Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
Alle reacties Link kopieren
Eat leuk alle voorzichtige eerste stapjes in groep 2.
Bij ons nog de laatste week vakantie, maar Oh oh wat ben ik eraan toe dat school weer begint.
6 weken is veel te lang en dan ook nog met dit weer waarin je niks kunt ondernemen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Voor die van mij zouden 3 weken vakantie ook lang genoeg zijn. Nu waren wij in de eerste periode van de vakantie weg, terwijl alle vrienden en vriendinnen juist de laatste periode weg waren.

Ze is sinds de start op school vorig jaar echt helemaal opgeleefd, van een verlegen peuter die nooit iets zei tegen onbekenden tot een leergierige kleuter met veel vaste vriendinnen met een voorliefde voor tekenen, schrijven en puzzelen.

Hier trouwens geen sprake van wakker maken of uit slapen. Ze stond gewoon om 6 uur naast dr bed.
Gisteren uit school wilde kleine man niets vertellen, dan weet ik al dat er iets gebeurd is op school. Ook bij het avondeten wilde hij niet vertellen hoe het was. Ligt hij 2 minuten in bed, begint ontzettend te huilen, blijkt dat je juf 2 keer boos op hem is geworden en was hij bang dat hij geen "goed"rapport meer kan halen. Doorvragen bleek uit eindelijk dat hij gewoon te veel aan te kletsen was geweest. Gevraagd of de juf van vorige jaar wel eens boos op hem was, ja was het antwoord. En dat rapport was toch ook goed, oh ja mama, dan is het fijn mama, weltrusten. Vanochtend was hij weer helemaal blij om naar school te gaan want we hebben gym mam. :yes:
Hoe gaat het bij jullie? Ik merk dat T. erg brutaal is de laatste dagen. Meestal heeft dat er dan mee te maken dat hij oververmoeid is. Ik wilde hem dus vandaag thuishouden, maar mijn man was het daar niet mee eens. Hopelijk is zoontje snel terug gewend aan het schoolritme...
Hier ook wat meer brutaal en baldadig, komt denk ik inderdaad door vermoeidheid en nieuwe indrukken.

Thuis houden doe ik niet, maar ze mocht gister even geen speelafspraakje. Maandag en dinsdag waren hier al kindjes, gister wilden er 3 kindjes afspreken. Dus dat heb ik even tegengehouden.

Komende week een 10 minuten gesprek om kennis te maken met de juf. Ben benieuwd wat ze te vertellen heeft over dit schooljaar.
Zelfde hier! Alle indrukken en weer naar school in het ritme maakt moe. Wij houden ook niet thuis en even geen speelafspraakjes.
Mag ik aanhaken? Hier loopt het begin van het schooljaar niet zo soepel..

Zoon (5) is gestart in groep 2. Hij heeft in zijn gehele schooltijd nu de 5e en 6e leerkracht..

- Groep 1 gestart destijds (vlak voor de zomervakantie) met 2 juffen
- Na de zomervakantie zijn deze juffen vervangen door 2 andere juffen (wel dezelfde klas).
- Nu start hij in een andere groep 2 (er zijn 4 combinatiegroepen 1/2), met 2 andere juffen. Echter zijn deze beide op het moment niet werkzaam wegens zwangerschap en overspannen. Dus nu 2 andere juffen ter vervanging.

Volgen jullie het nog?

Gelukkig heeft zoon er op school niet veel last van, thuis wel. Daar komt alles eruit in de vorm van driftig/boos gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Thuishouden ben ik nooit aan begonnen. Ik heb dan het idee dat als je de eerste keer overstag bent gegaan, dat de keren erop steeds gemakkelijker gaan. Nog een paar dagen vakantie. Kind heeft er helemaal weer zin in om naar school te gaan.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
mystic24 schreef:
30-08-2018 10:06
Mag ik aanhaken? Hier loopt het begin van het schooljaar niet zo soepel..

Zoon (5) is gestart in groep 2. Hij heeft in zijn gehele schooltijd nu de 5e en 6e leerkracht..

- Groep 1 gestart destijds (vlak voor de zomervakantie) met 2 juffen
- Na de zomervakantie zijn deze juffen vervangen door 2 andere juffen (wel dezelfde klas).
- Nu start hij in een andere groep 2 (er zijn 4 combinatiegroepen 1/2), met 2 andere juffen. Echter zijn deze beide op het moment niet werkzaam wegens zwangerschap en overspannen. Dus nu 2 andere juffen ter vervanging.

Volgen jullie het nog?

