nieuwetijdskinderen

25-07-2007 21:59 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een zoon van 7 maanden. Vanaf dat hij geboren is hebben mijn man en ik tegen elkaar gezegd; "dit is een oude ziel". Hij was heel onrustig. Leek heel vaak boos. Alle babietjes huilen, maar de manier waarop mijn mannetje huilde klonk als nagels die over een schoolbord gaan. Urenlang. Hij heeft toen hij 5 weken was zelfs een week in het ziekenhuis gelegen om te kijken of er een medische oorzaak voor zijn huilen was. Die was er niet.

Op dit moment zit ik thuis omdat het me allemaal even niet meer lukt. Gisteren had ik een afspraak bij de bedrijfsarts die me het etiketje "overspannen" gaf. Toen ik hem de begintijd met Roan beschreef begon hij over reincarnatie. Ik vond dat grappig omdat mijn man en ik, eigenlijk min of meer voor de grap iets soortgelijks besproken hadden. De bedrijfsarts begon over nieuwetijdskinderen en noemde een aantal karaktertrekken.

Thuis ben ik wat gaan zoeken op internet en ik moet zeggen dat, wanneer ik vanuit die gedachte naar mijn zoon kijk, er ook karaktertrekken en gedragingen uit herken.

Nou is mijn zoon nog maar 7 maanden, en denk ik dat een heleboel mensen elementen van het verhaal over nieuwetijdskinderen op hun eigen kind kunnen betrekken.

Zijn er mensen die zich ook deze vraag gesteld hebben? Die zich er in verdiept hebben omdat ze dingen ervan in hun kind herkennen? Hoe was je kind?

Ik vind mezelf een heel nuchter mens. Ik sta op zich wel open voor spirituele dingen, maar vooral als het om andere mensen gaat. Wanneer het zo intiems als mijn zoon betreft, vind ik het allemaal heel apart en ben bijna bang om te gaan overdrijven. Ieder mens vindt zijn of haar kind immers bijzonder.
quote:!Hoi, hier kan ik me heel erg in vinden. Ik wil ook niet stellen dat ik een heel bijzonder kind heb. Ik wil hem gewoon graag beter begrijpen en begeleiden in het opgroeien.
Krokus, ik vind het goed dat je probeert je baby te begrijpen, er spreekt zorg en liefde uit.

Geniet maar lekker van je kneutertje!
Op een handje vol standaard lieve rustige knuffelige babys bij wie alles van een leien dagje gaat na, is ieder kind bijzonder!! (eerst genoemde categorie ook hoor!)

That's life!
quote:

quote: joeppie reageerde

!

Hoi, hier kan ik me heel erg in vinden. Ik wil ook niet stellen dat ik een heel bijzonder kind heb. Ik wil hem gewoon graag beter begrijpen en begeleiden in het opgroeien.

je mag gerust stellen een heel bijzonder kind te hebben hoor, dat is het namelijk ook, voor jou en je man.

hem bergrijpen en begelieden doe je door te kijken naar hem en in te spelen op wat ze ziet, ervaart en voelt bij je kindje zelf, en niet hoe andere mensen vinden dat het allemaal zou kunnen zijn.
Hoi

Ik heb me de laatste tijd ook een beetje ingelezen in het begrip 'nieuwetijds kinderen'.

En eigenlijk weet ik ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden, en of het wel echt bestaat.

Mijn schoonzus heeft 2 nieuwetijdskinderen, althans, dat zegt het medium waar ze is geweest.

Haar oudste kind is zoals het lijstje die FV hier heeft neergezet, maar naar mijn idee op de meeste kinderen van toepassing.

Maar hoe vaker ik hem zie, hoe meer ik hem 'anders' vind.

Ik krijg bij hem echt het gevoel dat hij een oude ziel is, en al een heel leven achter de rug heeft.

Waarom ik dat gevoel heb, dat kan ik niet uitleggen, het is moeilijk te omschrijven.

Het jongste kind is ook een nieuwetijdskind.

Zij is niks niet anders als andere kinderen, ik zie in haar een 'gewoon' kind.

Beide kinderen slapen slecht en 'zien' dingen die er niet zijn, en zijn paranormaal gevoelig.

(dat laatste volgens een medium uiteraard)

Mijn 2 nichtjes van 3 'zien' ook dingen die er niet zijn, de een een clown onder haar bed, de ander heeft een tijger in de kast.

heel normaal op die leeftijd om fantasie dingen te zien lijkt me, maar nee, deze kinderen zien geesten en volgens het medium is dat echt zo.

Ook hebben ze 'orbs' op sommige foto`s staan.

Nee beslist geen stofdeeltjes zegt het medium, het is iets paranormaals.

Ik weet het niet, ik geloof er niet heel erg veel van eigenlijk, ik vind het moeilijk om te geloven.

Al is het oudste kind van mijn schoonzus 'anders' ik kan hem niet het label 'nieuwetijdskind' geven.

Hij is wijs voor zijn leeftijd, denkt na over dingen, is teruggetrokken en een dromer.

Hij is een volwassen kind.

Ik weet niet wat ik daarvan moet denken, is het echt zo?

omdat een of ander vaag medium dat zegt?

Kan zij dat weten aan de hand van alleen maar een foto van hem?

Nee....dat geloof ik niet.
Hoi Krokusje,Allereerst ik vind het heel vervelend voor je dat het niet zo goed gaat met je, hopelijk dat je snel weer beter in je vel komt te zitten.Ik vind het een rare reactie van je bedrijfsarts. Bedríjfsarts, dus niet je zoons kinderarts. Wat weet die man van jouw zoon? En eerlijk gezegd ben ik een beetje verbaasd dat je dat uberhaupt serieus nam, maar goed, ik was niet bij het gesprek natuurlijk en je zegt dat het een prettig gesprek was.Ik moest ook meteen aan Tracy Hogg’s boek denken toen ik las dat je het over een oude ziel had. Misschien moet je dat boek er nog eens bijpakken? Persoonlijk vond ik het een erg prettig boek, het heeft ons echt geholpen om vooral naar je kind zélf te luisteren, om om te gaan met je kinds eigenaardigheden en deze te accepteren en om niet vanuit je oorspronkelijke verwachtingspatroon te denken (de roze wolk). Tracy deelt baby’s in in vijf (geloof ik) verschillende “typetjes” aan de hand van karaktertrekken - en 1 daarvan is dus de oude ziel. Ze zegt er wel bij dat veel kinderen een overlap hebben tussen verschillende typetjes. In haar boek geeft ze handvatten om met de verschillende typen kinderen om te gaan.Nieuwetijdskinderen, tja zal best, maar je babe is pas 7 maanden (net als mijn dochter trouwens), probeer meer van hem uit te gaan dan van wat de nieuwetijdskinderenbedenkers schrijven. Het is net zoals astrologie, als je maar lekker tussen de lijnen leest, kun je altijd wel iets vinden dat betrekking op jezelf (of je kind) heeft.
quote:

Mijn schoonzus heeft 2 nieuwetijdskinderen, althans, dat zegt het medium waar ze is geweest.

Zouden kinderartsen de diagnose "nieuwetijdskind" wel eens stellen?
quote:

Hoi Krokusje,

Allereerst ik vind het heel vervelend voor je dat het niet zo goed gaat met je, hopelijk dat je snel weer beter in je vel komt te zitten.

Ik vind het een rare reactie van je bedrijfsarts. Bedríjfsarts, dus niet je zoons kinderarts. Wat weet die man van jouw zoon? En eerlijk gezegd ben ik een beetje verbaasd dat je dat uberhaupt serieus nam, maar goed, ik was niet bij het gesprek natuurlijk en je zegt dat het een prettig gesprek was.

Ik moest ook meteen aan Tracy Hogg’s boek denken toen ik las dat je het over een oude ziel had. Misschien moet je dat boek er nog eens bijpakken? Persoonlijk vond ik het een erg prettig boek, het heeft ons echt geholpen om vooral naar je kind zélf te luisteren, om om te gaan met je kinds eigenaardigheden en deze te accepteren en om niet vanuit je oorspronkelijke verwachtingspatroon te denken (de roze wolk).

Tracy deelt baby’s in in vijf (geloof ik) verschillende “typetjes” aan de hand van karaktertrekken - en 1 daarvan is dus de oude ziel. Ze zegt er wel bij dat veel kinderen een overlap hebben tussen verschillende typetjes. In haar boek geeft ze handvatten om met de verschillende typen kinderen om te gaan.

Nieuwetijdskinderen, tja zal best, maar je babe is pas 7 maanden (net als mijn dochter trouwens), probeer meer van hem uit te gaan dan van wat de nieuwetijdskinderenbedenkers schrijven. Het is net zoals astrologie, als je maar lekker tussen de lijnen leest, kun je altijd wel iets vinden dat betrekking op jezelf (of je kind) heeft.

Ik zal dat boek er inderdaad nog eens bijpakken. Ik ga heel erg van mijn zoon uit en volg zijn ritme enz enz. Dat tussen de lijnen lezen ben ik ook met je eens.

Ik zou gewoon heel graag ervaringen lezen van mensen die wel het idee hebben dat hun kind een zgn nieuwetijdskind is. Daar ben ik in geinteresseerd. Misschien haal ik er elementen uit die ik in mijn zoon herken, en misschien wel absoluut niet.

Wat betreft dat het iets minder met me gaat. De eerste stap naar verbetering is gezet door eraan toe te geven en even voor mezelf en mijn zoon (en man uiteraard) te kiezen in plaats van voor mijn werk. Vorige week was ik boos op mijn zoontje van 7 maanden omdat ik niet goed in mijn vel zat, dat was voor mij de druppel. Dat  ik het lastig heb prive en op mijn werk maakt me niet zoveel uit. Op het moment dat mijn zoon eronder heeft te leiden, vindt ik niet kunnen. Gelukkig steunt mijn manager me helemaal en geeft ze me de tijd om als de oude krokus weer terug te komen.
Je hebt helemaal gelijk en wat fijn dat je manager zo geweldig is!

Veel sterkte ermee in ieder geval en vergeet vooral niet lekker van je ventje te genieten (hah, alsof je dat advies nodig hebt! :P)
quote:

quote: marEsol reageerde

Zouden kinderartsen de diagnose "nieuwetijdskind" wel eens stellen?

Dat is een goeie vraag....
En zou er wel eens een medium zijn die zegt: :Nee hoor mevrouw, u heeft een doodnormaal kind."?

Pft, mijn nichtjes voldoen aan ongeveer 90% van de beschrijvingen die als criteria gelden voor een "nieuwetijdskind". Ik ben blij dat mijn broer en zijn vrouw zich niet laten leiden door die belangrijkdoenerij. Ieder (eigen) kind is bijzonder. En omdat sommige ouders in blinde adoratie "bewijs" willen hoeveel bijzonderder(derderder) hun kind wel niet is is de term nieuwetijdskind bedacht.
quote:En zou er wel eens een medium zijn die zegt: :Nee hoor mevrouw, u heeft een doodnormaal kind."?

Pft, mijn nichtjes voldoen aan ongeveer 90% van de beschrijvingen die als criteria gelden voor een "nieuwetijdskind". Ik ben blij dat mijn broer en zijn vrouw zich niet laten leiden door die belangrijkdoenerij. Ieder (eigen) kind is bijzonder. En omdat sommige ouders in blinde adoratie "bewijs" willen hoeveel bijzonderder(derderder) hun kind wel niet is is de term nieuwetijdskind bedacht.Goed gesproken
'It could be lupus'
Ik vind dat je nu wel heel erg voorbij gaat aan mensen die wel herkenning zien in dit soort dingen. Wanneer ik voor mezelf praat, heb absoluut geen blinde adoratie voor mijn zoon. Soms maak ik me zelfs een beetje zorgen omdat het zo'n pittig karakter is dat ik wel eens bang ben dat als hij zich op deze manier door ontwikkeld dat hij het heel erg moeilijk kan krijgen. Daar ben je als ouder natuurlijk bij en kun je bijsturen.

Wanneer je zelf niet openstaat voor dit soort dingen is het toch niet nodig om 'je mening op zo'n manier te verwoorden dat mensen die er wel voor open staan overkomen als domme zweefmensen.
Maar goed, ik weet dat de meerderheid van de mensen het grote onzin vindt. Prima, had ik ook wel verwacht.

Zijn er dan alsnog mensen die er wel "ervaring" in hebben?
He Krokus, even geen tijd om alles door te lezen, maar Tracy Hogg beschrijft jouw nieuwetijds kindje. Zij zegt dat er in principe 5 types zijn en je kindje kan een combinatie zijn. Kijk even in je bibliotheek of ze boeken van haar hebben. Kan je anders wel delen van de mijne kopieren en opsturen!

xx Bloempje
quote:

He Krokus, even geen tijd om alles door te lezen, maar Tracy Hogg beschrijft jouw nieuwetijds kindje. Zij zegt dat er in principe 5 types zijn en je kindje kan een combinatie zijn. Kijk even in je bibliotheek of ze boeken van haar hebben. Kan je anders wel delen van de mijne kopieren en opsturen!

xx Bloempje

He bloem,

Tnx, iemand had me daar eerder ook al op gewezen. Ik zal het boek eens doorlezen.
quote:

quote: krokusje reageerde

quote: joeppie reageerde

!

Hoi, hier kan ik me heel erg in vinden. Ik wil ook niet stellen dat ik een heel bijzonder kind heb. Ik wil hem gewoon graag beter begrijpen en begeleiden in het opgroeien.

je mag gerust stellen een heel bijzonder kind te hebben hoor, dat is het namelijk ook, voor jou en je man.

hem bergrijpen en begelieden doe je door te kijken naar hem en in te spelen op wat ze ziet, ervaart en voelt bij je kindje zelf, en niet hoe andere mensen vinden dat het allemaal zou kunnen zijn.

ik vind deze reactie een beetje ver gaan.

Hem begrijpen doe je zus en zo... denk dat iedere moeder daar haar eigen manier voor heeft.

Zelf ben ik geen moeder maar uit het verhaal van Krokus vind ik juist een grote betrokkenheid spreken en alle aanwijzingen die ze heeft om te denken dat haar kindje misschien wel een nieuwetijdskind is heeft ze juist verkregen doordat ze goed op hem heeft gelet.

Ik vind het helemaal niet verkeerd om je eens te verdiepen in een fenomeen dat veel overeenkomsten vertoond met je eigen kind. Ik vind krokus ook niet klinken als iemand die zich daar totaal in zou verliezen. Het kunnen handvaten zijn, net zoals iedere willekeure opvoedkundige je handvaten kan geven maar niet meer dan dat.

Krokus ik ben benieuwd wat je gaat ontdekken. Ik denk dat er wel meer te op internet over te vinden is dan dat standaartlijstje met kenmerken dat ik zojuist zag langskomen... en hopelijk vind je iemand die je hier serieus meer over kan vertellen!

x

Lagune
De ene baby heeft nu eenmaal veel meer tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe omgeving (dwz weg uit de baarmoeder) dan de andere baby, maar om daar meteen een kwalificering op te plakken, dat vind ik echt te vroeg.

Ik ken ook mensen die dat zeiden, oooo ons kindje keek ons ineens zo indringend aan, net alsof ze een hele oude ziel heeft.... maar is echt een stel die in complete adoratie leven van hun kind. En alles wat ze doet maar goed vinden en een verklaring zoeken. Een baby is een baby.

Weet je ongeveer de sterkte van de ogen van een kind van die leeftijd. Tuurlijk zitten die indringend te kijken, ze zien niet scherp!
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:

De ene baby heeft nu eenmaal veel meer tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe omgeving (dwz weg uit de baarmoeder) dan de andere baby, maar om daar meteen een kwalificering op te plakken, dat vind ik echt te vroeg.

Ik ken ook mensen die dat zeiden, oooo ons kindje keek ons ineens zo indringend aan, net alsof ze een hele oude ziel heeft.... maar is echt een stel die in complete adoratie leven van hun kind. En alles wat ze doet maar goed vinden en een verklaring zoeken. Een baby is een baby.

Weet je ongeveer de sterkte van de ogen van een kind van die leeftijd. Tuurlijk zitten die indringend te kijken, ze zien niet scherp!

Het lijkt net of je hier zegt: Alle kinderen zijn hetzelfde, er bestaat geen verschil in echte leeftijd en zielen leeftijd...

ik heb via werk veel kinderen gezien en mijn collega en ik hebben ons een paar keer echt verbaasd over de wijsheid van een baby. Volgens mij zijn er wel degelijk babies die meer kunnen bevatten dan voor die leeftijd normaal is. Die nog niet in staat zijn om er iets mee te doen maar aan wie je wel kunt zien dat er meer om gaat in dat hoofdje.

Zoals al eerder geschreven is geloof ik ook dat dit tijdens het opgroeien vaak verminderd zoals ook je intuitie met de jaren afneemt.

x

L
Laguna, dat is waar (als je er in gelooft tenminste) dat kinderen gevoeliger zijn voor het paranormale dan volwassenen.

De ene baby is echter vlotter dan de andere, dat hoeft niet meteen te betekenen dat het een New-Age kind, een wijze Egyptische farao of Aristoteles is.
'It could be lupus'
quote:Ik vind dat je nu wel heel erg voorbij gaat aan mensen die wel herkenning zien in dit soort dingen. Iedereen vindt herkenning in de kenmerken die FV allemaal op een rijtje heeft gezet, dat is juist het hele punt. Er zit een hele business achter om je kinderen als bijzonder en anders te bestempelen. Allemaal leuk en prachtig als je geld wilt besteden aan boeken over het bijzondere karakter van je 7 maanden oude kind, maar waar ik ondertussen kriegel van word is dat er bijna geen één normaal kind meer in een kleuterklas te vinden is. Allemaal een etiketje en de één is nog bijzonderder dan de ander. Ja logisch, het is je eigen kind, natuurlijk is ie bijzonder. En een moeder (en vader) vindt haar/zijn kind uiteraard slim, pienter, knap. En het liefst slimmer, pienterder en knapper dan een ander. Mijn nichtjes keken me ook recht en scherp aan na hun geboorte en ze zijn voor mij de mooiste en slimste van de hele wereld. Waar het misgaat is dat mensen er een etiket op willen plaatsen als "bewijs" dat hun kind echt de meest bijzondere is en dat er een hele industrie achter staat te trappelen om die idylle in stand te houden.

Dat verontrust me. Kinderen worden op steeds jongere leeftijd in een bepaalde hoek gedrukt (HSP, Nieuwetijds, hoogbegaafd) terwijl ze zich aan het ontwikkelen zijn.

Wanneer je zelf niet openstaat voor dit soort dingen is het toch niet nodig om 'je mening op zo'n manier te verwoorden dat mensen die er wel voor open staan overkomen als domme zweefmensen. Dat maak je er zelf van. Knap dat je dat zo aanvoelt. Ben je misschien een HSP?:P
Ik denk dat een medium inderdaad al snel zal beweren dat een kind 'nieuwe tijds' is of paranormaal begaafd. Ze staan dichter bij de dood doordat ze net zijn geboren. Echt oude mensen lijken vaak weer op babies. Het is een speciale tijd in het leven, begin, einde. Maar wat mij betreft geldt dat voor ieder mens en dan is of iedereen Nieuwe Tijds of niemand en dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijke;). Helemaal eens met Stardusty dus. Mensen zijn in allerlei opzichten heel verschillend, intelligentie, uiterlijk, karakter en ook in sensitiviteit. Dat is allemaal logisch. Logisch ook dat we labelen...iemand is dom, iemand is intelligent, iemand is aardig of niet enz. Maar ik denk dat er genoeg labels zijn en dat sommige labels te ver gezocht zijn, zoals bijv. het label Nieuwe Tijds of nog zo'n label "Hoog Sensitief" voor een kind dat bijv. gewoon wat bovengemiddeld gevoelig is. Hoog begaafd vind ik eigenlijk ook al een rare term, want wie beslist wat begaafd is en wat 'hoog'. Dat soort termen zijn ook heel erg cultuurgebonden. Door de geschiedenis heen blijven we maar nieuwe labels en hokjes bedenken, en daar gaan we vast nog wel oneindig lang mee door ook. Een aantal van onze verzinsels vind ik echt overdreven of onzinnig.

Jammer trouwens dat mensen geen kritiek op het label of het idee mogen geven, Krokusje. En dat een beetje humor hier en daar niet mag. Ik vind het bij een forum horen, je mening mogen geven, grapjes mogen maken. Vind ook niet dat er respectloos gedaan wordt naar jou toe, hoogstens naar het idee van Nieuwe Tijds toe.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
stardusty

het is ook niet zo concreet. Het is meer een gevoel: er is iets met dit kind.

reïncarnatie daar kun je in geloven of niet. de vraag is alleen wat kun of wil je er mee?

Ik denk dat het niet zo belangrijk is vast te stellen of dit kind al eerder heeft geleefd en als wie dan wel.
En ik denk weer, net als anderen, dat het plakken van een label dan wel weten 'wat' er met je kind 'is' totaal geen toegevoegde waarde heeft.

Zeker niet bij een baby van zeven maanden oud.
'It could be lupus'
ik denk dat het niet zo zeer gaat om het labelen maar wel om de handvaten die bij een bepaald label worden gegeven.

Als je in je kind echt een nieuwetijdskind herkent (en dan bedoel ik niet n.a.v het standaardlijstje wat hier circuleert)

dan kun je je op die manier verdiepen in wat meer specifiekere opvoedingsondersteuning. En natuurlijk past je kind nooit naadloos in een profiel , maar je kan er de dingen uitpikken die bij je passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven