Netwerkpleegzorg

vrijdag 24 april 2020 om 14:39
Hoi allemaal,
Zijn er hier forummers die een kind uit hun eigen netwerk opvangen/hebben opgevangen? Mijn man en ik overwegen een neefje van 12 in huis te nemen. We hebben zelf twee kinderen, van 4 jaar en 6 maanden.
Ik ben op zoek naar ervaringen; de impact op je eigen gezin, de omgang met het kind en de biologische ouder(s), de impact op je relatie, de combinatie met werk, etc. Ik overweeg er mijn pittige baan in de hulpverlening voor op te zeggen, zodat ik 100% (emotioneel) beschikbaar ben.
We willen uiteraard een weloverwogen besluit nemen. Binnen het netwerk zijn wij de enige mogelijkheid, anders wordt het een leefgroep/onbekend pleeggezin. Dat kunnen we eigenlijk niet over ons hart verkrijgen, desondanks willen we hier zeker niet te lichtzinnig over denken.
Alvast bedankt voor de reacties!
Zijn er hier forummers die een kind uit hun eigen netwerk opvangen/hebben opgevangen? Mijn man en ik overwegen een neefje van 12 in huis te nemen. We hebben zelf twee kinderen, van 4 jaar en 6 maanden.
Ik ben op zoek naar ervaringen; de impact op je eigen gezin, de omgang met het kind en de biologische ouder(s), de impact op je relatie, de combinatie met werk, etc. Ik overweeg er mijn pittige baan in de hulpverlening voor op te zeggen, zodat ik 100% (emotioneel) beschikbaar ben.
We willen uiteraard een weloverwogen besluit nemen. Binnen het netwerk zijn wij de enige mogelijkheid, anders wordt het een leefgroep/onbekend pleeggezin. Dat kunnen we eigenlijk niet over ons hart verkrijgen, desondanks willen we hier zeker niet te lichtzinnig over denken.
Alvast bedankt voor de reacties!

zondag 26 april 2020 om 08:30
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik zeker iets aan. Inderdaad heel duidelijke afspraken maken en jeugdbeschermer/pleegzorgbegeleider het aanspreekpunt laten zijn.Ikkuz schreef: ↑26-04-2020 00:09Ze zullen inderdaad eerst altijd kijken of een netwerkplaatsing mogelijk is.
Wat ik voornamelijk in mijn omgeving heb gezien, zijn de manipulaties van uit de biologische moeder. Pleegouders waren oververmoeid geraakt eerste maanden en konden zich amper focussen op de ontwikkeling van het kind. Zorg dus dat er begeleide bezoeken zijn, zodat de biologische ouders de kinderen niet in een loyaliteitspositie kunnen plaatsen.
Ze konden er amper voor de kinderen zijn, omdat de ouders behoorlijk zaten te stoken en de kinderen hierdoor constant in een schuldgevoel zaten.
Daarnaast gingen de ouders heftige discussies aan, allerlei manipulatietechnieken naar beide pleegouders toe, hielden zich niet aan de bezoektijden, overige regels, etc.
Pleegouders moesten constant met feiten komen dat de ouders niet gewillig waren tot vredige communicatie en openheid.
Pas na maanden kwam er rust en zijn de kinderen met sprongen vooruit gegaan.
Dus zorg echt voor hele goede afspraken. Ga niet met de ouders mee in discussies. Blijf feitelijk en verwijs met vragen altijd door naar pleegzorg of jeugdbescherming. Zo kan je nooit als pion worden neergezet.
Voor de rest zie ik bij hen een hele mooie band ontstaan. Kinderen bloeien ontzettend op, hebben eindelijk echt hun kindertijd en kunnen leven. Dat fantastische gevoel wat je hen kan geven is heel erg waardevol.
Je baan opgeven zou ik niet doen. Pleegouders benoemen vaak dat ze echt momenten voor zichzelf nodig hebben. Ten eerste omdat het niet je eigen kind is en dus de opvoeding veel intensiever is. Je moet een band opbouwen, eigen structuur aanbieden en ondersteuning bieden bij een veilige ontwikkeling. Pleegkinderen gaan constant opzoek naar die onveilige situatie. Dat voelt voor hen onveilig en bevestigend. We zijn niks waard.. Zie je, hier zijn we ook niet welkom. Dus het vergt heel veel kracht en geduld. Maar het is het mooiste wat je ooit kan doen!
Juist vanwege wat jij noemt (de emotionele belasting) overweeg ik mijn huidige baan op te zeggen. Het is een pittige baan die niet in minder dan 24 uur te doen is (werk er nu 32). Bij 24 uur ben ik straks continu in m’n eigen tijd nog aan het rapporteren (zie ik bij collega die omkomt in de overuren), dus dat lijkt me weinig zinvol. Ik wil mijn werk ook niet een beetje half/half doen, maar gewoon goed.
Het lijkt hier misschien alsof ik er makkelijk over denk, maar mijn baan opzeggen druist echt tegen al mijn principes in en vind ik op veel fronten een groot offer. Echter zie ik niet hoe ik dit zou kunnen combineren zonder zelf overbelast te raken.

zaterdag 2 mei 2020 om 15:10
Als goed is zes volle weken. Volgens mij hadden zij contact met het UWV hierover.evelien2010 schreef: ↑02-05-2020 12:57Volgens mij bestaat er wettelijke verlofmogelijkheden bij pleegzorg en adoptie! Net als ouderschapsverlof. Juist omdat de overheid dit wil stimuleren.

zaterdag 2 mei 2020 om 20:50
Update: man en ik hebben goede gesprekken met elkaar gehad en hebben besloten neefje in huis te willen nemen. We hebben de jeugdbeschermer al gesproken; na de uitspraak van de kinderrechter zullen wij gescreend worden door een pleegzorgorganisatie. Als wij helemaal “goedgekeurd” zijn kan er een plan met afspraken worden gemaakt en kan neefje bij ons komen. Neefje zal mogelijk wel gehoord worden door de kinderrechter want hij is 12, maar hij en ouders hebben in principe geen stem in waar hij heen gaat. Dat beslist de GI en zij geven natuurlijk altijd de voorkeur aan een plaats binnen het eigen netwerk.
Best spannend allemaal, maar we staan er 100% achter. Wat mijn baan betreft; nu we alles hebben laten bezinken en besproken kijk ik hier anders tegenaan. Ik blijf voorlopig gewoon werken en mocht ik het niet trekken, kunnen we altijd andere keuzes maken. We kunnen ook op steun rekenen vanuit de rest van de familie, dat scheelt.
Dat van dat pleegzorgverlof klopt inderdaad! Echter ben ik net goed en wel weer aan de slag na mijn zwangerschapsverlof.. ze zien me aankomen.
Maar ik zag dat beide pleegouders hier recht op hebben! Ook krijgen we een onkostenvergoeding vanuit de pleegzorgorganisatie dus dat is allemaal wel netjes geregeld.
Best spannend allemaal, maar we staan er 100% achter. Wat mijn baan betreft; nu we alles hebben laten bezinken en besproken kijk ik hier anders tegenaan. Ik blijf voorlopig gewoon werken en mocht ik het niet trekken, kunnen we altijd andere keuzes maken. We kunnen ook op steun rekenen vanuit de rest van de familie, dat scheelt.

Dat van dat pleegzorgverlof klopt inderdaad! Echter ben ik net goed en wel weer aan de slag na mijn zwangerschapsverlof.. ze zien me aankomen.

zaterdag 9 mei 2020 om 03:30
En toch vind ik het dieptriest dat er zo vanzelfsprekend vanuit wordt gegaan dat de rechter toestemt in de uithuisplaatsing.Zonnestraal89 schreef: ↑02-05-2020 20:50Update: man en ik hebben goede gesprekken met elkaar gehad en hebben besloten neefje in huis te willen nemen. We hebben de jeugdbeschermer al gesproken; na de uitspraak van de kinderrechter zullen wij gescreend worden door een pleegzorgorganisatie. Als wij helemaal “goedgekeurd” zijn kan er een plan met afspraken worden gemaakt en kan neefje bij ons komen. Neefje zal mogelijk wel gehoord worden door de kinderrechter want hij is 12, maar hij en ouders hebben in principe geen stem in waar hij heen gaat. Dat beslist de GI en zij geven natuurlijk altijd de voorkeur aan een plaats binnen het eigen netwerk.
Best spannend allemaal, maar we staan er 100% achter. Wat mijn baan betreft; nu we alles hebben laten bezinken en besproken kijk ik hier anders tegenaan. Ik blijf voorlopig gewoon werken en mocht ik het niet trekken, kunnen we altijd andere keuzes maken. We kunnen ook op steun rekenen vanuit de rest van de familie, dat scheelt.![]()
Dat van dat pleegzorgverlof klopt inderdaad! Echter ben ik net goed en wel weer aan de slag na mijn zwangerschapsverlof.. ze zien me aankomen.Maar ik zag dat beide pleegouders hier recht op hebben! Ook krijgen we een onkostenvergoeding vanuit de pleegzorgorganisatie dus dat is allemaal wel netjes geregeld.
In de praktijk is dat meestal ook zo. Simpelweg omdat de rechter niet de tijd en de mogelijkheid heeft om te onderzoeken of datgene wat in de rapporten staat ook echt klopt of zelfs maar de tijd heeft om het hele rapport van a tot z zorgvuldig door te lezen.
Je hebt goede en slechte gezinsvoogden. Een gezinsvoogd is vaak een maatschappelijk werkster die in haar opleiding niet al te veel pedagogische kennis heeft opgedaan en helemaal niet goed in staat is om te beoordelen want nu echt het beste is voor een kind. Soms staat er gewoon klinkklare onzin in die rapporten.
Bij elk topic over veilig thuis /jeugdzorg komt weer naar boven naar dat beslissen zij niet zelf. Dat moet eerst langs de rechter.
Dat is niet voor niets zo besloten omdat het belangrijk is dat bij zulke ingrijpende beslissingen zorgvuldig wordt getoetst of het echte de juiste en noodzakelijke beslissing is. Dat gebeurd dus niet in de praktijk.
Ach ja neefje is ouder dan 12 en moet dus gehoord worden. Meteen wordt er achter aan gezegd maar het maakt toch niet uit wat hij zegt.
Dat zou wel moeten uitmaken want wat heeft het anders voor nut dat je je zegje mag doen.
Er wordt de voorkeur aan netwerkpleegzorg gegeven omdat dit in de meeste gevallen fijner is voor het kind omdat het dan in de eigen omgeving kan blijven en niet van school hoeft te veranderen of dat het kind niet bij voor het kind compleet vreemde mensen terecht komt maar het pleeggezin al kent of omdat ouders dan weten dat het gezin normen en waarden heeft waar zij mee kunnen leven. Zodat niet een islamitisch meisje terecht komt bij een homostel of de dochter van een overtuigd veganist in het gezin van de slager.

zaterdag 9 mei 2020 om 07:52
Natuurlijk kan de rechter wel anders beslissen, maar het is toch ook logisch dat die afgaat op wat er in de rapporten staat? Die rapporten bestaan o.a. uit informatie van alle betrokken hulpverleners.
Verder reageer je altijd erg heftig in topics over jeugdzorg/veilig thuis. Het gaat echt niet altijd zoals jij het omschrijft.
Verder reageer je altijd erg heftig in topics over jeugdzorg/veilig thuis. Het gaat echt niet altijd zoals jij het omschrijft.
zaterdag 9 mei 2020 om 09:37
Nou to heeft al besloten. Ze weet nog niet eens waar de ouders de voorkeur aan geven. De gezinsvoogd geeft al aan maakt niets uit die ouders hebben niets te willen.
Ik vind dat kwalijk. Ook al zou een kind thuis niet het beste af zijn dan nog vind ik dat je mening als ouder ook gehoord moet worden over wat dan wel.
Ouders worden hier volledig gepasseerd. To geeft aan
ook een zorgenkind te hebben. Ze mag wel uitkijken dat ze niet het paars van troje binnen haalt met deze gezinsvoogd due blijkbaar alles buiten de ouders om doet
Ik vind dat kwalijk. Ook al zou een kind thuis niet het beste af zijn dan nog vind ik dat je mening als ouder ook gehoord moet worden over wat dan wel.
ook een zorgenkind te hebben. Ze mag wel uitkijken dat ze niet het paars van troje binnen haalt met deze gezinsvoogd due blijkbaar alles buiten de ouders om doet
zaterdag 9 mei 2020 om 09:39
Nee niet altijd maar wel te vaak.Herfstblaadje19 schreef: ↑09-05-2020 07:52Natuurlijk kan de rechter wel anders beslissen, maar het is toch ook logisch dat die afgaat op wat er in de rapporten staat? Die rapporten bestaan o.a. uit informatie van alle betrokken hulpverleners.

zaterdag 9 mei 2020 om 09:49
Nou, voor dat er überhaupt een gezinsvoogd aangesteld wordt is er al een heel traject aan voorafgegaan. Het is niet zo dat een boze buurman op maandag belt en op dinsdag is het kind uit huis geplaatst. Daar zijn heel wat uurtjes hulpverlening en zorgmeldingen aan vooraf gegaan, hoor. En dan een uitspraak als "het paard van Troje binnehalen" lijkt meer op projectie van jouw kant.sugarmiss schreef: ↑09-05-2020 09:37Nou to heeft al besloten. Ze weet nog niet eens waar de ouders de voorkeur aan geven. De gezinsvoogd geeft al aan maakt niets uit die ouders hebben niets te willen.

zaterdag 9 mei 2020 om 11:49
Klopt inderdaad! Vanwege de privacy ga ik hier natuurlijk niet over uitweiden, maar reken maar dat er al heeeel veel is geprobeerd. Sterker nog, ik ben oprecht benieuwd met welk alternatief de rechter anders zou komen, want alle interventies hebben 0 resultaat gehad tot nu toe. De voogd heeft juist superlang meegedacht, is heel flexibel en meegaand geweest richting ouders, maar op den duur is de rek er gewoon uit.Plopper schreef: ↑09-05-2020 09:49Nou, voor dat er überhaupt een gezinsvoogd aangesteld wordt is er al een heel traject aan voorafgegaan. Het is niet zo dat een boze buurman op maandag belt en op dinsdag is het kind uit huis geplaatst. Daar zijn heel wat uurtjes hulpverlening en zorgmeldingen aan vooraf gegaan, hoor. En dan een uitspraak als "het paard van Troje binnehalen" lijkt meer op projectie van jouw kant.
En jeetje, “TO heeft al besloten?” Ik besluit helemaal niks. Als de rechter de uithuisplaatsing uitspreekt is neefje welkom. Het is nogal wat hè, dus logisch toch dat wij hier erg mee bezig zijn en ons proberen voor te bereiden?

zaterdag 9 mei 2020 om 13:06
Sommige mensen vinden het gewoon lastig te accepteren dat ouders ook dode paarden kunnen zijn en dat aan dode paarden niet te trekken valt. En ik snap dat het onvoorstelbaar is, maar dat maakt de realiteit helaas niet anders.Zonnestraal89 schreef: ↑09-05-2020 11:49Klopt inderdaad! Vanwege de privacy ga ik hier natuurlijk niet over uitweiden, maar reken maar dat er al heeeel veel is geprobeerd. Sterker nog, ik ben oprecht benieuwd met welk alternatief de rechter anders zou komen, want alle interventies hebben 0 resultaat gehad tot nu toe. De voogd heeft juist superlang meegedacht, is heel flexibel en meegaand geweest richting ouders, maar op den duur is de rek er gewoon uit.
En jeetje, “TO heeft al besloten?” Ik besluit helemaal niks. Als de rechter de uithuisplaatsing uitspreekt is neefje welkom. Het is nogal wat hè, dus logisch toch dat wij hier erg mee bezig zijn en ons proberen voor te bereiden?![]()

vrijdag 22 mei 2020 om 12:01
Update: ouders zijn inmiddels op de hoogte van aanvraag uithuisplaatsing. Gaven aan het er niet mee eens te zijn, maar wisten dat het eraan zat te komen en hebben gezegd hun medewerking te zullen verlenen. Omdat het zo’n fijn en rustig gesprek was, heeft de jeugdbeschermer ook gelijk aangegeven dat plaatsing bij ons een mogelijkheid is (mits wij goedgekeurd worden uiteraard). Ouders reageerden hier heel positief op! Met hen is afgesproken dat neefje pas geïnformeerd wordt na uitspraak van de kinderrechter. Man heeft neefje paar dagen daarna opgehaald voor een nachtje logeren bij ons en toen deden ouders ook gewoon normaal gelukkig.