Gelukkig heeft zoon er op school niet veel last van, thuis wel. Daar komt alles eruit in de vorm van driftig/boos gedrag.
Ik snap dat het overmacht is, maar had er absoluut ook niet blij mee geweest.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Sue-Heck schreef:
30-08-2018 10:11
Ik snap dat het overmacht is, maar had er absoluut ook niet blij mee geweest.
Het is inderdaad overmacht, maar gelukkig zijn kinderen veerkrachtig en gaan makkelijker mee in veranderingen.
Alle reacties Link kopieren
hier hadden we in de instapklas 1 juf, 1 zorgjuf (helpt aantal uren per week) en 1 juf voor gym en muziek. 1e kleuterklas 2 andere juffen (eentje zwanger tijdens jaar dus vervangen door nieuwe juf), de zorgjuf en de gym/muziekjuf, 2e kleuterklas, terug 2 nieuwe juffen, zorgjuf en gymjuf . hier is dan tijdens het jaar 1 juf ziek gevallen waardoor deze vervangen werd door een nieuwe. En nu dus 3e kleuterklas terug 2 nieuwe met de zorg en gum juf. Gelukkig maakt dochter er geen probleem van.
Alle reacties Link kopieren
mystic24 schreef:
30-08-2018 10:06
Mag ik aanhaken? Hier loopt het begin van het schooljaar niet zo soepel..

Zoon (5) is gestart in groep 2. Hij heeft in zijn gehele schooltijd nu de 5e en 6e leerkracht..

- Groep 1 gestart destijds (vlak voor de zomervakantie) met 2 juffen
- Na de zomervakantie zijn deze juffen vervangen door 2 andere juffen (wel dezelfde klas).
- Nu start hij in een andere groep 2 (er zijn 4 combinatiegroepen 1/2), met 2 andere juffen. Echter zijn deze beide op het moment niet werkzaam wegens zwangerschap en overspannen. Dus nu 2 andere juffen ter vervanging.

Volgen jullie het nog?

Gelukkig heeft zoon er op school niet veel last van, thuis wel. Daar komt alles eruit in de vorm van driftig/boos gedrag.
Tsja dat hij gestart is voor de zomer in groep 1 en daarna na de vakantie nieuwe juffen had vind ik dus niet raar. School waarschuwde daar zelf bij nichtje (van juni) voor. Zo van, ze kan voor de zomer starten maar weet wel dat ze na de zomer waarschijnlijk een andere juf heeft en er veel kindjes doorgaan naar groep 2,
Ook dat hij nu andere juffen heeft dan vorig jaar vind ik heel normaal, dat is tenslotte bij scholen zonder combinatieklassen ook zo. Alleen dat ze nu 2 vervangende juffen hebben staan zou ik niet blij mee zijn. Ik snap dat het overmacht is, maar zou er moeite mee hebben dat ze niet juf die met verlof is + vaste tweede juf hebben kunnen plannen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter vind het nu toe weer heel leuk op school. Juf is lief, kindjes zijn lief etc. Alleen haar maatje in de klas knijpt hard in haar hand als ze samen naar buiten lopen zegt ze :lol: Ze kan ook wel een pieperd zijn.

Ze speelt nog weinig met kindjes die ze niet al kende (maar paar kindjes uit haar vorige klas in de neiuwe klas). Maar dat komt vast goed. Daardoor nog geen speelafspraakjes met klasgenootjes gehad, maar dat vind ik ook wel prima.
Haha, over dat hard knijpen herken ik. Vorig jaar heeft T. het echt 3 weken lang volgehoduen om te blijven klagen over iemand die hem te hard had geknepen bij het naar buiten lopen.... Elke keer als hij haar zag benoemde hij het :facepalm:
sprietgras schreef:
30-08-2018 10:28
Tsja dat hij gestart is voor de zomer in groep 1 en daarna na de vakantie nieuwe juffen had vind ik dus niet raar. School waarschuwde daar zelf bij nichtje (van juni) voor. Zo van, ze kan voor de zomer starten maar weet wel dat ze na de zomer waarschijnlijk een andere juf heeft en er veel kindjes doorgaan naar groep 2,
Ook dat hij nu andere juffen heeft dan vorig jaar vind ik heel normaal, dat is tenslotte bij scholen zonder combinatieklassen ook zo. Alleen dat ze nu 2 vervangende juffen hebben staan zou ik niet blij mee zijn. Ik snap dat het overmacht is, maar zou er moeite mee hebben dat ze niet juf die met verlof is + vaste tweede juf hebben kunnen plannen.
Dit wordt door deze school vooraf niet aangegeven.
Hier is het gebruikelijk dat ze kinderen die 1,5 jaar kleuteren dit bij dezelfde leerkracht laten doen. Vaak wel met een andere samenstelling van kindjes in de klas. Dochter heeft de eerste 1,5 schooljaar dezelfde juf gehad, daarna naar groep 2 met een andere juf.
Sue-Heck schreef:
30-08-2018 10:10
Thuishouden ben ik nooit aan begonnen. Ik heb dan het idee dat als je de eerste keer overstag bent gegaan, dat de keren erop steeds gemakkelijker gaan. Nog een paar dagen vakantie. Kind heeft er helemaal weer zin in om naar school te gaan.
Nee thuishouden wordt niet geadviseerd door leerkrachten. Dan wordt het voor de kinderen steeds moeilijker om naar school te gaan.
Alleen op aangeven van de leerkracht zelf zou ik ze thuis houden, anders niet.
Alle reacties Link kopieren
mystic24 schreef:
30-08-2018 10:37
Nee thuishouden wordt niet geadviseerd door leerkrachten. Dan wordt het voor de kinderen steeds moeilijker om naar school te gaan.
Alleen op aangeven van de leerkracht zelf zou ik ze thuis houden, anders niet.
Klopt. 1x heeft juf gezegd dat kind ‘s middags niet naar school hoefde, want het werd wat teveel. Die heeft ‘s middags dus lekker even op bed gelegen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Hier ook veel wisselingen gehad... nu gelukkig Dezelfde juf voor grootste deel en dezelfde logopediste. We hadden ook al aangegeven niet blij met alle wisselingente zijn. Snap overmacht maar had niet het idee dat het cognitief handig was... kreeg ik weer te horen dat tot 10 tellen zo goed ging (hij kan tot 100). Dus hoop op meer uitdaging dit jaar en daardoor sprongen bij logopediedan kunnen we hopelijk over 1-2 jaar weer regulier.
Het vershcil zit er hier denk ik ook in dat zoontje een continu rooster eheft. Er is dus tussendoor geen contact met de juf, als hij eenmaal op school is, is hij er ook tot het eind van de dag. Dus ik moet indien nodig 's morgens wel zelf een inschatting maken of hij het een hele dag gaat trekken.

Overigens vorig jaar heb ik hem ook 2 keer thuis gehouden en daar heeft ie eigenlijk nooit een probleem van gemaakt dat ie dan later niet meer naar school wilde. Maar ik weet wel dat sommige kinderen dat inderdaad niet 'aankunnen'; een vriendin van mij had haar dochtertje een wildcard gegeven dat ze 1 dag per schooljaar zelf mag uitkiezen om te spijbelen en die blijft daar nu regelmatig om vragen. Zoontje hier heeft geen idee dat hij ook de optie heeft om zelf te zeggen dat ie thuis wil blijven (en als ie het zou vragen was het een nee!), dus die vraagt dat ook niet.
Hoe groot zijn de scholen van jullie kinderen?

Hier een dorpsschool van zo'n 350 leerlingen, relatief klein en erg persoonlijk.
Groot saamhorigheidsgevoel, dit wordt door de school ook nagestreefd.
De eerste 3 weken zijn de Gouden Weken, waarin de sfeer in de klas centraal staat.
Bij ons zo rond de 260. Dus een vrij kleine school blijkbaar, al staat ie wel middenin een grote stad. Ik denk dat de school ook wel gaat groeien de komende jaren :)
snorriemorrie schreef:
30-08-2018 12:15
Bij ons zo rond de 260. Dus een vrij kleine school blijkbaar, al staat ie wel middenin een grote stad. Ik denk dat de school ook wel gaat groeien de komende jaren :)
Ik bedoel klein ten opzichte van de andere school in ons dorp, die zo'n 800 kinderen telt.
Alle reacties Link kopieren
mystic24 schreef:
30-08-2018 12:13
Hoe groot zijn de scholen van jullie kinderen?

Hier een dorpsschool van zo'n 350 leerlingen, relatief klein en erg persoonlijk.
Groot saamhorigheidsgevoel, dit wordt door de school ook nagestreefd.
De eerste 3 weken zijn de Gouden Weken, waarin de sfeer in de klas centraal staat.
Ik gok zo tussen de 150 en 200 leerlingen
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
mystic24 schreef:
30-08-2018 12:22
Ik bedoel klein ten opzichte van de andere school in ons dorp, die zo'n 800 kinderen telt.
ooo, haha, dan begreep ik je even verkeerd. :-D

Ik heb overigens geen flauw idee wat nou zo'n beetje gemiddeld is voor een basisschool.
Alle reacties Link kopieren
hier zo een 280 leerlingen op school

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven