nieuwetijdskinderen

25-07-2007 21:59 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een zoon van 7 maanden. Vanaf dat hij geboren is hebben mijn man en ik tegen elkaar gezegd; "dit is een oude ziel". Hij was heel onrustig. Leek heel vaak boos. Alle babietjes huilen, maar de manier waarop mijn mannetje huilde klonk als nagels die over een schoolbord gaan. Urenlang. Hij heeft toen hij 5 weken was zelfs een week in het ziekenhuis gelegen om te kijken of er een medische oorzaak voor zijn huilen was. Die was er niet.

Op dit moment zit ik thuis omdat het me allemaal even niet meer lukt. Gisteren had ik een afspraak bij de bedrijfsarts die me het etiketje "overspannen" gaf. Toen ik hem de begintijd met Roan beschreef begon hij over reincarnatie. Ik vond dat grappig omdat mijn man en ik, eigenlijk min of meer voor de grap iets soortgelijks besproken hadden. De bedrijfsarts begon over nieuwetijdskinderen en noemde een aantal karaktertrekken.

Thuis ben ik wat gaan zoeken op internet en ik moet zeggen dat, wanneer ik vanuit die gedachte naar mijn zoon kijk, er ook karaktertrekken en gedragingen uit herken.

Nou is mijn zoon nog maar 7 maanden, en denk ik dat een heleboel mensen elementen van het verhaal over nieuwetijdskinderen op hun eigen kind kunnen betrekken.

Zijn er mensen die zich ook deze vraag gesteld hebben? Die zich er in verdiept hebben omdat ze dingen ervan in hun kind herkennen? Hoe was je kind?

Ik vind mezelf een heel nuchter mens. Ik sta op zich wel open voor spirituele dingen, maar vooral als het om andere mensen gaat. Wanneer het zo intiems als mijn zoon betreft, vind ik het allemaal heel apart en ben bijna bang om te gaan overdrijven. Ieder mens vindt zijn of haar kind immers bijzonder.
Ik denk dat het wel een toegevoegde waarde kàn hebben om een etiketje op een kind te plakken.

Mijn schoonzus heeft zich jaren zorgen gemaakt om haar kind, altijd het gevoel gehad van: er is iets...maar wat?

De term 'nieuwetijdskind' past precies in zijn persoonlijke omschrijving.

En nu ze weet wat hij heeft, geeft het haar rust.

haar kind is niet gek, het is niks verontrustends, en het heeft een naam, namelijk nieuwetijdskind.

Het zorgt voor rust in haar hoofd, nu ze weet wat haar zoon mankeerd, en kan ze ernaar leven.

of het nu bestaat of niet, voor haar bestaat het wel, zeker nadat het 'bevestigd' is.(door een medium dus)

Voor mij persoonlijk bevestigd het niks, omdat ik er niet heel erg ingeloof.
quote:

ik denk dat het niet zo zeer gaat om het labelen maar wel om de handvaten die bij een bepaald label worden gegeven.

Ook dat denk ik niet. Het lijstje hieronder komt van www.nieuwetijdskinderen.org en ik zie er niet in specifieks in wat ik bij mijn dochter bijvoorbeeld niet zou doen.

Gewenst gedrag naar Nieuwetijdskinderen toe

Behandel ze met respect., erken hun rol in de familie

Help ze om hun eigen disciplinaire oplossingen te creëren

Geef ze altijd keuzes, in alles

Betuttel ze nooit en lach ze nooit uit

Leg altijd uit waarom ze dingen moeten doen. Als het voor jezelf belachelijk klinkt dan doet dit het ook voor hen. Verander het dan, ze zullen dit respecteren. Ze weten direct wanneer je eerlijk bent dus probeer geen dingen te verzinnen en zeg gewoon dat je er vandaag geen zin in hebt omdat je moe bent

Word partners van ze in hun eigen opvoeding

Vanaf baby, leg alles uit wat en waarom je het aan het doen bent. Ze zullen je niet direct begrijpen maar voelen wel dat je hun bewustzijn respecteert. Het helpt ze enorm wanneer ze gaan praten

Als er toch problemen ontstaan ga dan ook naar iemand die ze begrijpt voordat je ze medicijnen geeft

Alle Nieuwetijdskinderen reageren bijzonder goed op Homeopathie, Bach-remedies en Reiki. Als dit door therapeuten wordt gedaan waar ze zich thuis voelen kan men in korte tijd verbijsterende resultaten zien

Geef ze onder alle omstandigheden hulp en voorkom negatieve kritiek. Laat altijd weten dat je ze ondersteunt in hun proces. Ze zullen je vaak direct tegenspreken of hun commentaar laten weten. Geniet en vier de successen. Laat ze dingen doen zonder overdreven aanmoediging

Vertel ze niet wie ze nu zijn of wat ze later zullen worden. Ze weten al precies wat ze gaan doen. Laat ze zelf beslissen waar ze in geïnteresseerd zijn. Forceer ze niet in een familiebedrijf. De kinderen zijn beslist geen volgers.
'It could be lupus'
quote:

rust in haar hoofd, nu ze weet wat haar zoon mankeerd, en kan ze ernaar leven.

of het nu bestaat of niet, voor haar bestaat het wel, zeker nadat het 'bevestigd' is.(door een medium dus)

Precies, het geeft een soort 'schijnveiligheid' of rust.. Dat is misschien troostend, maar het kan er ook voor zorgen dat ze haar zoon onnodig te voorzichtig of omzichtig behandelt en ik vind het daarom ook eng, net als ik bij alle diagnoses, zelfs de medische, 'twijfels'heb, in die zin dat je ze nooit klakkeloos moet geloven of er teveel aan moet vastklampen. We weten niet alles en ons stickerassortiment is ook maar beperkt.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:Ook dat denk ik niet. Het lijstje hieronder komt van www.nieuwetijdskinderen.org en ik zie er niet in specifieks in wat ik bij mijn dochter bijvoorbeeld niet zou doen.

Als er toch problemen ontstaan ga dan ook naar iemand die ze begrijpt voordat je ze medicijnen geeft

Alle Nieuwetijdskinderen reageren bijzonder goed op Homeopathie, Bach-remedies en Reiki. Als dit door therapeuten wordt gedaan waar ze zich thuis voelen kan men in korte tijd verbijsterende resultaten zien

Ik wel, deze drie. Partner in de opvoeding, ghaaa, mooi niet;)
quote:Vanaf baby, leg alles uit wat en waarom je het aan het doen bent. Ze zullen je niet direct begrijpen maar voelen wel dat je hun bewustzijn respecteert. Het helpt ze enorm wanneer ze gaan pratenDit doe ik puur uit linguistisch oogpunt, niet bewust om haar bewustzijn te stimuleren, maar het is mooi als het toch onbewust bewust haar bewustzijn respecteert. Ik typ me nog eens bewusteloos:)
quote:

quote: marEsol reageerde

Mijn schoonzus heeft 2 nieuwetijdskinderen, althans, dat zegt het medium waar ze is geweest.

Zouden kinderartsen de diagnose "nieuwetijdskind" wel eens stellen?

Ik moet over een paar weken met mijn eczemerige, allergische, astmatische peutertje naar de kinderarts, zal eens vragen wat hij er van vindt ;)
Ik heb niet alles gelezen, maar je vroeg een paar keer wie er ervaring heeft... Volgens die lijstjes ben ik ook een nieuwetijdskind, oh ja en hoogbegaafd en hoogsensitief enz enz noem het maar op, maarrrr eh mijn psych heeft het meer over dat het wel erg op ADD lijkt (maar dit is nogal nieuw vor mij en nog niet officieel, maar die lijstjes zullen ook erg herkenbaar zijn voor sommigen).

Ben het wel met Solomio eens (dat was jij toch) die zei dat dit bedacht is door mensen die het niet kunnen accepteren dat ze zelf of hun kind wel (ietsjes) anders is maar dit iets in de hersenen is en niet iets 'hogers', of misschien wel gewoon een moeilijk karakter.

En dan nog, er zijn er zoveel die dit hebben of zoals ik heb, en die wel gewoon fijn functioneren. Alleen ik heb dus wel moeite met bepaalde dingen en ben vaak ziek enz dus ik snap de bezorgdheid want die zou reeel kunnen zijn maar wat ik vooral erg vond was dat mensen vroeger soms inderdaad gingen bevestigen dat ik anders was. Dat versterkte juist mijn onbehagen. Dus wat je ook leest en doet en toepast, laat het hem vooral NIET merken zeker als ie ouder wordt.

Als kind wil je erbij horen en niet anders zijn en je merkt het ook dat mensen je 'anders' benaderen. Ok ik weet nu ff niet meer wat te zeggen, maar ik ben hier echt te nuchter voor al zou ik er zo bijpassen hoor in  die kringen volgens die omschrijvingen :D

En ik denk dat elk mens uniek is en zo zijn eigenaardigheden heeft en je moet ook niet alles willen dood-analiseren! Soms is het zoals het is.

Heb vertrouwen dat jij en je partner hem heus wel goed kunnen begeleiden in zijn leven, je hoeft niet alles te lezen enz, je moet hém 'lezen', onbevooroordeeld. Mijn moeder had zelf een erg slecht voorbeeld wat ouderschap betreft dus die had af en toe gewoon wat bevestiging nodig dat ze het goed deed, soms werd dat wel iets te veel bij deskundigen (al dan niet regulier) gezocht vond ik en zeker achteraf gezien maar ja.

Kijk mocht er echt wat aan de hand zijn dan komt dat wel boven en alert blijven is altijd goed maar niet teveel erin duiken wil ik maar zeggen, beide kanten op hoor, het 'zweverige'  of het juist in de medische wereld per se een oplossing/label wilen zoeken. Ik heb zelf gemerkt wat dat met zich mee kan brengen, dat gezoek en geanaliseer en dat is gewoon niet fijn voor een kind. (Ik ben nu alsnog het haasje maar ja als ik gewoon was blijven functioneren was er toch niks aan de hand geweest, hoeveel labels je ook kan vinden ).
Dat "gewenste gedrag naar nieuwetijdskinderen toe" is echt een lachertje. Sorry dat ik het zeg. Het bevestigt mijn mening dat het allemaal belangrijkdoenerij en geldklopperij is en mijn verbijstering dat mensen hier intrappen.

Dit geldt toch gewoon voor de opvoeding van alle kinderen? (Vrijwel) elk klein kind vindt het vreselijk om uitgelachen te worden, elk kind heeft discipline nodig. Dat mensen er troost in vinden omdat ze bij het etiket "nieuwetijdskind" hun waarneming bevestigd zien dat hun kind anders is dan anders is gewoon erg! De reikimeesters en wierookbranders wrijven zich in hun handen.

Geen wonder dat kinderen goed reageren op de "handvaten voor nieuwetijdskinderen (ik typ steeds per ongeluk "vrijetijdskinderen")! Het zijn de basisbeginselen van opvoeden. Dus ja, ook voor de klootjesvolkkinderen die geen "oude ziel" onder de leden hebben. 

Echt sorry als ik iemand nu voor het hoofd stoot, maar ik ben echt verontrust/verbijsterd dat mensen zich zo in de luren laten leggen als het om zo iets essentieels gaat als de opvoeding hun kind.  
quote:

quote: lagune reageerde

ik denk dat het niet zo zeer gaat om het labelen maar wel om de handvaten die bij een bepaald label worden gegeven.

Ook dat denk ik niet. Het lijstje hieronder komt van www.nieuwetijdskinderen.org en ik zie er niet in specifieks in wat ik bij mijn dochter bijvoorbeeld niet zou doen.

geeft toch niet?

denk dat dit vrij algemeen opvoedkundige adviezen zijn waar jij misschien zelf allemaal al aan gedacht had maar een ander niet. wellicht dat je op andere websites wat meer specifieke adviezen vind?

ik lees op www.nieuwetijdskinderen.nl veel lotgenoten verhalen, ook van moeders die vermoeden een new age kind te hebben en hoe zij daar mee om gaan. Ik zeg niet dat dit voor iedereen nuttig is, maar kan me voorstellen dat je er wel wat aan kan hebben.

nogmaals ik denk dat het iets abstracts is en niet zomaar te vangen in een lijstje zus of een lijstje zo.

quote:

Precies, het geeft een soort 'schijnveiligheid' of rust.. Dat is misschien troostend, maar het kan er ook voor zorgen dat ze haar zoon onnodig te voorzichtig of omzichtig behandelt en ik vind het daarom ook eng, net als ik bij alle diagnoses, zelfs de medische, 'twijfels'heb, in die zin dat je ze nooit klakkeloos moet geloven of er teveel aan moet vastklampen. We weten niet alles en ons stickerassortiment is ook maar beperkt.

Ja helemaal mee eens. Mijn vriendin heeft een supergevoelig kindje (zegt ze zelf). En wat doet ze? Ze laat hem bijna nergens aan meedoen want dan schrikt hij. De muziek mag niet hard want dan schrikt hij. Niet ineens gaan timmeren of boren want dan schrikt hij...etc etc.

Geen wonder dat hij helemaal over de rooie gaat als er dan wel eens iets onverwachts gebeurd want het kind wordt helemaal afgeschermd en maakt niks mee.
quote:

Hoi inad. Ik ben het met je eens, je moet er niet in doorslaan...maar heb jij het gevoel dat dit bij T.O het geval is dan?
wat is er mis met schijnveiligheid? voelt toch hetzelfde als echt veiligheid?

ik heb er ook geen voorkeur voor maar als mensen zich daar prettig bij voelen... so what?
quote: (ik typ steeds per ongeluk "vrijetijdskinderen")!

Echt sorry als ik iemand nu voor het hoofd stoot, maar ik ben echt verontrust/verbijsterd dat mensen zich zo in de luren laten leggen als het om zo iets essentieels gaat als de opvoeding hun kind.  Haha, ik steeds nieuwerwetsekinderen! Zo las ik het topic ook, dacht dat het over nieuwerwetse opvoeding zou gaan of zo. Had nog nooit van die term gehoord.

Maar zonder dollen, ik geloof niet dat Krokusje zich in de luren laat leggen hoor, dat gaat wat ver.
quote:Hoi inad. Ik ben het met je eens, je moet er niet in doorslaan...maar heb jij het gevoel dat dit bij T.O het geval is dan?Nee. Ik denk dat ze nog zoekende is en dat het daarom goed is dat mensen kritisch zijn naar de labels toe, dan kan zij dat ook zijn als ze wil..
quote:

quote: nessemeisje reageerde

(ik typ steeds per ongeluk "vrijetijdskinderen")!

Echt sorry als ik iemand nu voor het hoofd stoot, maar ik ben echt verontrust/verbijsterd dat mensen zich zo in de luren laten leggen als het om zo iets essentieels gaat als de opvoeding hun kind.   Haha, ik steeds nieuwerwetsekinderen! Zo las ik het topic ook, dacht dat het over nieuwerwetse opvoeding zou gaan of zo. Had nog nooit van die term gehoord.

Maar zonder dollen, ik geloof niet dat Krokusje zich in de luren laat leggen hoor, dat gaat wat ver.

Er staat 'mensen zich zo in de luren laten leggen', er staat dus géén Krokusje.
quote:

ik heb er ook geen voorkeur voor maar als mensen zich daar prettig bij voelen...

Er is iets mis mee als mensen er zich volledig naar gaan gedragen, terwijl het feitelijk helemaal niet noodzakelijk ergens op gebaseerd is. Bijvoorbeeld zoals in het voorbeeld van Vish. Kan heel nadelig uitpakken voor een kind.
quote:Als er toch problemen ontstaan ga dan ook naar iemand die ze begrijpt voordat je ze medicijnen geeftNet als Sylvia Millecam...
quote:

quote: Stardusty reageerde

Vanaf baby, leg alles uit wat en waarom je het aan het doen bent. Ze zullen je niet direct begrijpen maar voelen wel dat je hun bewustzijn respecteert. Het helpt ze enorm wanneer ze gaan praten

Dit doe ik puur uit linguistisch oogpunt, niet bewust om haar bewustzijn te stimuleren, maar het is mooi als het toch onbewust bewust haar bewustzijn respecteert. Ik typ me nog eens bewusteloos:)

Nou ok, vooruit, die drie dan even buiten beschouwing gelaten.

Praten tegen mijn kind doe ik om dezelfde reden. En omdat ik niet zou weten waarom ik niet tegen mijn kind zou praten.

Werd wel eens vreemd aangekeken op straat als ik tegen mijn baby aan het praten was.
'It could be lupus'
quote:

Hoi inad. Ik ben het met je eens, je moet er niet in doorslaan...maar heb jij het gevoel dat dit bij T.O het geval is dan?

Nee. Ik denk dat ze nog zoekende is en dat het daarom goed is dat mensen kritisch zijn naar de labels toe, dan kan zij dat ook zijn als ze wil..

ok

ik denk dat die kritiek alleen maar de aandacht van het onderwerp afhoudt en begin het een beetje jammer te vinden...hopelijk vind krokusje ergens anders de info die ze zoekt. enneh ik ga ook maar eens surfen

x

L
quote:

Haha, ik steeds nieuwerwetsekinderen! Zo las ik het topic ook, dacht dat het over nieuwerwetse opvoeding zou gaan of zo. Had nog nooit van die term gehoord.

Ging ook niet specifiek over TO die zich in de luren laat leggen of gaat laten leggen. Meer algemeen. Dat ik verbijsterd ben dat mensen dat opvoedlijstje zien en denken: "Hé, da's nieuw voor me, deze manier van opvoeden en het werkt nog ook!" En die dan om zijn en een dik vet etiket op dat kind zijn voorhoofd plakken. En vervolgens richting reikimeesters rennen en er bakken met geld aan uitgeven. En ja, die reikimeesters zullen echt het etiket wel bevestigen, want anders hebben ze voorlopig geen klandizie.

Ben blij dat ik geen nieuwerwets :D kind was en een ouderwetse opvoeding heb genoten.
quote:

ik heb er ook geen voorkeur voor maar als mensen zich daar prettig bij voelen...

Er is iets mis mee als mensen er zich volledig naar gaan gedragen, terwijl het feitelijk helemaal niet noodzakelijk ergens op gebaseerd is. Bijvoorbeeld zoals in het voorbeeld van Vish. Kan heel nadelig uitpakken voor een kind. als mensen zich er volledig naar gaan gedragen kan het wel eens gevaarlijk zijn

beetje ver vooruit gedacht vind ik in dit geval
Gewenst gedrag naar Nieuwetijdskinderen toe

Behandel ze met respect., erken hun rol in de familie

Help ze om hun eigen disciplinaire oplossingen te creëren

Geef ze altijd keuzes, in alles

Betuttel ze nooit en lach ze nooit uit

Leg altijd uit waarom ze dingen moeten doen. Als het voor jezelf belachelijk klinkt dan doet dit het ook voor hen. Verander het dan, ze zullen dit respecteren. Ze weten direct wanneer je eerlijk bent dus probeer geen dingen te verzinnen en zeg gewoon dat je er vandaag geen zin in hebt omdat je moe bent

Geef ze onder alle omstandigheden hulp en voorkom negatieve kritiek. Laat altijd weten dat je ze ondersteunt in hun proces. Ze zullen je vaak direct tegenspreken of hun commentaar laten weten. Geniet en vier de successen. Laat ze dingen doen zonder overdreven aanmoediging

Vertel ze niet wie ze nu zijn of wat ze later zullen worden. Ze weten al precies wat ze gaan doen. Laat ze zelf beslissen waar ze in geïnteresseerd zijn. Forceer ze niet in een familiebedrijf. De kinderen zijn beslist geen volgers.

echt t aller eerste wat in mij op kwam toen ik dit las; zo! creer je dus verwende kinderen die de supermarkt op stelten zet!!! :$

het gaat vast niet op voor alle kinderen, maar mijn wil is wet de komende jaren.... ik ga dus echt niet discusieren met mijn 2 jarige (en ook niet als ze 3, 4 of 5 is)
quote:

Ja helemaal mee eens. Mijn vriendin heeft een supergevoelig kindje (zegt ze zelf). En wat doet ze? Ze laat hem bijna nergens aan meedoen want dan schrikt hij. De muziek mag niet hard want dan schrikt hij. Niet ineens gaan timmeren of boren want dan schrikt hij...etc etc.

Geen wonder dat hij helemaal over de rooie gaat als er dan wel eens iets onverwachts gebeurd want het kind wordt helemaal afgeschermd en maakt niks mee.

Haha, wat een herkenning. Mijn zoons zijn ook allebei nogal (over)gevoelig voor geluid, wat bij een vriendin van mij een opmerking ontlokte over de vermeende hsp van mijn zoons. Terwijl het nogal duidelijk is: ik hou van stilte. Heb dus nooit radio of muziek aan. Kinderen leren dus ook slecht omgaan met geluiden, omdat ik het zoveel mogelijk voorkom. Ben ik dan ook hsp? Neuh, dacht het niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:

quote: Inad reageerde

Er is iets mis mee als mensen er zich volledig naar gaan gedragen, terwijl het feitelijk helemaal niet noodzakelijk ergens op gebaseerd is. Bijvoorbeeld zoals in het voorbeeld van Vish. Kan heel nadelig uitpakken voor een kind. als mensen zich er volledig naar gaan gedragen kan het wel eens gevaarlijk zijn

beetje ver vooruit gedacht vind ik in dit geval

Vind ik niet, mensen gedragen zich juist gráág naar diagnoses. Heel mens eigen. Vraag maar aan psychologen. Mensen zien graag hokjes en passen er ook maar al te graag in. Hoe kan anders een bimbo-cultuur onstaan? Plastische chirurgie in zwang raken? Nazi-regime groot worden?
ik waardeer de kritische noten ook. Ben nl zelf ook zo. Maar op dit moment ben ik inderdaad zoekende. Dat wordt ongetwijfeld versterkt doordat ik tijdelijk eventjes thuis zit. Ik wil mijn kind behandelen als een uniek kind. Als hemzelf, als mijn zoon. En niet als een zgn nieuwetijdskind (mocht ik daar elementen in blijven herkennen). Lagune beschreef het voor mij treffend. Je kunt overal handvaten wat betreft de opvoeding uithalen. Als ik dat kan uit zo'n theorie kan dat voor mij heel prettig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven