg was ze. Ze mocht mee de klassen rond en had een speeldate geregeld. Het plan was om rustig te beginnen, maar toch gezwicht. Dus ze viel nog net niet aan tafel in slaap...
Morgen echt rust uit school!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Ik kreeg maar weinig feedback, maar met wat verder vragen kreeg ik toch iets van info en volgens mij was het een hele indrukkende maar leuke eerste dag. Vanavond in bed was ze heel snel in slaap; al tijden niet meer zo snel meegemaakt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hier is onze oudste ook gisteren weer begonnen. Officieel zit hij tussen groep 1 en 2, want de school hier kijk in de eerst paar maanden of een okt-dec kinderen past in groep 2. Nu is hij cognitief ver genoeg. Hij kan rekenen en begint nu met lezen. Dat laatste moet ook want hij heeft TOS(taal ontwikkeling stoornis). Zijn stoornis zit alleen op spraak gebied wat best lastig is want hij is erg slim en dat herkennen mensen niet in verband met slechte verstaanbaarheid. De juffen hebben het inmiddels wel in de gaten. Hij wil zelf erg graag naar groep 3 volgend jaar met zijn vrienden mee. Hij gaat ook alleen maar om met kinderen van groep 2 en 3. De school laat vaker kinderen 2,5 jaar kleuteren dan 1,5, maar de juffen en iber hebben vorig jaar aangegeven bij onze zoon te neigen 1,5.
We gaan het dit jaar zien wat het wordt.
Hier hadden ze gister ook een centrale opening met muziek. Was wel leuk, maar vooral erg spannend nog voor de kleintjes.

Ze had gister met een jongetje gespeeld op school. Toen ik vroeg of ze wist hoe dat jongetje heette zei ze; "Weet ik niet, hij is van groep 2." :hihi:
Ik geloof dat het nog niet helemaal is ingedaald dat zij nu ook groep 2 is.

In elk geval ligt ze nu nog te slapen, dat ben ik niet gewend. Zal haar zo lang mogelijk laten liggen. Arm schaapje, ze zal het nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven